Ministrė mėtosi „didvyriais“, bet užčiaupia burnas

Ministrė mėtosi „didvyriais“, bet užčiaupia burnas

Ministrė mėtosi „didvyriais“, bet užčiaupia burnas

Išlydėti Baltijos šalių oro erdvę saugojusių prancūzų junginio vakar į karinių oro pajėgų aviacijos bazę Zokniuose atvyko ne tik Lietuvos krašto apsaugos ministrė, bet ir Prancūzijos karinių oro pajėgų vadas. Buvo pristatyti sudužusio naikintuvo „L-39ZA Albatros“ lakūnai, kuriuos ministrė vadino didvyriais. Tik po vieną klausimą — toks buvo nurodymas žurnalistams. Katapultuotis turėję lakūnai beveik neatsakė nė į vieną.

Rita ŽADEIKYTĖ

rita@skrastas.lt

Pristatė didvyriais

Avariją antradienį patyrusio naikintuvo „L-39ZA Albatros“ lakūnai — majoras Marius Matulaitis ir vyresnysis leitenantas Povilas Stučka.

Ministrė R. Juknevičienė juos kelis kartus pavadino didvyriais. „Aš jais didžiuojuosi. Vyrai padarė daugiau, negu gali. Vyrai bus pavyzdžiu. Noriu jiems padėkoti“, — žėrė komplimentus sudaužyto naikintuvo lakūnams R. Juknevičienė.

Paklausus, gal lakūnai bus ir apdovanoti, R. Juknevičienė ištarė: „Matysim. Viskas paaiškės po tyrimo“.

Ministrė priminė, kad po avarijos praėjo vos kelios dienos, lakūnus veikia „psichologinės aplinkybės“.

„Žinant komentarus žiniasklaidoje, vyrai tikrai nenusipelnę kokių nors priekaištų, o atvirkščiai. Duok Dieve visiems tokioje avarinėje situacijoje taip susiorientuoti“, — prieš užduodant klausimus žurnalistus perspėjo ministrė R. Juknevičienė.

Lakūnai po nelaimės nekalbūs

Sudužusio prie Rėkyvos ežero lietuvių lakūnams buvo leista atsakyti tik į vieną kiekvieno žurnalisto klausimą.

„Viskas buvo daroma, kas buvo mūsų jėgoms. Matėme, kad lėktuvas saugioje vietoje ir padarėme viską, kad lėktuvas nenukristų ant miesto“, — sakė majoras M. Matulaitis, katapultavęsis į Rėkyvos ežerą.

Ant M. Matulaičio smakro dar matyti pailga nubrozdinimo žymė.

„Šeimos pamatė sveikus, gyvus, kaip gali reaguoti?“, — į antrą klausimą atsakė abu lakūnai.

Majoras M. Matulaitis karinėse oro pajėgose tarnauja nuo 1998 metų, o vyresnysis leitenantas P. Stučka — nuo 2008 metų.

Vyrai nepasakė, kas atsitiko, kad lėktuvai susidūrė, liepė laukti tyrimo. „Mes konstatuojame tik tiek, kad įvyko kontaktas ir katapultavimas. Viskas“, — sakė P. Stučka.

Pavojai

Avarija, pasak R. Juknevičienės yra rimta tuo, kad per kelias sekundes galėjome netekti profesionalių lakūnų. „Būtent jų profesionalumas, treniruotumas išgelbėjo jų gyvybes“, — sakė ministrė.

Į klausimą, ar galėjo būti aukų ir žemėje, R. Juknevičienė atsakė: „Katapultuojantis yra visokių pavojų. Įsivaizduokite, kaip didžiulės jėgos išmetami žmonės iš lėktuvo. Dažnai atsitinka, kad lūžta kaulai paties katapultavimo metu, išsivaduojant iš parašiuto“.

Ministrė tik vėliau suprato, kad klausiama ne apie lakūnus, o apie šiauliečius ir aplinkinių gyvenviečių žmones. Ji tikino, kad žmonėms avariją patyrusio naikintuvo kritimas nebuvęs pavojingas.

Mandagumas

Lietuvos ir Prancūzijos aviatoriai, keturis mėnesius dirbę Zokniuose, apsikeitė atminimo dovanomis, įvairiais medaliais.

Lietuvos karinių oro pajėgų (KOP) vado generolo majoro Edvardo Mažeikio teigimu, apdovanojimai galėjo būti įteikti ir susidūrime naikintuvą „Mirage 2000“ pilotavusiems prancūzų lakūnams.

