Se­no­ji Eu­ro­pa žlug­do Lie­tu­vos ve­žė­jus

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
Jei Eu­ro­pos Par­la­men­tas ket­vir­ta­die­nį priims Mo­bi­lu­mo pa­ke­tą, kas ke­tu­rias sa­vai­tes į Lie­tu­vą tu­rės par­vyk­ti bū­riai vil­ki­kų, šian­dien dir­ban­čių Eu­ro­pos ša­ly­se.
Se­no­ji Eu­ro­pa su­pyk­dė Lie­tu­vos tarp­tau­ti­nių kro­vi­nių ve­žė­jus. Eu­ro­pos Są­jun­gos Trans­por­to ta­ry­ba priė­mė bend­rą­jį po­žiū­rį dėl Mo­bi­lu­mo pa­ke­to, ku­ris ga­li su­žlug­dy­ti ma­žą­sias ve­žė­jų įmo­nes, įsi­kū­ru­sias Eu­ro­pos Są­jun­gos pa­kraš­čiuo­se, taip pat ir Lie­tu­vo­je. O di­džio­sios ve­žė­jų bend­ro­vės tie­siog per­si­kels į ki­tas ša­lis, esan­čias Eu­ro­pos cent­re. To­kiu at­vju Lie­tu­vos eko­no­mo­ka pa­tirs di­džiu­lę ža­lą.
Dai­niaus LA­BU­ČIO (EL­TA) nuo­tr.
Lie­tu­vos na­cio­na­li­nės ve­žė­jų au­to­mo­bi­liais aso­cia­ci­jos ge­ne­ra­li­nis sek­re­to­rius Me­čis­la­vas At­roš­ke­vi­čius tvir­ti­no, kad di­die­ji ve­žė­jai pa­si­rū­pins sa­vi­mi pa­tys, o aso­cia­ci­ja ban­do ap­gin­ti smul­kių­jų įmo­nių in­te­re­sus.

Vers­lą žlug­dan­tys rei­ka­la­vi­mai

Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja skel­bia, kad kro­vi­nių per­ve­ži­mai kar­tu su san­dė­lia­vi­mo pa­slau­go­mis su­ku­ria apie 13 pro­cen­tų Lie­tu­vos bend­ro­jo vi­daus pro­duk­to.

Di­džiau­sią grės­mę ve­žė­jams ke­lia Mo­bi­lu­mo pa­ke­to nuo­sta­ta, kad kro­vi­nius Eu­ro­po­je per­ve­žan­tis vil­ki­kas tu­ri kar­tą per 4 sa­vai­tes grįž­ti į sa­vo kil­mės ša­lį. Di­džio­ji da­lis Lie­tu­vos vil­ki­kų dir­ba Eu­ro­pos ša­ly­se. Po 4-6 sa­vai­čių ke­lių sa­vai­čių poil­siui su­grįž­ta tik vai­ruo­to­jai. Juos pa­kei­čia ki­ti, tad vil­ki­ko dar­bas ne­nut­rūks­ta.

Kar­tą per mė­ne­sį grą­žin­da­mos vil­ki­kus į Lie­tu­vą įmo­nės pa­tir­tų nuo­sto­lių, ku­rių iš­ven­gų Cent­ri­nė­je ar Va­ka­rų Eu­ro­po­je įsi­kū­ru­sios ve­ži­mo įmo­nės. Mū­sų ša­lies per­ve­ži­mų vers­las tap­tų ne­kon­ku­ren­cin­gas.

Dar vie­nas pa­si­prie­ši­ni­mą ke­lian­tis rei­ka­la­vi­mas – il­ges­nį nei 45 va­lan­dų poil­sį vai­ruo­to­jui at­lik­ti ne vil­ki­ko ka­bi­no­je, o vieš­bu­ty­je.

To­kių po­ky­čių sie­kia Pran­cū­zi­ja, Bel­gi­ja, Vo­kie­ti­ja, Skan­di­na­vi­jos ša­lys.

