
Naujausios
Gyvenimas, kur neturtas virsta turtais
Gabrielė, Mykolas, Rapolina, Jurgis, Pranciškus ir Augustinas. Šeši Linos ir Žano Talandžių iš Padubysio kaimo (Kelmės raj.) vaikai yra brangiausias jų turtas, įgytas be paskolų ir kitų paramos. Kartais tiesmukiški žemaičiai jų klausia: „Kokia jums nauda iš tų vaikų? Ar bent pašalpas gaunat?“
Negauna. Nes netrūksta nei maisto, nei drabužių. Pasidalija dar ir su kitais.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Žaną Talandį randame atokiame sename vienkiemyje Skiručių kaime. Po kiemą laksto basakojai mažieji jo sūnūs penkerių Jurgis ir dvejų Pranciškus. Gagena žąsų pulkas. Sparną rėžia svetimais žmonėmis kieme nepatenkintas kalakutas. Diendaržyje šildosi juodos kiniškos kiaulės. Tolėliau ganosi nemažas būrys avių.
Tai dar ne visas Talandžių ūkis. Karvės, ožkos, asiliukas, žemaitukų veislės kumelaitė.
Žanas spaudžia sūrius. Anksčiau kartu su juo sodyboje Skiručių kaime darbuodavosi ir žmona Lina. Tačiau, kai gimė mažiausias sūnelis Augustinas, ji daugiau laiko praleidžia Padubysio kaime.
Talandžių sodyboje Skiručių kaime prisiglaudžia ir norintys pakilti buvę alkoholikai, kurie čia dalyvauja dvylikos žingsnių programoje. Šiuo metu gyvena trys vyrai.
Kartais prisiglaudžia nelaimių ištiktos, gyvenimo varginamos šeimos. Dar neseniai erdviame senoviniame name gyveno šeima su penkiais vaikais. Toks pat neturtėlis Talandžių draugas pasiskolino pinigų iš Anglijoje dirbančio savo sūnaus ir šeimai nupirko kuklią sodybėlę.
Dabar iš kaimyninio rajono turėtų atvažiuoti jauna moteris su vaikeliu neturinti kur eiti.
„Man prieš daugelį metų Pakutuvėnuose padėjo pakilti broliai pranciškonai. Ir aš privalau daryti tą patį, – savo gyvenimo būdą paprastai ir logiškai aiškina Žanas Talandis. – Antraip atsigulčiau vakare – ir sąžinė graužtų. Jausčiausi blogai.“
Žanas neskaičiuoja, kiek žmonių per aštuonerius metus, kai gyvena Padubysyje, pabuvojo jo sodyboje. Porą metų vedė svečių knygą, paskui nustojo juos registruoti. Ne visiems čia patinka. Kitas pabūna dieną kitą ir dingsta. Nepatinka paslaugos. Ilgiau užsilieka tik tie, kurie rimtai pasiryžę „pasitvarkyti galvas“, išmokti režimo, laiku keltis, praustis, pusryčiauti, melstis, dirbti. Kiti migruoja.
Skiručiuose, pasak Žano, pabuvojo pusė Lietuvos. Dauguma atėjo ne gydytis, o padėti, paaukoti gyvulių arba pinigų. Visas „svietas“ prie tos sodybos prisidėjo.
„Iš čia pabuvusiųjų pusė prisikėlė, – pasakoja Žanas. – Trečdalis mirė. Kiti dar tebevargsta. Ne aš jiems padedu prisikelti. Dievas padeda. Nesakau, kad visi jie man labai malonūs ir patogūs. Ir aš ne visiems patogus ir malonus. Bet daugelis jų man labai daug duoda. Pamatytumėt, kaip jie bendrauja tie internatiniai žmonės, pagimdę ir auginantys savo vaikus. Iš jų mokytis ir mokytis.“
Į sodybą „patarnauti pavargusiems žmonėms“ atvyksta ir savanoriai. Šią vasarą dviem savaitėm atvyks norvegų, paskui vokiečių grupės.
„Jie dirba juodžiausius darbus. Moka žolę pjaut, malkas skaldyti ir nešt, nebijo išsitepti mėšlu,"– stebisi sodybos šeimininkas.
Žanas Pakutuvėnuose išsigydė prieš keturiolika metų. Kurį laiką gyveno Klaipėdoje. Savo dviejų kambarių bute abu su žmona Lina vieną kambarį skirdavo pavargusiam žmogui.
„Su žmona mes buvome labai skirtingi. Ji mokėsi Vilniaus universitete, o aš buvau sėdėjęs Sibiro kalėjime. Nusižengiau būdamas 24-erių. Paskui įnikau gerti. Nieko negalėjau jai pažadėti. Tik, kad liūdna su manimi nebus.“
Lina, studijavusi socialinius mokslus, nepasmerkė Žano. Pro nešvarią oficialios jo biografijos širmą sugebėjo įžvelgti gerąsias vyro charakterio puses.
Palaiko ir dabar, kai jis moko paklydėlius dvylikos žingsnių programos. Palaikė ir tuomet, kai nusprendė patraukti į kaimą, pasiteisinęs, jog žemė yra geriausias darbdavys. Ji niekuomet neatleis iš darbo. Net ir po mirties.
