Kas pakels Šiaulių temperatūrą?

Kas pakels Šiaulių temperatūrą?

Kas pa­kels Šiau­lių tem­pe­ra­tū­rą?

„Šiau­liai – eko­no­miš­kai stip­rus ir kon­ku­ren­cin­gas Lie­tu­vos re­gio­ni­nis cent­ras, ku­ria­me tel­kia­si iš­ma­ni tra­di­ci­nė pra­mo­nė ir pa­slau­gos, lo­gis­ti­ka, ir moks­lų tech­no­lo­gi­jo­mis ir ino­va­ci­jo­mis grįs­tas nau­jos kar­tos vers­las ir ku­rian­tis ge­ro­vę vi­suo­me­nei“. To­kios mies­to vi­zi­jos ar­ti­miau­sius 15 me­tų siū­lo siek­ti stra­te­gi­jos už 100 tūks­tan­čių eu­rų ren­gė­jai. Ar nau­jo­je vi­zi­jo­je yra kas nors nau­jo, ar vėl kar­to­ja­mi tie pa­tys „bur­ta­žo­džiai“?

Jū­ra­tė RAU­DU­VIE­NĖ

jurate@skrastas.lt

Pris­ta­ty­mas be­dar­biams?

UAB „Smart Con­ti­nent“ va­do­vas And­rius Jar­žems­kis mies­to vi­suo­me­nei ir po­li­ti­kams va­kar pri­sta­tė Šiau­lių mies­to eko­no­mi­nės plėt­ros ir in­ves­ti­ci­jų pri­trau­ki­mo stra­te­gi­jos pu­sant­ro eta­po me­tu pa­da­ry­tus dar­bus. Vi­suo­me­nės pri­sta­ty­me bu­vo ma­žai, o po­li­ti­kų – gal pen­ki. Ka­dan­gi pri­sta­ty­mas vy­ko 13 va­lan­dą, o ir pa­skelb­ta apie jį bu­vo tik iš va­ka­ro, tai su­si­rink­ti, ma­tyt, ga­lė­jo tik ne­dir­ban­tys žmo­nės ar­ba „re­zi­duo­jan­tys“ Sa­vi­val­dy­bė­je.

Vil­nie­čiai eks­per­tai iš UAB „Smart Con­ti­nent“ Šiau­lių stra­te­gi­ją kū­rė kar­tu su mies­to Sa­vi­val­dy­be, pra­mo­nės ir vers­lo aso­ci­juo­tų struk­tū­rų, Šiau­lių uni­ver­si­te­to ir Šiau­lių vals­ty­bi­nės ko­le­gi­jos at­sto­vais.

Eks­per­tas pa­brė­žė, kad stra­te­gi­jos įgy­ven­di­ni­mas yra ne vien Sa­vi­val­dy­bės, bet ir vi­sos mies­to bend­ruo­me­nės rei­ka­las. Jai pa­reng­ti bu­vo su­da­ry­tos dvi dar­bo gru­pės – pri­žiū­rin­čio­ji ir vyk­dan­čio­ji.

Pa­ma­tuo­ta eko­no­mi­nė tem­pe­ra­tū­ra

A. Jar­žems­kis sa­kė, kad pir­ma­ja­me ren­gi­mo eta­pe bu­vo „pa­ma­tuo­ta Šiau­lių mies­to eko­no­mi­nė tem­pe­ra­tū­ra“. Tai reiš­kia, kad įver­ti­nta mies­to eko­no­mi­nė si­tua­ci­ja ir po­ten­cia­las. Tai da­ry­ta ly­gi­nant Šiau­lius su Klai­pė­da, Pa­ne­vė­žiu, ša­lies vi­dur­kiu bei ke­tu­riais pa­na­šiais už­sie­nio mies­tais.

Šiau­lių stip­ry­be įvar­di­ja­mas di­dė­jan­tis ūkio ak­ty­vu­mas: au­ga įmo­nių skai­čius, lie­tu­viš­kos kil­mės eks­por­tas. Ki­tos stip­rio­sios pu­sės – ma­žų mo­kes­čių zo­nos (LEZ ir Pra­mo­nės par­kas), ma­žiau­si tarp di­džių­jų mies­tų ne­kil­no­ja­mo­jo tur­to mo­kes­čiai, iš­vys­ty­ta mies­to inf­rast­ruk­tū­ra, di­dė­jan­tis aukš­tą­jį iš­si­la­vi­ni­mą įgi­ju­sių spe­cia­lis­tų skai­čius, že­mas ne­dar­bo ly­gis.

Di­dė­jan­tis dar­bo už­mo­kes­tis api­brė­žia­mas kaip grės­mė vers­lui kon­ku­ruo­ti pi­gia dar­bo jė­ga.