"Lie­tu­vos eko­no­mi­kos au­gi­mas neat­sie­ja­mas nuo Eu­ro­pos ir jos bend­ro­sios rin­kos, o sku­bo­tas ir ne­pro­por­cin­gas prie­mo­nes pro­te­guo­jan­čio Mo­bi­lu­mo pa­ke­to priė­mi­mas reikš­tų mū­sų ve­žė­jų iš­stū­mi­mą iš Eu­ro­pos rin­kos ir tu­rė­tų nei­gia­mą po­vei­kį mū­sų ša­lies eko­no­mi­kai. De­da­me di­de­les pa­stan­gas, kad ES bend­ro­ji rin­ka bū­tų kuo at­vi­res­nė, li­be­ra­les­nė ir su­teik­tų dau­giau lais­vės mū­sų vers­lui, ta­čiau su­si­du­ria­me su pro­tek­cio­niz­mu ir pa­si­prie­ši­ni­mu. Ša­lys, ne­su­ge­ban­čios kon­ku­ruo­ti, ima­si prie­mo­nių ap­sau­go­ti sa­vo rin­ką ir taip pa­žei­džia lais­vo pre­kių ju­dė­ji­mo ir są­ži­nin­gos kon­ku­ren­ci­jos prin­ci­pus", – tei­gia su­si­sie­ki­mo mi­nist­ras R. Ma­siu­lis.

Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja pra­ne­ša, kad siū­ly­mas už­draus­ti vai­ruo­to­jų sa­vai­ti­nį poil­sį ka­bi­no­je yra neį­gy­ven­di­na­mas, ka­dan­gi Eu­ro­pos ke­lių tink­lo inf­rast­ruk­tū­ra nė­ra pa­kan­ka­mai iš­vys­ty­ta ir ne­pri­tai­ky­ta tin­ka­mam vai­ruo­to­jų poil­siui: trūks­ta sau­gių aikš­te­lių, vieš­bu­čių ir pa­na­šiai. Eu­ro­pos Ko­mi­si­jos skai­čia­vi­mais, Eu­ro­pos ke­liuo­se poil­siui tin­ka­mų aikš­te­lių už­ten­ka vos 7 tūks­tan­čiams vil­ki­kų, nors ten kas­dien ju­da apie 400 tūks­tan­čių to­kių kro­vi­ni­nių trans­por­to prie­mo­nių. Esant to­kiam aikš­te­lių trū­ku­mui, šis rei­ka­la­vi­mas aki­vaiz­džiai pri­lygs­ta drau­di­mui dirb­ti ki­to­se ša­ly­se.

Mi­nis­te­ri­ja ver­ti­na, kad da­bar­ti­nės Mo­bi­lu­mo pa­ke­to nuo­sta­tos nu­to­lo nuo pir­mi­nių tiks­lų – pa­si­rū­pin­ti so­cia­li­ne vai­ruo­to­jų ge­ro­ve. Jei bū­tų pri­tar­ta nau­jam Mo­bi­lu­mo pa­ke­tui, vos 20 pro­cen­tų vi­sų ES vai­ruo­to­jų ga­lė­tų bū­ti ko­man­di­ruo­ja­mi. Ne­su­ba­lan­suo­tos są­ly­gos skau­džiai pa­lies­tų ir dau­giau nei 3 mi­li­jo­nus dar­buo­to­jų, dir­ban­čių trans­por­to sek­to­riu­je Eu­ro­po­je.

Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas prie­ši­na ša­lies vi­du­je darb­da­vius ir vai­ruo­to­jus, su­teik­da­mas pa­sta­rie­siems vil­tį įgy­ti dau­giau so­cia­li­nių ga­ran­ti­jų. Nors to­li­mų­jų rei­sų vai­ruo­to­jai "į ran­kas" gau­na tūks­tan­ti­nes pa­ja­mas, at­ly­gi­ni­mų da­lis ne­di­de­lė – per 700 eu­rų "po­pie­riu­je". Ki­tą da­lį su­da­ro dien­pi­ni­giai, ku­rie nė­ra ap­mo­kes­ti­na­mi mo­kes­čiais, to­dėl ne­ga­ran­tuo­ja dir­ban­tie­siems jo­kių so­cia­li­nių ga­ran­ti­jų.

