Atvirkštinė parkavimo matematika

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Nuo gegužės 1 dienos mieste stovės nauji parkomatai.
Šiaulių miesto centre atnaujinama tvarka, pagal kurią apmokestinamas automobilių stovėjimas. Paskutiniame Šiaulių miesto tarybos posėdyje politikai priėmė Vietinės rinkliavos už naudojimąsi Šiaulių miesto savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis automobiliams statyti nuostatų pakeitimus. Gerokai pasiginčiję, daugelis taip ir liko nesupratę – pagerino ar pablogino miesto centre gyvenančių žmonių situaciją. Anot mero, pokyčių prisiprašė patys gyventojai.

Atsiras trys automobilių stovėjimo zonos ir nauji parkomatai

Šiaulių miesto savivaldybė perduoda automobilių vietų apmokestinimo administravimą savo įmonei „Šiaulių gatvių apšvietimas“. Nuo gegužės 1 dienos miesto centras skirstomas į tris zonas – raudoną (pats centras), geltoną ir žalią (tolimiausias centras).

20 minučių stovėjimas žaliojoje zonoje kainuos 10 centų, geltonojoje – 20 centų, o raudonojoje – 30 centų. Norint išsipirkti automobilio stovėjimą iškart visam mėnesiui, žaliojoje zonoje teks mokėti 20 eurų, geltonojoje – 25 eurus, raudonojoje – 40 eurų.

Mokamų zonų laikas nekeičiamas ir apmokestinimas galioja tik darbo dienomis 8–17 valandomis. Kitu laiku, savaitgaliais bei šventinėmis dienomis automobilių statymas neribojamas.

„Šiaulių gatvių apšvietimo“ direktorius Tomas Petreikis pakomentavo, kad senuosius parkomatus mieste pakeis nauji. Jie jau yra Savivaldybės nupirkti ir iki gegužės 1 dienos bus sumontuoti. Modernūs saulės baterijomis įkraunami įrenginiai gyventojams bus patogesni naudotis.

Savivaldybė savo įmonei už paslaugas mokės pagal kiekvieną mėnesį patiriamus kaštus.

Parkomate atsiskaityti pigiau nei programėle

Ketvirtadienį miesto Tarybai svarstant Vietinės rinkliavos už naudojimąsi Šiaulių miesto savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis automobiliams statyti nuostatų pakeitimus, paaiškėjo, kad atsiskaityti už stovėjimą ir toliau bus galima „uniPark“ programėle, tačiau už kiekvieną apmokėjimą teks mokėti papildomai 20 centų vienkartinį mokestį. Galima bus naudotis dar viena programėle „Flowbird“, jos vienkartinis mokestis – 5 centai, kaskart apmokant automobilio stovėjimą Šiauliuose. „Šiaulių gatvių apšvietimas“ savo programėlės neturi, ją sukurti įmonei yra per brangu, tad bus naudojamasi jau minėtomis.

Tačiau be pačių klientų mokesčio, programėlių savininkai dar gaus 7 procentus nuo surinktos sumos iš miesto biudžeto.

Tokia matematika gerokai nustebino kai kuriuos Tarybos narius. Mokant 10 centų už 20 minučių stabtelėjimą žaliojoje zonoje dar 20 centų tektų sumokėti už pasinaudojimą „uniPark“ programėle.

Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus vedėja Eglė Bružienė pažymėjo, kad ir iki šiol minėtos programėlės naudotojai už šią paslaugą mokėdavo, tačiau tik 10 centų.

Martynas Šiurkus priminė, kad įdiegus programėlę mokesčio nebuvo, jis atsirado panašiai prieš metus, o dabar jis padidės dvigubai.

„Visiškai viską apvertėme. Kai paslauga buvo perdavinėjama (konkurso laimėtojui, – aut. past.) apie tokius dalykus niekas nekalbėjo“, – piktinosi politikas, akcentuodamas, kad būtent parkomatus prižiūrėti yra brangiau, todėl sistema turėtų skatinti žmones naudotis programėle.

E. Bružienė aiškino, kad žmonės gali mokėti per parkomatus be papildomo mokesčio. Bus galima atsiskaityti ir liečiamomis banko kortelėmis. Meras Artūras Visockas pridūrė, kad „vienam kitam ir grynaisiais pinigais bus galima atsiskaityti“.

Du nemokami leidimai vietoje vieno – pagerinimas ar pabloginimas?

Didžiausią diskusiją sukėlė nuostatų 24 punkto pakeitimas, kuriame numatyta, kad žmonės, turintys patalpas iki 200 kvadratinių metrų (gyvenamąjį būstą), vietoje iki šiol gaunamų 2 leidimų nemokamai parkuoti šeimos automobilius, kurie galiojo tik patalpų kieme, turės galimybę įsigyti vieną gyventojo leidimą, kuris galios ne tik patalpų kieme, bet ir gatvės dalyje, kur yra įvažiavimas į pastato kiemą. Antrą tokį leidimą gyventojas jau turės įsigyti su 50 procentų nuolaida.

Meras Artūras Visockas aiškino, kad tai yra gyventojų sąlygų pagerinimas, kurių prašė jie patys. Esą prie senos statybos centro pastatų yra maži kiemai, tad, net ir turint leidimą nemokamai parkuoti, kieme nėra kur pastatyti automobilį. Dabar jis galės jį statyti gatvėje. O už antrąjį jau turės sumokėti pusę kainos.

