
Naujausios
Į išlikimą – per Rygą, Rusiją, Vidurinę Aziją
Rugsėjo 23 dieną Lietuvos žydų bendruomenė tradiciškai prisimins savo tautos genocido aukas. Šiaulių žydų bendruomenės pirmininkas Sania Kerbelis sako, kad nėra šalyje nė vienos šeimos ar giminės, kuri neturėtų savo išgyventų tragedijų. Vieni vis dar aprauda žuvusius, kiti, išgyvenę pabėgimą, sugrįžo ir tarsi šeimos židinį kūrena savo tautos atmintį. Savo istoriją turi ir jis.
Jūratė RAUDUVIENĖ
jurate@skrastas.lt
Spėjo pasitraukti pogromų išvakarėse
S. Kerbelis pasakoja apie plačią mamos giminę, kilusią iš Žagarės. Prosenelių Judit ir Elijachu Gleizerių šeimoje užaugo 11 vaikų. Dalis jų jau turėjo savo šeimas, augino mažus vaikus, kai kurie buvo išvykę gyveni į Uragvajų. Močiutė Šeina buvo sukūrusi šeimą su Jankeliu Joselovičiumi, Žagarėje turėjusiu batų dirbtuvę, ir augino 5 vaikus. Kadangi karas jau buvo prasidėjęs, žmones pasiekdavo žinios apie žydų pogromus. Tautiečiai pradėjo kalbėti apie tai, kad reikia trauktis iš Lietuvos. Didelėje prosenelių šeimoje buvo daug mažų vaikų, todėl jie trauktis neketino. Žmonės paprasti, šeimos gausios, ko ten bėgti? Be to, tarp žydų gyvavo nuostata, kad vokiečiai – kultūringa ir inteligentiška tauta.
„Persekiojimai žydams nebuvo naujiena, tačiau kad ims juos fiziškai naikinti tik dėl to, kad jie žydai, niekas nesitikėjo“, – sako Sania.
Jis priminė žydų istoriją, kaip dar pirmojo pasaulinio karo metais caras buvo išleidęs įsaką, kad visi žydai turi pasitraukti nuo fronto linijos, nes jų kalba panaši į vokiečių ir gali su jais kolaboruoti. Žydus buvo išviję iš jų namų. Gleizerių giminę buvo išvarę į Ukrainą. Kai 1917 metais įvyko revoliucija, Ukrainoje prasidėjo žydų pogromai, tada jie grįžo į Žagarę.
Likus dienai iki vokiečių atėjimo šeima vėl svarstė, ar verta palikti namus ir bėgti. Iniciatyvos ėmėsi 18-metis močiutės brolis Natanas. Jis pareiškė: „Jei jūs pasiliekate, aš pasiimu vežimą su arkliu, susisodinu visus giminės vaikus ir iškeliauju“. Tėvai nenorėjo skirtis su vaikais, todėl vakarėjant visi pėsčiomis patraukė į Rygą.
„Jie pateko tarp tų laimingųjų, kurie spėjo Rygoje pereiti tiltą ir nukeliauti į geležinkelio stotį. Greitai tiltas buvo subombarduotas ir galimybės pasitraukti neliko“, – šeimos istoriją pasakoja S. Kerbelis.
Apie 300 Šiaulių žydų su seneliais, mažais vaikais į Rygą atėjo jau tada, kai tiltas buvo susprogdintas. Kur dėtis? Aišku, į sinagogą. Čia prisiglaudė dar ir panašus skaičius Latvijos žydų. Deja, vokiečiai juos visus uždarė sinagogoje, ir ją sudegino kartu su žmonėmis.
Giminaičių šeima liko Žagarėje, nes susirgo mažas vaikas. Juos visus atėję vokiečiai sušaudė Naryškino parke Žagarėje.
S. Kerbelis prisimena, kad Natanas Gleizeris visada buvo laikomas jų giminės gelbėtoju. Jis pats su dar dviem broliais tarnavo 16-ojoje lietuviškoje divizijoje, buvo sužeistas, tačiau išgyveno. Pasitraukusi giminė išgyveno jo dėka, kitaip būtų žuvę Šiaulių gete arba sušaudyti Žagarėje.
„Šeima spėjo pasiekti Rygą tik dėl to, kad turėjo vežimą ir arklį, kurio vardas, beje, buvo Hitleris“, – perduoda giminės pasakojimus pašnekovas.
Geležinkelio stotyje stovėjo keli ešalonai ir Gleizerių giminės žmonės pasitraukė į Rusijos gilumą, o vėliau atsidūrė Vidurinėje Azijoje. Pakeliui vokiečiai bombardavo traukinius. Sania pasakoja, kad jo mama Rachelė tuomet buvo 6-7 metų vaikas, tačiau prisimena, kaip bomba pataikė į vieną vagoną ir visi jame važiavę žuvo. Tarp jų buvo ir giminaičių.
