Griūvanti bažnyčia palikta Dievo valiai

Griūvanti bažnyčia palikta Dievo valiai

Griū­van­ti baž­ny­čia pa­lik­ta Die­vo va­­liai

1825 me­tais sta­ty­ta Kel­mės ra­jo­no Už­ven­čio šv. Ma­ri­jos Mag­da­lie­tės me­di­nė baž­ny­čia pri­pa­žin­ta ava­ri­nės būk­lės. Eks­per­tai rei­ka­lau­ja ne­del­siant re­mon­tuo­ti ir ri­bo­ti žmo­nių pa­te­ki­mą į baž­ny­čią. Kaip kul­tū­ros pa­vel­do ob­jek­tas, pa­sta­tas įtrauk­tas į kul­tū­ros ver­ty­bių re­gist­rą. Jį at­sta­ty­ti rei­kia mi­li­jo­no eu­rų. Pa­ra­pi­ja pra­šė lė­šų Kul­tū­ros ver­ty­bių ap­sau­gos de­par­ta­men­to. De­par­ta­men­tas įtrau­kė baž­ny­čią į Lie­tu­vos Res­pub­li­kos ir Šven­to­jo Sos­to su­tar­ties dėl bend­ra­dar­bia­vi­mo pa­mink­lot­var­kos sri­ty­je pro­gra­mą, ta­čiau Dvi­ša­lė ko­mi­si­ja tam ne­pri­ta­rė.

Re­gi­na MUS­­NEC­­KIE­­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Su­pu­vu­si ir pa­­kry­­pu­­si

Praė­ju­sių me­tų ba­lan­džio mė­ne­sį Už­ven­čio baž­ny­čios pa­sta­to konst­ruk­ci­jų ir ap­dai­los būk­lę įver­­ti­­no VĮ „Lie­tu­vos pa­mink­lai“ spe­cia­lis­tai.

Jie kons­ta­ta­vo, jog baž­ny­čios sie­nos ir da­lis si­jų pa­žeis­tos pu­vi­nio, su­ski­lu­sios, var­go­nų zo­no­je si­jos iš­lin­ku­sios, sie­nos ir ko­lo­nos de­for­muo­tos, ko­lo­nos pa­kry­pu­sios.

Spe­cia­lis­tai re­ko­men­da­vo at­lik­ti pa­sta­to tech­ni­nės būk­lės įver­ti­ni­mą – sta­ti­nio eks­per­ti­zę.

Už­ven­čio pa­ra­pi­ja už­sa­kė baž­ny­čios pa­sta­to eks­per­ti­zę. UAB „Pas­ta­tų konst­ruk­ci­jos“ pa­vel­do­sau­gos eks­per­ti­zės spe­cia­lis­tas ir eks­per­ti­zės va­do­vas dr. Jo­nas Ša­ra­kaus­kas, įver­ti­nęs pa­sta­to būk­lę, pa­tvir­ti­no, jog sie­nų rąs­tai su­pu­vę dau­giau nei 25 pro­cen­tus jų skersp­jū­vio, ypač kam­pų su­jun­gi­muo­se.

Dėl pu­vi­nio va­ka­ri­nis sie­nos kam­pas pa­sė­dęs. Va­ka­ri­nė baž­ny­čios sie­na, ku­rios aukš­tis 6,5 met­ro, nuo ver­ti­ka­lės pa­svi­ru­si 2,4 laips­nio, ar­ba 27 cen­ti­met­rus. Ki­ta va­ka­ri­nė sie­na, ku­rios aukš­tis 5,2 met­ro, nuo ver­ti­ka­lės pa­svi­ru­si 2,4 laips­nio, ar­ba 22 cen­ti­met­rus. Aukš­čiau­sio­jo taš­ko po­svy­ris dau­giau kaip du kar­tus vir­ši­ja leis­ti­ną.

