Ministerija dirbti leidžia, transporto administracija – ne?..

Redakcijos archyvo nuotr.
Lie­tu­vos trans­por­to sau­gos ad­mi­nist­ra­ci­ja (LTSA) pa­skel­bė, kad pra­kti­nio vai­ra­vi­mo už­siė­mi­mai tu­ri bū­ti nu­trauk­ti, iš­sky­rus A ka­te­go­ri­ją, ta­čiau VĮ „Re­git­ra“ eg­za­mi­nus te­beor­ga­ni­zuo­ja.
Daliai šalies savivaldybių patekus į raudonąją zoną ir paskelbus karantiną, jose veikiančios vairavimo mokyklos atsidūrė dviprasmiškoje situacijoje: Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) paskelbė, kad praktinio vairavimo užsiėmimai turi būti nutraukti, išskyrus A kategoriją, tačiau VĮ „Regitra“ egzaminus tebeorganizuoja. Kodėl taikomi dvigubi standartai, klausia vairavimo instruktoriai? LTSA atsako, kad jie vadovaujasi Vyriausybės priimtu nutarimu dėl formaliojo ir neformaliojo švietimo vykdymo. Tačiau Sveikatos apsaugos ministerijos specialistai patvirtina priešingai – vairavimo mokyklos dirbti gali, nes jos teikia paslaugą, kaip ir kitos paslaugų įmonės.

 

Iš pradžių informacijos visai nebuvo

Dalyje šalies savivaldybių paskelbus karantiną vairavimo mokykloms iškilo pagrįstas klausimas, ar jos gali tęsti veiklą, ar turi šiam laikotarpiui užsidaryti, kol bet kokie ribojimai pasibaigs, kaip buvo per pirmąjį, tada visuotinį, karantiną pavasarį.

Kadangi šį rudenį Lietuva pagal sergamumą COVID–19 buvo suskirstyta į tris – žalią, geltoną, raudoną – zonas, joms galioja skirtingi reikalavimai (jie Vyriausybės sprendimu suvienodinami nuo lapkričio 8 dienos). Be to, mokyklos ne tik negavo pranešimų, ar jų veikla ribojama, ar ne, bet jokios informacijos pirmąją karantino dieną raudonojoje zonoje, spalio 26-ąją, nebuvo ir Lietuvos transporto saugos administracijos tinklapyje, kuriai mokyklos pavaldžios, o pasiskambinusiems vairavimo mokyklų vadovams situacija buvo komentuojama skirtingai.

Tačiau spalio 27 dieną LTSA tinklapyje pasirodė pranešimas, kad vairavimo mokyklos praktinių vairavimo pamokų per karantiną vykdyti negali. Išimtis – praktinės pamokos A1, A2 ir A kategorijai, tai yra – besimokantiems vairuoti motociklą, kadangi šiuo atveju mokinys ir instruktorius važiuoja skirtingomis transporto priemonėmis ir išlaikomas atstumas.

Teorinės pamokos gali vykti nuotoliniu būdu, bet tam taikomi reikalavimai: turi būti fiksuojami kiekvieno nuotolinio mokymo metu prisijungusio mokinio asmens identifikavimo duomenys, nuotolinio mokymo metu mokiniai turi būti įsijungę vaizdo kameras, taip pat svarbu sudaryti galimybes priežiūros tikslais mokymus stebėti Lietuvos transporto saugos administracijos darbuotojams.

„Regitra“ gali, mokyklos – ne?

„Labai daug neaiškumo. Visų pirma, iš karto nebuvo jokios informacijos, tad dalis mokyklų vykdė mokymus ir egzaminus dieną arba dvi jau galiojant karantino sąlygoms. Antra – protu niekaip nesuvokiama, kodėl vairavimo mokyklos organizuoti praktinių užsiėmimų negali, tuo tarpu, VĮ „Regitra“ būsimų vairuotojų egzaminus vykdyti gali? Juk ir per vairavimo pamoką, ir per egzaminą lygiai tokiu pat atstumu vienas nuo kito sėdi mokinys ir instruktorius arba mokinys ir egzaminuotojas. Be to, vairavimo egzaminas trunka vidutiniškai 45 minutes. Taigi, neišlaikomas trumpas kontaktas iki 15 minučių, kaip rekomenduojama, kad žmonės vienas nuo kito neužsikrėstų. Kodėl taikomi dvigubi standartai?“ – klausė nepanoręs, kad viešai būtų skelbiama pavardė, vairavimo instruktorius.

