Gatvės menas ska­ti­na mąs­ty­ti, o ne kvai­lė­ti

Gatvės menas ska­ti­na mąs­ty­ti, o ne kvai­lė­ti

Gatvės menas ska­ti­na mąs­ty­ti, o ne kvai­lė­ti

Ro­ži­niai aki­niai ant Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus Edu­ka­ci­jos cent­ro sie­nos, si­rė pa­bė­gė­lė su kū­di­kiu ant ran­kų pės­čių­jų bul­va­re. Taip vie­šų­jų erd­vių me­ni­nin­kai Šiau­liuo­se pro­vo­kuo­ja ir ke­lia dis­ku­si­jas. Per­nai pra­si­dė­jęs gra­fi­čių ple­ne­ras „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ tę­sia­si ir šie­met.

Ži­vi­lė KA­VA­LIAUS­KAI­TĖ

zivile@skrastas.lt

Ža­di­na vaiz­duo­tę

Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos or­ga­ni­zuo­ja­mas tarp­tau­ti­nis gra­fi­čių me­no ple­ne­ras „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ pra­si­dė­jo praė­ju­sių me­tų va­sa­rą. Per­nai įvai­rio­se mies­to vie­to­se bu­vo su­kur­ta apie dvi de­šim­tys kū­ri­nių.

Šie­met mies­to vie­šo­sios erd­vės pil­do­si nau­jais kū­ri­niais. Pas­to­liai dar ne­nuim­ti nuo „Auš­ros“ mu­zie­jaus Edu­ka­ci­jos cent­ro. Ant pa­sta­to sie­nos Ta­das Vin­cai­tis-Plū­gas su­kū­rė „Ro­ži­nius aki­nius“.

„Me­ni­nin­kas siū­lo kar­tais pa­žiū­rė­ti į rea­ly­bę per ro­ži­nius aki­nius. Dar­bas la­bai pro­fe­sio­na­lus, la­ko­niš­kas, gra­žiai in­teg­ruo­tas į ap­lin­ką ir tie­siog „pri­li­pęs“ prie sie­nos“, – įver­ti­na Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas, pro­jek­to ku­ra­to­rius, me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis.

Auš­ros alė­jos gat­vė­je, ant Šiau­lių vers­lo in­ku­ba­to­riaus sie­nos, me­ni­nin­kas iš Klai­pė­dos Ed­var­das Še­pu­tis su­kū­rė eks­pe­ri­men­tams įkve­pian­tį kū­ri­nį „Vai­di­lu­tė“.

Vil­niaus gat­vės bul­va­re, po bal­ko­nais, per­nai pra­dė­tą cik­lą, skir­tą Ana­pi­lin išė­ju­siems Šiau­lių me­ni­nin­kams pa­gerb­ti, pra­tę­sė Arū­nas Uo­gin­tas. Per dve­jus me­tus įam­žin­ti Pra­nas Piau­lo­kas, Ed­var­das Juch­ne­vi­čius, Kęs­tu­tis Gas­ce­vi­čius, Ada ir Gin­ta­ras Mar­ti­nio­niai, Jer­ry Ge­ral­das Jan­kaus­kas, Ro­ber­tas Šat­kaus­kas (Sva­ras), Kęs­tu­tis Gas­ce­vi­čius.

Iš Ši­lu­tės ki­lęs, Ja­ros­lav­ly­je gy­ve­nan­tis dai­li­nin­kas Sau­lius Gu­de­le­vi­čius Vil­niaus gat­vė­je, ties Kaš­to­nų alė­ja, va­sa­ros pa­bai­go­je su­kū­rė 3D ta­py­bos kū­ri­nį: meš­ką su bi­liar­do ka­muo­liais. Pie­ši­ny­je yra už­slėp­ta Šiau­lių mies­to gim­ta­die­nio da­ta, o meš­ka – her­bo sim­bo­lio da­lis. „Kū­ri­nys la­bai su­dė­tin­gas, Lie­tu­vo­je to­kių kū­ri­nių la­bai ne­daug“, – sa­ko me­no­ty­ri­nin­kas.

Nau­jų dar­bų at­si­ra­do ir Tra­kų gat­vė­je. Dai­niaus Trum­pio ant ten­to at­spaus­tas ta­py­bos kū­ri­nys, pa­sak V. Kin­či­nai­čio, pa­ro­do prieš­rin­ki­mi­nės agi­ta­ci­jos vi­di­nį po­li­ti­ko pa­sau­lį – pla­ka­tuo­se vi­si po­li­ti­kai no­ri at­ro­dy­ti gra­žūs, bet yra pil­ni nea­fi­šuo­ja­mų keis­tų kės­lų. „Šiur­po­kas dar­bas, la­bai ge­rai pa­bu­di­nan­tis vaiz­duo­tę“, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis.

