Ministrė pristatė galimą švietimo modelį

Ministrė pristatė galimą švietimo modelį

Mi­nist­rė pri­sta­tė ga­li­mą švie­ti­mo mo­de­lį

Penk­ta­die­nį Pak­ruo­jo ra­jo­ne lan­kiu­sis Švie­ti­mo ir moks­lo mi­nist­rė Jur­gi­ta Pet­raus­kie­nė su pa­kruo­jiš­kiais pe­da­go­gais dis­ku­ta­vo apie ru­de­nį tu­rin­tį pra­dė­ti veik­ti nau­ją švie­ti­mo mo­de­lį. Konk­re­tes­nius at­sa­ky­mus į pa­kruo­jie­čių klau­si­mus mi­nist­rė ir kar­tu su ja su­si­ti­ki­muo­se da­ly­va­vęs Sei­mo na­rys Arū­nas Gu­mu­liaus­kas ža­dė­jo atei­ty­je. Nau­ja­sis mo­de­lis kol kas tik pro­jek­tas.

Ja­ni­na ŠA­PAR­NIE­NĖ

janina@skrastas.lt

Apie jung­ti­nes mo­kyk­las

Bal­sių pa­grin­di­nės mo­kyk­los di­rek­to­rę Jad­vy­gą Šliur­pie­nę do­mi­no ke­ti­na­mos kur­ti nau­jo ti­po – jung­ti­nės mo­kyk­los. Bū­si­ma­ja­me švie­ti­mo mo­de­ly­je jung­ti siū­lo­ma ma­žai moks­lei­vių tu­rin­čias ug­dy­mo įstai­gas.

Mi­nist­rė at­sa­kė pa­vyz­džiu (ne iš Pak­ruo­jo ra­jo­no) apie to­je pačioje gat­vė­je vei­kian­čią gim­na­zi­ją ir pro­fe­si­nę mo­kyk­lą, ku­rių da­lis dar­bo (bend­ra­sis ug­dy­mas) dub­liuo­ja­si, o pe­da­go­gai dir­ba ir vie­no­je, ir ki­to­je. Su­jun­gus to­kias įstai­gas, be­si­mo­kan­tie­ji ga­lė­tų rink­tis tiek gim­na­zi­jos lyg­me­nį, tiek į­gy­ti pro­fe­si­ją.

Pa­na­ši si­tua­ci­ja – ir Žei­me­ly­je, kur ne­to­li vie­na ki­tos įsi­kū­ru­sios gim­na­zi­ja bei že­mės ūkio mo­kyk­la. Pas­ta­ro­jo­je ga­li­ma įgy­ti ne tik pro­fe­si­ją, bet ir bend­rą­jį iš­si­la­vi­ni­mą.

J. Pet­raus­kie­nė pa­brė­žė – ar jung­ti mo­kyk­las, kur­ti fi­lia­lus ar sky­rius, tu­rės spręs­ti vie­tos sa­vi­val­dy­bės, at­si­žvelg­da­mos į de­mog­ra­fi­nę si­tua­ci­ją.

Apie mo­ki­nių krep­še­lius

Dis­ku­si­jo­je mi­nė­ta ir dar vie­na moks­lei­vių ma­žė­ji­mo prie­žas­tis – ašt­ri mo­kyk­lų kon­ku­ren­ci­ja dėl vai­kų, at­ne­šan­čių pi­ni­gų krep­še­lį. Da­lis pa­kruo­jie­čių moks­lei­vių pa­si­ren­ka Jo­niš­kio ir Pa­ne­vė­žio ra­jo­nų mo­kyk­las.

„Nuo 2001-ųjų Lie­tu­vo­je vai­kų su­ma­žė­jo ke­tu­rias­de­šim­čia pro­cen­tų, ir šį su­ma­žė­ji­mą jau­čia vi­sos ug­dy­mo įstai­gos – nuo dar­že­lių iki aukš­tų­jų mo­kyk­lų. Tarp sa­vi­val­dy­bių sie­nų nė­ra, vyks­ta moks­lei­vių me­džiok­lė: kaip gau­ti vai­kų, ku­rie at­neš pi­ni­gų? Apie priė­mi­mą į aukš­tąsias mo­kyk­las net juo­kau­ja­ma: bus „su­siurb­tas“ kiek­vie­nas, ei­nan­tis pro jas ki­lo­met­ro at­stu­mu... Si­tua­ci­ją, kuo­met vie­nas vai­kas iš­ba­lan­suo­ja komp­lek­tą, tu­rė­tų pa­keis­ti atei­ty­je įves­tas ne­be moks­lei­vio, o kla­sės krep­še­lis. Šis mo­de­lis jau ban­do­mas pen­kio­se sa­vi­val­dy­bė­se“, – in­for­ma­vo mi­nist­rė.

J. Pet­raus­kie­nė mi­nė­jo dar vie­ną siū­lo­mą nau­jo­vę: mo­kyk­loms, ku­rio­se dir­ba stip­rūs pe­da­go­gų ko­lek­ty­vai, į ku­rias atei­na mo­ty­vuo­ti moks­lei­viai, su­teik­ti ga­li­my­bę sa­va­ran­kiš­kai tvar­ky­ti įstai­gos biu­dže­tą.

Taip pat at­si­žvelg­ti į ki­tas rea­li­jas – mo­kyk­las, ku­rio­se mo­ko­si daug so­cia­li­nė­je at­skir­ty­je esan­čių vai­kų, ver­tin­ti ne pa­gal rei­tin­gus, pa­sie­ki­mus, bet pa­gal to­kių moks­lei­vių pa­da­ry­tą pa­žan­gą.

