Išparduotuvės atėjo su sunkmečiu

Išparduotuvės atėjo su sunkmečiu

Išparduotuvės atėjo su sunkmečiu

Didieji prekybos centrai neriasi iš kailio, kad išlaikytų pirkėją. Nors kai kurios parduotuvės šiokią dieną primena tuščias katakombas, prekybininkai sako, kad bankrotams dar ne laikas. Sunkmetis į Lietuvą atneša naują prekybos filosofiją — išparduotuves.

Nijolė KOSKIENĖ

nikos@skrastas.lt

Bankrotams dar ne laikas?

Pagal prekybos plotą, tenkantį vienam gyventojui, Šiauliai Lietuvoje pirmauja, todėl čia prekybos centrų situacija itin sudėtinga. Šiokią dieną apsilankymas nuošalesnėje vietoje įsikūrusiuose prekybos centruose primena pasivaikščiojimą po katakombas. Dažnoje tuščioje parduotuvėje matai tik nuobodžiaujančias pardavėjas. Ar didieji prekybos centrai atlaikys sunkmetį?

Sunerimti privertė ir informacija apie bendrovei „Tilžė LT“, kuri pastatė ir išplėtojo prekybos centrą “Tilžė“, iškeltą bankroto bylą.

Darius Ryliškis, „Norfos“ atstovas ryšiams su visuomene, patikino, kad “Tilžė LT“ bankrotas su prekybos centru “Tilžė“ nebeturi nieko bendro. Prieš metus “Tilžė LT“ prekybos centrą pardavė UAB “Rivona“, kuri yra “Norfos“ prekybos sistemos nekilnojamojo turto valdytoja ir “Tilžės LT“ akcininkė.

D. Ryliškio teigimu, „Tilžės“ prekybos centro situacija, krizės sąlygomis yra pakankamai stabili — apie 85 procentai patalpų yra išnuomota, nors, kaip ir visur, vyksta įmonių migracija. “Atsidarius stambiesiems prekybos centrams, iš pradžių dalis pirkėjų pabėgo, bet pastaruoju metu grįžta, manau, įvertinę mūsų kainos ir kokybės santykį“, — sako pašnekovas.

Į klausimą, ar Lietuvoje dar neatėjo stambių prekybos centrų užsidarymo laikas, D. Ryliškis atsako: „Vargu“. Jo nuomone, pati prekybos centrų idėja, kur vienu ypu gali nusipirkti maisto, drabužių, pasėdėti restorane — yra per daug gera, kad žlugtų.

„Saulės miesto“ pirkėjų krepšelis, pirmąjį šių metų pusmetį lyginant su tuo pat metu pernai, sumažėjo beveik penktadaliu — 19 procentų.

Tačiau Egidijus Barista, „Saulės miesto“ direktorius, mano, kad riba, kai prekybos centrai pradės bankrutuoti, dar nepriartėjusi. “Turėtų pusė centro neveikti, niekas nemokėti nuomos, bet taip dar niekur nėra“, — teigia pašnekovas.

Renata Jakubčionienė, „Akropolis LT“ nuomos skyriaus vadovė, pripažįsta, kad konkurencinė situacija tampa vis sudėtingesnė. Tai esą ypač juntama Šiauliuose, kur konkurencija didelė, o gyventojų perkamoji galia visada buvo mažesnė nei didžiuosiuose Lietuvos miestuose.

„Situacija rinkoje šiandien yra tokia, kad reikia pirmiausia galvoti apie tai, kaip išgyventi sunkmetį. Todėl rinkodarai skirtas lėšas kreipiame į tikslines akcijas“, — sakė R. Jakubčionienė.

Parduotuvės tampa išparduotuvėmis

Reaguodamas į sunkmetį vienas prekybos centrų „Bruklinas“ nuo metų pradžios pradėjo įgyvendinti naują — išparduotuvių centro koncepciją. Taip “Bruklinas“ užpildė Vakaruose seniai žinomą, tačiau iki šio Lietuvoje tuščią nišą.

Almena Dankienė, prekybos centro „Bruklinas“ pardavimų vadovė, paaiškina, kad išparduotuvėse pardavinėjami praėjusių sezonų kolekcijų likučiai, todėl prekės siūlomos ženkliai žemesne kaina.

Žemą kainą esą lemia keletas veiksnių. Pirma, prekybininkas pats ieško prekių žema kaina. Antra, išparduotuvės savininko tikslas — greita apyvarta. Kuo mažesnė bus jo prekių kaina, tuo greičiau jis jas parduos.