Tra­kų gat­vė­je ga­li­ma pa­ma­ty­ti ir pa­ties V. Kin­či­nai­čio su­kur­tą fo­tog­ra­fi­ją „Mo­de­lis": Ita­li­jos mu­zie­ju­je mer­gai­tė prie mol­ber­to pie­šia an­ti­ki­nę skulp­tū­rą.

Ten­tai me­no kū­ri­niams pa­si­rink­ti sie­kiant pa­keis­ti praei­vių po­žiū­rį į rek­la­mi­nį plo­tą. Pa­sak V. Kin­či­nai­čio, Šiau­liuo­se yra be­ga­lė bai­sių ko­mer­ci­nių rek­la­mų, žmo­nės prie jų pri­pra­tę, jo­mis mai­ti­na­mi ir mai­ti­na­si, ne­be­ref­lek­tuo­ja.

„Ži­no­ma, žmo­nės, ei­da­mi pro ša­lį, ne­su­vo­kia, ar čia yra me­no kū­ri­niai, ar rek­la­ma. Bet vaiz­das yra dvip­ras­miš­kas, ir, no­ri ne­no­ri, kaž­ką vaiz­duo­tė­je pa­lie­ka, iš­ke­lia vie­ną ar ki­tą klau­si­mą, ug­do vi­zua­li­nį pa­sta­bu­mą, pro­vo­kuo­ja, pa­ža­di­na vaiz­duo­tę.“

Kal­ba apie ak­tua­li­jas

Rū­dės gat­vė­je, prie „Ma­xi­mos“, ga­li­ma pa­ma­ty­ti Min­dau­go Lu­ko­šai­čio mi­ni­ma­lis­ti­nį juo­dai bal­tą pie­ši­nį „Griu­vė­siai“. Šis kū­ri­nys praei­viams tu­rė­tų kel­ti klau­si­mą, ko­dėl vie­to­je pa­tai­kau­jan­čios spal­vin­gos rek­la­mos siū­lo­mas keis­tas pie­ši­nys.

„Griu­vė­sius per ži­nias mes ma­to­me kiek­vie­ną die­ną: iš Ira­ko, Si­ri­jos, Egip­to, Li­ba­no ar po te­ro­ris­ti­nių ak­tų Eu­ro­pos cent­re. M. Lu­ko­šai­tis, kaip me­ni­nin­kas, ap­mąs­to griu­vė­sių sim­bo­li­ką, ir pri­me­na, kad tai ga­li bet ka­da bū­ti čia ar bet kur ki­tur“, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis.

Dar vie­nas kū­ri­nys, su­si­jęs su ak­tua­li­jo­mis, yra Vil­niaus gat­vė­je, prieš Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­ją. Ant di­džiu­lio ten­to at­spaus­din­tas Lau­ros Guo­kės Grai­ki­jo­je, pa­bė­gė­lių sto­vyk­lo­je, su­kur­tas po­rtre­tas „Mig­ra­ci­jos is­to­ri­jos – Ri­ma and Mu­ham­med Ah­med“. Per­nai šis dar­bas bu­vo įver­tin­tas Lon­do­no na­cio­na­li­nės po­rtre­tų ga­le­ri­jos ap­do­va­no­ji­mu.

V. Kin­či­nai­tis so­cia­linia­me tink­le „Fa­ce­book“ jau ma­tė bjau­rių, kri­tiš­kų at­si­lie­pi­mų apie šį dar­bą.

„To ir ti­kė­jo­mės. Mū­sų žmo­gus pri­pra­tin­tas prie vaiz­dų, ku­rie jam pa­tai­kau­tų, in­fan­ti­li­zuo­tų, ža­dė­tų tik spal­vin­gą ry­to­jų. O mes ži­no­me, kad gy­ve­ni­mas pil­nas konf­lik­tų, įtam­pos, kad rei­kia pri­siim­ti at­sa­ko­my­bę už to­kį pa­sau­lį ir for­muo­ti sa­vo as­me­ni­nį po­žiū­rį, kas yra pa­bė­gė­liai, emig­ra­ci­ja, glo­ba­liz­mas. Šis dar­bas ska­ti­na pra­plės­ti mąs­ty­mą ir geog­ra­fi­jos ri­bas mies­te.“

Šių me­tų ple­ne­rą baigs du T. Vin­cai­čio dar­bai. Vie­nas iš ge­riau­sių vie­šų­jų erd­vių me­ni­nin­kų šią sa­vai­tę tu­rė­tų pra­dė­ti pieš­ti abst­rak­tų pa­veiks­lą ant Šiau­lių uni­ver­si­te­to Tech­no­lo­gi­jos, fi­zi­nių ir bio­me­di­ci­nos moks­lų fa­kul­te­to kie­mo ga­ra­žo sie­nos.

