
Naujausios
Gatvės menas skatina mąstyti, o ne kvailėti
Rožiniai akiniai ant Šiaulių „Aušros“ muziejaus Edukacijos centro sienos, sirė pabėgėlė su kūdikiu ant rankų pėsčiųjų bulvare. Taip viešųjų erdvių menininkai Šiauliuose provokuoja ir kelia diskusijas. Pernai prasidėjęs grafičių pleneras „Saulės pagrobimas“ tęsiasi ir šiemet.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Žadina vaizduotę
Šiaulių dailės galerijos organizuojamas tarptautinis grafičių meno pleneras „Saulės pagrobimas“ prasidėjo praėjusių metų vasarą. Pernai įvairiose miesto vietose buvo sukurta apie dvi dešimtys kūrinių.
Šiemet miesto viešosios erdvės pildosi naujais kūriniais. Pastoliai dar nenuimti nuo „Aušros“ muziejaus Edukacijos centro. Ant pastato sienos Tadas Vincaitis-Plūgas sukūrė „Rožinius akinius“.
„Menininkas siūlo kartais pažiūrėti į realybę per rožinius akinius. Darbas labai profesionalus, lakoniškas, gražiai integruotas į aplinką ir tiesiog „prilipęs“ prie sienos“, – įvertina Šiaulių dailės galerijos direktoriaus pavaduotojas, projekto kuratorius, menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis.
Aušros alėjos gatvėje, ant Šiaulių verslo inkubatoriaus sienos, menininkas iš Klaipėdos Edvardas Šeputis sukūrė eksperimentams įkvepiantį kūrinį „Vaidilutė“.
Vilniaus gatvės bulvare, po balkonais, pernai pradėtą ciklą, skirtą Anapilin išėjusiems Šiaulių menininkams pagerbti, pratęsė Arūnas Uogintas. Per dvejus metus įamžinti Pranas Piaulokas, Edvardas Juchnevičius, Kęstutis Gascevičius, Ada ir Gintaras Martinioniai, Jerry Geraldas Jankauskas, Robertas Šatkauskas (Svaras), Kęstutis Gascevičius.
Iš Šilutės kilęs, Jaroslavlyje gyvenantis dailininkas Saulius Gudelevičius Vilniaus gatvėje, ties Kaštonų alėja, vasaros pabaigoje sukūrė 3D tapybos kūrinį: mešką su biliardo kamuoliais. Piešinyje yra užslėpta Šiaulių miesto gimtadienio data, o meška – herbo simbolio dalis. „Kūrinys labai sudėtingas, Lietuvoje tokių kūrinių labai nedaug“, – sako menotyrininkas.
Naujų darbų atsirado ir Trakų gatvėje. Dainiaus Trumpio ant tento atspaustas tapybos kūrinys, pasak V. Kinčinaičio, parodo priešrinkiminės agitacijos vidinį politiko pasaulį – plakatuose visi politikai nori atrodyti gražūs, bet yra pilni neafišuojamų keistų kėslų. „Šiurpokas darbas, labai gerai pabudinantis vaizduotę“, – sako V. Kinčinaitis.
Trakų gatvėje galima pamatyti ir paties V. Kinčinaičio sukurtą fotografiją „Modelis": Italijos muziejuje mergaitė prie molberto piešia antikinę skulptūrą.
Tentai meno kūriniams pasirinkti siekiant pakeisti praeivių požiūrį į reklaminį plotą. Pasak V. Kinčinaičio, Šiauliuose yra begalė baisių komercinių reklamų, žmonės prie jų pripratę, jomis maitinami ir maitinasi, nebereflektuoja.
„Žinoma, žmonės, eidami pro šalį, nesuvokia, ar čia yra meno kūriniai, ar reklama. Bet vaizdas yra dviprasmiškas, ir, nori nenori, kažką vaizduotėje palieka, iškelia vieną ar kitą klausimą, ugdo vizualinį pastabumą, provokuoja, pažadina vaizduotę.“
Kalba apie aktualijas
Rūdės gatvėje, prie „Maximos“, galima pamatyti Mindaugo Lukošaičio minimalistinį juodai baltą piešinį „Griuvėsiai“. Šis kūrinys praeiviams turėtų kelti klausimą, kodėl vietoje pataikaujančios spalvingos reklamos siūlomas keistas piešinys.