Di­die­ji ve­žė­jai ža­da iš­si­kel­ti iš Lie­tu­vos

Šiau­liuo­se tarp­tau­ti­niai kro­vi­nių per­ve­ži­mai nuo se­no stip­riai iš­vys­ty­ta vers­lo sri­tis. Mies­to įmo­nių sa­vi­nin­kai ne­ra­miai ste­bi įvy­kius Eu­ro­pos Są­jun­gos būs­ti­nė­je.

Per 100 vil­ki­kų val­dan­čios UAB "Gret­vė­ja" sa­vi­nin­kas Gin­ta­ras Va­lun­ge­vi­čius tei­gė, kad vers­las bus pri­vers­tas pri­si­tai­ky­ti, vil­ki­kai tik­rai ne­va­ži­nės to­kius at­stu­mus, tad jau gal­vo­ja apie ga­li­my­bę įmo­nę per­kel­ti į Vo­kie­ti­ją.

Ki­tos mies­to įmo­nės "Ref­ta", ku­rios per 230 vil­ki­kų per­ve­ža kro­vi­nius, di­rek­to­rius Ar­tū­ras Gri­ga­liū­nas pa­tvir­ti­no, kad jau da­bar do­mi­si ga­li­my­bė­mis per­kel­ti įmo­nę į Len­ki­ją ar Vo­kie­ti­ją.

Va­do­vas tra­ge­di­ja va­di­na rei­ka­la­vi­mą kas ke­tu­rias sa­vai­tes grą­žin­ti vil­ki­ką į Lie­tu­vą. Jis įvar­di­jo, kad vie­nos ma­ši­nos grą­ži­ni­mas į mū­sų ša­lį kai­nuo­ja apie 1,5 tūks­tan­čio eu­rų. Nė­ra to­kių pre­kių srau­tų į Lie­tu­vą ir iš jos, kad jų pa­kak­tų vi­siems grą­ži­na­miems į Lie­tu­vą vil­ki­kams, tad di­de­liai jų da­liai ga­li tek­ti grįž­ti tuš­čio­mis.

A. Gri­ga­liū­nas tvir­ti­na, kad ati­dir­bus mė­ne­sį Eu­ro­po­je vai­ruo­to­jas į ran­kas gau­na apie 2 000 eu­rų pa­ja­mų ir ly­gi­na, kad Vo­kie­ti­jo­je vai­ruo­to­jo at­ly­gi­ni­mas yra apie 1 800 eu­rų. Lie­tu­vo­je dir­ba 80 tūks­tan­čių to­li­mų­jų rei­sų vai­ruo­to­jų.

Vers­li­nin­kas ma­no, kad įmo­nių iš­kė­li­mas iš Lie­tu­vos fi­nan­siš­kai pa­si­jaus ne tik ša­ly­je, bet ir konk­re­čiai Šiau­liuo­se, nes mo­kes­čius vers­las mo­ka ir į mies­to biu­dže­tą. Tai at­si­lieps ir vie­ša­jam sek­to­riui.

"Šiuo me­tu sklei­džia­ma daug ne­tie­sos. Kai ku­rie eu­ro­par­la­men­ta­rai, neį­si­gi­li­nę į si­tua­ci­ją, žai­džia žmo­nių jaus­mais", – tei­gia A. Gri­ga­liū­nas.

Vai­ruo­to­jai į vieš­bu­čius ne­no­ri

Pa­kal­bin­tas ne­no­rė­jęs skelb­ti pa­var­dės to­li­mų­jų rei­sų vai­ruo­to­jas Ar­vy­das taip pat įvy­kius ste­bi su ne­ri­mu. Jis jau ke­le­rius me­tus Šve­di­jo­je dir­ba 6 sa­vai­čių ka­den­ci­jo­mis, o grį­žęs į Lie­tu­vą 3 sa­vai­tes il­si­si na­muo­se. Per mė­ne­sį už­dir­ba apie 2 tūks­tan­čius eu­rų, ta­čiau tuo me­tu, kai il­si­si, dien­pi­ni­gių ne­gau­na.

