
Naujausios
Karo aukos prikeliamos naujam karui
Buvęs šiaulietis Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto prodekanas dr. Salvijus Kulevičius sako, kad Lietuvoje matoma tendencija didinti Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaidojimų skaičių. Istoriko teigimu, taip bandoma konkuruoti su šiandieniniais didžiaisiais Lietuvos pasakojimais ir neigti juos, nes ką vieni laiko okupacija, kiti – išvadavimu. Su autorių kolektyvu jis atliko tyrimą ir išleido monografiją „Kariai. Betonas. Mitas. Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaidojimo vietos Lietuvoje“.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Statistika auga
– Kas paskatino imtis šios temos?
– Didžioji dalis Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaidojimo vietų oficialiai yra laikomos kultūros paveldo objektais. Buvau penktosios Nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybos prie Kultūros paveldo departamento ekspertas ir vadovas. Pradėjo ryškėti tendencija – iš šono ateinantis noras didinti karių palaidojimų skaičių.
Iniciatyvos kildavo iš visuomeninių organizacijų, kurios turėdavo finansinių ar kitokių ryšių su Rusijos Federacijos ambasada Lietuvoje. Šioms vietoms iš aukščiau minėtų šaltinių buvo skiriamos gana didelės pinigų sumos, tos vietos yra rekonstruojamos, perdaromos.
Vilniaus universiteto Istorijos fakultete kilo idėja į šį reiškinį pažvelgti kaip į tyrimų objektą. Kas yra Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaidojimo vietos ir procesai, kurie vyksta dabar? Jei tai yra problema, kaip Lietuvos institucijos galėtų ją valdyti?
Lietuvos mokslo tarybos projektinio finansavimo dėka subūrėme specialistų komandą ir ėmėmės šio tyrimo. Norėjome pažiūrėti į situaciją iš šalies – gal tai yra mūsų paranoja, nepagrįstas noras atrasti priešą?
– Kiek Lietuvoje yra Antrojo pasaulinio karo sovietinių karių palaidojimo vietų?
– 2016 metų duomenimis, į Lietuvos Respublikos kultūros vertybių registrą yra įtraukta 160. Tos vietos paveldėtos iš sovietmečio – tada jos buvo laikomos kultūros paminklais. 1990 metais jų buvo 167. Šis skaičius rodo, kiek vietų suskaičiavome, būdami Sovietų Sąjungoje ir veikiami sovietinės ideologijos. Po 1990 metų keletas kapinių buvo iškeltos.
Be oficialių sąrašų yra duomenų bazės, sudaromos visuomeniniu interesu. Pagal viešosios įstaigos Karo paveldo institutas duomenų bazėje pateiktą 2010 metų statistiką suskaičiuojama, kad su Antrojo pasaulinio karo palaidojimų vietomis Lietuvoje yra susiję 213 objektų.
Staiga matome padidėjimą – negi Sovietų Sąjunga, kuriai Didysis Tėvynės karas (Didysis Tėvynės karas – savita sovietinė ir rusiška Antrojo pasaulinio karo samprata) buvo pagrindinis mitas, būtų žiūrėjusi į skaičius pro pirštus?
Bent pusė naujai Antrojo pasaulinio karo sovietinių karių palaidojimais įvardijamų vietų kelia įtarimų. Pavyzdžiui, yra vietų, kuriose palaidotas vienas žmogus, arba maksimaliai 2–4. Po rekonstrukcijos vieno kareivio kapas vizualiai pavirsta į mini kapinaites. Prie palaidojimų priskiriamos ir įvykių vietos (žūties, kovų), kur nėra kūnų.
Kita dalis – kai Sovietų Sąjungos kariai suguldyti kartu su 1918–1920 metų kovų prieš bolševikus, su 1940 metų Birželio sukilimo prieš sovietinę okupaciją bei su lietuvių partizanų kovomis prieš sovietinę okupaciją susijusiomis aukomis, kolaboravusiomis ar kovojusiomis prieš partizanus 1945–1953 metais. Šių aukų skaičius yra pakankamai ryškus arba dominuoja Sovietų Sąjungos karių atžvilgiu.
Pateikiami duomenys, kad Lietuvoje yra palaidoti 80 637 Sovietų Sąjungos kariai, žuvę Antrojo pasaulinio karo metu. Kultūros paveldo institutas deklaruoja, kad palaikų turėtų būti dvigubai daugiau. Apie 2009 metus Rusijos Federacijos gynybos štabe buvo pasakyta, kad Lietuvoje yra žuvę 137 200 karių. Kuo remiantis? Galbūt tai yra objektyvu, bet tada ir kalbėkimės ekspertų, moksliniu lygmeniu. O ne pasakymu: „Štai šitose kapinėse turi būti keliasdešimt ar keliais šimtais kūnų daugiau.“ Lietuva pati nepasirengusi taip kalbėtis.
