
Naujausios
Visa tiesa apie kelių pareigūnus ir vairuotojų santykius
Apie vairuotojus ir kelių policijos pareigūnus sklando visokių kalbų. Tiesa ar melas, kad dažniausi kelių chuliganai – automobilių BMW vairuotojai? Ar tikrai patruliuojama iš už krūmo? Ar įmanoma įpūsti promilių padauginus, pavyzdžiui, kefyro? Taip ar ne?
Kalbas patvirtinti arba paneigti sutiko Šiaulių apskrities Kelių policijos biuro Kelių patrulių kuopos 1-ojo būrio vadas Henrikas PENKAUSKAS.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Apie chuliganus, bambeklius ir kefyrą
– Taigi tiesa ar melas, kad įžūliausiai keliuose elgiasi BMW automobilius vairuojantys asmenys?
– Tiesos yra. Bet tai neliečia „rimtus“ BMW vairuojančių asmenų, kurie dažniausiai nėra chuliganai. Juk BMW važinėja ir garbūs valstybės vadovai, ir aukšto rango svečiai, pareigūnai.
Teiginys apie chuliganiškumą tinka tiems BMW vairuotojams, kurie, paprastai pasakius, važinėja su klevo lapais. Pradedantieji tiesiog svajoja turėti BMW, nesvarbu, kad ir seną. Įsėdę jie nebejaučia ribų, važiuoja bet kaip, lenkia, sukdami nerodo posūkių, pavojingai manevruoja.
Pastebėta, kad labiausiai chuliganišku elgesiu kelyje garsėja 3 modelio BMW vairuotojai, dažniausiai jaunimas.
Po BMW eina visi kiti mažesnės klasės automobiliai „Honda“, „Peugeot“, aišku, „Golf“, nes jis pigiausias.
– Ar teisingai galvojama, kad kelių policininkas visada jaučiasi teisus, todėl jokios diskusijos su juo negalimos?
– Diskutuoti galima visada. Bet diskusijos juk būna kelių rūšių. Kokios diskusijos gali būti su pažeidėju, kuris dar nepradėjus diskutuoti žino esantis teisus?
Yra kelių tipų žmonės. Vieniems gali sakyti, ką tik nori, jis vis tiek neigs, rėks, kad nieko nepadarė. Juk taip yra visur, nebūtinai tarp kelių pažeidėjų.
Kiti žmonės niekada nesiginčija, gailisi. Ir tai yra lengvinanti aplinkybė, taikomos mažesnės nuobaudos.
Kitam žmogui užtenka tik paaiškinti, kad nederėtų taip važiuoti, ir matai, kad jis daugiau taip nesielgs.
Tiesą sakant, pastaraisiais metais įnirtingai besiginčijančių tikrai mažėja.
Vieną galiu pasakyti, jei patrulis nėra įsitikinęs dėl padaryto pažeidimo, jis nestabdys ir nieko nesakys vairuotojui.
– Ar tiesa, kad promilių galima įpūsti atsigėrus kefyro, gal giros?
– Su jumoru dabar pasakysiu. Anksčiau alkotesterius bandydavome patys. Ir tiesą sakant, kad ir kiek kefyro bandydami išgėrėme, nėkart nepasitaikė, kad kuris nors įpūstume promilių.
Apie girą. Yra senesnių alkoholio matuoklių naudojimo charakteristika. Jei jūs ką tik išgėrėte alaus ar giros, reikia pralaukti tam tikrą laiko tarpą, kad parodymas būtų tikslus.
Tuo tarpu naujausi alkotesteriai „giros su laipsniais“ atsigėrus ką tik, vis tiek rodys nulius, nes jie taip užprogramuoti.
– Gajūs įtarimai, kad girtumą ar greitį fiksavę policijos prietaisai gali rodyti netiksliai. Ar tai tiesa?
– Kiekvienam minėtam prietaisui atliekamos reguliarios metrologinės patikros: alkotesteriams – kas pusmetį, greičio matuokliams – kas metai.
