
Naujausios
Lietuvą dviratininkas pasveikino Nordkape
Šiaulietis Imantas Greitmanas įgyvendino svajonę – numynė dviračiu 4 343,7 kilometro ir su valstybės atkūrimo šimtmečiu Lietuvą pasveikino šiauriausiame Europos taške – Nordkape. Kelionė, pilna įspūdžių, patyrimų, išbandymų, truko 19 dienų. Kasdien dviratininkas vidutiniškai įveikdavo 226 kilometrus, pamatė 11 šalių. „Tik pirmyn!“ – šiuo šūkiu Imantas vadovavosi visą kelionę.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Laimingas septynetas
Į pokalbį Imantas ateina tiesiai po masažo. Ant veido matyti šalmo dirželio palikti pėdsakai – neįdegusios juostelės.
Plentinis „Scott“ dviratis, kuriuo įveikė per 4 000 kilometrų, tebėra išardytas. Lengvai pasivažinėti ant kito dviračio, šypsosi Imantas, sės ilsėdamasis prie jūros.
Džiaugiasi, kad pamažu atsigauna kojos, grįžta rankų jėga, ir juokiasi iš neteisybės: per 4 000 kilometrų numinti galėjo, o paeiti 100 metrų tapo iššūkiu.
Imantas niekam nesakė, kad registruojasi į „Northcape4000“ varžybas. Suprato: jei paspaus mygtuką užsiregistruoti, gyvenimas visiškai pasikeis. Dėl svajonės išėjo iš darbo.
„Darbas buvo sėdimas, per jį ir vėl atradau dviratį, nes vaikystėje dieną naktį važinėdavau. Judėjimas, laisvė – tai žavi. Dviratis suteikia galimybes pažinti, susipažinti, o dar – ir sportas. Dviratį įsimylėjau ir, pasirodo, rimtai.“
Imantas šypsosi: idėjai prieštaravo tik tėvai, nes labai jaudinosi dėl tokios sunkios kelionės. Imantui išmynus tėvai visą dieną kompiuteryje sekdavo kelionę ir guldavo miegoti kartu. Dabar didžiuojasi ir džiaugiasi sūnaus pasiekimu.
Kelionei Imantas ir fiziškai, ir techniškai pasiruošė labai greit, per pusę metų.
„Northcape4000“ varžybose šiemet dalyvavo 123 dviratininkai iš 24 pasaulio valstybių.
Kai Imantas pamatė gautą 43 starto numerį ir kilometražą, išskaičiavo laimingąjį septynetą (43 4+3=7; atstumas: 4 343,7 km – 4+3=7 ir 4+3=7, ir dar paskutinis skaičius – 7). Sėkmė iš tiesų lydėjo.
Antrus metus rengiamų lenktynių taisyklėse nurodyta, kad dviratininkai gali pasikliauti tik savimi, patys turi rūpintis maistu, nakvyne.
Dviratininkų maršrutas ėjo per mažiau apkrautus kelius. Eismo mažiau, bet paprastai tokie keliai būna prastesni. Kelionės atžymos punktai buvo Prahoje, Varšuvoje, Taline, Rovaniemyje ir Nordkape.
Pirmą kartą į tokią ilgą kelionę išsiruošusiam Imantui buvo neramu ir smalsu, kaip į išbandymą reaguos organizmas, ar atlaikys kojos. Prieš kelionę bendravo su Simona Krupeckaite: patyrusi dviratininkė patarė „neužsilpėšti“ kelionės pradžioje. Finišavęs įsitikino: tikrai gali daug.
Pirmieji įspūdžiai
„Northcape4000“ dalyviai startavo Italijoje, Gardos ežero pakrantėje. Imantas į Italiją atvyko porą dienų anksčiau ir iki starto vietos numynė apie 200 kilometrų.
Starte dalyvius iš viso pasaulio į ilgą kelionę išlydėjo bažnyčių varpai.