Dvi bangos
– Kada Lietuvoje padidėjo dėmesys sovietinių karių kapams?
– Nuo 2000 metų galime kalbėti apie pirmą akivaizdžią bangą. Per dešimtmetį rekonstruota didesnioji dalis palaidojimo vietų ir niekam tai neužkliūdavo.
Oficialios statistikos, kiek tam buvo skirta pinigų, mes nežinome. Anot Rusijos ambasados žiniasklaidoje išsakytos žinutės, iki maždaug 2005 metų skirtas 1 milijonas JAV dolerių. Kita žinutė – 2007 metams skirta dar 3 milijonai dolerių.
Apie 2010 metus prasideda antra rekonstravimo banga. Kodėl – juk objektai prieš kelerius metus sutvarkyti? Pradėjo keistis ir pačių lietuvių mentalitetas, mūsų tapatumui svarbus tapo lietuvių partizanų kultas. Kai formuojasi herojaus kultas, turi būti antiherojus.
Tašką padėjo įvykiai Ukrainoje. Rusija Ukrainos įvykiuose akivaizdžiai pradėjo naudoti Antrojo pasaulinio karo metodiką: jei nori įvardyti, kad vienas ar kitas yra nebejotinas priešas ar niekšas, reikia pasakyti auksinę frazę, jog tai – fašistas. Ukrainos atvejis parodė, kad minkštoji galia, informaciniai karai, yra labai pavojingas ginklas, jis tyliai ramiai gali būti taikomas ir kraštovaizdyje. Minimos vietos gali tapti būtent tokių galių priemone ar instrumentu.
Lietuvos institucijoms pristabdžius kapinių tvarkymo procesą, prasidėjo raštų siuntinėjimas ir tokie paradoksai, kaip nelegalios rekonstrukcijos, ką mes žinome ir Šiaulių atveju.
– Šiaulių Prisikėlimo aikštės projekte sovietinių karių kapai kol kas lieka baltu plotu. Sprendimo, ką daryti su jais, ieškojo ir Šiauliuose lankęsi ministerijų, Kultūros paveldo departamento atstovai. Kokią išeitį matote jūs?
– Šiaulių atveju buvo išdėstytos trys alternatyvos: palikti, kaip yra; palaikus palikti, bet pakeisti antstatą – ant palaikų pastatytą monumentą; palaikus iškelti.
Palikti taip, kaip yra, prieštarautų miesto norui rekonstruoti aikštę, taptų nederme ir istoriškai, ir idėjiškai.
Karių palaidojimo vieta šiandien yra ne tik paveldo, bet ir tarptautinės teisės objektas. Lietuva yra ratifikavusi Ženevos konvenciją, pagal ją karo palaikai turi būti gerbiami, dėl jų likimo turi būti tariamasi tarp abiejų pusių. Akivaizdu, kad iškeldami karius pačia aštriausia prasme išprovokuotume tą pusę, kuri yra jų advokatas.
Manau, kad tarpinis variantas yra saliamoniškas sprendimas. Kas yra šios vietos esmė? Jei atsiribojame nuo propagandų, ideologijų, – kūnai. Bet kita pusė kalbėjimą apie kūnus iškeičia į kalbėjimą apie akmenį. O kas yra akmuo? Obeliskas, grynoji ideologija. Ar tai nepatvirtina galimų užmačių – ne kūnai ir mirę, o ideologija ir dabarties poveikis ir galia jiems rūpi?
Jeigu šią aikštę norime akcentuoti kaip Prisikėlimo (išsivadavimo, nepriklausomybės) ir joje kurti atitinkamus monumentus bei prasmes, matome konfliktą, kaip ir Palangoje, kur paminklai Lietuvos partizanų vadui generolui Jonui Žemaičiui-Vytautui ir sovietiniam kariui yra šalia. Lyg sukeliame konfliktą, bet, kita vertus, galime kalbėti, kad lietuviai yra tauta, įveikianti fobijas ir praeities baimes, pasitikinti savo piliečių sąmoningumu, ir nebijo, to, kad kažkas žaidžia ideologija.
– Kuo Antrojo pasaulinio karo karių kapinės kitokios, nei Pirmojo pasaulinio karo ar kitos kapinės?
– Jos yra sukonstruotos tam, kad tarnautų memorializacijai, o per tai – propagandai. Tie kariai, kurie šiandien guli palaidojimo vietose, jau kartą buvo palaidoti. Vykstant karui, kariai laidoti pagal aplinkybes, o apie 1945 metus prasidėjo antrinis perlaidojimas.
Pagal 1973 metų statistiką matyti, kad 50 procentų objektų atsidūrė miestuose, 38 procentai – miesteliuose, tik 11 procentų liko kaimuose ir vienerios – miške (skaičiuojamos palaidojimo vietos, patekusios į paveldo sąrašą).
