„Busturo“ darbuotojai: „Mes – ne vergai“

„Busturo“ darbuotojai: „Mes – ne vergai“

„Bus­tu­ro“ dar­buo­to­jai: „Mes – ne ver­gai“

Va­kar skve­re prie Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės į mi­tin­gą su­si­rin­ko apie pus­šim­tis UAB „Bus­tu­ras“ dar­buo­to­jų. Lai­ky­da­mi pla­ka­tus, ant vei­dų jie už­si­dė­jo bal­tas kau­kes už­kli­juo­to­mis bur­no­mis. „Mes ne­be­tu­ri­me kur kreip­tis, nes mū­sų ne­no­ri nei gir­dė­ti, nei ma­ty­ti“, – sa­kė dar­buo­to­jai. Į mi­tin­gą su­si­rin­ku­sius ko­le­gas au­to­bu­sų sig­na­lais pa­lai­kė pro ša­lį va­žiuo­jan­tys vai­ruo­to­jai.

Lo­re­ta KLIC­NER

loreta@skrastas.lt

Į akis pa­žiū­rė­ti iš­drį­so ne vi­si

„Mes nu­ta­rė­me pen­kias mi­nu­tes pa­ty­lė­ti, nes kal­bė­ti ne­ga­li­me – bū­si­me pri­vers­ti išei­ti iš dar­bo“, – sa­kė Sa­vi­val­dy­bės įmo­nės „Bus­tu­ras“ pro­fe­si­nės są­jun­gos „So­li­da­ru­mas“ pir­mi­nin­kė Al­ma Ste­po­na­vi­čie­nė.

Ji pri­mi­nė, kad dar ba­lan­dį mies­to val­džiai įtei­kė 250 dar­buo­to­jų pa­si­ra­šy­tą at­vi­rą laiš­ką, ku­ria­me jie „sva­jo­ja apie ge­rą įmo­nės di­rek­to­rių“, nes „psi­cho­lo­gi­nė įtam­pa ky­la iš įmo­nės va­do­va­vi­mo“, o tai reiš­kia „pra­stą dar­bo san­ty­kių kul­tū­rą, di­de­lius dar­bo krū­vius, prieš­ta­rin­gus rei­ka­la­vi­mus, ne­pa­kan­ka­mą pa­ra­mą ir bend­ra­vi­mą.“ Prof­są­jun­gos va­do­vė ap­gai­les­ta­vo, kad mies­to žmo­nių ne­gir­di ir Sa­vi­val­dy­bės va­do­vai.

„Ar mes tu­rė­si­me pa­la­pi­nes pa­si­sta­ty­ti, ir jie ateis čia kal­bė­tis? Čia dia­lo­gas? Jei­gu no­ri­me iš­spręs­ti pro­ble­mą, mus šou­me­nais va­di­na. Kas da­ro­si?“ – klau­sė A. Ste­po­na­vi­čie­nė.

38-erius me­tus šio­je įmo­nė­je dir­ban­ti dis­pe­če­rė kvie­tė atei­ti mies­to me­rą Ar­tū­rą Vi­soc­ką, ku­ris mi­tin­guo­to­jus ga­lė­jo ma­ty­ti pro lan­gą, ta­čiau pa­si­ro­dy­ti iš­drį­so tik vi­ce­me­ras Jus­ti­nas Sar­taus­kas ir Ta­ry­bos na­rys Ge­de­mi­nas Vyš­niaus­kas.

Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius An­ta­nas Bar­tu­lis prieš ke­lias die­nas pa­reiš­kė, kad jam mi­tin­gas – „vi­siš­kai ne­priim­ti­na for­ma“, be to, bi­jo­jo mi­tin­ge at­ro­dy­ti „kaip Pranc­kie­tis“ – skan­duo­ti su vi­sais „gė­da“.