Dėl sie­nų pu­vi­mo pro­ce­so baž­ny­čios vi­du­je pa­svi­ro ir ko­lo­nos. Pen­kių ko­lo­nų būk­lė – ava­ri­nė. Pa­vo­jų ke­lia ir si­jos. Grin­dų len­tos – de­for­muo­tos. Da­lis jų su­pu­vu­sios, to­dėl pa­keis­tos nau­jes­nių len­tų in­tar­pais.

Sie­nas ir sto­go konst­ruk­ci­jas pū­do ne­san­da­rus sto­gas. Vie­to­mis pra­rū­di­ju­si skar­da.

Lan­gų rė­mai taip pat pa­pu­vę, de­for­muo­ti. Du­rys nie­kuo­met ne­keis­tos, ne­san­da­rios. Jų rė­mai api­pu­vę.

Pa­vo­jų ke­lia ir su­si­dė­vė­ju­si elekt­ros ins­ta­lia­ci­ja. Nuo jos me­di­nė baž­ny­čia ga­li už­si­deg­ti. Prie baž­ny­čios ne­be­ga­lė­tų pa­tek­ti gais­ri­nės au­to­mo­bi­liai. Baž­ny­čia ap­tver­ta, o var­tai – ga­na siau­ri.

Su­si­dė­vė­ju­si ir lie­taus nu­ve­di­mo sis­te­ma, ku­ri dar la­biau grei­ti­na pu­vi­mo pro­ce­są.

Pas­te­bė­ta ir pra­sta baž­ny­čios išo­rės es­te­ti­nė iš­vaiz­da, at­si­lau­pę da­žai.

Eks­per­tai priė­jo iš­va­dos, kad pa­sta­tas ne­be­sau­gus to­liau nau­do­ti. Jį bū­ti­na re­mon­tuo­ti ir ne­del­siant ap­ri­bo­ti žmo­nių pa­te­ki­mą į baž­ny­čią. Iš­va­das pa­pil­dė fo­to­fik­sa­ci­jo­mis.

Ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės vy­riau­sia­sis spe­cia­lis­tas Kęs­tu­tis Knei­žys su­ra­šė sta­ti­nio tech­ni­nės prie­žiū­ros pa­tik­ri­ni­mo ak­tą ir taip pat nu­ro­dė ri­bo­ti žmo­nių pa­te­ki­mą į baž­ny­čią.

Ta­čiau Vys­ku­pi­ja baž­ny­čios neuž­da­rė.

Ne­ga­vo lė­šų re­­mon­­tui

Už­ven­čio pa­ra­pi­ja tei­kė pra­šy­mą Kul­tū­ros ver­ty­bių de­par­ta­men­tui. Vil­ta­si, jog šie­met bus skir­ta lė­šų bent pro­jek­ti­nei baž­ny­čios tvar­ky­bos dar­bų do­ku­men­ta­ci­jai pa­reng­ti.

Kul­tū­ros vi­ce­mi­nist­ras Ro­mas Ja­roc­kis ir Kul­tū­ros ver­ty­bių de­par­ta­men­to di­rek­to­rė Dia­na Var­nai­tė pa­ra­pi­jai at­siun­tė at­sa­ky­mus, ku­riuo­se tei­gia­ma, jog de­par­ta­men­tas iš­nag­ri­nė­jo pra­šy­mą dėl Už­ven­čio šv. Ma­ri­jos Mag­da­lie­tės baž­ny­čios, esan­čios kul­tū­ros ver­ty­bių re­gist­re, ava­ri­jos grės­mės lik­vi­da­vi­mo ir įtrau­kė šį ob­jek­tą į Lie­tu­vos Res­pub­li­kos ir Šven­to­jo sos­to su­tar­ties dėl bend­ra­dar­bia­vi­mo pro­gra­mą. Tuo siek­ta pa­ša­lin­ti ava­ri­jos grės­mę.

