
Naujausios
„Laiptų“ galerijoje – išskirtinio tapytojo paroda
Šiaulių „Laiptų“ galerijoje antradienį atidaryta Raimundo Sližio (1952–2008) paroda sulaukė didžiulio susidomėjimo. Tai – pirmoji vieno garsiausių Lietuvos tapytojų personalinė paroda Šiauliuose. „Žmogus buvo ne saldainis, o čili pipiras“, – apie išskirtinę R. Sližio asmenybę sakė menotyrininkė dr. Ramunė Rachlevičiūtė.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Vertino išskirtinumą
Pirmosios šiemet „Laiptuose“ pristatytos parodos atidarymas prasidėjo maestro Sigito Vaičiulionio, pianistės Janinos Bartulytės bei dainininko Pijaus Kondroto muzikine dovana.
„Kai praėjusių metų pradžioje kalbėjomės apie šių metų planus, Ričardas Jakutis sakė, kad reiktų mums padaryti R. Sližio parodą. Darykime. Bet kaip, iš ko daryti, kaip rinkti darbus?!“ – idėjos pradžią prisiminė „Laiptų“ galerijos direktorė Janina Ališauskienė.
Pasak J. Ališauskienės, po keletą R. Sližio darbų „Laiptuose“ buvo eksponuojama 1992-aisiais ir vėlesniais metais galerijos „Vartai“ pristatytose parodose. Personalinės R. Sližio parodos Šiauliuose niekada nebuvo.
Parodoje eksponuojamus kūrinius paskolino kolekcininkai Evaldas Rimšelis, Jurgaičiai ir Zabuliai, R. Sližio sūnus Simas Sližys, Vilniaus dailės akademijos muziejus (vadovas Vidas Poškus).
Svarbiausiu žmogumi, sudarant kolekciją, J. Ališauskienė įvardijo menotyrininkę dr. Ramunę Rachlevičiūtę, atsiminimų knygos-albumo „Raimundas Sližys“ sudarytoją.
„Parodoje surinkome 26 kūrinius, kurie mums duoda supratimą apie visus R. Sližio etapus, apie visus jo žanrus, apie visus jo sugebėjimus, – sakė R. Rachlevičiūtė. – Mes tik galime nusistebėti, kad jau daugiau kaip 10 metų nebėra šito aktyvaus, įdomaus, įnešusio naujo kolorito į Lietuvos dalininkų pasaulį, į Lietuvos meno pasaulį, žmogaus.“
R. Rachlevičiūtė su parodos lankytojais dalijosi užplūdusia prisiminimų banga. Menotyrininkei su R. Sližiu teko kartu mokytis, daug bendrauti.
„R. Sližys buvo toks žmogus, kuris į savo gyvenimą draugus ir pažįstamus priimdavo etapais. Labai rūsčios išvaizdos. Kai pirmą kartą pamačiau koridoriuje, beveik prisispaudžiau prie sienos. Įsivaizduokite, šalta, sniegas krenta. Trumpa fizinė „maikutė“, trumpas fizinio treningas, plonas, vadinamas baltarusiškas, ir kerziniai batai. Taip kaukši!“ – pirmą įspūdį prisiminė R. Rachlevičiūtė.
Vėliau menotyrininkė įsitikino, kad už rūsčios išvaizdos slypi labai švelnus, labai jautrus, labai atidus žmogus – labai geras pedagogas.
R. Sližys dirbo Vilniaus dailės akademijos Kostiumo dizaino katedroje. Buvo dėmesingas detalei, audiniui, apsirengimui, tipažui. Svarbiausia, ko mokė, žiūrėti į kiekvieną žmogų ne pro fotošopo, ne pro klasikinės skulptūros prizmę, bet įžiūrėti tai, ką jis turi įdomiausia.
„Todėl visi tie tipažai, kai gerai įsižiūrėsite, su labai priplota nosimi, tai visai be nosies, tai su vanagiška nosimi, tai su auskaru. Mes matome, kaip palaipsniui kūnai tirpo, pavirto į tokį vandens lašą: visa koncentracija buvo galvoje ir siluete“, – sakė R. Rachlevičiūtė.
Pasak menotyrininkės, R. Sližys toks autentiškas todėl, kad jam neteko mokytis tapybos katedroje, „nes kiekviena katedra, kiekviena mokykla, o dar ypač sovietmečiu, visus grūdo kaip į klumpę: tinka, netinka, bet turi atitikti tą kanoną ir baigta.“ R. Sližys mokėsi monumentaliosios dailės katedroje.
Mokytis pas profesorę Sofiją Veiverytę, R. Rachlevičiūtės žodžiais, buvo ne pyragai. Pirmiausia ji vyrams liepdavo nusivalyti batus, reikalaudavo, kad studijoje būtų švara. „Tai dailės akademijoje, įsivaizduojate?“ – juokėsi menotyrininkė.
S. Veiverytės mokykla buvo labai griežta, labai įdomi.
Ką R. Sližys paveldėjo iš dėstytojos? „Jeigu prisimenate S. Veiverytės paveikslus, patys gražiausi žmonės yra rausvalpaukiai ir su vanago nosimi. Vyrai ir moterys yra panašūs. Ji turbūt sudomino R. Sližį tuo žmogaus tipažu. Pats būdamas netradicinės, nenulaižytos, nesaldžios išvaizdos, jis mokėjo įžiūrėti ir įvertinti kiekvieno žmogaus išskirtinumą.“
R. Rachlevičiūtė puikiai prisimena dailininko pasakymą: „Kokia graži moteris!“ Menotyrininkė jau žinodavo, jog atsisukusi pamatys tokią moterį, kuri kitiems neatitiks jokių standartų, jokių kanonų.