Mies­to me­ras va­kar dar­bot­var­kė­je bu­vo nu­ro­dęs, kad 11 va­lan­dą su­si­tin­ka su Tur­to ban­ko ge­ne­ra­li­niu di­rek­to­riu­mi, o 12 va­lan­dą iš­va­žiuo­ja į Vil­nių. Mi­tin­go iš­va­ka­rė­se jis iš­pla­ti­no krei­pi­mą­si į „Bus­tu­ro“ bend­ruo­me­nę, kvies­da­mas „dar­bi­niam su­si­ti­ki­mui“, nes ne mi­tin­guo­se spren­džia­mi „svar­būs klau­si­mai.“

Bai­mė ir spau­di­mas

Vai­ruo­to­jams svar­bių klau­si­mų ap­stu – nuo per ma­žų at­ly­gi­ni­mų iki ne­pa­ke­lia­mo psi­cho­lo­gi­nio spau­di­mo. Vai­ruo­to­jai kal­bė­jo apie tai, kad yra pri­vers­ti ri­zi­kuo­ti ir sa­vo, ir ke­lei­vių sau­gu­mu: „Mies­tie­čiai pyks­ta: „Mal­kas ve­ži!“, bet aš mal­kas vež­čiau ge­riau, nes ne­rei­kė­tų su­spė­ti pa­gal gra­fi­ką. Aš ban­džiau ke­lis kar­tus va­žiuo­ti pa­gal tai­syk­les ir kas ga­vo­si: sto­viu mies­to cent­re, o jau tu­rė­čiau iš­va­žiuo­ti iš Me­de­ly­no. Tai kam tie gra­fi­kai?“

Ki­ti vai­ruo­to­jai py­ko, kad kas­dien ten­ka va­žiuo­ti vis su ki­tais au­to­bu­sais, rei­kia iš nau­jo pri­pras­ti, klau­sė, ko­dėl au­to­bu­sų par­kas at­nau­ji­na­mas dau­giau­sia se­nais au­to­bu­sais, ku­rie gen­da ir sto­vi re­mon­to dirb­tu­vė­se, ko­dėl pa­bran­gi­nus ke­lei­vių bi­lie­tus, jų at­ly­gi­ni­mai ne­pa­di­dė­jo 10 pro­cen­tų kaip ža­dė­ta.

Vai­ruo­to­jas Vi­das Alek­sand­ra, per­nai ga­vęs me­ro pa­dė­ką už pa­gal­bą neį­ga­liai ke­lei­vei, pri­mi­nė, kad da­lis dar­buo­to­jų iš bai­mės at­si­sa­ki­nė­jo pa­ra­šų po at­vi­ru laiš­ku, pil­dė ad­mi­nist­ra­ci­jos pa­reng­tus la­pe­lius, esą bu­vo „su­klai­din­ti“.

Žvelg­da­mas į dau­giau­sia vy­res­nio am­žiaus vai­ruo­to­jus, jis ap­gai­les­ta­vo, kad jau­nų ko­le­gų su­lau­kia la­bai ma­žai, nes ne vi­si ga­li at­lai­ky­ti krū­vį ir dar­bo gra­fi­ką, kai iš ga­ra­žo rei­kia iš­va­žiuo­ti pu­sę pen­kių ry­to: „Šei­ma ken­čia, o al­ga ma­ža. Ir koks sau­gu­mas, jei­gu va­žiuo­ji su skir­tin­gais au­to­bu­sais?“

Ne­to­lie­se sto­vė­jęs jau­nas vai­ruo­to­jas pa­sa­ko­jo pa­ty­ręs net fi­zi­nį kon­tak­tą iš vie­nos įmo­nės va­do­vės: praei­da­mas jis bu­vęs pa­grieb­tas už marš­ki­nė­lių su klau­si­mu: „O kur megz­tu­kas?“ Vai­ruo­to­jas sa­ko dar ne­bu­vo ga­vęs spe­cia­lios ap­ran­gos.

Ren­ka­si ig­no­ra­vi­mo tak­ti­ką

Dar­buo­to­jų rei­ka­la­vi­mus mi­tin­ge iš­klau­sė „Bus­tu­ro“ ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Vai­das Sei­rac­kas, ne­to­lie­se sto­vi­nia­vo ir tech­ni­kos di­rek­to­rius Sil­vas Ge­da­mins­kas. Mi­tin­go da­ly­viai sie­kia bū­tent šių va­do­vų bei Plėt­ros ir mar­ke­tin­go sky­riaus va­do­vės Ri­gi­tos Ti­jū­nai­tie­nės at­si­sta­ty­di­ni­mo.

