Metų dėstytojai moko mąstyti

Metų dėstytojai moko mąstyti

Metų dėstytojai moko mąstyti

Du dėstytojai iš Šiaulių — Loreta Meškienė (Šiaulių kolegija) ir Vigmantas Butkus (Šiaulių universitetas) pateko tarp trylikos geriausių metų dėstytojų. Lietuvos studentų atstovybės sąjungos (LSAS) organizuotuose rinkimuose įvairių aukštųjų mokyklų studentai buvo paminėję net per 3 tūkstančius kandidatų.

Živilė KAVALIAUSKAITĖ

zivile@skrastas.lt

Balsavo beveik 20 tūkstančių

LSAS dėstytojus apdovanojo trečius metus. Geriausiuosius studentai rinko internetinėje apklausoje, balsavime šiemet dalyvavo per 17 tūkstančių studentų iš įvairių aukštųjų mokyklų. Jie siūlė po tris savo aukštosios mokyklos dėstytojus — iš viso paminėta apie 3300 pavardžių.

Dėstytojai vertinti už atsidavimą savo profesijai, svarbiausių akademinių vertybių puoselėjimą, naudojimąsi inovatyviais ir šiuolaikiniais dėstymo bei egzaminų laikymo metodais, skatinimą studentus mąstyti, pritaikyti įgytas žinias ir nusirašinėjimo netoleravimą.

„Ne“ — nusirašinėjimui ir plagiatams

Šiaulių kolegijos lektorė Loreta Meškienė šypsosi: įvertinimas buvo netikėtas, bet labai malonus. Iš pradžių net pagalvojo, jog tai — balandžio 1— osios pokštas.

„Net nežinau, kodėl studentai išrinko būtent mane. Juk mūsų kolegijoje yra daug sąžiningų, smulkmeniškai paskaitoms besirengiančių dėstytojų, — sako L. Meškienė. — Esu dėstytoja iš pašaukimo ir visus 28-erius darbo metus laikausi savo principų.“

L. Meškienė studentams neleidžia nusirašinėti. Parengia ne porą užduočių variantų, o keturis ar net aštuonis. Kasmet juos atnaujina. Netoleruoja plagiatų: kopijuotus „kūrinius“ atpažįsta ir liepia atnešti savo darbą.

Dėstytoja šypsosi: „Esu stagnatorė. Bet ne dėl to, kad nemėgstu naujovių, o todėl, kad reikalauju laikytis nuostatų, su kuriais studentus supažindinu jau per pirmąsias paskaitas.“

O kodėl studentai iki šiol linkę nusirašinėti? „Kiekvienoje grupėje yra sąžiningų studentų, bet yra ir grupelė, kuriai reikalingas tik diplomas. Džiaugiuosi, kad kasmet atsiranda vis daugiau studentų, kuriems reikia žinių. Jie nori ir neperdėto, o realaus įvertinimo.“

L. Meškienė studentų žinias vertina smulkmeniškai: už teisingą atsakymą galima gauti ir 0,1 ar 0,2 balo. Dešimtukus dėstytoja rašo, bet jų nebūna tiek daug, kiek studentams norėtųsi. Kartais studentams pavyksta egzaminą išlaikyti tik iš trečio ar ketvirto karto.

Viena iš priežasčių — nelengva dėstoma disciplina — statistika. Kiti L. Meškienės mokomi dalykai — įmonių ekonomika, tarptautinių ryšių ekonomika, kelių transporto įmonių ekonomika.

Mokosi ir dėstytojai

L. Meškienė gimė ir augo Šiauliuose. Tuometiniame VISI (dabar — Vilniaus Gedimino technikos universitetas) baigusi transporto ekonomikos, organizavimo ir planavimo specialybę, 1982 metais gavo paskyrimą dirbti Karolio Didžiulio technikume (dabar — Šiaulių kolegija).

„Darbas kinta: dėstytojams irgi reikia tobulėti, semtis naujų žinių, neatsilikti nuo laikmečio, prisitaikyti prie naujų technologijų. Jei anksčiau dėstytojai turėdavo konspektą ir iš jo skaitydavo, dabar medžiaga talpinama į intranetą, paskaitoms ruošiamos skaidrės. Kartais studentams pajuokauju, kad dėl jų nemiegu naktimis, nes galvoju užduotis“, — šypsosi dėstytoja.

