
Naujausios
Naujasis sraigtasparnis demonstravo šokį danguje
Vakar Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų (KOP) Aviacijos bazėje Šiauliuose kone akrobatines galimybes demonstravo naujasis Lietuvos kariuomenės sraigtasparnis „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“. Pirmasis iš trijų naujųjų sraigtasparnių Aviacijos bazę pasiekė antradienį.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Parodė galimybes
Paieškos ir gelbėjimo darbams skirtas sraigtasparnis „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ nusileido skambant KOP orkestro maršui. Sraigtasparnis pasitiktas plojimais.
KOP kapelionas majoras Virginijus Veilentas palaimino ir pašventino sraigtasparnį „Dievo garbei ir žmonių saugumui, gerovei užtikrinti“.
Prancūzų instruktorius pademonstravo kvapą gniaužiančius triukus: suko ratus tarsi šokio žingsniu, skrido atbulomis, staiga kilo aukštyn ir nėrė žemyn.
„Šiandien šventė, nes Lietuva turi naują sraigtasparnį su šiuolaikiškomis galimybėmis, kuris gali padėti tiek gelbėjimo darbuose, tiek aplinkos apsaugos srityje“, – sakė krašto apsaugos ministras Juozas Olekas.
Sutartį dėl trijų sraigtasparnių įsigijimo kariuomenė su bendrove „Eurocopter“ pasirašė 2013 metais. Bendra sraigtasparnių projekto vertė – apie 52 milijonus eurų. Pirmasis sraigtasparnis įsigytas Europos Sąjungos lėšomis, kiti du bus finansuojami iš krašto apsaugos sistemos lėšų.
Pagal bendradarbiavimo su Aplinkos ministerija sutartį, pirmuosius penkerius pirmojo sraigtasparnio eksploatacijos metus kariuomenė yra įsipareigojusi kasmet skirti ne mažiau kaip 75 skrydžio valandas aplinkos stebėjimui ir kontrolei.
Lyginti sraigtasparnius – anksti
Šiuo metu KOP eksploatuoja tris rusiškus sraigtasparnius Mi-8. Pirmasis turėtų būti nurašytas šių metų rugsėjį, antras – kitų metų rugsėjį, trečiasis – 2022 metais.
Pasak KOP vado pulkininko Audronio Navicko, būtų nesąžininga lyginti naujuosius sraigtasparnius ir Mi-8: vieni jau seniai dirba, išgelbėjo šimtus gyvybių, kiti tik pradedami eksploatuoti.
„Palyginti galėčiau po penkerių metų. Tai – dvi skirtingos platformos su skirtingais pajėgumais, bet su vienodu tikslu išgelbėti žmones. Naujasis sraigtasparnis yra šiuolaikiškesnis, modernus, aprūpintas visomis reikalingomis technologijomis“, – sakė A. Navickas.
Kiti du sraigtasparniai Lietuvą pasieks rudenį. Naujųjų sraigtasparnių resursas – 25 metai.
Pasak KOP vado, visi trys sraigtasparniai yra skirti Aviacijos bazei Šiauliuose. Paieškos ir gelbėjimo budėjimų metu jie stovės Nemirsetoje, pirmajame paieškos ir gelbėjimo poste.
A. Navickas sakė, jog trijų sraigtasparnių iš vieno posto vykdyti paieškai ir gelbėjimui virš jūros visiškai užtenka. Bet kariuomenei reikalingi orlaiviai karių, krovinių pervežimams, kitoms funkcijoms. „Dėl kitų reikmių reikia politinių sprendimų. Sprendimai turėtų būti priimami artimiausiu metu“, – sakė KOP vadas.
Mokėsi Singapūre
Sraigtasparnių eskadrilės C grandies vadui kapitonui Raimondui Rabačiauskui teko kartu su prancūzų įgula parskraidinti „delfiną“ į Šiaulius. Su keturiais tūpimais pakeliui (ir su nakvyne) skrido beveik 9 valandas.
Prieš tai lakūnas su kolegomis dalyvavo teorijos ir skrydžių stimuliavimo mokymuose Singapūre.
„Visi turėjome praktikos su sraigtasparniais Mi-8, įgulos vadai – per 1000 valandų, – sakė R. Rabačiauskas. – Šiame sraigtasparnyje daugiau modernios įrangos, šiuolaikinių technologijų. Pilotavimas labai lengvas. Sraigtasparnis gali automatiškai kyboti ore – daugiau lieka laiko koncentruotis į gelbėjimo darbus.“
Šiuo metu baigiamos rengti penkios įgulos. Birželio 22 dieną atvažiuos prancūzų instruktoriai, prasidės baigiamasis apmokymas, po jo lietuviai galės savarankiškai atlikti užduotis.
Sraigtasparniu bus atliekamos aplinkos monitoringo ir kontrolės iš oro užduotys, vykdomi paieškos ir gelbėjimo darbai: jūroje dingusių žmonių paieška, gaisrų gesinimas, ligonių ar transplantuojamų organų perskraidinimas, teikiama pagalba valstybės ir savivaldybių institucijoms ekstremalių situacijų atvejais.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
PASIRODYMAS: „Delfinas“ demonstravo galimybes ore.
NEŠTUVAI: Sraigtasparnio gelbėjimo reikmenys.
PIRKINYS: Sraigtasparnio „Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“ įgulą sudaro 2 pilotai, telpa iki 8 keleivių. Varikliai – 2 turboreaktyviniai po 717 kW. Maksimalus greitis – 287 km/h, kilimo sparta – 6,7 m/s, skridimo nuotolis – apie 900 km.
MODERNUMAS: Sraigtasparnyje įdiegtos naujausios technologijos.
GALIMYBĖS: Sraigtasparnio sėdynes galima permontuoti.
VETERANAS: Sraigtasparniai Mi-8 bus nurašyti iki 2022 metų.
DOVANA: Krašto apsaugos ministrui Juozui Olekui kompanijos „Airbus Eurocopter“ atstovai įteikė sraigtasparnio modeliuką.
„Eurocopter“ AS365N3+ „Dauphin“
Sraigtasparnis net ir nepalankiu oru (vėjuota, žema ar aukšta temperatūra, krituliai ir pan.) galės vykdyti paieškos ir gelbėjimo operacijas, nutolusias apie 200 kilometrų nuo budėjimo posto.
Jis aprūpintas kelių tipų radijo stotimis komunikacijai su antžeminėmis, jūrų ir oro priemonėmis, taip pat koordinavimo centrais.
Sraigtasparnis turi radarą, veikiantį paieškos ir orų stebėjimo režimais, infraraudonųjų spindulių radarą (termovizorių), paieškos žibintą ir kitas gelbėjimo funkcijoms atlikti būtinas priemones.
Sraigtasparnio įranga leidžia užprogramuoti skrydžio maršrutą, mažiau apkraunant įgulą ir suteikiant galimybę labiau koncentruotis į rajono apiešką. Orlaivis geba autopiloto režimu kyboti vienoje vietoje, mažiau reaguoti į vėjo gūsius.
Parengta pagal KAM inf.