Ta­čiau Dvi­ša­lės nuo­la­ti­nės ko­mi­si­jos pir­mi­nin­kai: kul­tū­ros mi­nist­ras Ša­rū­nas Bi­ru­tis ir Lie­tu­vos vys­ku­pų kon­fe­ren­ci­jos pir­mi­nin­kas ar­ki­vys­ku­pas Gin­ta­ras Gru­šas ne­pri­ta­rė šio ob­jek­to įra­šy­mui į prog­ra­mą.

2016 me­tais Šiau­lių vys­ku­pi­jai skir­tos lė­šos bus pa­nau­do­ja­mos Šau­ko­to Švč. Tre­jy­bės baž­ny­čios in­ter­je­ro kon­ser­va­vi­mo, res­tau­ra­vi­mo dar­bams bei Še­du­vos Šv. Kry­žiaus At­ra­di­mo baž­ny­čios fa­sa­dų tvar­ky­bos dar­bų pro­jek­tui pa­ren­gti.

Už­ven­tiš­kiams siū­lo­ma teik­ti pa­raiš­ką dėl lė­šų sky­ri­mo tvar­ky­bos dar­bų pro­jek­tui pa­ren­gti iš ki­tų me­tų prog­ra­mos.

Ko­dėl Šiau­lių vys­ku­pi­jai skir­tos lė­šos pa­nau­do­tos ki­toms baž­ny­čioms at­sta­tyti, o ne griū­van­čiai Už­ven­čio baž­ny­čiai, pa­klau­sė­me Šiau­lių vys­ku­pi­jos kanc­le­rio, iš Už­ven­čio ki­lu­sio Eval­do Alū­zos.

Jis tvir­ti­no ne­sąs įsi­gi­li­nęs į tuos rei­ka­lus. Tik pa­ti­ki­no, jog Šau­ko­to ir Še­du­vos baž­ny­čio­se vyk­do­mi tęs­ti­niai pro­jek­tai. To­dėl jos tu­rė­jo pir­me­ny­bę prieš Už­ven­čio baž­ny­čią.

Kad Šau­ko­to ir Še­du­vos baž­ny­čių tvar­ky­bos dar­bai yra tęs­ti­niai, to­dėl juos pir­miau­sia rei­kė­tų ir už­baig­ti, „Šiau­lių kraš­tui“ tvir­ti­no ir Kul­tū­ros ver­ty­bių ap­sau­gos de­par­ta­men­to di­rek­to­rė Dia­na Var­nai­tė.

Pa­sak di­rek­to­rės, lė­šų pa­skirs­ty­mo pro­por­ci­jas vys­ku­pi­joms nu­sta­to Lie­tu­vos vys­ku­pų kon­fe­ren­ci­ja. Šiau­lių vys­ku­pi­jai 2016 me­tais skir­ta 72,24 tūks­tan­čio eu­rų, Tel­šių – 145 tūks­tan­čiai, Kau­no – 134,2 tūks­tan­čio, Kai­šia­do­rių – 42,99 tūks­tan­čio, Vil­niaus – 155,07 tūks­tan­čio, Vil­ka­viš­kio – 243,23 tūks­tan­čio, Pa­ne­vė­žio – 90,61 tūks­tan­čio.

Ji siū­lo teik­ti pa­raiš­ką 2017 me­tų pro­gra­mai ir pra­šy­ti lė­šų bent pro­jek­tui pa­ren­gti.

„Jei iš prog­ra­mos lė­šų bus pa­reng­tas pro­jek­tas, tu­rint jį at­si­ran­da ir ki­tų fi­nan­sa­vi­mo ga­li­my­bių: ga­li­ma teik­ti pa­raiš­ką ES fi­nan­sa­vi­mui gau­ti pa­gal Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­jos ad­mi­nist­ruo­ja­mą Kul­tū­ros ak­tua­li­za­vi­mo pro­gra­mą, į ki­tus vals­ty­bės ir už­sie­nio fon­dus. Baž­ny­čios tvar­ky­bos pro­ce­są ga­lė­tų pa­spar­tin­ti ti­kin­čių­jų au­kos ir sa­vi­val­dy­bė“, – tei­gia D. Var­nai­tė.

