Tėvams – lengviau, pedagogams – sunkiau

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to de­par­ta­men­to di­rek­to­rė As­ta Le­saus­kie­nė sa­ko, kad ne­for­ma­lų­jį vai­kų švie­ti­mą pra­dė­jus fi­nan­suo­ti iš ES struk­tū­ri­nių fon­dų su­griež­tė­jo ad­mi­nist­ra­vi­mas, da­lis pa­slau­gų tei­kė­jų to pa­bū­go ir pa­si­trau­kė.
Ket­ve­rius me­tus Šiau­liuo­se gy­vuo­ja ne­for­ma­lio­jo vai­kų švie­ti­mo krep­še­lis. Jis bu­vo su­ma­ny­tas sie­kiant į ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo veik­las įtrauk­ti kuo dau­giau vai­kų. Ta­čiau ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo pa­slau­gų tei­kė­jams pe­da­go­gams pa­sun­kė­jo biu­rok­ra­ti­nė naš­ta ir da­lis jų pro­gra­mas nu­trau­kė. Nuo ki­tų me­tų tvar­ka tu­rė­tų keis­tis.

Krep­še­lis tė­vams pa­leng­vi­no fi­nan­si­nę naš­tą

Ne­for­ma­lio­jo vai­kų švie­ti­mo krep­še­lis Šiau­liuo­se star­ta­vo 2015 me­tais. Vie­nam vai­kui per mė­ne­sį ski­ria­ma 15 eu­rų. Fi­nan­suo­ja­ma vie­na vai­ko pa­si­rink­ta ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo pro­gra­ma.

"Pro­jek­tas star­ta­vo vals­ty­bės lė­šo­mis, da­bar jau ke­lin­ti me­tai lė­šos ski­ria­mos iš Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų. Iš pra­džių pro­jek­te da­ly­va­vo biu­dže­ti­nės Šiau­lių švie­ti­mo įstai­gos, ta­čiau Sa­vi­val­dy­bė, no­rė­da­ma, kad atei­ty­je kuo dau­giau vai­kų įsi­trauk­tų į ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo veik­las, kad plės­tų­si veik­lų ra­tas, priė­mė spren­di­mą fi­nan­suo­ti lais­vuo­sius mo­ky­to­jus, pri­va­čias įstai­gas, vie­šą­sias įstai­gas, ne­vy­riau­sy­bi­nes or­ga­ni­za­ci­jas", – pa­sa­ko­ja Sa­vi­val­dy­bės Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to de­par­ta­men­to di­rek­to­rė As­ta Le­saus­kie­nė.

Pa­sak di­rek­to­rės, pra­dė­jus pro­jek­tą fi­nan­suo­ti iš ES struk­tū­ri­nių fon­dų, pa­sun­kė­jo ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo veik­lų ad­mi­nist­ra­vi­mas, pra­dė­ta vyk­dy­ti vals­ty­bi­nė pro­gra­mų ste­bė­se­na ir kont­ro­lė.

"Tai lė­mė, kad šiek tiek su­ma­žė­jo ir pa­slau­gos tei­kė­jų, ir mo­ki­nių, lan­kan­čių bū­re­lius. Ne vi­si tei­kė­jai su­ge­ba ves­ti ap­skai­tą, su­si­tvar­ky­ti fi­nan­si­nius ir ki­tus do­ku­men­tus, kas mė­ne­sį teik­ti ata­skai­tas. Šie da­ly­kai at­bai­dė kai ku­riuos mū­sų tei­kė­jus, ir la­bai gai­la, nes vi­sas mo­kes­tis už bū­re­lį gu­la ant tė­vų pe­čių", – sa­ko A. Le­saus­kie­nė.

Di­rek­to­rė pa­si­džiau­gė tuo, kad at­si­ran­da ki­tų tei­kė­jų. Lais­vie­ji mo­ky­to­jai ir įvai­rios or­ga­ni­za­ci­jos nuo­lat kvie­čia­mos jung­tis į pro­jek­tą. Svar­bu, kad pa­slau­gos tei­kė­jas ati­tik­tų kri­te­ri­jus, tu­rė­tų pe­da­go­go kva­li­fi­ka­ci­ją, ga­lė­tų pa­siū­ly­ti vai­kams įdo­mių, pra­smin­gų veik­lų ir pro­gra­ma truk­tų ne trum­piau kaip tris mė­ne­sius.

2016–2017 moks­lo me­tais ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo pro­gra­mo­se bu­vo užim­ta per 60 pro­cen­tų Šiau­lių mies­to 1–12 kla­sių mo­ki­nių, ki­tais moks­lo me­tais – jau 68 pro­cen­tai, o šiais moks­lo me­tais – 70 pro­cen­tų mo­ki­nių.

"Vals­ty­bės ir mū­sų sie­kia­my­bė, kad ar­ti­miau­siu me­tu į ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo veik­las įtrauk­tume 75 pro­cen­tus vai­kų. Ma­nau, kad mes tai pa­siek­si­me", – sa­ko A. Le­saus­kie­nė.

Per­nai ne­for­ma­lia­jam vai­kų švie­ti­mui skir­ta 446 tūks­tan­čiai eu­rų, šie­met – be­veik 470 tūks­tan­čių eu­rų.

Bu­vo ir sun­kių lai­ko­tar­pių

Nuo pat pra­džių Šiau­lių ne­for­ma­lio­jo vai­kų švie­ti­mo pro­gra­mo­je da­ly­vau­ja vie­šo­sios įstai­gos "Me­no­ja" vai­kų dai­lės stu­di­ja "Me­nu­čiai". Stu­di­ja šian­dien tu­ri pen­kias vai­kų gru­pes, ku­rias lan­ko apie 60 vai­kų nuo 6 iki 14 me­tų.