Kai atsikėlė į Padubysio kaimą, neketino laikyti gyvulių. Nebent dvi avis. Bet seni žmonės, pasak Žano, parodė jiems pavyzdį. Vaikai maži. Pieną pirkdavo iš kaimo gyventojų. Vienas senukas pasakė: „Tau reikia karvės. Vaikštai po kaimą kaip ubagas su puoduku.“
Žanas tikino, jog žmogus turėtų džiaugtis, už pieną jam moka pinigus. „Man tavo pinigų nereik. O tau karvės reik,“ – atrėžė senolis.
Dabar Talanadžiai turi ne vieną, o tris karves ir 30 ožkų. Iš karvių ir ožkų pieno Žanas gamina fermentinius sūrius. Maitina savo šeimyną, apdalija draugus, išmaino į medų, o kartais ir parduoda.
Kadangi Žanas anksčiau turėjo darbą, jis dabar išėjęs tėvystės atostogų. Gauna šiokią tokią paramą iš valstybės. Pašalpų neprašo. „Puikiai gyvenam, – nesiskundžia šešių vaikų tėvas. – Valgom tikrą mėsą, tikrą varškę, tikrus savo gamybos jogurtus, geriam tikrą pieną. Jeigu aš dirbčiau ir gaučiau porą tūkstančių eurų, nesugebėčiau mokėti paskolą už namą, ir nupirkti vaikams tiek ekologiško, kokybiško maisto, suteikti jiems sveiką gyvenimo būdą ir tiek laiko būti drauge, leisti jiems save pažinti, gerai pažinti juos.“
Kelis kartus per dieną eina prie Dubysos maudytis. Į vežimaitį pakinkytas asiliukas parveža nuo maudynių pavargusius mažylius ir šlapius rankšluosčius. Vaikai kada panorėję jodinėja ant žemaitukės kumelaitės. Geria sveiką ožkos pieną, kurio litras kainuotų apie du eurus.
„Miesto vaikai apie tokius dalykus galėtų tik pasvajoti. Jų tėvai už tokias pramogas turėtų mokėti didelius pinigus,“ – priduria ir šešių vaikų mama Lina.
Pasak Talandžių, skurdą galima suprasti įvairiai. Pavyzdžiui, švedas laiko skurdu, jei neturi metro įstrižainės televizoriaus. Lietuviams skurdūs gali pasirodyti Talandžių namai, kuriems praverstų remontas. Kartais turtingesnieji jiems padovanoja kokį naudotą baldą. Bet jiems jauku sėdėti ant medinio suolo, prie paprasto medinio stalo.
„Pinigų neturiu. Bet sakykit ko man trūksta? – klausia Žanas. – Ar valgyti nėra ko? Ar suplyšusiais drabužiais vaikštau? Ar žmonos neturiu prie šono? O svarbiausia, kad esu pats savo laiko šeimininkas. Laikas brangiau už auksą. Taip, ūkelyje reikia dirbti. Tačiau rytą mes galime be skubos palaiminti vaikus, susėsti bendrai vakarienei ir bendrai maldai. Lieka laiko ir poilsiui, ir pokalbiams su vaikais, ir šuns paglostymui. Na ir kas, kad mūsų drabužiai iš „Humanos“ parduotuvių. Bet kai susiduriam su daug vargo mačiusiais ir daug kančių patyrusiais žmonėmis, pasijuntam ir laimingi, ir turtingi.“
Autorės nuotr.
TĖVAS: Žanas Talandis su mokyklos dar nelankančiais sūneliais Jurgiu ir Pranciškumi darbuojasi sodyboje Skiručių kaime. Iki namų Padubysyje – keli kilometrai. Tėvystę, o ne darbą svetimiems pasirinkęs vyras sako, jog uždirbdamas net du tūkstančius eurų negalėtų suteikti vaikams tokio gyvenimo, kokį suteikia dabar.
ŠEIMYNA: Prabangos nesiekianti Linos ir Žano Talandžių šeima džiaugiasi tuo, ką turi: būrį sveikų ir gabių vaikų, švarią gamtą, upę, ekologišką maistą ir daug laiko bendravimui. Daugeliui pasaulio žmonių šie dalykai – neįmanoma prabanga.
MEILĖ: Padubysio kaime esanti Talandžių sodyba pakeleivius patraukia užrašu ant vieno iš pastatų: „Dievas yra Meilė“. Tikinti, sekmadieniais Šv. Mišių neapleidžianti Linos ir Žano šeima stengiasi skleisti meilę ir saviems, ir svetimiems į jų sodybą atklydusiems pavargėliams.
SŪRIS: Tėvas Žanas iš ožkų ir karvių pieno spaudžia sūrį. Gamina net fermentinius sūrius. Tuo pat metu bendrauja su sūneliu Jurgiu ir juokauja, jog Jurgis bus filosofijos mokslų daktaras.
ŽĄSIAGANIS: Sodyboje Skiručių kaime tiek daug gyvybės. Po kiemą lakstantis Jurgis gali įsijausti į žąsiaganio vaidmenį.
DIENOTVARKĖ: Skiručių kaime Talandžių sodyboje gyvenantys žalingų įpročių norintys atsikratyti žmonės privalo laikytis griežtos dienotvarkės.
PUOŠMENA: Išdidus kalakutas – kiemo puošmena.
DIENDARŽIS: Saulėta diena vietnamietiškoms kiaulėms tikra palaima.