Vai­ruo­to­jas no­rė­tų, kad dien­pi­ni­giai bū­tų "įsod­rin­ti", ta­čiau dirb­ti už ma­žes­nį at­ly­gi­ni­mą ne­su­tik­tų. Jį ne­ra­mi­na darb­da­vių ke­ti­ni­mai iš­kel­ti įmo­nes į ki­tas ša­lis, nes tai reikš­tų, kad jis Lie­tu­vo­je mo­kes­čių ne­be­mo­kė­tų ir jo­kių so­cia­li­nių ga­ran­ti­jų jo­je neį­gy­tų, o dar pa­ts tu­rė­tų mo­kė­ti už pri­va­lo­mą­jį svei­ka­tos drau­di­mą.

Jis taip pat ne­no­rė­tų nak­vo­ti vieš­bu­čiuo­se. Nau­jas vil­ki­kas yra mo­der­nus, ap­rū­pin­tas įvai­ria įran­ga, to­dėl ja­me il­si­si pa­to­giai. Vieš­bu­ty­je tu­rė­tų gy­ven­ti vie­na­me kam­ba­ry­je su sve­ti­mais žmo­nė­mis, ki­tų tau­ty­bių vai­ruo­to­jais. Kai ku­rie jų ne­ven­gia iš­gė­ri­nė­ti. Be to, sto­vin­čio vil­ki­ko sau­gu­mo nie­kas ne­ga­ran­tuo­ja.

Ma­žų­jų ve­žė­jų lau­kia "Bri­siaus ga­las"

Lie­tu­vos na­cio­na­li­nės ve­žė­jų au­to­mo­bi­liais aso­cia­ci­jos "Li­na­va" ge­ne­ra­li­nis sek­re­to­rius Me­čis­la­vas At­roš­ke­vi­čius tvir­ti­na, kad toks Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas, koks pa­teik­tas šian­dien, ne­bus nau­din­gas nei vai­ruo­to­jams, nei ve­žė­jams.

Jei bus priim­tas toks Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas, mū­sų trans­por­to vers­lui bus "Bri­siaus ga­las". Jei įmo­nės iš­si­kels iš Lie­tu­vos, tas vai­ruo­to­jas tu­rės ei­ti iš pa­skos.

"Jis nei pi­ni­gų dau­giau vai­ruo­to­jams pri­dės, nei su­da­rys są­ly­gas na­muo­se pa­bū­ti il­giau. Tuo spe­ku­liuo­ja­ma. Man pri­me­na so­viet­me­tį, kai bū­da­vo sa­ko­ma, kad to­kios kny­gos ne­kai­čiau, ta­čiau jos au­to­rių smer­kiu. To Mo­bi­lu­mo pa­ke­to nie­kas ne­skai­tęs, iš nuo­gir­dų, kad jis kaž­ką pa­ge­rins", – sa­ko aso­cia­ci­jos va­do­vas.

M. At­roš­ke­vi­čius pri­si­me­na, kad 2017 me­tais, kai pra­dė­ta kal­bė­ti apie mi­nė­tą pa­ke­tą, bu­vo min­čių, kad jis tu­rė­tų pa­ge­rin­ti dir­ban­čių­jų są­ly­gas. Jis tei­gė, kad ne­prieš­ta­rau­tų, kad vai­ruo­to­jai il­giau ga­lė­tų il­sė­tis vieš­bu­ty­je, bet jų nė­ra. Tu­rė­tų bū­tų nu­ma­ty­tas pe­rei­na­ma­sis lai­ko­tar­pis, ski­ria­mos su­bsi­di­jos, sta­to­mi mo­te­liai ša­lia au­tost­ra­dų, kur yra di­de­lės vil­ki­kų par­ka­vi­mo aikš­te­lės.