Pa­ra­pi­jie­čiai pa­si­ry­žę da­lį lė­šų suau­ko­ti sa­vo šven­to­vei. Ta­čiau ne­di­de­lia­me Už­ven­čio mies­te­ly­je dau­gu­ma gy­ven­to­jų – pen­si­nin­kai. Jie ne­tu­ri di­de­lių su­mų au­kai. O kul­tū­ros pa­vel­do ob­jek­to at­sta­ty­mas, pir­mi­niais duo­me­ni­mis, kai­nuo­tų apie mi­li­jo­ną eu­rų.

Vien ty­ri­mai ir pro­jek­ti­nė do­ku­men­ta­ci­ja at­siei­tų apie 85 tūks­tan­čius, elekt­ros ins­ta­lia­ci­jos ir žai­bo­sau­gos pro­jek­tas – apie 17 tūks­tan­čių eu­rų.

Baž­ny­čios kle­bo­nas Do­na­tas Kli­ma­šaus­kas si­tua­ci­jos ne­ko­men­ta­vo, bet re­dak­ci­jai pa­tei­kė do­ku­men­tus, lei­do fo­tog­ra­fuo­ti baž­ny­čios vi­dų.

At­sa­ky­tų kle­­bo­­nas

Kas at­sa­ky­tų, jei­gu Už­ven­čio baž­ny­čio­je įvyk­tų ne­lai­mė? Tar­kim, var­go­ni­nin­kę ar cho­ro gie­do­to­jus už­griū­tų ties var­go­nais įlin­ku­si lu­bų si­ja? Ar­ba prie klau­syk­los lau­kian­tį žmo­gų su­ža­lo­tų stai­ga nu­vir­tu­si ko­lo­na?

Kas bū­tų kal­tas, jei­gu ant be­si­mel­džian­čių­jų įgriū­tų lu­bos ar iš­virs­tų su­pu­vu­si sie­na?

Vals­ty­bi­nės dar­bo ins­pek­ci­jos Šiau­lių sky­riaus ve­dė­jas Ze­no­nas Gri­guo­la sa­ko, jog už baž­ny­čios dar­buo­to­jus pa­gal Dar­bo ko­dek­są at­sa­ky­tų kle­bo­nas – kaip jų darb­da­vys. Jis pri­va­lo su­da­ry­ti dar­buo­to­jams svei­kas ir sau­gias dar­bo są­ly­gas.

Jei­gu baž­ny­čio­je bū­tų su­ža­lo­ti ti­kin­tie­ji, jie taip pat ga­lė­tų iš­siieš­ko­ti ža­lą teis­mo ke­liu. Dar­bo san­ty­kių čia nė­ra. Ta­čiau yra ci­vi­li­niai san­ty­kiai. Nu­ken­tė­ju­sia­jai pu­sei bū­tų pri­teis­ta ža­la.

Kul­tū­ros ver­ty­bių de­par­ta­men­to di­rek­to­rės D. Var­nai­tės tei­gi­mu, kle­bo­nas tu­rė­tų vyk­dy­ti eks­per­tų re­ko­men­da­ci­jas. O jei ne­vyk­do, įvy­kus ne­lai­mei tu­rė­tų at­sa­ky­ti.

Jei pa­ra­pi­ja at­lik­tų ava­ri­jos grės­mės pa­ša­li­ni­mo dar­bus sa­vo lė­šo­mis, ga­lė­tų gau­ti 70 pro­cen­tų iš­lai­dų kom­pen­sa­ci­ją.