„Man Italija – kaip nesibaigiantis senamiestis, kiekvienas miestelis labai gražus, yra į ką paganyti akis, bet daug nestoju, nes labai karšta, rodo ir apie 34 šilumos, geriau jau minti, nors ir lėtai, o kur sustoju, tai visada kas nors užkalbina, klausia, kur keliauju, jei kalba angliškai persimetame keliais sakiniais, kai papasakoju, visi sveikina ir linki sėkmės, kas nešneka angliškai pačiupinėja aprangą ir parodo nykštį“, – pirmaisiais kelionės įspūdžiais dalijosi Imantas.
Šveicarijoje važiavo tik apie 20 kilometrų: kvapą gniaužė kalnai ir tarpekliai. Grožėdamasis įveikė ir kalnuotą, mėlynomis upių juostomis išraižytą Austriją.
Vokietijoje gamtovaizdis pasikeitė, sumažėjo kalnų, pirmyn vedė paprastesni, nuošalesni keliai. Visą dieną minant saulėje be šešėlio teko įveikti vieną iš karščiausių kelionės dienų. Dviratininkas laukdavo degalinės, kad galėtų atsigaivini ledais, šaltais gėrimais. Šaltas vanduo gertuvėje netrukdavo sušilti.
Italijoje, Austrijoje, Vokietijoje džiuginę keliai Čekijoje suprastėjo, prasidėjo miškai. Teko įveikti sunkių įkalnių.
„Buvau gerai nemiegojęs, kankino danties skausmas, per dieną numyniau 166 kilometrus, bet labai pavargau: karšta, nemiegojęs, ištino ir tirpo kojos. Pradėjau jausti, kad jėga ėmė sekti delnuose.“
Prieš kelionę Imantas perskaitė, kad apie palapinę neverta nė galvoti: nesugraibys virvelių. Įsitikino: prasiplėšti riešutų pakelį, ką nors suimti, užtempti, užtraukti, atsirakinti tapo problema. Ėmė pyktis – turi rankas, o jos neklauso.
Išbandymai kelyje
Įvažiavęs į Lenkiją, Imantas jau per pirmąsias porą valandų patyrė šoką, nes tris kartus vos nebuvo partrenktas.
Pirmas išgąstis – kai išgirdo, jog iš už nugaros parčiuožia automobilis. Antras – kai šalia pralėkęs vilkikas nunešė į kelkraštį. Trečias įvykis perpildė kantrybę: „Užvirė kraujas, gerai, kad buvo įkalnė, ir iššokęs iš griovio nepasivijau traktoriaus vairuotojo.“
Lenkijoje, sako Imantas, reikia sėkmės: nelemti sutapimai gali baigtis liūdnai. Ne patys geriausi buvo ir keliai. Nors Lenkijos pasienyje stovėjo viešbutis, dviratininkas nusprendė paminti ilgiau ir skubėti namo – į Lietuvą.
Išmiegojęs kempinge prie Vištyčio, pasiekė Raseinius, čia susitiko su šeima, draugais. Lietuvoje išsprendė savaitę kankinusią danties problemą.
Lietuvos keliuose sutikti žmonės vaišino gėrimais, energiniais geliais ir linkėjo sėkmės: „Pirmyn, šaunuolis!“. Vėliau Imantui buvo smagu klausytis užsienio dviratininkų įspūdžių: lietuviai juos vaišino ledais, medumi, žinojo apie varžybas, mojavo, linkėjo geros kelionės.
Latvijoje Imantui teko įveikti daug žvyrkelio, nuolat viena kitą keitė duobėtos atkarpos. Prakirto padangą, bet rizikavo ir numynė iki Talino.
Kiek pailsėjęs, sėdo į paskutinį keltą, keliantį į Helsinkį. Nakvynės vietą pasiekė vėlai.