Gete žuvo už kelias bulves alkaniems vaikams
Prasidėjus pogromams močiutės brolis Chaimas pateko į Panevėžio getą ir žuvo. Šešiolikmetė močiutės sesuo Ester buvo išvykusi iš Žagarės į Šiaulius aplankyti ten gyvenusio brolio Izraelio. Jie abu papuolė į Šiaulių getą ir ten buvo nužudyti. Jų pavardės įrašytos geto sąrašuose. Jau po karo gete išgyvenę pažįstami tautiečiai pasakojo, kad Izraelį pagavo iš darbo savo alkaniems dviem vaikams parnešusį kelias bulves. Kalino miesto kalėjime, vėliau sušaudė, manoma, Pročiūnų gatvės kapavietėje.
Jo vaikai buvo sušaudyti per vadinamąją „vaikų akciją“. S. Kerbelis priminė, kad vokiečiams reikėjo darbingų žydų, o vaikai jiems buvo našta. Todėl vieną dieną, kai suaugusieji buvo išvaryti į darbą, visi vaikai buvo surinkti, nuvežti į Kužius ir nužudyti.
„Vaikų akciją“ išgyventi pavyko vienetams. Kas nujautė, kad taip gali būti, sugebėjo vaikus paslėpti.
„Liko gyvi tie, kuriuos išgelbėjo lietuvių šeimos. Kai kuriuos jų išnešė maiše ir perdavė lietuviams“, – istorinę atmintį atgaivina pašnekovas.
Jis primena Salomit Levi istoriją, kuri su mama sugebėjo pabėgti iš Šiaulių geto ir visą karą slėpėsi Panevėžyje, vienuolyne. Jas perrengė vienuolėmis ir joms pavyko išgyventi.
S. Kerbelis sako, kad su liūdna holokausto istorija susijusios ir senosios žydų kapinės šalia Žalgirio gatvės. Gete žmonės gyveno antisanitarinėmis sąlygomis, sirgo, badavo. Mirusius veždavo laidoti į senąsias kapines. „Kai keliamas klausimas, kažin, ar ten yra palaidota, noriu pasakyti, kad ten bet kur gali būti palaidoti žmonės. Kai gete mirdavo, niekas nežiūrėjo, kaip juos tvarkingai palaidoti. Atveždavo ir užkasdavo“, – aiškina pašnekovas.
Pirmasis Šiaulių getas, dar vadintas Kaukazo getu, buvo įsteigtas būtent prie senųjų žydų kapinių. Kai ten žmonės jau nebetilpo, pradėjo perkėlinėti į antrąjį getą Ežero ir Trakų gatvių kampe. Iš ten iškeldino visus lietuvius, aptvėrė teritoriją ir perkėlė žydus. Pirmasis getas buvo paverstas į koncentracijos stovyklą.
S. Kerbelis, pasakodamas savo giminės istoriją, primena, kad dalį gete apgyvendintų žydų vokiečiai išvežė į Žagarę. Buvo paaiškinta, kad čia trūksta vietos, ten naujas getas, bus geriau. Susodino į sunkvežimius, nuvežė prie paruoštų duobių Naryškino parke ir sušaudė. Su vaikais ir seneliais.
Vidurinėje Azijoje – skurdas, ligos, alkis
S. Kerbelis pasakoja, kad pasitraukusi Gleizerių giminė gyveno Kirgizijoje, Uzbekistane. Vargingai, tačiau išgyveno. Mama prisimena, kaip iš pradžių vaikščiojo ištinę nuo bado. Prasidėjo maliarija, žmonės sunkiai sirgo. Didesni šeimos vaikai, močiutė dirbo kolūkiuose. Senelis pradėjo taisyti batus, tada tapo kiek lengviau.
Pasibaigus karui Gleizerių giminės šeimoms kilo klausimas, kur grįžti. Tikėjosi į Žagarę, bet greitai pamatė, kad ten nieko neišliko. Pažįstami žydai patarė važiuoti į Vilnių, ten buvo lengviau pragyventi. Močiutė S. Kerbeliui pasakojo, kad grįžo visi iš Azijos skurdžiai apsirengę, kaip čia dabar taip atrodydami važiuos į Vilnių? Nusprendė apsistoti Šiauliuose. Šiauliai buvo subombarduoti, nebuvo kur gyventi. Kur dabar yra kavinė-valgykla „Sodžius“ Stoties gatvėje, prieš karą buvo sinagoga. Ten ir apsigyveno daug grįžusių žydų, tarp jų ir Gleizerių giminė. Ten Sanios mama Rachelė sutiko jo tėvą Tėvją Kerbelį, susituokė, gyvenant tame buvusios sinagogos pastate gimė ir pirmus metus augo ir vienintelis jų vaikas – Sania.