Reabilitavo rausvą spalvą
„Laiptų“ galerijos hole eksponuojamas „Pasaulio išminčių“ freskos projektas, iš jo turėjo gimti didžiulis sieninės tapybos ar mozaikos kūrinys. Šis R. Sližio darbas buvo pasimetęs dailės akademijoje, atsirado po 15 metų. Ant laiptų eksponuojama Konfucijaus mozaika.
Pasak menotyrininkės, labai svarbu, kad R. Sližys reabilitavo sovietmečiu „nusikaltėlę spalvą“ – rausvą: „Tikros lietuviškos spalvos buvo dumblas, dirvožemis, molis ir t.t., čia buvo tikra tapyba. Jeigu žmogus tapo šviesiai, pasteliškai, dar naudoja rausvą spalvą, jis nelaimingas žmogus. Pradžioje jį labai kritikavo dėl nusaldinimo, dėl komerciškumo: visiškai nesuprato esmės.“
Iš parodoje eksponuojamų kūrinių menotyrininkė išskyrė koridoriuje eksponuojamus lyg gyvūnus, žmogėnus.
R. Rachlevičiūtė priminė garsią Vėprių praktiką, kurioje visiems buvo nusibodę tapyti sovietmečio pagrindinį objektą žmogų. Dailininkų „Penketas“ (Bronius Gražys, Henrikas Natalevičius, Mindaugas Skudutis, R. Sližys, Romanas Vilkauskas), o ypač R. Sližys, pradėjo tapyti laumžirgius, kirminus, sliekus, ir buvo praminti kirmėlistais.
„Buvo pasakyta, kad tapyti tokį menką objektą, kaip kirmėlę, slieką, žiurkę, varlę ar laumžirgį – ne tapytojo darbas. Bet R. Sližys kūrė ir to laikotarpio darbai yra vieni gražiausių. Animalistinės tematikos Lietuvoje neturime daug.“
R. Rachlevičiūtė pabrėžė, kad R. Sližys buvo labai geras portretistas, tapė labai gerus autoportretus.
Parodoje eksponuojamas sūnaus Simono portretas. „Tas lėliukas tikrai ne saldainiukas, ironiškai nutapytas vaikiukas. Jis ieškojo individualumo, ne kūdikio saldumo.“
R. Sližys buvo ir labai geras figūrinės tapybos meistras, sugebėjęs tapyti daugiafigūrines kompozicijas.
„R. Sližio indėlis yra labai didžiulis. Jis yra autentiškas. Kūryba yra labai netolygi, yra ir „chaltūrnų“ darbelių, ir skubotai gydytojui dovanai padarytų. Bet čia yra gyvenimas“, – sakė R. Rachlevičiūtė.
Atsiminimų knygą-albumą „Raimundas Sližys“ sudariusi menotyrininkė priminė ir kitus dailininko gebėjimus: labai geras kulinaras, jachtos „Dailė“, per Atlantą nuplukdžiusios Lietuvos vėliavą, kokas.
„Labai įdomus žmogus, su niekuo nesulyginamas. Žmogus buvo ne saldainis, o čili pipiras“, – apibendrino R. Rachlevičiūtė.
R. Sližio tapybos paroda „Laiptų“ galerijoje veiks iki vasario 8 dienos.
Raimundas Sližys
R. Sližys gimė 1952 metais Kaune.
Po studijų valstybiniame dailės institute nuo 1976 metų dalyvavo parodose.
Vilniuje dirbo restauratoriumi, pedagogu, Vilniaus dailės akademijos dėstytoju.
R. Sližio kūrinių yra Lietuvos ir užsienio muziejuose, privačiose kolekcijose, autoriaus darbų yra įsigiję Lietuvos valstybinis dailės muziejus, Magdeburgo valstybinis muziejus (Vokietija), privatūs Lietuvos, Lenkijos, JAV, Vokietijos, Prancūzijos, Kanados, Gruzijos, Latvijos ir Estijos kolekcininkai.
R. Sližys mirė 2008 metais Vilniuje.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Raimundas Sližys. „Būgnininko grupė“, 2003.
Menotyrininkė dr. Ramunė Rachlevičiūtė sakė, kad Raimundo Sližio išskirtinumą suformavo monumentalioji dailė, kitokie, nei tapybos katedroje, mokytojai, netradicinės išvaizdos ir nelėliško grožio supratimas.
Raimundo Sližio (1952–2008) parodos atidarymas Šiaulių „Laiptų“ galerijoje sulaukė didelio lankytojų dėmesio.
Freskos „Pasaulio išminčiai“ projektas (II dalis), 1975–1976.
Raimundas Sližys. „Dirigentas“, 1997.
Raimundas Sližys. „Kalijos grupė“, 2002.
„Be žmonių, kurie domisi tapyba, domisi menu, nebūtų galimybių menininkams rodytis, eksponuotis“, – į parodos atidarymą atėjusiems dėkojo kolekcininkas Evaldas Rimšelis.