
Naujausios
Karštis tradicinės mugės neišvaikė
Vakar Šiauliuose prasidėjęs festivalis „Ant rubežiaus“ į bulvarą sutraukė ne tik muzikantus, bet ir prekeivius. Prekiaujama viskuo: tautinio paveldo gaminiais, masine produkcija. Vakar prekeiviams ir pirkėjams teko įveikti prie žemės guldantį karštį.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Molio kaklaraiščiai
Prekiautojų palapinės išsidėsčiusios nuo pagrindinės scenos prie Šiaulių dailės galerijos iki Povilo Višinskio paminklo. Prekybininkai siūlo įvairiausių prekių: nuo dešrų iki batų. Svilinant karščiui, galima pasimatuoti kailinę kepurę.
Ant Meškuičių gimnazijos dailės mokytojos Ievos Galkauskaitės-Tenienės prekystalio greta kitų dirbinių iš molio surikiuoti keraminiai margaspalviai kaklaraiščiai. Jie pagaminti iš balto molio, puošti glazūra. Moliniu kaklaraiščiu pasipuošė ir pati kūrėja.
„Žmonės sustoja, pasidžiaugia spalvomis“, – šypsosi keramikė.
Kaklaraiščių idėja priklauso mokyklinukams – keramikos būrelio Meškuičių gimnazijoje, kuriam vadovauja I. Galkauskaitė-Tenienė, lankytojams. Vaikai molinius kaklaraiščius lipdė tėveliams, norėdami pasveikinti Tėvo dienos proga.
„Dabar madinga elgtis taip: užsikabinai kaklaraištį, pasidarei selfį, įsidėjai į feisbuką. O tuomet kaklaraištį gali pasikabini kaip paveikslėlį“, – pataria I. Galkauskaitė-Tenienė.
Keramikė kuria iš balto, raudono molio, šamoto, medžiagas miksuoja. Dar ieško savęs, todėl darbai – iš įvairių laikotarpių.
Šalia keramikos išdėlioti papuošalai. Šiaulietė Vilija Jockuvienė prekiauja rankų darbo sagėmis, pakabukais, auskarais. Visi darbai – skirtingi. „Labai lietuviška: ąžuolas, žalvaris, siuvinėjimas“, – sako moteris, papuošalus pradėjusi kurti prieš porą metų.
Tautinis kostiumas populiarėja
Iš Gargždų atvykusi Zita Paulikienė tris dešimtmečius audžia senovinėmis staklėmis. Vienoms jų – 70 metų, kitos padarytos meistro naujai. Turi ir mestuvą – šiek tiek patobulintą, bet „padarytą iš senų arklinių grėbarkų tekinių“.
Anksčiau moteris dirbo Dailės kombinate, dešimt metų audė tą pačią lininę servetėlę. Kai kombinatas bankrutavo, reikėjo nuspręsti, ką daryti.
Važinėjo pas audėjas, į seminarus, muziejus, gilinosi į audimo paslaptis: krapštė skiauteles, ardė, žiūrėjo, kaip nuausta.
Z. Paulikienės teigimu, norint nuausti audinius visam tautiniam kostiumui, reikia ne vienų staklių, nes, kol vieno kuodelio nebaigsi, tol nepradėsi kito. Siūlai – tik vilna ir medvilnė.
Austi, sako Z. Paulikienė, turi mėgti, kitaip nieko nepavyks, nes kantrybės reikia į valias. Ne kiekvienas gali išsėdėti. Reikia ir ramybės – kad niekas netrukdytų, nes būtina suskaičiuoti visas dryželių eilutes. Moteris juokiasi: ravėdama darželį, pagauna save skaičiuojančią piktžoles.
Z. Paulikienės prekybinėje palapinėje telpa visi Lietuvos etniniai regionai – audinių raštai atkartoja Žemaitijos, Aukštaitijos, Suvalkijos, Dzūkijos, Mažosios Lietuvos audimo tradicijas.
Iš audinių galima surinkti visą kostiumą: sijonus, liemenes, prijuostes, skareles. Suguldyti ir delmonėliai – Mažosios Lietuvos tautinio kostiumo aksesuaras. Pavadinimas delmonas, sako Z. Paulikienė, kilęs iš to, kad viskas, kas jame įdėta, yra „dėl monęs“.
Audėjos teigimu, tautiniai rūbai populiarėja, ypač – Vilniuje. Juos perka ne tik kolektyvai, bet pavieniai žmonės.
Moterį maloniai nustebino ukrainietė, priėjusi per tarptautinį folkloro festivalį „Skamba skamba kankliai“. „Keturi metai jau čia gyvenu, dirbu ir dar neturiu tautinio kostiumo, man būtinai reikia“, – sakė ukrainietė. Ir susirinko audinius žemaitiškam kostiumui.
Lietuviškas aliejus
Vilniuje gyvenantis Jevgenijus Murnikovas ir jo sūnus – abu buvę veterinarijos gydytojai, dabar užsiima aliejaus verslu. Sūnus turi aliejinę, kur spaudžia šalto spaudimo aliejų, tėvas, senjoras, užsiima prekyba.
Linai, pluoštinės kanapės, judros, burnočiai – Lietuvoje augantys aliejiniai augalai, iš kurių spaudžiamas aliejus. J. Murnikovas apie kiekvieno aliejaus savybes gali pasakoti išsamiai ir įdomiai.
Linų augintojus Lietuvoje, sako J. Murnikovas, dabar galima kone suskaičiuoti ant rankų pirštų. Iki karo Lietuvoje auginta kultūra – judra – vėl pradėta auginti maždaug prieš dešimtmetį, ją „sugrąžino“ ne žemdirbiai, o fizikos mokslų daktaras Alfonsas Peckus.
Judrų aliejus „Agrobalt“ parodoje 2012 metais buvo įvertintas aukso medaliu. Anksčiau judromis būdavo gardinama košė – nebereikėdavo nei sviesto, nei aliejaus. Judrų būdavo dedama ir į duoną, šis receptas irgi sugrįžo.
„Per visą laiką esu sutikęs tik vieną garbaus amžiaus ponią, kuri lyg prisiminė, kad buvo judra. Daugiau apie judrą žinome tik iš aprašymų“, – sako J. Murnikovas. Vyras parodo supakuotas smulkutes judros sėklas, išvalytas optiniu valymo įrenginiu – be jokios šiukšlytės.
Aliejų spaudžia ir iš atvežtinių sėklų: moliūgų, sezamų, saulėgrąžų, žemės riešutų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
KERAMIKĖ: Ieva Galkauskaitė-Tenienė pasipuošė moliniu kaklaraiščiu.
KAKLARAIŠČIAI: Molinių kaklaraiščių idėja gimė Meškuičių gimnazijos keramikos būrelyje.
PAPUOŠALAI: Šiaulietė Vilija Jockuvienė papuošalus kuria iš ąžuolo, žalvario, siuvinių.
AUDĖJA: Zita Paulikienė senovinėmis staklėmis išaudžia įvairių Lietuvos regionų raštus.
AUTORIUS: Šiaulietis Dainius Šukys dedikacijas rašo į naujausią savo knygą „Skaniausias vaikas“.
PREKYBA: Jevgenijus Murnikovas gali papasakoti apie visų aliejų savybes.
ATOKVĖPIS: Mugėje galima ir atsipalaiduoti.