„Griuvėsius per žinias mes matome kiekvieną dieną: iš Irako, Sirijos, Egipto, Libano ar po teroristinių aktų Europos centre. M. Lukošaitis, kaip menininkas, apmąsto griuvėsių simboliką, ir primena, kad tai gali bet kada būti čia ar bet kur kitur“, – sako V. Kinčinaitis.
Dar vienas kūrinys, susijęs su aktualijomis, yra Vilniaus gatvėje, prieš Šiaulių dailės galeriją. Ant didžiulio tento atspausdintas Lauros Guokės Graikijoje, pabėgėlių stovykloje, sukurtas portretas „Migracijos istorijos – Rima and Muhammed Ahmed“. Pernai šis darbas buvo įvertintas Londono nacionalinės portretų galerijos apdovanojimu.
V. Kinčinaitis socialiniame tinkle „Facebook“ jau matė bjaurių, kritiškų atsiliepimų apie šį darbą.
„To ir tikėjomės. Mūsų žmogus pripratintas prie vaizdų, kurie jam pataikautų, infantilizuotų, žadėtų tik spalvingą rytojų. O mes žinome, kad gyvenimas pilnas konfliktų, įtampos, kad reikia prisiimti atsakomybę už tokį pasaulį ir formuoti savo asmeninį požiūrį, kas yra pabėgėliai, emigracija, globalizmas. Šis darbas skatina praplėsti mąstymą ir geografijos ribas mieste.“
Šių metų plenerą baigs du T. Vincaičio darbai. Vienas iš geriausių viešųjų erdvių menininkų šią savaitę turėtų pradėti piešti abstraktų paveikslą ant Šiaulių universiteto Technologijos, fizinių ir biomedicinos mokslų fakulteto kiemo garažo sienos.
Kitas kūrėjo darbas bus didžiulė sieninė tapyba – abstrakti trijų dimensijų kompozicija – ant Šiaulių universiteto Dailės galerijos sienos.
„Rūdės gatvė formuojasi kaip viešųjų erdvių meno gatvė“, – įvertina V. Kinčinaitis. Šiemet ant galerijos sienos atsirado ir Redos Uogintienės „Laumė“ – netradicinė skulptūra, skirta Algirdo Juliaus Greimo metams.
Bijo pokyčių
V. Kinčinaitis dar nėra tikras, ar viešų erdvių meno pleneras bus tęsiamas kitąmet: ne tik sudėtinga gauti finansavimą, bet dažnai projektas stringa ir dėl biurokratinių priežasčių.
„Amžina problema provincialiame, ksenofobiškame miestelyje gauti sieną, nes vietiniai verslininkai, įstaigų, įmonių vadovai labai baugiai žiūri į bet kokius pokyčius, eksperimentą, išorinį erdvių pasikeitimą“, – sako V. Kinčinaitis.
Plenero organizatorius dėkingas tiems, kurie laisvai ir geranoriškai suteikia sienas kūrybai. Pavyzdžiui, „Aušros“ muziejus erdvę grafičiui skyrė ir pernai: italų menininko Guido Bisagni kūrinys „Užtemimas“ yra ant Dviračių muziejaus pastato.
„Galbūt pavyks suderinti su Savivaldybe, kad viešosios erdvės būtų lengviau suteikiamos“, – tikisi V. Kinčinaitis.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Dainiaus Trumpio kūrinys Trakų gatvėje atskleidžia priešrinkiminės agitacijos politiko vidinį pasaulį.
Mindaugo Lukošaičio „Griuvėsiai“ Rūdės gatvėje. Už piešinio matyti praėjusių metų Tado Vincaičio-Plūgo kūrinys „Degantys šarvai“.
Viešų erdvių meno pleneras „Saulės pagrobimas“ netrukus pasipildys Tado Vincaičio-Plūgo kūriniu „Rožiniai akiniai“.
Vilniaus gatvėje, prieš Šiaulių dailės galeriją, ant didžiulio tento atspaustas Lauros Guokės Graikijoje, pabėgėlių stovykloje, sukurtas portretas „Migracijos istorijos – Rima and Muhammed Ahmed“.
Sauliaus Gudelevičiaus 3D piešinys ant Vilniaus gatvės bulvaro grindinio.
Šiaulių dailės galerijos direktoriaus pavaduotojas, projekto kuratorius, menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis antrus metus kuruoja viešų erdvių meno plenerą „Saulės pagrobimas“.
Arūnas Uogintas po Vilniaus gatvės bulvaro balkonais įamžino Anapilin išėjusius menininkus.
Virginijaus Kinčinaičio „Modelis“ Trakų gatvėje.