Trečia — žemi parduotuvės išlaikymo, įrangos kaštai. Kuo jie mažesni, tuo mažesnė jų dalis atsispindi kainoje.

Anot A. Dankienės, Vakarų Europoje išparduotuvių centrai egzistuoja jau keliasdešimt metų ir nieko nebestebina. Rytų Europoje, Lenkijoje, Vengrijoje, Čekijoje paskutiniu metu jie sparčiai kuriasi.

Dideli ir koncentruoti išparduotuvių centrai dažniausiai steigiami 15— 30 minučių atstumu nuo didžiųjų miestų centrų, šalia pagrindinių kelių.

Išparduotuvės (angl. outlet) skirstomos į gamintojo išparduotuves (factory outlet) ir atskirų prekės ženklų išparduotuves (fashion outlet). Išparduotuvės, anot pašnekovės, nėra smunkančios ekonomikos atributas. Vakarų pasaulyje jos egzistuoja visais ekonomikos laikotarpiais, nes visada yra kategorija žmonių, kurie nori turėti kokybiškų daiktų, bet nenori už juos mokėti per daug. Ir tai nebūtinai žmonės su mažomis pajamomis. Tiesiog jų vertybės kitos. Savo sutaupytus pinigus jie mieliau išleidžia kitiems dalykams — kelionėms, įspūdžiams, pomėgiams.

Geriau parduoti, negu sunaikinti

Dainius Leonavičius, UAB „Kalnarūtė“, valdančios prekybos tinklą, didmeninės prekybos vadovas, pasakoja, kad sunkmetį pasitiko žemų kainų koncepcija ir taip laimėjo pirkėją.

Tinklas (jo parduotuvė įsikūrusi prekybos centre „Tilžė“) prekiauja apie 40 Lietuvoje nežinomų, tačiau Vakarų Europoje populiarių prekių ženklų drabužiais, namų apyvokos daiktais, bižuterija.

Ant etikečių nurodytos kainos eurais, daniškomis kronomis ir litais. Atitikmuo litais yra dešimteriopai mažesnis. Koks čia naudojamas triukas?

D. Leonavičius neslepia: „Pagal susitarimą tiekėjai naudojasi mūsų rinka, kad pigiai išparduotų paskutinės kolekcijos likučius, tačiau būtų tikri, kad į pagrindines rinkas tie drabužiai nepateks“.

Todėl, pasak D. Leonavičiaus, paskutinės kolekcijos vyriškus marškinius, Vokietijoje, Skandinavijos šalyse, Olandijoje kainuojančius 130 eurų, Šiauliuose galima įsigyti už 40 litų.

Lietuvos rinka, anot pašnekovo, šiems tiekėjams nėra įdomi ir čia jie kurtis nesiruošia. Iš esmės tai tas pats triukas, kaip sunaikinti perteklinius pomidorus, kad nenukristų jų kaina.

Citata: „Iš esmės tai tas pats triukas, kaip sunaikinti perteklinius pomidorus, kad nenukristų jų kaina.

STATISTIKA PUNKTAIS

Statistika

„Saulės miesto“ pirkėjų krepšelis, pirmąjį šių metų pusmetį lyginant su tuo pat metu pernai, sumažėjo beveik penktadaliu — 19 procentų.

„Ogmios centro“ užsakymu atlikti tyrimai rodo, kad net 36 procentai šiauliečių perka tik pigiausius daiktus.

Šią vasarą TNS atlikta apklausa atskleidė, kad yra dalykų, kurių prekybos centruose net ir šiauliečiams trūksta. Tai kokybiški drabužiai, avalynė, galanterija, pigesnės prekės, geresnis kainos ir kokybės santykis bei pramogos jaunimui ir vyresniems žmonėms.

SUNKMETIS: Atokiau nuo miesto centro įsikūrusiuose erdviuose prekybos centruose šiokią dieną — tuščia. Už prekystalių stovi nuobodžiaujančios pardavėjos.

IŠPARDUOTUVĖS: Sunkmetis į Lietuvą atnešė naują išparduotuvių filosofiją.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.

 

ANTLPŪDIS: Praėjusį ketvirtadienį Šiauliuose, į „Brukliną“ suplūdo šimtai žmonių, norinčių pirmieji patekti į ką tik duris atvėrusią sporto ir laisvalaikio prekių išparduotuvę.

Daliaus DREVINSKO nuotr. bruklino sturmas