Bus­tu­rie­čiai taip pat rei­ka­la­vo ne­ma­žin­ti ko­lek­ty­vi­nė­je su­tar­ty­je nu­ma­ty­tų so­cia­li­nių ga­ran­ti­jų, dar­buo­to­jų pro­ble­mas spręs­ti so­cia­li­nio dia­lo­go ke­liu, už­tik­rin­ti tin­ka­mą iš­lei­džia­mų trans­por­to prie­mo­nių tech­ni­nį sto­vį ir sau­gias dar­bo vie­tas.

Trans­por­to dar­buo­to­jų fe­de­ra­ci­jos pir­mi­nin­kas Al­gir­das Mar­ke­vi­čius ak­cen­ta­vo: „Lauk­si­me Sa­vi­val­dy­bės spren­di­mų, ti­ki­mės, kad ir pa­tys įmo­nės va­do­vai pri­siims as­me­ni­nę at­sa­ko­my­bę ir priims bran­džius spren­di­mus.“

A. Mar­ke­vi­čius „Šiau­lių kraš­tui“ sa­kė, kad dar­buo­to­jų tei­sės yra „spau­džia­mos ne tik Šiau­liuo­se“, bet čia bu­vo „per­ženg­tos pro­tin­gu­mo ir so­cia­li­nio dia­lo­go ne­bu­vi­mo ri­bos“.

„Vil­niu­je Sa­vi­val­dy­bė už­sii­ma pa­na­šia tak­ti­ka: ig­no­ra­vi­mas, su­si­ra­ši­nė­ji­mas, ku­ris ne­spren­džia dar­buo­to­jų tei­sė­tų rei­ka­la­vi­mų, ne­gi­na jų in­te­re­sų. Tai ma­to­me ir ke­lei­vi­nio, ir kro­vi­ni­nio trans­por­to sek­to­riu­je. Mums ne­pa­lie­ka ki­to ke­lio tik im­tis de­mok­ra­ti­nių prie­mo­nių“, – sa­kė Trans­por­to dar­buo­to­jų fe­de­ra­ci­jos pir­mi­nin­kas. Jo nuo­mo­ne, Šiau­liuo­se iš­si­sky­rė ad­mi­nist­ra­ci­jos ir dar­buo­to­jų ver­ty­bi­niai pa­grin­dai.

„Ad­mi­nist­ra­ci­ja kal­ba apie tech­ni­nius da­ly­kus – skai­čius, au­to­bu­sus, pel­ną ir fi­nan­si­nę ge­ro­vę, mes kal­ba­me apie ver­ty­bes, ku­rios su­si­ju­sios su eko­no­mi­niu nau­din­gu­mu: so­cia­li­nis tei­sin­gu­mas, so­cia­li­nis dia­lo­gas. Vi­sa tai kar­tu at­neš žy­miai dau­giau nau­dos ne­gu prie­mo­nių pa­ge­ri­ni­mas bet ko­kia kai­na, net ir dar­buo­to­jų są­skai­ta“.

A. Mar­ke­vi­čius pa­ti­ki­no, kad ne­su­lau­kę per sa­vai­tę jo­kių po­ky­čių, prie Sa­vi­val­dy­bės ateis ant­rą kar­tą ir reng­sis strei­kui.

Va­do­vas jau­tė­si pra­stai

UAB „Bus­tu­ro“ di­rek­to­rius V. Sei­rac­kas, iš pra­džių tik sto­vė­jęs prie­šais dar­buo­to­jus, vė­liau jiems pa­sa­kė: „Rei­ka­la­vi­mus da­bar rei­kia iša­na­li­zuo­ti ir prii­mi­nė­ti spren­di­mus“.

Jis pri­pa­ži­no, kad jau­čia­si blo­gai, gir­dė­da­mas dar­buo­to­jų ne­pa­si­ten­ki­ni­mą. Bet po­ky­čiai esą vyks­ta. Bai­gia­ma reng­ti nau­ja ko­lek­ty­vi­nė su­tar­tis. „Ne vis­ką ga­liu ir aš pa­da­ry­ti“, – sa­kė V. Sei­rac­kas.