„Ka­dan­gi Šiau­liai yra tra­di­ci­nės pra­mo­nės mies­tas, tai pri­va­lu­mas in­ves­tuo­to­jams yra ma­ži at­ly­gi­ni­mai. Tai ne­ska­niai skam­ba. Ta­čiau tai ne­reiš­kia, kad mes to tu­ri­me siek­ti“, – sa­kė A. Jar­žems­kis.

Jo ma­ny­mu, yra inst­ru­men­tų efek­ty­vin­ti ir tra­di­ci­nę pra­mo­nę, ta­čiau no­rint ko­ky­bi­nio šuo­lio aukš­tes­nės pri­dė­ti­nės ver­tės vers­lo at­si­ra­di­mas ga­li bū­ti trau­ki­nys, ku­ris iš­vež­tų mies­tą.

Eks­per­tas re­ziu­ma­vo, kad Šiau­liuo­se vy­rau­ja tra­di­ci­nė ap­dir­ba­mo­ji pra­mo­nė, pre­ky­ba ir lo­gis­ti­ka. Pra­mo­nė ir lo­gis­ti­ka – jaut­rios kon­ku­ren­ci­jai, to­dėl tu­ri la­bai ri­bo­tas ga­li­my­bes kel­ti dar­buo­to­jų dar­bo už­mo­kes­tį. Ren­gė­jai, ap­klau­sę apie 20 vers­lo įmo­nių, priė­jo iš­va­dos, kad yra ir to­kių, ku­rios tu­ri ne­men­kus pel­nus, ta­čiau jais ne­si­da­li­ja su sa­vo dir­ban­čiai­siais. Ta­čiau pa­grin­di­nė prie­žas­tis stab­dan­ti at­ly­gi­ni­mų di­dė­ji­mą, yra grės­mė, kad pa­bran­gu­si pro­duk­ci­ja ar pa­slau­gos pra­ras rin­ką.

Čia išei­tis ma­to­ma vie­na – reng­ti inf­rast­ruk­tū­rą ir dar­bo jė­gą aukš­tų­jų tech­no­lo­gi­jų vers­lo atė­ji­mui ir pa­laips­niui pe­rei­ti prie ino­va­ty­vios pra­mo­nės.

Mies­to silp­ny­bės – tie­sio­gi­nės už­sie­nio in­ves­ti­ci­jos že­mes­nės nei Pa­ne­vė­žio ir Klai­pė­dos mies­tuo­se ir au­ga lė­čiau­siai, dar­bo jė­gos kie­kis ma­žė­ja, vi­suo­me­nė sens­ta spar­čiau, nei Lie­tu­vos vi­dur­kis, men­kai bend­ra­dar­biau­ja vers­las ir moks­las.

Stra­te­gi­jos ren­gė­jai ap­klau­sė 11 už­sie­nio įmo­nių, įsi­kū­ru­sių Šiau­liuo­se, at­sto­vus ir iš­siaiš­ki­no, kad jie čia įsi­kū­rė dėl pi­gios dar­bo jė­gos ir pa­to­gios geog­ra­fi­nės pa­dė­ties, ta­čiau su­si­du­ria su kva­li­fi­kuo­tos dar­bo jė­gos trū­ku­mu. Moks­lo įstai­gos ne­pa­kan­ka­mai pa­ruo­šia dar­buo­to­jus, to­dėl įmo­nės tu­ri juos ap­mo­ky­ti ar­ba siųs­ti į mo­ky­mus.

Vie­na Šiau­lių pa­grin­di­nių ūkio ša­kų – lo­gis­ti­ka – ga­li pa­tir­ti di­de­lių nuo­sto­lių. Eu­ro­pos Ko­mi­si­ja pa­tvir­ti­no mo­bi­lu­mo di­rek­ty­vą, ku­ri ke­lia Lie­tu­vos ve­žė­jams, dir­ban­tiems Eu­ro­po­je, pa­pil­do­mų rei­ka­la­vi­mų, lem­sian­čių jų pa­dė­tį rin­ko­je. A. Jar­žems­kis pa­sa­ko­jo, kad ve­žė­jų at­sto­vai ne­sle­pia, kad Eu­ro­pos Par­la­men­tui pa­tvir­ti­nus mo­bi­lu­mo di­rek­ty­vą, di­die­ji ve­žė­jai per­kels sa­vo įmo­nes į ki­tas Eu­ro­pos vals­ty­bes.

Tiks­lai ar lo­zun­gai?

„Kiek be­ma­tuo­tum tem­pe­ra­tū­rą, li­go­niui nuo to ne­bus ge­riau“, – kons­ta­ta­vo A. Jar­žems­kis ir pri­sta­tė pir­muo­sius siū­ly­mus, kaip mies­tas tu­rė­tų siek­ti sa­vo vi­zi­jos.

