
Naujausios
Rėkyvos ežere ieškoma lėktuvo
Kariai ir mokslininkai Rėkyvos ežere ieško prieš 88 metus sudužusio lėktuvo „Letov Š-20“ liekanų. Ežero pakrantėje įkurta stovykla, narai planuoja dirbti penkias dienas. Vakar ežero pakrantėje atidengtas atnaujintas paminklas 1930 metais žuvusiam karo lakūnui viršilai Antanui Kairaičiui atminti.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Žuvo pratybose
Vakar Rėkyvos ežere prasidėjo 1930 metais sudužusio Lietuvos karo aviacijos naikintuvo „Letov Š-20“ dalių paieškos ekspedicija.
Ekspedicijos startas – atnaujinto paminklo žuvusiam karo lakūnui viršilai A. Kairaičiui (1904–1930) atidengimas. Paminklinė lenta žuvusiam lakūnui pakrantės akmenyje buvo iškalta 1934 metais.
Atidengus paminklą, iššautos trys salvės: už A. Kairaitį, Lietuvos kariuomenės atkūrimo šimtmetį ir karo aviacijos įkūrimo šimtmetį, Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį ir Lietuvos žmones.
„Karo aviacijos relikvijų yra išlikę mažai, keletas eksponatų saugoma muziejuose. Yra rašytinių šaltinių, bet viskas, kas buvo gyva, sunaikinta. Mums vertingas kiekvienas elementas, eksponatas, kurį galime rasti“, – sakė ceremonijoje dalyvavęs Šiaulių įgulos vadas pulkininkas leitenantas Antanas Matutis.
Ekspedicijos iniciatorius Lietuvos karinių oro pajėgų vyriausiasis puskarininkis seržantas majoras Alvydas Tamošiūnas priminė istoriją.
Šiaulių karinis aerodromas pradėjo funkcionuoti 1931 metų vasarą. Pratybos, aviacinė veikla vyko ir anksčiau, statybų metu. 1930 metais keturi lėktuvai iš Kauno perskrido į Šiaulius atlikti šaudymo pratimų. Rikiuotėje skrido ir A. Kairaitis. Birželio 13 dienos užduotis buvo šaudyti į judantį virš vandens taikinį: lėktuvo porininko šešėlį.
8 valandą 55 minutės lėktuvas palietė vandenį ir sudužo. Detalės iš medienos, drobės iškėlė kūną į paviršių. Yra išlikusių nuotraukų, kuriose matyti, jog bandoma valtyje ir ant kranto lakūną gaivinti, bet pastangos buvo bergždžios.
Tarpukario straipsniuose rašoma, kad lėktuvo dalys buvo surinktos, išskyrus priekinę dalį: variklį, gaubtus. Paminėta, kad nerastas propeleris.
Pasak A. Tamošiūno, Lietuvos kariuomenė buvo įsigijusi aštuonis šio tipo lėktuvus iš Čekoslovakijos, keturi iš jų patyrė avarijas, žuvo keturi lakūnai. Pirmoji avarija įvyko užgesus varikliui, A. Kairaičio avarija buvo antroji.
Spaudoje nelaimės priežastimi nurodoma žmogaus klaida. Radus variklį, būtų galima nustatyti tikrąją priežastį.
Tikrina metalo anomalijas
Ekspedicijos dalyviai apsistojo ant kranto pastatytose palapinėse.
Paieškose dalyvauja Klaipėdos universiteto mokslininkai, Karinių oro pajėgų kariai, Šaulių sąjungos, Sausumos pajėgų inžinerijos bataliono narai, narų komanda iš Klaipėdos. Antroje savaitės pusėje planuoja prisijungti Karinių jūrų pajėgų narai. Iš viso turėtų dirbti apie 10 narų. Ekspedicija planuojama iki penktadienio: viskas priklausys nuo rezultatų.
Iki ekspedicijos pradžios buvo atlikti namų darbai, kaupiama medžiaga.
Praėjusių metų rugsėjį į ežerą nėrė Povandeninės archeologijos Lietuvoje pradininkas, Klaipėdos universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos instituto profesorius Vladas Žulkus ir didžiulę nardymo patirtį turintis atsargos karininkas klaipėdietis Valerijus Krisikaitis. Vakar jie grįžo į Rėkyvą.