Jam kal­bant su žur­na­lis­tais, dar­buo­to­jai ir juos pa­lai­kan­tys šiau­lie­čiai skan­da­vo „Gė­da!“, „Di­rek­to­riau, ne­me­luok!“ Iš­gir­dęs klau­si­mą, ko­dėl ne pa­di­dė­jo, o su­ma­žė­jo vai­ruo­to­jų at­ly­gi­ni­mai, jis aiš­ki­no, kad su­ma­žė­jo virš­va­lan­džių – ne­li­kus prie­mies­čio marš­ru­tų, dau­giau vai­ruo­to­jų dir­ba mies­te.

Va­do­vo žo­džiais, vi­du­ti­nis mies­to vai­ruo­to­jo at­ly­gi­ni­mas sie­kia nuo 650 iki 850 eu­rų į ran­kas, o tarp­mies­čio – di­des­nis. Tie­sa, pa­tys vai­ruo­to­jai sa­kė gau­nan­tys apie 500 eu­rų į ran­kas.

Vi­ce­me­ras J. Sar­taus­kas pa­kvie­tė pen­kis bus­tu­rie­čius po mi­tin­go užei­ti į Sa­vi­val­dy­bę ir pa­si­kal­bė­ti, ta­čiau jam bu­vo pa­siū­ly­ta pa­čiam at­va­žiuo­ti į įmo­nę ir „iš­ger­ti mū­sų ka­vos“.

„Ne­ma­nau, kad vi­si 100 pro­cen­tų rei­ka­la­vi­mai yra įvyk­do­mi, bet rei­kia ras­ti išei­tį. Nei „Šiau­lių van­de­nų“, nei „Šiau­lių ener­gi­jos“ dar­buo­to­jai čia nea­tei­na“, – sa­kė vi­ce­me­ras.

J. Sar­taus­ko žo­džiais, „Bus­tu­ras“ – „sun­kiau­sia Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė“, blo­ges­nės dar­bo są­ly­gos ne­gu ki­tur, o tech­ni­ka neat­nau­ji­na­ma, „kaip no­rė­tu­me“. Jam pa­reiš­kus, kad šie­met vėl bus per­ka­ma au­to­bu­sų, su­si­rin­ku­sie­ji klau­sė: „Ko­kio se­nu­mo tie au­to­bu­sai?“

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Mi­tin­ge da­lis dar­buo­to­jų sto­vė­jo su bal­to­mis kau­kė­mis už­kli­juo­to­mis bur­no­mis pro­tes­tuo­da­mi prieš tai, kad ne­ga­li jaus­tis sau­giai gar­siai rei­ka­lau­da­mi sa­vo tei­sių.

Sa­vi­val­dy­bės įmo­nės ge­ne­ra­li­nis di­rek­to­rius Vai­das Sei­rac­kas sa­kė prieš pu­sant­rų me­tų atė­jęs va­do­vau­ti įmo­nei, ra­do „tai, ką ra­do“, bet dar­buo­to­jams ža­dė­jo rei­ka­la­vi­mus iša­na­li­zuo­ti.

„Iš­ko­vo­jo­me ne­prik­lau­so­my­bę, iš­ko­vo­si­me orias dar­bo ir so­cia­li­nes ga­ran­ti­jas“, „Mums di­ri­guo­ti ne­rei­kia“, „Dar­buo­to­jai ne Ti­jū­nai­tie­nės, Sei­rac­ko ver­gai“ ir ki­ti pla­ka­tai at­spin­dė­jo su­si­rin­ku­sių­jų nuo­tai­kas ir rei­ka­la­vi­mus.

Trans­por­to dar­buo­to­jų fe­de­ra­ci­jos pir­mi­nin­kas Al­gir­das Mar­ke­vi­čius ir UAB „Bus­tu­ras“ pro­fe­si­nės są­jun­gos „So­li­da­ru­mas“ pir­mi­nin­kė Al­ma Ste­po­na­vi­čie­nė ak­cen­ta­vo, kad po mi­tin­go lauks spren­di­mų – ir iš Sa­vi­val­dy­bės, ir iš įmo­nės va­do­vų.

Vi­ce­me­ras Jus­ti­nas Sar­taus­kas į mi­tin­gą atė­jo, nors tai „ne jo ku­ruo­ja­ma sri­tis“, bet at­sa­kin­ga­sis vi­ce­me­ras ser­ga.