Ki­tas kū­rė­jo dar­bas bus di­džiu­lė sie­ni­nė ta­py­ba – abst­rak­ti tri­jų di­men­si­jų kom­po­zi­ci­ja – ant Šiau­lių uni­ver­si­te­to Dailės ga­le­ri­jos sie­nos.

„Rū­dės gat­vė for­muo­ja­si kaip vie­šų­jų erd­vių me­no gat­vė“, – įver­ti­na V. Kin­či­nai­tis. Šie­met ant ga­le­ri­jos sie­nos at­si­ra­do ir Re­dos Uo­gin­tie­nės „Lau­mė“ – ne­tra­di­ci­nė skulp­tū­ra, skir­ta Al­gir­do Ju­liaus Grei­mo me­tams.

Bi­jo po­ky­čių

V. Kin­či­nai­tis dar nė­ra tik­ras, ar vie­šų erd­vių me­no ple­ne­ras bus tę­sia­mas ki­tą­met: ne tik su­dė­tin­ga gau­ti fi­nan­sa­vi­mą, bet daž­nai pro­jek­tas strin­ga ir dėl biu­rok­ra­ti­nių prie­žas­čių.

„Am­ži­na pro­ble­ma pro­vin­cia­lia­me, kse­no­fo­biš­ka­me mies­te­ly­je gau­ti sie­ną, nes vie­ti­niai vers­li­nin­kai, įstai­gų, įmo­nių va­do­vai la­bai bau­giai žiū­ri į bet ko­kius po­ky­čius, eks­pe­ri­men­tą, išo­ri­nį erd­vių pa­si­kei­ti­mą“, – sa­ko V. Kin­či­nai­tis.

Ple­ne­ro or­ga­ni­za­to­rius dė­kin­gas tiems, ku­rie lais­vai ir ge­ra­no­riš­kai su­tei­kia sie­nas kū­ry­bai. Pa­vyz­džiui, „Auš­ros“ mu­zie­jus erd­vę gra­fi­čiui sky­rė ir per­nai: ita­lų me­ni­nin­ko Gui­do Bi­sag­ni kū­ri­nys „Už­te­mi­mas“ yra ant Dvi­ra­čių mu­zie­jaus pa­sta­to.

„Gal­būt pa­vyks su­de­rin­ti su Sa­vi­val­dy­be, kad vie­šo­sios erd­vės bū­tų leng­viau su­tei­kia­mos“, – ti­ki­si V. Kin­či­nai­tis.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Dai­niaus Trum­pio kū­ri­nys Tra­kų gat­vė­je at­sklei­džia prieš­rin­ki­mi­nės agi­ta­ci­jos po­li­ti­ko vi­di­nį pa­sau­lį.

Min­dau­go Lu­ko­šai­čio „Griu­vė­siai“ Rū­dės gat­vė­je. Už pie­ši­nio ma­ty­ti praė­ju­sių me­tų Ta­do Vin­cai­čio-Plū­go kū­ri­nys „De­gan­tys šar­vai“.

Vie­šų erd­vių me­no ple­ne­ras „Sau­lės pa­gro­bi­mas“ ne­tru­kus pa­si­pil­dys Ta­do Vin­cai­čio-Plū­go kū­ri­niu „Ro­ži­niai aki­niai“.

Vil­niaus gat­vė­je, prieš Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­ją, ant di­džiu­lio ten­to at­spaus­tas Lau­ros Guo­kės Grai­ki­jo­je, pa­bė­gė­lių sto­vyk­lo­je, su­kur­tas po­rtre­tas „Mig­ra­ci­jos is­to­ri­jos – Ri­ma and Mu­ham­med Ah­med“.

Sau­liaus Gu­de­le­vi­čiaus 3D pie­ši­nys ant Vil­niaus gat­vės bul­va­ro grin­di­nio.

Šiau­lių dai­lės ga­le­ri­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jas, pro­jek­to ku­ra­to­rius, me­no­ty­ri­nin­kas Vir­gi­ni­jus Kin­či­nai­tis ant­rus me­tus ku­ruo­ja vie­šų erd­vių me­no ple­ne­rą „Sau­lės pa­gro­bi­mas“.

Arū­nas Uo­gin­tas po Vil­niaus gat­vės bul­va­ro bal­ko­nais įam­ži­no Ana­pi­lin išė­ju­sius me­ni­nin­kus.

Vir­gi­ni­jaus Kin­či­nai­čio „Mo­de­lis“ Tra­kų gat­vė­je.