"Me­nu­čių" va­do­vė Dai­va Stak­vi­le­vi­čie­nė pa­sa­ko­ja, kad per tuos ket­ve­rius me­tus te­ko iš­gy­ven­ti ir kri­ti­nį lai­ko­tar­pį, kai bu­vo įves­ti elekt­ro­ni­niai moks­lei­vio pa­žy­mė­ji­mai ir su­griež­tin­ta vai­kų ap­skai­ta.

Vai­kai ne tik dir­ba, bet ir iš­si­kal­ba, at­si­ve­ria.

"Nes­lėp­siu, abe­jo­nių bu­vo, ar pa­si­lie­kam, ar ei­nam dirb­ti pri­va­čiai, nes nuim­da­mi fi­nan­si­nę naš­tą nuo tė­vų, mes už­si­de­da­me naš­tą sau: dau­giau po­pie­rių tvar­ky­mo, at­sa­ko­my­bės. Bu­vo la­bai sun­ku su­si­tar­ti su vai­kais, kad atei­da­mi į bū­re­lį vi­si tu­rė­tų mo­ki­nio pa­žy­mė­ji­mus", – pa­sa­ko­ja D. Stak­vi­le­vi­čie­nė.

 

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
Vai­kų dai­lės stu­di­jos "Me­nu­čiai" va­do­vė Dai­va Stak­vi­le­vi­čie­nė sa­ko, kad ge­riau­si bū­re­lių ver­tin­to­jai yra vai­kai ir tė­vai.

Dai­lės stu­di­jos va­do­vė sa­ko, kad bū­tų ga­li­my­bių tu­rė­ti ir dau­giau vai­kų gru­pių, bet ne­ran­da va­do­vų.

"Tai tik­rai pro­ble­ma, nors yra sa­ko­ma, kad žmo­nės ne­tu­ri dar­bo, bet kai pra­de­di ieš­ko­ti žmo­gaus, ne­ran­di to­kio, ku­ris tik­rai my­lė­tų vai­kus. Jei ras­tu­me to­kių žmo­nių, ma­nau, plės­tu­mė­mės", – sa­ko stu­di­jos va­do­vė.

Dai­lės stu­di­jo­je vai­kai su­si­pa­žįs­ta su to­kio­mis dai­lės tech­ni­ko­mis, ku­rių ne­tu­ri ga­li­my­bės pa­žin­ti mo­kyk­lo­je. Nė­ra ir sku­bos. Vie­ną dar­be­lį vai­kas ga­li da­ry­ti nors ir pu­sę me­tų.

D. Stak­vi­le­vi­čie­nė sa­ko, kad ne­for­ma­lu­sis švie­ti­mas svar­bus ir dėl bend­ra­vi­mo.

"Vai­kai ne tik dir­ba, bet ir iš­si­kal­ba, at­si­ve­ria. Ma­to­me, ko­kie jie kar­tais bū­na pa­var­gę, kiek daug at­sa­ko­my­bių, sun­kių už­duo­čių sle­gia jų pe­čius, kaip pa­ma­žu vai­kys­tė išei­na net ne­pra­si­dė­ju­si dėl už­griu­vu­sių sun­ku­mų", – pa­ste­bi stu­di­jos va­do­vė.

D. Stak­vi­le­vi­čie­nė ma­no, kad vai­kams rei­kia tu­ri­nin­go užim­tu­mo po pa­mo­kų, ta­čiau tė­vai tu­rė­tų su­si­mąs­ty­ti, ar jų vai­kai nė­ra per­krau­ti įvai­riau­sia veik­la ir bū­re­liais.

Pa­sak A. Le­saus­kie­nės, nuo ki­tų me­tų ne­for­ma­lio­jo vai­kų švie­ti­mo pro­gra­ma tu­rė­tų bū­ti fi­nan­suo­ja­ma iš vals­ty­bės lė­šų, gal­būt švel­nės ir tvar­ka.

"Ki­tas lė­šų šal­ti­nis (ES struk­tū­ri­niai fon­dai) įne­šė su­maiš­ties, vi­so­je Lie­tu­vo­je su­ma­žė­jo ne­for­ma­lio­jo švie­ti­mo pa­slau­gų tei­kė­jų skai­čius. Ir lė­šos vė­luo­ja, pa­vyz­džiui, su­ži­no­jo­me, kad už ba­lan­dį lė­šos bus bir­že­lio pa­bai­go­je, o už ge­gu­žę – gal tik rugp­jū­tį. Tai di­de­lė pro­ble­ma, ir daug kas dėl to neuž­sii­ma ne­for­ma­liuoju švie­ti­mu", – sa­ko A. Le­saus­kie­nė.

D. Stak­vi­le­vi­čie­nė sa­ko, kad jų at­ve­ju gelbs­ti tai, kad "Me­no­ja" už­sii­ma ne tik vai­kų ne­for­ma­liuo­ju švie­ti­mu, bet ir tu­ri par­duo­tu­vę, tad vė­luo­jant lė­šoms, jų ga­li­ma pasiim­ti iš ki­tos veik­los.

"Įsi­vaiz­duo­ju, kaip tu­rė­tų bū­ti ne­leng­va lais­vie­siems mo­ky­to­jams, kai tu­ri im­ti pi­ni­gus iš sa­vo šei­mos", – sa­ko "Me­nu­čių" va­do­vė.