Eks­per­tai iš­gry­ni­no tiks­lus: di­din­ti ir stip­rin­ti žmo­giš­kų­jų iš­tek­lių po­ten­cia­lą, ge­rin­ti mies­to gy­ve­na­mą­ją ir dar­bo ap­lin­ką, inf­rast­ruk­tū­rą, ska­tin­ti vers­lo ino­va­ty­vu­mą ir kū­ry­bi­nes in­dust­ri­jas, stip­rin­ti Šiau­lių iden­ti­te­tą, ak­ty­viai da­ly­vau­ti for­muo­jant ša­lies eko­no­mi­nę-re­gio­ni­nę po­li­ti­ką.

Kal­bė­da­mas apie kū­ry­bi­nių in­dust­ri­jų svar­bą, A. Jar­žems­kis pa­tei­kė pa­vyz­dį.

„Mo­ka­me drož­ti ir kli­juo­ti. Ir to­kią plokš­tę par­duo­da­me už vie­ną eu­rą. O ant jos už­lip­džius eti­ke­tę, ją su­di­zai­ni­nus, pa­da­rius rin­ko­da­rą, už tą pa­čią plokš­tę ga­li­ma gau­ti dar 99 eu­rus. Kol neiš­mok­si­me, tą eu­rą ir da­lin­si­mės“, – aiš­ki­no rin­ko­da­ros es­mę eks­per­tas.

Spren­di­mo bū­dų jis pa­teik­ti ne­lin­kęs.

„Jei dėl vers­lo ino­va­ty­vu­mo ir kū­ry­bi­nių in­dust­ri­jų ska­ti­ni­mo ma­nęs pa­klaus­tu­mė­te, ką tu­ri­me pa­da­ry­ti, tu­rė­čiau bū­ti ap­si­skel­bęs pra­na­šu, kad kaž­ką pa­sa­ky­čiau. Mes už­da­vi­nius ir prie­mo­nes dė­lio­ja­me, siū­ly­si­me ki­tų ša­lių pa­vyz­džius ir ti­ki­mės, kad tai su­veiks“, – at­vi­ra­vo ren­gė­jas.

Jis ma­no, kad rei­kė­tų dau­giau pa­stan­gų sau­gant sa­vo mies­to in­den­ti­te­tą ir dau­giau dirb­ti su ko­mu­ni­ka­ci­ja, rek­la­ma. Eks­per­tas da­vė re­cep­tą – „rei­kia nuo­lat sa­ky­ti, kad jums se­ka­si ir tai pa­nau­do­ti“. Jis tvir­ti­no, kad jau­ni vers­li­nin­kai, grį­žę iš ki­tų ša­lių ir su­kū­rę čia vers­lus, ra­gi­na nu­sto­ti apie sa­ve kal­bė­ti blo­gai.

Ak­ty­vų da­ly­va­vi­mą for­muo­jant re­gio­ni­nę po­li­ti­ką A. Jar­žems­kis įvar­di­jo pro­po­li­ti­niu tiks­lu ir aiš­ki­no, kad čia už­ko­duo­tas mies­to lo­biz­mas. Ren­giant Lie­tu­vos bend­rą­jį pla­ną ban­do­ma kal­bė­ti apie ašį Vil­nius-Kau­nas-Klai­pė­da, pa­mirš­tant ki­tus mies­tus. Ren­gė­jas per­spė­jo, kad taip neat­si­tik­tų, tu­ri veik­ti mies­to am­ba­sa­do­riai.

Kad vi­si šie tiks­lai ne­lik­tų tik lo­zun­gais, ren­gė­jai ža­da dar su­dė­lio­ti už­da­vi­nius ir konk­re­čias prie­mo­nes jiems pa­siek­ti. Jau su­lau­kė per šim­to pa­siū­ly­mų iš įvai­rių mies­to bend­ruo­me­nės gru­pių. A. Jar­žems­kis sa­ko, kad lau­kia sun­kiau­sias dar­bas – su­ra­šy­ti at­sa­kin­gus už prie­mo­nių įgy­ven­di­ni­mą ir lė­šų šal­ti­nius.

Oro uos­to stra­te­gi­jo­je nė­ra

Žmo­nių, da­ly­va­vu­sių pri­sta­ty­me, klau­si­mams ir pa­siū­ly­mams lai­ko li­ko ma­žai. Vie­nas es­mi­nių klau­si­mų: ko­dėl stra­te­gi­jo­je nė­ra nė vie­no žo­džio apie Šiau­lių oro uos­tą? Mies­tas su juo sie­ja daug vil­čių, iš biu­dže­to bus ski­ria­ma be­veik 10 mi­li­jo­nų eurų in­ves­ti­ci­joms į inf­rast­ruk­tū­rą.