Retas įvykis, kad į Šiaulius „parsivežti“ savo šalies lakūnų atskrido labai aukštas pareigūnas — Prancūzijos oro gynybos vadas Antoine Noguier.

Jis teigė, kad apgadintą naikintuvą „Mirage 2000“ gabens į Prancūziją ir ten paaiškės, ar verta jį remontuoti.

Dėl aukštų svečių karinė teritorija buvo saugoma ginkluotų patrulių, jie su ginklais sukiojosi ir šalia.

Kas atlygins nuostolius?

Ar po tyrimo, kai paaiškės, kas kaltas, reikės kuriai nors NATO valstybei — Lietuvai ar Prancūzijai — atlyginti nuostolius už sudaužytus lėktuvus?

„NATO pajėgų statuso kitose valstybėse susitarime aiškiai apibrėžta, kad atsitikus tokiems įvykiams valstybės viena kitai jokių reikalavimų nekelia, nes tai abiejų šalių susitarimu vykę mokymai. Jokių kompensacijų mes nesiruošiam kelti“, — sakė ministrė.

Ar „mes nesiruošiam kelti“ reiškia, kad kaltas prancūzų naikintuvas?

„Tai reiškia, kad ieškinių NATO valstybės tarpusavyje nekelia“, — pasitaisė ministrė.

Generolo majoro E. Mažeikio teigimu, iš tiesų sudužusio vieno iš dviejų Lietuvos naikintuvų „L-39ZA Albatros“ vertė dėl nusidėvėjimo buvusi nulinė.

Pirks naikintuvų ar naikins orkestrus?

Ministrės R. Juknevičienės teigimu, dar prieš įvykį buvo svarstyta pirkti Lietuvai daugiau naikintuvų.

„Naikintuvą nusipirkti nėra taip sunku, jeigu surenki pinigus. Bet paruošti naikintuvo lakūnui reikia 4,5 metų vien tik tam, kad jis galėtų pradėti skraidyti naikintuvais. Tai kainuoja nemažus pinigus“, — sakė ministrė R. Juknevičienė.

Ministrės klausta, ar reikalingi krašto apsaugos ministerijai net penki orkestrai, kai teturime vos vieną naikintuvą?

Krašto apsaugos ministerija turi net penkis orkestrus: Lietuvos kariuomenės orkestrą, sausumos pajėgų orkestrą, jūrų pajėgų orkestrą, karinių oro pajėgų orkestrą ir savanorių pajėgų bigbendą. Šių orkestrų išlaikymas per metus kainuoja beveik dukart tiek, kiek panašaus galingumo į sudužusį „L-39ZA Albatros“ naikintuvai.

R. Juknevičienė atsakė klausimu, o kurio orkestro siūloma atsisakyti? Jos teigimu, „visuomenė stoja piestu“ prieš orkestrų naikinimą Alytuje, Kaune, Klaipėdoje.

„Gal aš ir nebūčiau kūrusi penkių orkestrų. Aš juos radau“, — prisipažino ministrė R. Juknevičienė.

NUOTAIKOS: Krašto apsaugos ministrė Rasa Juknevičienė iš naikintuvo kabinosi šypsosi kariškiams. „Jokių kompensacijų mes nesiruošiam kelti“, — tvirtino ministrė, paklausta, kas kompensuos nuostolius dėl sudužusio lietuvių naikintuvo.

 

 

DANAI: Vakar karinių oro pajėgų aviavijos bazėje Zokniuose prancūzus pakeitė danų junginys. Oro policijos misijoje nuolat dalyvaus apie 50 Danijos karių su keturiais naikintuvais F-16 bei kita technika. 

TECHNIKA: Danai po karinio oro uosto teritoriją važinėja ir dviračiais. 

BATAI: Prancūzų lakūnai Šiauliuose „nudėvėjo“ ne tik naikintuvą, bet ir batus.

BAGAŽAS: Prancūzų kariai išsikrausto iš Šiaulių vežiodami daiktus kariniu vežimėliu.

LAKŪNAI: Avariją patyrę naikintuvo „L-39ZA Albatros“ lakūnai (iš kairės) Marius Matulaitis, Povilas Stučka ir pristatyti juos atvykęs generolas majoras Edvardas Mažeikis.

RANDAS: Ant naikintuvo piloto Mariaus Matulaičio smakro matosi nubrozdinimo žymės po katapultavimosi iš sudužusio lėktuvo. 

VADAI: Zokniuose susitikęs Prancūzijos karinių oro pajėgų vadas Antoine Noguier kelia kepurę prie Lietuvos krašto apsaugos ministrę Rasą Juknevičienę.

Jono TAMULIO nuotr.