Kovo mėnesį ant Rėkyvos ežero ledo buvo atvykusios dvi komandos. Vilniečiai ežerą tyrė georadaru, klaipėdiečiai archeologai atsivežė magnetometrą, rodantį metalo anomalijas.
„Ekspedicijos metu pažymėtos metalo anomalijos dabar bus patikrintos. Jei nieko nebus rasta, vėl bus skenuojama magnetometru ir ieškoma metalo anomalijų“, – sakė A. Tamošiūnas.
Pirmieji į ežerą vakar nėrė šauliai. Į krantą jie parsinešė stiklainuką nuo grietinės, užčiuopė padangą.
Prisimena pasakojimus
Prie ežero su fotoaparatu ekspedicijos pradžią stebėjo vietos gyventojas Pranciškus Repšys. Į Rėkyvą jo šeima persikraustė karo pabaigoje. Vyras iš vaikystės prisimena vietinių kalbas apie sudužusį naikintuvą, apie tai, kaip stribai ar NKVD nudaužė lakūno nuotrauką akmenyje.
„Ant kranto gyvenę ūkininkai pasakojo, kad lėktuvas vertėsi vandenį kliudęs važiuokle ar propeleriu. Paskui likusias dalis kokią savaitę traukė su valtimi, visais būdais, tai sparną, tai uodegą. Dėjo visas pastangas variklį pakelti, nieko neišėjo. Kalbėjo, kad variklis buvo įtrauktas, įsiurbtas į dumblą“ – sakė P. Repšys.
„Tais laikais narų Lietuvoje nebuvo“, – atkreipė dėmesį patyręs naras V. Krisikaitis. Jis plane parodė taškus, kurie žymi magnetometru parodytas anomalijas. Šios vietos – negilios, naro nuomone, variklis turėtų būtų giliau. Rudenį jis nėrė maždaug už 200 metrų nuo kranto, ten gylis siekė 4 metrus, o dumblo buvo 2 metrai.
Ieškos ir „Lituanica II“
Antrasis ekspedicijos etapas numatytas vasarą. Šiaulių rajone esančiame Šilėnų miške, buvusiame tarpukario aviacijos poligone, bus ieškoma 1940 metų rudenį sovietų sunaikintų „Lituanica II“ ir kitų lietuviškų lėktuvų fragmentų.
„Lituanica II“ lėktuvu lakūnas Feliksas Vaitkus 1935 metais rugsėjo 21–22 dienomis skrido per Atlantą iš Niujorko į Kauną.
Pasak A. Tamošiūno, buvo rastas liudininkas, iš vaikystės prisimenantis vietą, kur lėktuvas stovėjo prieš sunaikinimą. Ši versija bus tikrinama vienos dienos žvalgomojoje ekspedicijoje, jai vadovaus docentas Gintautas Zabiela.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Pirmieji į Rėkyvą vakar nėrė šauliai.
Atidengus atnaujintą paminklinį akmenį, skirtą lakūnui Antanui Kairaičiui, iššautos trys salvės.
Krante pastatytoje palapinėje Sausumos pajėgų inžinerijos bataliono kariai demonstravo nardymo įrangą.
„Visiems rėkyviškiams įdomu: kas iš tėvų, kas iš senelių pasakojimų yra apie lėktuvą girdėjęs. Čia mūsų istorija“, – sako už kilometro nuo ežero gyvenantis Pranciškus Repšys.
Vakar prasidėjusi ekspedicija truks iki penktadienio, joje dalyvauja Karinių oro ir jūrų pajėgų, inžinerijos bataliono kariai, Lietuvos šaulių sąjungos nariai, Klaipėdos universiteto mokslininkai.
Lietuvos karinių oro pajėgų vyriausiasis puskarininkis seržantas majoras Alvydas Tamošiūnas pristatė Antano Kairaičio ir lėktuvo „Letov Š-20“ istoriją.
Antanas Kairaitis
A. Kairaitis gimė 1904 metais Veliuonos valsčiuje, Kauno apskrityje. 1925 metais pašauktas į būtinąją karo tarnybą, 1929 metais priimtas į Aviacijos mokyklą. Pirmąjį bandomąjį skrydį atliko 1929 metų liepos 4 dieną lėktuvu „Albatros BTT“.
1930 metais A. Kairaitis buvo palaidotas Kauno senosiose kapinėse, sovietmečiu jas uždarius, palaikai perkelti į Seniavos kapines.