Po karo ten dar buvo likę ir religinės literatūros, žydai rinkdavosi rūsyje melstis. Bet sužinojusi valdžia viską uždraudė, knygas išvežė. Žydai ten gyveno iki 1968 metų.
Sovietai neleido būti žydais
Sania nuo vaikystės gyveno su holokausto tragiškų istorijų prisiminimais ir giliu neteisybės jausmu. Giminėje buvo priimta kiekvieną rugpjūtį rinktis į Žagarę pagerbti žuvusiųjų. Taip pat ir Biržuose, iš kur kilusi tėvo giminė.
„Kiek aš save atsimenu, nėra tokių metų, kad nebūtume ten vykę“, – sako Sania.
Jis pasakoja, kad sovietai netoleravo maldų prie žuvusiųjų kapo. Žydai bijodavo ir kipą užsidėti. Ant masinių žudynių kapaviečių paminklų nebūdavo ženklo, kad ten sušaudyti žydai, tiesiog – tarybiniai piliečiai. „Vokiečiai žydus naikino fiziškai, sovietai – moraliai. Mums tiesiog neleido būti žydais“, – sako Sania.
Uždarytos mokyklos, uždrausta spauda, organizacijos. Jie nebuvome nei žydai, nei lietuviai. Sanios močiutė šeimoje palaikė bendravimą jidiš kalba. „Kai kas nors paprašo išversti kokį užrašą jidiš kalba, nustemba man paaiškinus, kad nepavyks. Kalbėti ja moku, tačiau rašyti ar skaityti – ne. Tiesiog nebuvo kur mokytis“.
Sania primena, kad sovietų valdžios nurodymu Šiauliuose buvo griaunami žydų antkapiai ir iš jų daromi laiptai miesto centre. Sovietinė santvarka buvo antisemitinė. Tik Lietuvai atgavus nepriklausomybę, pradėjo steigtis žydų bendruomenės, organizacijos.
Pašnekovas džiaugiasi, kad jo pase įrašyta tautybė „žydas“, taip pat ir jo tėvo. Tačiau iš Rusijos atvykusių tautiečių dokumentuose ties tautybės grafa stovėjo brūkšniukas arba žodis „rusas“. Norėdami, ko nors pasiekti, ten žmonės keisdavo vardus, pavardes. Sania sako, kad Lietuvoje į jų tautybės žmones žiūrėjo liberaliau. Į Lietuvą atvykdavo studijuoti tautiečių iš Baltarusijos, nes ten jiems aukštųjų mokyklų durys buvo užvertos.
Kvies giminės susitikimą
S. Kerbelis daug metų dalyvavo Šiaulių apskrities žydų bendruomenės veikloje, o pastaruosius metus vadovauja šiai organizacijai. Pašnekovas patvirtina, kad žydo tautybė yra nustatoma pagal mamos liniją.
„Mūsų bendruomenė yra visuomeninė, suburta ne religiniu pagrindu. Mūsų nariai gali būti ir lietuviai, dažnai tai žydų žmonos ar vyrai. Pas mus nėra žydo pagal motiną kriterijaus“, – pasakoja Sania, tačiau primena, kad yra momentų, kai šis kriterijus veikia. Pavyzdžiui, žmonės susirenka skaityti maldą už žuvusius. Pagal tradiciją tam reikia 10 žydų vyrų. Tik tų, kurių motinos yra žydės. Anot Sanios, žydų bendruomenė yra atvira, rengia daug visuomeninių renginių, nors švenčia ir religines šventes.
Pats Sania yra vedęs lietuvaitę, užaugino du sūnus. Kadangi jų močiutė su anūkais daug bendravo jidiš kalba, vaikinai ją supranta. Sania juokiasi, kad daug metų pragyvenus kartu ir žmona tą kalbą supranta. Juolab, kad irgi dalyvauja bendruomenės veikloje.
S. Kerbelis pasakoja, kad holokaustą išgyvenę plačios Gleizerių giminės žmonės pasklido ne tik Lietuvoje, bet gyvena ir kitose šalyse, dalis išvyko į Izraelį. Kitų metų vasaros planuose – sukviesti visus į Šiaulius ir surengti susitikimą.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių apskrities žydų bendruomenės pirmininkas Sania Kerbelis papasakojo, kaip holokaustas pakeitė plačios jo giminės gyvenimą.
Asmeninio archyvo nuotr.
Aštuoniolikmetis Natanas Gleizeris išgelbėjo Žagarėje gyvenusius giminaičius, įkalbėjęs juos pogromų išvakarėse bėgti į Rygą. Šalia – sesuo Ester, nužudyta Šiaulių gete.
Po karo buvusi žydų sinagoga Stoties gatvėje (dabar kavinė-valgykla „Sodžius") tapo žydų šeimų priebėga.