„Jei­gu sta­ti­nys ke­lia grės­mę žmo­nių gy­vy­bei, ava­ri­jos grės­mės pa­ša­li­ni­mo dar­bai ga­li bū­ti at­lie­ka­mi be tvar­ky­bos dar­bų pro­jek­to ir be lei­di­mo, ta­čiau pa­ren­gus šių dar­bų ap­ra­šą ir, esant bū­ti­ny­bei, jų sche­mą, – aiš­ki­no D. Var­nai­tė. – Apie nea­ti­dė­lio­ti­nų ava­ri­jos grės­mės pa­ša­li­ni­mo dar­bų vyk­dy­mą ne vė­liau kaip per dvi dar­bo die­nas nuo jų pra­džios bū­ti­na pra­neš­ti Kul­tū­ros pa­vel­do de­par­ta­men­to prie Kul­tū­ros mi­nis­te­ri­jos te­ri­to­ri­niam sky­riui. Kul­tū­ros pa­vel­do de­par­ta­men­to te­ri­to­ri­nis pa­da­li­nys tu­ri pa­tik­rin­ti ava­ri­jos grės­mės pa­ša­li­ni­mo dar­bus, juos įver­tin­ti ir de­rin­ti val­dy­to­jo pa­teik­tą dar­bų ap­ra­šą ir sche­mą, kon­sul­tuo­ti ob­jek­to val­dy­to­ją, kaip to­liau or­ga­ni­zuo­ti tvar­ky­bos dar­bus.“

De­ja, tai tik teo­ri­niai sam­pro­ta­vi­mai.

Kaip rea­liai bū­tų ga­li­ma pa­ša­lin­ti grės­mes Už­ven­čio baž­ny­čio­je?

Pa­ga­liais pa­rams­ty­ti pa­svi­ru­sią sie­ną ar įlin­ku­sias si­jas? Po­lie­ti­le­no plė­ve­le pri­deng­ti kiau­rą sto­gą? Pu­to­mis su­tvir­tin­ti su­pu­vu­sius sie­nų rąs­tus?

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

SIE­NOS: Dėl se­nu­mo ir sie­nų pu­vi­nio pa­sė­du­sios Už­ven­čio baž­ny­čios sie­nos. Ji pa­svi­ru­si.

PU­VI­NYS: 189 me­tų baž­ny­čios rąs­tai pa­pu­vę. Pu­vė­sis ma­to­si ir vi­du­je.

PA­VO­JUS: Virš var­go­nų įlin­ku­si si­ja ke­lia pa­vo­jų.

GIR­NA­PU­SĖ: Per ne vie­ną anks­tes­nį baž­ny­čios re­mon­tą ko­lo­nos pa­sta­ty­tos ant ak­me­nų ar­ba gir­na­pu­sių. Ko­lo­nos pa­si­slin­ku­sios iš at­ra­mos taš­kų, pa­svi­ru­sios.


Ką apie baž­ny­čios būk­lę ma­no ti­­kin­­tie­­ji?

Mil­da KNY­ZE­LIE­NĖ, už­ven­tiš­kė mu­zie­ji­nin­kė:

– Daž­nai lan­kau­si Už­ven­čio baž­ny­čio­je. Pa­si­žiū­rė­jus į pa­svi­ru­sią šven­to­vės sie­ną ir pa­kry­pu­sias ko­lo­nas, da­ro­si ne­jau­ku. Ypač tais kar­tais, kai į pa­mal­das ei­na­me su vai­kais.

Keis­ta, kad į Kul­tū­ros ver­ty­bių re­gist­rą įtrauk­ta baž­ny­čia ne­si­rū­pi­na­ma. Kiek do­mė­jau­si, pir­mo­ji 1609 me­tais sta­ty­ta Už­ven­čio baž­ny­čia per Šve­dų ka­rą su­de­gė. Ši­ta sta­ty­ta 1825-ai­siais. Tai­gi, me­di­niam pa­sta­tui jau be­veik 200 me­tų. Na­tū­ra­lu, kad jis ava­ri­nės būk­lės.