"Li­na­va" at­sto­vau­ja smul­kią­sias ir vi­du­ti­nes įmo­nes. Jei bus priim­tas toks Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas, mū­sų trans­por­to vers­lui bus "Bri­siaus ga­las". Jei įmo­nės iš­si­kels iš Lie­tu­vos, tas vai­ruo­to­jas tu­rės ei­ti iš pa­skos, nes Lie­tu­vo­je tie­siog ne­bus to­kio po­rei­kio, be to, ir at­ly­gi­ni­mų to­kių neuž­dirbs, tai na­muo­se jis bus dar ma­žiau. Pa­sa­ky­kit man, kuo tam pa­pras­tam dar­buo­to­jui ga­li pa­ge­rin­ti dar­bo ir gy­ve­ni­mo są­ly­gas vil­ki­ko grą­ži­ni­mas kas ke­tu­rias sa­vai­tes į kil­mės ša­lį?" – klau­sė aso­cia­ci­jos ge­ne­ra­li­nis sek­re­to­rius.

Jis ak­cen­tuo­ja, kad Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas di­die­siems ve­žė­jams ne­pa­kenks. Jos su­ras išei­tį – ati­da­rys Eu­ro­pos cent­ri­nė­se ša­ly­se fi­lia­lus, nu­pirks jau vei­kian­čias ten įmo­nes, per­re­gist­ruos sa­vo trans­por­to prie­mo­nes, mo­kės ten mo­kes­čius.

"Nu­ken­tės ma­žiu­kai, ku­rie tu­ri šei­mos vers­lus. Jiems bus ga­las, nes jie ne­tu­ri re­sur­sų, tei­si­nin­kų, to­dėl mes prieš­ta­rau­ja­me tam Mo­bi­lu­mo pa­ke­tui", – tvir­ti­na "Li­na­vos" at­sto­vas.

Sieks Mo­bi­lu­mą pa­ke­tą nu­stum­ti nau­jam Par­la­men­tui

Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas bus tei­kia­mas ba­lan­džio 4 die­ną svars­ty­ti Eu­ro­pos Par­la­men­te. Pa­si­tei­ra­vo­me Lie­tu­vo­je rink­tų eu­ro­par­la­men­ta­rų nuo­mo­nės.

Ma­riaus MOR­KE­VI­ČIAUS (EL­TA) nuo­tr.
Eu­ro­pos Par­la­men­to na­rys Va­len­ti­nas Ma­zū­ro­nis: "Si­tua­ci­ja su­dė­tin­ga".

Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis: "Pa­kan­ka­mai rea­lu, kad tas pa­ke­tas bus priim­tas, nes pa­grin­di­nės Va­ka­rų vals­ty­bės jį re­mia ir di­džio­sio­se par­la­men­to frak­ci­jo­se jų yra dau­gu­ma. Lie­tu­vos eu­ro­par­le­man­ta­rų yra 11, o Vo­kie­ti­jos – per 90. Mū­sų tiks­las – nu­kel­ti šio spren­di­mo priė­mi­mą. Kal­ba­me apie nu­stū­mi­mą nau­jai iš­rink­tam Eu­ro­pos Par­la­men­tui.

Iš vie­nos pu­sės, to­kio pa­kte­to priim­ti ne­ga­li­ma, ta­čiau iš ki­tos pu­sės tas pa­ke­tas yra pa­kan­ka­mai di­de­lis sig­na­las tiek mū­sų Vy­riau­sy­bei, tiek įmo­nių sa­vi­nin­kams, kad rei­kia spręs­ti trans­por­te dir­ban­čių žmo­nių pro­ble­mas.

Rei­kia da­ry­ti vis­ką, kad to­kiu tem­pu pa­ke­to ne­priim­tų. Si­tua­ci­ja su­dė­tin­ga. Jei priė­mi­mo nu­kel­ti ne­pa­vyks, di­de­lio šan­so, kad bū­tų ne­pri­tar­ta, nė­ra. Bet po­li­ti­ko­je bū­na vis­ko".

Ge­di­mi­no BAR­TUŠ­KOS (EL­TA) nuo­tr.
Eu­ro­par­la­men­ta­rė Lai­ma And­ri­kie­nė tei­gia, kad iš pra­džių apie so­cia­li­nes vai­ruo­to­jų ga­ran­ti­jas kal­bė­jęs Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas po dvie­jų me­tų svars­ty­mų šian­dien vir­to ka­ri­ka­tū­ra.

