Naujausios
Prie tvoros – autobusai, už tvoros – konkurentai
Šiaulių miesto taryba šiandien turės spręsti keistą rebusą – patvirtinti ar ne dvi atskiras sąlygas, kurios būtų įrašytos skelbiant tarptautinį miesto keleivių vežėjo konkursą. Kai kurie politikai čia mato slaptą miesto įmonės „Busturas“ privatizavimą, kiti – teisminius ginčus ir galimybę tempti laiką dėl miglotos "Busturo“ ateities.
Jūratė RAUDUVIENĖ
jurate@skrastas.lt
Išskirtinės konkurso sąlygos „Busturui“
Savivaldybė rengiasi skelbti tarptautinį Keleivių vežimo Šiaulių miesto reguliaraus susisiekimo autobusais viešosios paslaugos teikimo konkursą. Tai padaryti ją įpareigojo Konkurencijos taryba, išaiškinusi, kad miestas negali pavesti keleivius vežti savo įmonei be konkurso.
Praėjusių metų birželį Savivaldybė paskelbė apie būsimą konkursą Europos Sąjungos informaciniame leidinyje ir praėjus metams, Konkurencijos tarybos reikalavimu, turi savo pažadus įvykdyti.
Savivaldybėje nuogąstaujama, kad „Busturas“, kurio autobusų amžiaus vidurkis per 16 metų, gali būti nekonkurencingas tokiame konkurse.
Miesto Tarybos posėdžio darbotvarkėje atsirado sprendimo projektas įrašyti į konkurso sąlygas du punktus: konkurso laimėtojas suteikia teisę UAB „Busturas“ miesto maršrutais dirbantiems autobusų vairuotojams pereiti dirbti pas jį, o konkurso nelaimėjęs „Busturas“ parduotų savo autobusus, skirtus keleiviams vežti miesto maršrutais. Planuojama , kad tai būtų apie 100 autobusų, kurių preliminari rinkos vertė 3,36 milijono eurų. Prieš juos parduodant būtų atliekamas nepriklausomas vertinimas.
Šį klausimą svarstant miesto Tarybos Finansų ir ekonomikos komitete politikams kilo klausimas, kodėl tvirtinti teikiamos ne visos konkurso sąlygos, o tik du punktai.
Administracijos direktorius Antanas Bartulis paaiškino, kad minėtos sąlygos susijusios su Savivaldybės turto valdymu, o tai yra Tarybos kompetencijos klausimas. Anot vadovo, vairuotojų problema yra socialiai jautri, todėl čia taip pat galėtų pasisakyti politikai. Kiti konkurso dalykai esą Administracijos reikalas.
Tai labai nustebino komiteto narius, nes viena aktualiausių temų – kokia autobusų amžiaus riba bus nurodyta konkurso sąlygose?
Mero pavaduotojas Justinas Sartauskas sakė, kad apribojus, jog paslaugą konkurso laimėtojas teiktų ne senesniais nei 5–7 metų autobusais, būtų užkertamas kelias konkurse dalyvauti miesto įmonei, kurios autobusų parke tik nedidelė dalis tokių transporto priemonių.
Primygtinai reikalavo įvardyti konkurso sąlygose apibrėžiamą autobusų amžių ir komiteto narys Denis Michalenko, tačiau A. Bartulis sakė, kad administracija dar neapsisprendė.
„Kadangi Tarybos nariai atsakymų negauna, įtariama, kad kažkokia informacija slepiama“, – spėjo D. Michalenko.
Galimi teismai – laikui patempti
Vicemeras J. Sartauskas komitete pareiškė, kad jis yra prieš tokias sąlygas, nes jos reiškia neskaidrų „Busturo“ pardavimą, tačiau po poros dienų savo poziciją kiek pakeitė.
„Paskelbus konkursą be jokių saugiklių, „Busturas“ nelaimės. Priverstinės sąlygos dėl „Busturo“ autobusų ir vairuotojų konkurso laimėtojui yra kiek keistokos, tačiau logiškos. Gali būti, kad jos bus nepatrauklios kitiems konkurso dalyviams ir jie kreipsis į teismą, tada Savivaldybė dar kurį laiką galėtų savo įmonę „auginti“, atnaujinti parką“, – sakė J. Sartauskas.
Jis mano, kad naujesnius autobusus valdantis konkurso nugalėtojas bus stipresnis žaidėjas nei „Busturas“, jis taps šios paslaugos monopolistu, todėl iš Savivaldybės įmonės nupirktas transporto priemones galės parduoti rinkoje. Kitaip kyla grėsmė, kad miestas liks su senais autobusais, vairuotojais ir be pinigų. J. Sartauskas priminė, kad Šiaulių rajone konkursą laimėjo latvių įmonė, kuri pasamdė buvusio vežėjo darbuotojus.
A. Bartulis priminė, kad 74 procentai įmonės veiklos yra miesto pervežimai, juos praradusi bendrovė žlugtų.
„Šimtą autobusų pastatome prie tvoros“, – tikina administracijos direktorius.
Kiek laiko truks vežėjo konkursas? A. Bartulis konkrečiai atsakyti negalėjo.
„Be šių sąlygų – pusmetį, o su jomis – apie dvejus metus“, – reziumavo vicemeras J. Sartauskas.
Jei „Busturas“ miesto vežėjo konkurso nelaimės, apie 100 autobusų gali likti stovėti patvoryje.
Vicemeras Justinas Sartauskas sako, kad konkursas negali virsti „Busturo“ pardavimu.
Giedriaus Baranausko nuotr.