Bankas draudžia leisti savo pinigus

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Bankų savivalei Lietuvoje nėra jokių ribų. Norite gauti paslaugas, teks šokti pagal banko dūdelę. Pavyzdžiui, pasidalinti duomenimis ne tik apie save, bet ir savo šeimos narius. Nesvarbu, kad tai nesusiję su bankinėmis paslaugomis. Nepaklusnius klientus bankas tiesiog „atkerta“ nuo paslaugų. Vartotojų gynėjai tokią praktiką kritikuoja, tačiau pripažįsta, kad esame sistemos įkaitai.

Kiekvienas Lietuvoje veikiančių bankų klientas anksčiau ar vėliau buvo susidūręs su banko pateikta anketa, kurią privaloma užpildyti. Joje prašoma atnaujinti ne tik savo kontaktinius duomenis, bet ir nurodyti gaunamų pajamų šaltinius, taip pat, ar tarp artimųjų yra valstybės tarnyboje dirbančių žmonių ir pan. Tokios anketos dalį klientų piktina.

Vienas tokių – vilnietis Vladas, kuris, neužpildęs prašomos anketos, prarado galimybę naudotis banko paslaugomis. „Būdamas Lietuvos patriotu, laikau savo kuklias santaupas „Šiaulių banke“, tačiau teko susidurti su nedraugišku požiūriu į klientą. Prieš porą dienų, parduotuvėje už prekes atsiskaitydamas kortele, buvau šokiruotas, kai sužinojau, kad mano sąskaitos ir kortelės yra užblokuotos.

Nesu joks nusikaltėlis ir prokuroro sankcijų tam tikrai nėra, bet, pasirodo, tokį sprendimą gali priimti ir banko klerkai. Manau, neleidžiant naudotis savais pinigais, pažeidžiamos mano, žmogaus, teisės“, – pasakoja Vladas.

Tačiau dar labiau jis nustebo sužinojęs, dėl kokios priežasties bankas jam pritaikė tokias sankcijas. Pasirodo, viskas dėl to, jog jis laiku neužpildė banko pateiktos anketos apie klientą.

„Parašiau skundą banko administracijai, kadangi buvau pateikęs raštišką atsakymą, jog mano duomenys nėra pasikeitę, tad jų atnaujinti nėra jokio reikalo. Gavau atsakymą, kad skundas bus išnagrinėtas per 15 darbo dienų – 3 savaites, o aš tą laikotarpį negalėsiu naudotis banko paslaugomis, tai yra disponuoti savais pinigais. Bankui visai nesvarbu, net jei man reikia sumokėti mokesčius ar kokią skubią mokamą operaciją“,– stebisi vyras.

„Vakaro žinios“ kreipėsi į „Šiaulių banką“ su prašymu pakomentuoti situaciją. Paaiškėjo, kad bankas labai bijo pinigų plovimo atvejų, tad prevencija taikoma net privatiems klientams. Esą jokio kito būdo išspręsti situaciją, kaip tik užpildyti minėtą anketą, nėra.

„Prieigą prie banko paslaugų ribojame tik tuo atveju, kai klientas laiku, net po priminimų, nepateikia Kliento pažinimo anketos. Visi banko klientai, kurie naudojasi banko paslaugomis, privalo užpildyti Kliento pažinimo anketą, kuri apima daugiau klausimų nei tik kontaktiniai duomenys.

Prievolė visiems bankams rinkti duomenis apie klientus nustatyta Pinigų plovimo ir terorizmo prevencijos teisės aktuose, kuriuose nėra išimčių. Kviečiame minimą asmenį savo interneto banke ar bet kuriame banko skyriuje užpildyti anketą, kad galėtume tęsti paslaugų teikimą“, – situaciją paaiškino bankas.

Situacijos komentaras

Asociacijos „Už sąžiningą bankininkystę“ vykdomasis direktorius Kęstutis KUPŠYS:

Skundų dėl šių anketų gauname ne tik iš privačių asmenų, bet ir iš verslininkų, kai uždaromos klientų sąskaitos. Deja, šiandien ši tema yra tam tikras rebusas ir dažniausiai klientas neturi kito pasirinkimo, kaip užpildyti minėtą anketą.

Nors šioje situacijoje svarbu suprasti, kad turi būti balansas tarp to, ko iš kliento reikalaujama ir ką jis gauna. Kai kalbame apie paprastą paslaugų vartotoją, kuriam tiesiog reikia sąskaitos ir bankinių mokėjimų krepšelio, tokio tipo anketas užkrauti šiam vartotojui yra nesąžininga. Tai ne tik gaišina žmogų, ten užduodami tokie klausimai, į kuriuos greitai atsakyti ne taip paprasta. Tai didelis nepatogumas klientui. Nemanau, kad reikia tokius privačius klientus, kuriems reikia paprasčiausių kasdienių paslaugų, terorizuoti šiomis anketomis.

Deja, šiuo metu to reikalauja įstatymas. Taip mes balansuojame tarp laisvės ir saugumo. Suprantama, kad bankas negali, vos pamatęs naują klientą, įvertinti, ar šis žmogus atstovauja verslo interesams, ar yra susijęs su politikos sluoksniais. Tačiau ateina laikas ieškoti sprendimų, kurie užtikrintų, kad kiekvienas klientas jaustųsi gerai. Gaila, tačiau naujų idėjų, kaip situaciją spręsti, pastaruoju metu negirdime.

Tai, kad klientui, neužpildžius anketos, nutraukiamos paslaugos yra tragedija. Deja, nėra kitos išeities, kaip tik klientui kreiptis į savo banką, o vėliau – Lietuvos banką. Jis pagal įstatymus turi užtikrinti vartotojų interesų gynimą. Tuo pačiu metu Lietuvos bankas ir yra atsakingas už pinigų plovimo klausimų priežiūrą bankuose. Kaip jis gali objektyviai nagrinėti klientų skundus, sėdėdamas ant dviejų kėdžių – atviras klausimas.

Daugiau: bankas internetu