„Krėtė drebulys, gal temperatūros turėjau. Ir tokios buvo trys dienos. Savijautos kartais nesuprasdavau, sutrikdavo koordinacija, įsitikinau, kad tikrai galima užmigti ant dviračio.“
Pamatai parduotuvę, pavalgyk ir dar nusipirk – tokios taisyklės dviratininkas laikėsi Suomijoje. Degalinės, parduotuvės šalyje išsidėsčiusios dideliais atstumais. Teko nusivilti, kai įveikęs 120 kilometrų, pamatė, kad degalinė – savitarnos, parduodami tik degalai.
Artėjant prie Kalėdų Senelio būstinės, Rovaniemio, parduotuvės nebuvo 160 kilometrų ruože.
Nors Imantas žadėjo paprašyti naujo dviračio, Kalėdų Senelio taip ir nepamatė. Eilės didžiulės, daugybė žmonių, labai brangu. Nusifotografavo ties poliarinio rato riba.
Suomijoje ėmė keistis orai. Pirmą dieną buvo 32 laipsniai karščio, vėliau rytais temperatūra nukrisdavo iki 2–3 laipsnių, dieną teįšildavo iki 12. Ėmė merkti lietus, pūsti vėjas.
Sunkiausia buvo minti per nesibaigiančius miškus. Penkios dienos „medžių kalėjime“ dviratininkui buvo pačios sunkiausios tiek fiziškai, tiek psichologiškai.
Artėjant prie Norvegijos, po truputį vėrėsi vaizdas. Anksti rytą Imantas gamtoje būdavo vienas, gėrėdavosi elnių, briedžių kaimenėmis.
„Man buvo meditacija. Aš visą kelionę mėgavausi. Turi pajusti visą sunkumą, kad suprastumei, kas yra finišas.“
Tik pirmyn!
I. Greitmanas mynė su dizainerio Aleksandro Pogrebnojaus kurta apranga.
„Superinis jausmas, kai ant marškinėlių yra Vytis ir užrašas „Lietuva“, kai veži trispalvę. Didžiulė garbė, drauge ir atsakomybė. Nebuvo jokių minčių: pavargęs, skauda. Tik pirmyn – toks mano šūkis. Kai važiuoji su Vyčiu, vėliava, turi atiduoti viską, ką turi.“
Daiktus dviratininkas vežėsi krepšiuose ant dviračio. Priekyje – miegmaišis, rūbai, didelė riešutų pakuotė. Mažame rėmo krepšyje prie vairo – dvi atsarginės kameros, kelionės pasas antspaudams, spyna, vaistai nuo skausmo. Ant rėmo – atsarginė išorinė baterija, tepalas, atsarginiai stipinai, įkrovikliai, vitaminai, drėgnos servetėlės, galiniame krepšyje – rūbai, atsarginė padanga, vaistinėlė, higienos reikmenys.
Atvykęs į nakvynės vietą po numintų 200–300 kilometrų, dar atlikdavo būtinus darbus: išsiskalbdavo drabužius, sujungdavo krauti aparatūrą, nusiprausdavo, nuvalydavo dviračio grandinę, apie kelionę parašydavo feisbuke. Miegoti nueidavo jau po vidurnakčio, ketvirtą ryto keldavosi, per valandą susiruošdavo ir penktą jau išvažiuodavo.
Būdavo, kad išvargęs nė į dušą nebenueidavo, nebevakarieniaudavo. Nepajausdavo, kaip užmigdavo.
Kelionėje Imantas valgydavo už 4–5 žmones, dienos kalorijų vidurkis būdavo apie 7 000, siekdavo ir 10 000, bet svorio nenumetė.
Kas 30–40 minučių suvalgydavo bananą, batonėlį, degalinėse pirkdavo sumuštinius, visada turėjo riešutų, uogų, saldainių, guminukų, gerdavo vitaminų, magnį. Karšto maisto nevalgė apie porą savaičių. „Dabar, atrodo, viską galiu suvalgyti“, – juokiasi Imantas, po kelionės priaugęs apie 1,5 kilogramo.