Ir nors kartais būna sunkių momentų, kai atrodo, jog viską norisi mesti, tokios akimirkos ilgai nesitęsia. Gyvenimo be jaunimo dėstytoja neįsivaizduoja. O iš studentų laukia grįžtamojo ryšio: siekia, kad adaptuotų žinias, sprendimuose ieškotų savo kelio.

Už nuoširdų darbą, suteiktas žinias dėstytoja yra sulaukusi ne vienos padėkos. Ir šįkart ji nuoširdžiai dėkojo visiems studentams už įvertinimą.

2x2 gali būti septyni

Studentų įvertinimas staigmena buvo ir ŠU docentui daktarui Vigmantui Butkui. „Man įdomu dirbti su žmonėmis. Myliu studentus“, — šypsosi dėstytojas.

V. Butkus vardija dėstomus dalykus: latvių literatūros istorija, lietuvių literatūros istorija, moderniosios dramaturgijos raida, interdisciplininės literatūros studijos, literatūros antropologija, publicistinio teksto seminaras, literatūrinės recenzijos žanras... Disciplinų daug, tad tenka suktis.

Dėstytojas mano, kad studentai palankiai vertina subalansuotą ir objektyvią vertinimo sistemą, kai procento dalys sudėliojamos iš seminarų, rašto darbų, egzaminų vertinimo.

O ar studentai sąžiningi su sąžiningu dėstytoju? Pasak V. Butkaus, jo studentai nusirašinėja ar plagijuoja labai retai: tiesiog tai daryti nesuteikia sąlygų. Dėstytojas parenka originalias temas, kuriomis anksčiau nebuvo rašyta. Jos dažniausiai būna ne teorinės.

„Kai pateikiu kūrinius, situacijas, lyginimus, o ypač — netikėtus, žinau, kad studentai rašys patys. Nes mano pagrindinis tikslas — išmokyti studentus savarankiškai mąstyti, o ne referuoti. Juk literatūroje 2x2 gali būti septyni ar geltona. Studentai turi žinoti, ką parašė kritikai, bet kartu reikia ir savo interpretacijos. Stengiuosi apie kūrinį pateikti kelių literatūrologinių mokyklų požiūrius“, — sako V. Butkus.

Dėstytojas paskaitose visumą atskleidžia per detalę: analizuojamu literatūros kūriniu atskleidžiamas autorius, literatūrinė srovė. Taip studentams pateikiami kertiniai akmenys.

Prisimindamas savo studijų metus, V. Butkus sako, kad jam imponavo dėstytojų dalykinis profesionalumas, mokėjimas kritiškai įtraukti į svarstymus, skatinimas domėtis.

„Ir dabar studentai pajaučia, kur yra paviršius, o kur konceptualus, aiškus, racionalus, analizuojantis mokymas“, — įsitikinęs dėstytojas.

Reforma — deforma

Studentų įvertintas dėstytojas negaili kritikos nesibaigiančiai švietimo reformai: ją vadina švietimo deforma, griovimu.

„Nematau racionalių šios reformos kriterijų. Norint kažkur eiti, reikia aiškios, racionalios, aiškiais argumentais pagrįstos vizijos. Dabartiniai sprendimai — desperatiški, skubūs, nepamatuoti, drastiški“, — sako dėstytojas.

Didžiausia klaida, mano V. Butkus, — mokamas mokslas. Dėl šios priežasties vis daugiau jaunuolių studijuos užsienyje, kiti galbūt iš viso neturės lėšų mokslui. Jau šiemet po pirmojo pusmečio iš universiteto pasitraukė ne vienas studentas, nes nebuvo įvykdytos žadėtos kreditavimo sąlygos.

POŽIŪRIS: Šiaulių kolegijos lektorė Loreta Meškienė džiaugiasi, kad kasmet atsiranda vis daugiau studentų, kuriems reikia žinių bei neperdėto, o realaus įvertinimo.

APDOVANOJIMAS: Šiaulių universiteto docentas daktaras Vigmantas Butkus sako, kad studentų skirtas apdovanojimas — labai malonus, nes gautas ne iš valdžios, o žmonių, su kuriais dirba.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.