Suglumę ir vairavimo pamokas lankantys mokiniai, nes tarpusavyje bendraudami sužino, kad viena vairavimo mokykla dirba toliau, kaip dirbusi, o kita praktinius užsiėmimus nutraukė. Tad tie, kurie ir toliau lanko pamokas, atsiduria tarsi geresnėje padėtyje.

Aiškina skirtingai

LTSA Transporto veiklos reguliavimo skyriaus vadovas Virginijus Čiškauskas „Šiaulių kraštui“ patvirtino, kad nuo 2020 metų spalio 26 dienos iki 2020 metų lapkričio 8 dienos (o Vyriausybei lapkričio 4 dieną sugriežtinus reiklavimus – ir toliau dar trims savaitėms) neformalusis vaikų ir suaugusiųjų švietimas turi vykti nuotoliniu būdu arba būti stabdomas. Sprendimas priimtas, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 spalio 21 dienos nutarimą Nr. 1160.

V. Čiškauskas taip pat aiškina, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos nuomone, vairuotojų mokymas, kuris vykdomas pagal neformaliojo suaugusiųjų švietimo programas, yra priskiriamas neformaliajam suaugusiųjų švietimui, taigi, reikalavimas vairavimo mokykloms galioja.

Kodėl VĮ „Regitra“ gali vykdyti praktinius egzaminus, V. Čiškauskas nekomentuoja: „VĮ „Regitros“ veikla nėra mūsų kompetencijoje, tad ir komentuoti būtų nekorektiška“.

Tuo tarpu, VĮ „Regitra“ Komunikacijos skyriaus jaunesnioji specialistė Emilija Bardauskienė atsako, kad „Regitra“ toliau dirba, nes irgi laikosi visų Vyriausybės nutarimu paskelbtos valstybės lygio ekstremalios situacijos šalyje nustatytų priemonių, taikomų valstybės valdomoms įmonėms: asmenų srautų valdymo, saugaus atstumo ir kitų būtinų visuomenės sveikatos saugos, higienos reikalavimų.

Darbas padaliniuose organizuojamas taip, jog būtų užtikrintas kuo mažesnis fizinis kontaktas patalpose. Egzaminų automobiliuose įrengtos specialios pertvaros, atskiriančios klientą nuo egzaminuotojo, o teorijos egzaminų klasės ir automobiliai yra vėdinami bei dezinfekuojami po kiekvieno įvykusio egzamino.

Abu su kaukėmis – ir gali dirbti

„Bet juk ir praktinio vairavimo pamokos, ir egzaminas „Regitroje“ – to paties mokymo proceso dalys. Visi mokslai įprastai baigiasi egzaminais. Jei žiūrėtume plačiau, tai negi vairavimo pamokos gali kelti didesnę grėsmę užsikrėsti koronavirusu nei kirpėjų ar kosmetologų paslaugos? Kerpant plaukus, atliekant pedikiūrą, manikiūrą, antakių korekciją ir panašius dalykus ne tik neišlaikomas atstumas, bet klientas tiesogiai kito asmens liečiamas ir tai trunka kelis kartus ilgiau nei 15 minučių“, – savo abejones aiškiai išdėsto vairavimo instruktorius.

Kadangi LTSA ir „Regitra“, nors vadovaujasi Vyriausybės patvirtintais, bet skirtingais aktais ir priima priešingus sprendimus, „Šiaulių krašto“ redakcija kreipėsi išaiškinimo į Sveikatos apsaugos ministeriją, juk ministras Aurelijus Veryga yra ir Valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovas. Ministerijos pozicija – vairavimo mokyklos dirbti gali!

Sveikatos apsaugos ministerijos Spaudos tarnybos patarėja Neringa Mikėnaitė redakcijai atsakė: „Kaip informavo Sveikatos apsaugos ministerijos specialistai, vairavimo mokyklų veikla yra paslauga, todėl joms taikomas paslaugų teikimą reglamentuojantis valstybės lygmens ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo sprendimas Nr. 1473, nustatantis prekybos, paslaugų teikimo, veiklos laisvalaikio ir pramogų vietose vykdymo būtinas sąlygas. Juo vadovaujantis, mokymo vairuoti paslauga gali būti vykdoma, svarbu, kad abu automobilio salone esantys žmonės – tiek paslaugų teikėjas, tiek paslaugų gavėjas būtų su kaukėmis.“