Kelionėje dviratininkas nebežinojo, kokia mėnesio ar savaitės diena – užteko laikrodžio. Nesekė ir žinių.
Ypatinga akimirka
Norvegija pasitiko giedruma. Šiaurės vėjas paskatino užsimauti storesnes pirštines, šilčiau apsirengti. Švietė saulė, tad Imantas šiaurėje, už poliarinio rato, net nosį nudegė.
Vaizdai vis gražėjo, medžių mažėjo, galiausiai liko vien uolos, samanos.
Paskutinę dieną numintus apie 130 kilometrų Imantas vadina formalumu. „Galvojau, jei kas, nusikabinsiu visus krepšius ir tempsiu dviratį iki finišo, kad tik vėliavą iškelčiau ir kelionė būtų įskaityta.“
Nordkapas – pasaulio kraštas su neišpasakyto grožio vaizdais. Skaisti saulė, giedras dangus ir labai smarkus vėjas, kuris vos nepargriovė pergalingai dviratį iškėlusio dviratininko.
Kai Imantas prie Nordkapo simbolio – gaublio – iškėlė vėliavą, turistai prapliupo plojimais, šūksniais. „Tu labai didžiuojiesi savo šalimi?“ „Taip, žinoma!“
„Porą kartų nesulaikiau ašarų. Nenusakomas, ypatingas jausmas išgyventi tokią akimirką, kai ovacijas tau sukelia pirmą kartą matomi žmonės.“
Pasiekęs didįjį tikslą, į lovą Imantas griuvo su tais pačiais rūbais ir miegojo apie 15 valandų.
Į namus šiaulietis grįžo mašina – Nordkape pasitiko pusbrolis. Grįždamas tik miegojo ir valgė: medinėmis tapusios kojos neleido daug vaikščioti.
Dabar šiaulietis nuolat sulaukia klausimo: kas toliau? Neabejoja, kad tikrai mins, tik dar nežino, kur. Pasaulis platus: galbūt Lietuvos vėliava suplazdės kitame žemyne.
Imanto GREITMANO statistika
Laikas: 19 dienų, 4 valandos, 9 minutės.
Dienos vidurkis: 226 km.
Vertikalus pakilimas: 24 832 m, beveik trys Everestai.
Didžiausiais greitis: 80km/h.
Vieta: 65 iš 130 startavusių.
Sudegintos kalorijos: 131 889, tai yra 66 dienų kalorijų norma.
Nuleistos padangos: 0.
Praplėšta/sugadinta padanga: 1 (Latvijoje).
Pamesta: galinis mirksiukas, mynimo daviklis, du bananai.
Asmeninės nuotr.
Tikslas artėja.
Paskutinis antspaudas kelionės pase – Nordkapo.
„Su šimtmečiu, Lietuva!“ Imantas Greitmanas Nordkape iškėlė trispalvę.
Laiminga akimirka – Imantas Greitmanas Nordkape pakėlė ir dviratį.
Kelionėje Imantas Greitmanas įsiamžindavo pats.
Po sunkaus etapo Lenkijoje Imantas Greitmanas skubėjo į Lietuvą.
Kelyje Imantas Greitmanas užtruko 19 dienų, įveikė 4 343,7 kilometro.
Dviratininkas visuomet turėjo riešutų maišą.
Italija, kelionės pradžia.
Imantas Greitmanas su Kalėdų Seneliu nesusitiko, bet nusifotografavo prie poliarinio rato žymės.
Į kelionę Imantas Greitmanas vyko dizainerio Aleksando Pogrebnojaus sukurta apranga.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Dar daug minčių nesusigulėjo, nes tiek patirta, tiek pamatyta per tokį trumpą laiką! – įveiktu iššūkiu džiaugiasi Imantas Greitmanas. – Aš – ne sportininkas, tik turėjau tikslą ir jo siekiau.“