Laidota bažnyčių papėdėse, už šventoriaus, vietose, kur stovėjo Pirmosios Lietuvos nepriklausomybės paminklai. Susidūrus su problema – ribotu plotu, šalia miestų centrų ar miestų pakraščiuose imtos kurti didelėse kapinės. Vilniuje turime didelį plotą Antakalnyje, Šiauliuose – šalia Ginkūnų. Nepaisant to, centrinių vietų nenorėta užleisti, nenorima ir dabar.
Memorialinei vietai svarbi ypatinga logika. Jos turi būti nei per daug, nei per mažai, rektarčiais joje turi vykti svarbus įvykis. Tai yra tam tikras ceremonialas.
Pasirodo, kad karių palaidojimo vietose buvo sukurti savotiški raudonieji kampeliai, kurie parodo visą SSRS kūrimosi istoriją. Karo mitas pratęstas ir laidojant veteranus, žuvusius nelaimingų atsitikimų metu jau gerokai po 1945 metų, paskui atsiranda Afganistane žuvę kariai.
Po 1990 metų pasikeitė terminologija, atsisakėme sąvokos „Didysis Tėvynės karas“. Lietuvoje oficialiai vadinamas Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaidojimo vietas rekonstravusios viešosios įstaigos ant akmens iškalė: „Tarybiniai kariai, žuvę kare 1941–1945 metais“. Pakeistas skambesys, bet ne turinys. Jie lyg ir prisitaikė prie vyraujančio lietuviško naratyvo, bet kartu ir apžaidė mus – akmenyje iškalė savo naratyvą ir jo datas.
Atgaivintas mitas
– Kokį karo mitą kuria dabartinė Rusija ir kokią žinutę siunčia per rekonstruotas kapines?
– Gaivinamas mitas, sukurtas Sovietų Sąjungoje. Mitas, uždengęs visą sovietinę erdvę, tapo konsoliduojančiu, atnešusiu labai aiškias vertybines hierarchijas: gėris, blogis. Yra nugalėtojas, gėris, apie kurį galima pasakyti – išvaduotojas. Kuo naudingas išvaduotojo mitas? Baltijos šalys turi būti dėkingos už „išvadavimą“.
Mitas gali kurti emocinius nusiteikimus: kaip ir Sovietų Sąjungos laikais, taip ir dabar, Sovietų Sąjungos žmogui, rusui, turi būti dėkinga už „išvadavimą“ didelė Europos dalis, šiandien, važiuodamas per Europą, jis mato sovietinių karių kapines.
Vertybinė opozicinė pusė yra antiherojus – fašistas, nacistas, kuris susisieja su didelėmis karo aukomis ir žiaurumais. Rusijoje tai suveikia be jokio kvestionavimo.
Šių dienų Rusijoje šis mitas naudojamas ne tik vidiniam konsolidavimui, bet ir užsienio politikoje. Per jį galima kištis į kitas šalis, teigiant, kad jos ne tik neigia laimėjimus, bet ir palaiko fašizmą. Čia prisimintina Talino „bronzinio kareivio“ istorija.
Šiandienos Rusijos Federacijos politika leidžia tarpti tam tikroms interpretacijoms. Kas vyko po 1945 metų? Oficiali lietuviška interpretacija – partizaninės kovos, kova už laisvę. Kitos pusės versija – kova prieš nacistinius, fašistinius elementus, banditus. Tie du naratyvai yra visiškai priešingi. Kas vieniems yra herojai, kitiems – antiherojai. Jei Didžiojo Tėvynės karo naratyvas sako, kad yra išvaduotojai-herojai, lietuvių naratyvas priešingas – yra okupantai-antiherojai.
– Minėjote, jog tyrimu norėjote pažiūrėti į situaciją iš šalies – gal tai yra mūsų paranoja. Koks atsakymas į šį klausimą?
– Noras statistiškai didinti šių objektų skaičių yra. Viena linija – didinti palaidotųjų skaičių, pradėjo daugėti ir pačių palaidojimo vietų.
Kodėl? Galimos dvi versijos: ideologinė-politinė arba ekonominė (vietų rekonstravimui skiriamos didelės lėšos, o tai reiškia, kad kažkas turi ir pelno) potekstės. Kuri versija teisinga, palikime daugtaškį.
Vytauto RUŠKIO nuotr.
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto prodekano dr. Salvijaus Kulevičiaus nuomone, sprendžiant Prisikėlimo aikštės klausimą, saliamoniškas sprendimas būtų Antrojo pasaulinio karo Sovietų Sąjungos karių palaikus palikti, bet pakeisti antstatą – ant palaikų pastatytą monumentą.
Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto prodekanas dr. Salvijus Kulevičius sako, kad minkštosios galios ginklas gali būti taikomas ir kraštovaizdyje.