Ren­gė­jams su­si­da­rė įspū­dis, kad ša­lies mas­tu Šiau­lių oro uos­tas ma­to­mas tik kaip ka­ri­nės pa­skir­ties. Anot A. Jar­žems­kio, jei oro uos­tas ga­lė­tų tar­nau­ti ke­lei­vių per­ve­ži­mui, tai pri­si­dė­tų prie vers­lo plėt­ros, ta­čiau Kraš­to ap­sau­gos mi­nis­te­ri­ja ma­to jį bū­tent kaip ka­ri­nį oro uos­tą.

Vie­no rei­kia Sa­vi­val­dy­bei, ki­to – mies­tui

Už­baig­tą stra­te­gi­ją Sa­vi­val­dy­bei ren­gė­jai tu­rė­tų ati­duo­ti ko­vo pa­bai­go­je ir už šį dar­bą iš mies­to biu­dže­to gau­ti 100 tūks­tan­čių eu­rų.

Sa­vi­val­dy­bės Eko­no­mi­kos ir in­ves­ti­ci­jų sky­riaus ve­dė­ja Kris­ti­na Šmid­tie­nė ma­no, kad ter­mi­ną teks pra­tęs­ti dėl sa­vi­val­dos rin­ki­mų. Ka­dan­gi tvir­tin­ti stra­te­gi­ją teks jau nau­jai mies­to Ta­ry­bai, nau­jiems po­li­ti­kams rei­kės lai­ko įsi­gi­lin­ti.

Žvilg­te­lė­jus į Sa­vi­val­dy­bės tink­la­la­pį ga­li­ma ja­me ras­ti net ke­le­tą įvai­rių stra­te­gi­nių pla­nų ir net tvar­ką, kaip juos reng­ti. Pak­lau­sus, kuo ki­to­kia bus ši stra­te­gi­ja, K. Šmid­tie­nė paaiš­ki­no: „De­vy­ne­rių me­tų mies­to Stra­te­gi­nis plėt­ros pla­nas skir­tas Sa­vi­val­dy­bei, o ši stra­te­gi­ja – vi­sam mies­tui. Anks­čiau už vis­ką bu­vo at­sa­kin­ga Sa­vi­val­dy­bė. Da­bar yra še­ši vei­kė­jai – Sa­vi­val­dy­bė, Lais­vo­ji eko­no­mi­nė zo­na, Šiau­lių pra­mo­ni­nin­kų aso­cia­ci­ja, Šiau­lių pre­ky­bos, pra­mo­nės ir ama­tų rū­mai, Šiau­lių uni­ver­si­te­tas ir vals­ty­bi­nė ko­le­gi­ja. Vi­sos gru­pės suin­te­re­suo­tos veik­ti kar­tu. Tos prie­mo­nės at­guls į jų stra­te­gi­nius pla­nus. To­liau bus pa­si­ra­šo­ma su­tar­tis, kur bus nu­ma­ty­ti vi­sų įsi­pa­rei­go­ji­mai“.

Po pri­sta­ty­mo pa­klau­sė­me „Smart Con­ti­nent“ di­rek­to­riaus, kaip jis, vil­nie­tis, jau ke­le­tą mė­ne­sių be­si­gi­li­nan­tis į Šiau­lių mies­to stra­te­gi­ją, ga­lė­tų vie­nu sa­ki­niu api­bū­din­ti, koks yra Šiau­lių mies­tas, kuo iš­si­ski­ria.

„Pra­mo­nės tra­di­ci­jos ir darbš­tu­mas, per­duo­da­mos iš kar­tos į kar­tą. Rei­kia su­si­grą­žin­ti tą kar­tą, ku­ri iš­va­žia­vo lai­mės ieš­ko­ti į Jung­ti­nę Ka­ra­lys­tę ir pa­sta­ty­ti nau­ją aukš­tos pri­dė­ti­nės ver­tės vers­lo pa­rė­mi­mą tei­sin­gai. Grįš tie žmo­nės. Mes kal­bė­jom. Tik jiems rei­kia pa­dė­ti“, – sa­kė A. Jar­žems­kis.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

UAB „Smart Con­ti­nent“ di­rek­to­rius And­rius Jar­žems­kis tvir­ti­no, kad Šiau­liai pa­laips­niui tu­rė­tų pe­rei­ti nuo tra­di­ci­nės pra­mo­nės prie ino­va­ty­vios, tik ta­da ga­li­ma ti­kė­tis ryš­kaus dar­bo už­mo­kes­čio au­gi­mo.

Vi­sam mies­tui ren­gia­mos stra­te­gi­jos pri­sta­ty­me 13 va­lan­dą ga­lė­jo da­ly­vau­ti ar­ba ne­dir­ban­tys, ar­ba sa­vi­val­dy­bi­nin­kai.