Lai­ma And­ri­kie­nė: "Tri­jų tei­sės ak­tų rin­ki­nį Eu­ro­pos Ko­mi­si­ja pa­tei­kė svars­ty­ti prieš dve­jus me­tus. Bai­gian­tis šio Par­la­men­to ka­den­ci­jai, sie­kia­ma priim­ti spren­di­mą.

Kai jis bu­vo pa­teik­tas, at­ro­dė pa­trauk­liai, kad mes ga­lė­si­me pa­ge­rin­ti ve­žė­jų dar­bo ir poil­sio są­ly­gas. Ta­čiau tai, kas li­ko ir mums tei­kia­ma bal­suo­ti Eu­ro­pos Pa­ra­la­men­te, ga­lė­čiau pa­va­din­ti ka­ri­ka­tū­ra. Pa­siū­ly­mas yra ža­lin­gas Lie­tu­vai kaip ir ki­toms Eu­ro­pos pa­kraš­čiuo­se esan­čioms vals­ty­bėms na­rėms – Lat­vi­jai, Es­ti­jai, Veng­ri­jai, Bul­ga­ri­jai, Ru­mu­ni­jai. Iš da­lies – Is­pa­ni­jai ir Por­tu­ga­li­jai.

Įver­ti­nę skai­čių žmo­nių, ku­rie dir­ba Lie­tu­vo­je šia­me sek­to­riu­je, mes tu­ri­me pa­da­ry­ti vis­ką, kad šis Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas bū­tų pa­lik­tas pa­to­bu­lin­ti ir svars­ty­ti nau­jos ka­den­ci­jos Eu­ro­pos Par­la­men­te. Prieš po­rą sa­vai­čių su ko­le­go­mis iš ki­tų vals­ty­bių mi­nė­tam do­ku­men­tui pa­tei­kė­me 1200 pa­tai­sų.

Priim­tas mo­bi­lu­mo pa­ke­tas tu­rė­tų mil­ži­niš­kų nei­gia­mų pa­seėk­mių Lie­tu­vos eko­no­mi­kai. Lie­tu­vos ve­žė­jai jau bū­tų trak­tuo­ja­mi kaip už­sie­nio ša­lių dar­buo­to­jai. Šis do­ku­men­tas yra disk­ri­mi­na­ci­nis mū­sų ir ki­tų mi­nė­tų ša­lių vals­ty­bių na­rių at­žvil­giu. Tai yra ban­dy­mas iš­stum­ti mus iš per­ve­ži­mų rin­kos.

Rei­ka­la­vi­mas, kad vil­ki­kas kas ke­tu­rias sa­vai­tes tu­rė­tų su­grįž­ti į sa­vo kil­mės ša­lį, ne tik pa­di­din­tų kro­vi­nių per­ve­ži­mo iš­lai­das, bet ir pa­di­dė­tų ap­kro­va ke­liuo­se, ma­žė­tų sau­gu­mas ir ge­ro­kai in­ten­sy­vė­tų už­terš­tu­mas. Tap­tu­me ge­ro­kai ma­žiau kon­ku­ren­cin­gi su ki­tų Eu­ro­pos ša­lių įmo­nė­mis. Svei­kas pro­tas sa­ky­tų, kad pa­kak­tų, jog vai­ruo­to­jas kas ke­tu­rias sa­vai­tes grįž­tų į na­mus ir ne­bū­ti­na vil­ki­ką temp­ti į Lie­tu­vą, bet to­kio su­pra­ti­mo iš sa­vo Va­ka­rų ko­le­gų pa­si­gen­da­me. Sten­gi­mės vi­so­mis iš­ga­lė­mis blo­kuo­ti jos priė­mi­mą. Ne­ži­nau, ką dar spė­si­me nu­veik­ti šią sa­vai­tę, bet mums yra dėl ko pa­ko­vo­ti".

Susijusios naujienos