Politikai pastebėjo, kad mieste yra nemažai daugiabučių, kurie neturi įvažiavimo iš gatvės, prie kurios stovi, tad jiems sąlygos pablogės. Jie ir toliau statys automobilius tik namo kieme, tačiau už antrąjį šeimos automobilį jau turės mokėti.

Zakiras Medžidovas situaciją iliustravo konkrečiais pavyzdžiais. Vytauto gatvėje 131 namas arba J. Greimo 34, 32 namai įvažiavimą turi iš V. Mickevičiaus gatvės, kurioje automobilių statyti negalima, nes ten yra tai draudžiantys ženklai. Šiems žmonėms vietoje dviejų nemokamų leidimų liks vienas.

E. Bružienė žadėjo išanalizuoti situaciją, kiek tokių namų yra, ir teikti tvarkos pakeitimą.

Tarybos nariai klausė, ar Savivaldybė turi informacijos, kiek centre yra automobilių stovėjimo vietų, kiek žmonės turi automobilių, tačiau vedėja pareiškė, kad ir be analizės žino, kad Šiaulių mieste senos statybos kvartaluose parkavimo vietų trūksta.

„Mūsų visų tikslas neturėtų būti plėsti automobilių stovėjimo vietas. O kaip tik noras yra, kad automobilių mažėtų, ypač taršių, ir kad šeima rinktųsi vieną automobilį (...). Jei šeima naudoja vieną automobilį, tai kaip statė jį nemokamai, taip ir toliau statys. Jei turi du, turės apsispręsti, ką daryti: arba atsisakyti, arba mokėti abonentą“, – iš tribūnos aiškino E. Bružienė.

„Arba statyti toliau už apmokestinimo ribų“, – dar vieną „išeitį“ siūlė meras.

M. Šiurkus priminė, kad Savivaldybė pati daugina taršių automobilių stovėjimo vietas, pernai pietiniame miesto rajone įrengusi kelis šimtus papildomų stovėjimo vietų.

„Pietiniame negalioja“, – rėžė meras.

„Jei pietiniame su taršiu automobiliu važiuoja, tai viskas gerai?“ – nesulaikė šypsenos dėl tokios logikos M. Šiurkus.

Šiam sprendimui pritarė ne visi mero bendražygiai. Irmantui Kukulskiui šis sprendimas pasirodė nelogiškas.

„Iškart pasakau, balsuosiu prieš, nes tai yra nelogiškas sprendimas. Norime gyvinti centrą ir norime, kad žmogus automobilį statytų už ribos, kur gyvena. Matau, kad sprendimas turi būti permąstytas“, – retai Taryboje pasisakantis politikas ryžosi paprieštarauti.

„Gerbiamas Irmantai, jūs susimaišote, čia kaip tik lengvinama, o ne sunkinama“, – tuoj susuko galvą jam meras.

M. Šiurkus klausė, koks Savivaldybės tikslas siekiamas tokiais pokyčiais. Ar tik surinkti daugiau pinigų iš gyventojų?

„Miestuose neturėtų likti taršių transporto priemonių. Transporto priemonių parkas turi būti mažinamas. Kuo daugiau automobilių turime, tuo didesnę taršą tiek triukšmo, tiek oro turime. Palengva pratinami žmonės atsisakyti automobilių, ir šeimai turėti tik vieną automobilį, o į darbą važiuoti viešuoju transportu. Toks ir tikslas“, – šiauliečių gyvenimo būdą pakeisti pasišovė skyriaus vedėja.

Meras toliau dėstė, kad šito sprendimo tikslas – pagerinti situaciją žmonių, kurie turi du automobilius, o jų kiemas yra mažas, kad jie galėtų antrą automobilį už pusę parkavimo kainos statyti greta esančioje gatvėje.

„Aš suprantu palengvinimą, jei nemokamai gali statyti vieną automobilį gatvėje, kitą – kieme. Dabar žmogaus vienas automobilis apmokestintas puse kainos. Tai nėra teisingas sprendimas“, – laikėsi savo pozicijos I. Kukulskis.

M. Šiurkus siūlė pabandyti rytą vieną arba du vaikus viešuoju transportu nuvežti į darželius.

„Tai padaryti laiku nepavyks. Todėl šeimos perka po du automobilius, nes pas mus nėra tvarkingo viešojo transporto. Dabar mes patys, neišsprendę tų problemų, juos apmokestiname. Centro apmokestinimas turi logikos tose vietose, kuriose yra įstaigos, įmonės, vietų parkavimui trūksta ir panašiai. Pavyzdžiui, Ežero gatvėje, kodėl žmonės stato automobilius? Todėl, kad jie ten gyvena. Ten nėra įstaigų ar panašiai. Siekiant tik mažinti taršą, tai tokiu pat būdu reikėtų apmokestinti ir pietinį rajoną“, – komentavo politikas.

Tarybos nariai siūlė koreguoti sprendimą. Meras žadėjo, kad Administracija ateityje dar ateis į Tarybą su šių nuostatų pakeitimais.

Tarybos sprendimas priimtas 22 balsais, 6 Tarybos nariai susilaikė, 1 balsavo prieš.