Dva­ri­nin­kas J. Smil­ge­vi­čius dar 1937 me­tais ini­ci­ja­vo nau­jos Už­ven­čio baž­ny­čios sta­ty­bą. Bu­vo pa­reng­tas pro­jek­tas, ap­link šią baž­ny­čią iš­lie­ti pa­ma­tai nau­jai. Ta­čiau sta­ty­boms su­truk­dė pra­si­dė­jęs ka­ras.

J. Smil­ge­vi­čius, ma­tyt, jau tuo­met pra­stai ver­ti­no baž­ny­čios būk­lę. Praė­jo dar aš­tuo­nias­de­šimt me­tų. Baž­ny­tė­lė te­bes­to­vi, kad ir pa­kry­pu­si. Tik skau­du, kad vals­ty­bė ją lyg ir sau­go kaip pa­vel­do ob­jek­tą, ta­čiau at­sta­ty­ti ne­ski­ria lė­šų.


Joa­na MIL­KIN­TIE­NĖ, už­ven­tiš­kė pen­si­nin­kė:

– Ne­bi­jau, kad baž­ny­čio­je mus ga­li už­griū­ti. Gir­dė­jau, kad ji ava­ri­nės būk­lės. Bet mes pa­tys ti­kin­tie­ji be val­džios pa­gal­bos nie­ko ne­ga­li­me pa­keis­ti.

Kle­bo­nas, kiek ga­lė­jo, vi­du­je su­tvar­kė, pa­tie­sė ki­li­mus, pa­puo­šė baž­ny­čią nau­jom juos­tom. Da­bar čia jau­ku.

O dėl at­sta­ty­mo – nei kle­bo­nas, nei ti­kin­tie­ji ne­pa­jė­gūs to pa­da­ry­ti. Kiek, pa­vyz­džiui, aš ga­liu paau­ko­ti? Per mė­ne­sį 10 eu­rų – ne dau­giau. Pen­si­ja – tik 150 eu­rų. To­kių kaip aš Už­ven­ty­je dau­gu­ma.


Eu­ri­ka DRUN­GI­LIE­NĖ, baž­ny­čios ko­mi­te­to na­rė:

– Už­ven­čio baž­ny­čios nuo­trau­ka pui­ka­vo­si ant po­pie­ri­nio lie­tu­viš­ko li­to. Vie­no­je pu­sė­je ra­šy­to­ja Že­mai­tė, ki­to­je – Už­ven­čio baž­ny­čia. Mes di­džiuo­ja­mės sa­vo šven­to­ve. Ypač da­bar, kai su­tvar­ky­tas jos vi­dus ir ap­lin­ka.

So­cia­li­niuo­se tink­luo­se bu­vo pa­skelb­tas kon­kur­sas, ko­kią baž­ny­čią rink­tis san­tuo­kai. Dau­giau­sia bal­sų su­rin­ko Už­ven­čio baž­ny­čia. Tai ro­do, jog šven­to­vė – gy­va. Ji rei­ka­lin­ga ne tik bran­daus am­žiaus žmo­nėms, bet ir jau­ni­mui.

Kai čia pra­dė­jo dirb­ti kle­bo­nas Do­na­tas Kli­ma­šaus­kas, baž­ny­čia pri­si­pil­dė žmo­nių. Pa­tin­ka jo pa­moks­lai, pa­si­rink­tos te­mos. Nie­kas ne­krei­pia dė­me­sio į baž­ny­čios ava­ri­nę būk­lę. Neį­si­vaiz­duo­ju, kas bū­tų, jei­gu baž­ny­čią už­da­ry­tų.

Ta­čiau ant­ra ver­tus, ne­la­bai jau­ku, kai ei­ni per baž­ny­čią ir lin­guo­ja grin­dys. Ten­ka pa­si­kliau­ti tik Die­vu, kad vie­ną sek­ma­die­nį per pa­mal­das neiš­virs ko­kia sie­na ar ant gal­vos ne­nuk­ris pa­trešu­si si­ja.