Apie pe­da­go­gų sta­tu­są ir at­ly­gi­ni­mus

Nuo rug­sė­jo tu­ri at­si­ras­ti eta­ti­nis mo­ky­to­jų dar­bo ap­mo­kė­ji­mo mo­de­lis.

„Vie­nas eta­tas – 36 dar­bo va­lan­dos. Mo­ky­to­jams ne­bus už­draus­ta dirb­ti ir pu­sant­ro eta­to. Pa­gal nau­ją­ją tvar­ką bus mo­ka­ma ir už pa­si­ruo­ši­mą pa­mo­koms, po­pa­mo­ki­nę veik­lą, dar­bų tai­sy­mą, kon­sul­ta­ci­jas, dar­bą su tė­vais, bend­ruo­me­ne. Lie­tu­vių kal­bos, ma­te­ma­ti­kos mo­ky­to­jai dau­giau­siai lai­ko ski­ria bū­tent pa­mo­koms ir pa­si­ruo­ši­mui. O mu­zi­kos, dai­lės mo­kan­tys pe­da­go­gai pa­mo­kų tu­ri ne­daug, ta­čiau or­ga­ni­zuo­ja ren­gi­nius mo­kyk­lo­je, va­do­vau­ja bū­re­liams – ir už tai bus mo­ka­ma“, – in­for­ma­vo J. Pet­raus­kie­nė.

Lin­ku­vos gim­na­zi­jos di­rek­to­riui Vac­lo­vui Sta­pu­šai­čiui bu­vo ak­tua­lus mo­kyk­lų va­do­vų išei­ti­nių kom­pen­sa­ci­jų klau­si­mas.

Mi­nist­rė tei­gė, kad pe­da­go­gų išei­ti­nėms kom­pen­sa­ci­joms skir­to op­ti­miz­mo fon­do tai­syk­lės šiuo me­tu per­žiū­ri­mos. Įt­rauk­ti į jį ir išei­ti­nes kom­pen­sa­ci­jas va­do­vams siū­ly­ta jau anks­čiau. Pa­tį fon­dą ke­ti­na­ma di­din­ti, nes gau­sė­ja išei­nan­čių į pen­si­ją mo­ky­to­jų. Skai­čiuo­ja­ma, kad Pak­ruo­jo ra­jo­ne 60 pro­cen­tų pe­da­go­gų – pen­kias­de­šimt­me­čiai bei vy­res­ni.

Iš Suau­gu­sių­jų bei jau­ni­mo švie­ti­mo cent­ro at­sto­vių J. Pet­raus­kie­nė su­lau­kė ir kri­ti­kos. Ak­cen­tuo­ta, kad cent­ro dar­buo­to­jai, nors taip pat švie­čian­tys, mo­kan­tys vi­suo­me­nę, tu­rin­tys ana­lo­giš­ką pe­da­go­gams iš­si­la­vi­ni­mą, ato­sto­gau­ti te­ga­li dvi­gu­bai trum­piau, nei dir­ban­tys suau­gu­sių­jų mo­kyk­lo­se. Dėl to šių cent­rų aso­cia­ci­ja bu­vo nu­siun­tu­si raš­tą mi­nis­te­ri­jai.

„Atos­to­gų truk­mę nu­sta­to įstai­gos pa­va­di­ni­mas. Tai – disk­ri­mi­na­ci­ja“, – įver­ti­no cent­ro me­to­di­nin­kė Ri­ma Lei­mon­tie­nė.

Mi­nist­rė J. Pet­raus­kie­nė tei­gė Švie­ti­mo cent­rų aso­cia­ci­jos raš­to dar ne­skai­čiu­si. Ir pri­ta­rė, kad R. Lei­mon­tie­nė – tei­si.

„Ta­čiau to­kio sta­tu­so, kaip švie­ti­mo pa­gal­bos įstai­gos, ki­to­se ša­ly­se nė­ra. Pe­da­go­gais vi­sa­me pa­sau­ly­je lai­ko­mi tik tie­sio­giai mo­kan­tys moks­lei­vius bei stu­den­tus dar­buo­to­jai“, – sa­kė mi­nist­rė.

Tiek J. Pet­raus­kie­nė, tiek A. Gu­mu­liaus­kas ra­gi­no mo­kyk­lų bend­ruo­me­nes dis­ku­tuo­ti apie nau­ją­jį švie­ti­mo mo­de­lį, teik­ti pa­siū­ly­mus. Kol kas mo­de­lis – tik pro­jek­tas, ku­ris ga­li keis­tis.

Au­to­rės nuo­tr.

Rug­sė­jį tu­rin­tį įsi­ga­lio­ti nau­ją švie­ti­mo sis­te­mos mo­de­lį pri­sta­tė mi­nist­rė Jur­gi­ta Pet­raus­kie­nė ir Sei­mo na­rys Arū­nas Gu­mu­liaus­kas.

Pak­ruo­jo Suau­gu­sių­jų ir jau­ni­mo švie­ti­mo cent­ro me­to­di­nin­kė Ri­ma Lei­mon­tie­nė ne­vie­no­das ato­sto­gas dir­ban­tiems to­kį pat dar­bą va­di­no disk­ri­mi­na­ci­ja.

Su­si­ti­ki­muo­se su pe­da­go­gų bend­ruo­me­ne (iš de­ši­nės) Arū­ną Gu­mu­liaus­ką ir Jur­gi­tą Pet­raus­kie­nę ly­dė­jo Pak­ruo­jo me­ras Sau­lius Ge­giec­kas ir ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rė Eri­ka Ki­žie­nė.

Nau­jo­vė pa­kruo­jiš­kiams kė­lė ne­ma­žai klau­si­mų.