Kiekvienas prietaisas turi paklaidą – vienas plius ar minus vienas, kiti – plius ar minus du. Netgi tie prietaisai, kuriuos liaudis vadina žvirbliais (greičio matuokliai) irgi turi tam tikras paklaidas. Bet tai, kad matuoklis užfiksavo 90 kilometrų per valandą greitį, o vairuotojas įtikinėja, jog važiavo 60, tikrai neįmanoma.
Vairuotojai kartais bando laimę tikindami patrulius, kad ne jo vairuojamo automobilio greitis buvo užfiksuotas. Anekdotai.
Greičio priežastys žinomos atmintinai
– Teisingai galvoja ar klysta tie, kurie įsitikinę, kad norėdamas pareigūnas visada ras, prie ko prikibti?
– Aš manau, kad mūsų pareigūnai yra kompetentingi, ir dėl nedegančios automobilio lemputės tikrai nekibs.
Jei yra pažeidimas, tai jį užfiksuos. Dešimt bereikalingų žodžių tikrai nesakys, kad, kaip sakoma, liežuvis netaptų priešu. Reikia kalbėti tai, ką reikia kalbėti.
– Pamirštas vairuotojo pažymėjimas, automobilio dokumentai – tikra katastrofa?
– Didelės bėdos čia nėra. Tačiau bėda, pavyzdžiui, internetinis ryšys, kai pareigūnai dirba tokiose vietose, kur jis neveikia, kur neveikia netgi nešiojamos racijos. Ir tada neįmanoma sutikrinti vairuotojo duomenų.
Taigi susistabdai vairuotoją be dokumentų, ir gerokai užgaišini, kol pagaliau pavyksta viską patikrinti. Tai ar ne geriau nepamiršti tų dokumentų?
O šiaip dokumentus vis dar privalu vežiotis ir už jų neturėjimą gali būti paskirta nuobauda – įspėjimas arba bauda nuo 20 iki 40 litų.
Laiko, kai dokumentų nebereikės, o pakaks tik kortelių, kokios dabar yra kai kuriose vakarų šalyse, dar teks palaukti.
Kameros viską mato
– Ar tiesa, kad nemažai pažeidėjų pasiteisinimų – tarsi atmintinai išmokti ir pareigūnams kelia tik juoką?
– Taip, tai tiesa. Pasitaiko visko. Žiūrėk, aiškina, kad greitį viršijo, nes skuba į laidotuves, kitą dieną – vėl į laidotuves. O kai ateina į nuobaudos paskyrimo posėdį, laidotuves jau būna pamiršęs, ir traukia kitą giesmę.
Ko tik neprisigalvoja vairuotojai!
Bet teisingumo dėlei privalau pasakyti, kad pastaraisiais metais nepagrįstas priežastis išgalvoja vis mažiau pažeidėjų, na, iš dešimties gal tik koks vienas ar du. Nežinau, kodėl, gal mūsų kamerų bijo...
– Apie kameras. Sakoma, kad patruliai automobilius kartais stato skersai ir tai esą tam, kad įrengtos vaizdo stebėjimo kameros nesutrukdytų paimti kyšio...
– Mūsiškės kameros mato tokiu spinduliu, kad nežinau, ar įmanoma kaip nors automobilį pasistatyti, kad jos nefiksuotų vaizdo. Žodžiu, statyk mašiną kaip nori – kamera mato ne tik priešakį ar galugalį, bet ir fiksuoja viską aplinkui, o taip pat ir salone.
– Sakoma, kad patruliai mėgsta patruliuoti pasistatę automobilį už krūmo...
– Norėčiau pažiūrėti, kaip įmanoma iš krūmų matuoti greitį, juk yra trukdžių.
Štai ką pasakysiu. Yra viešas ir neviešas patruliavimo būdai. Jei pagal vadovybės nurodymą numatytas neviešas, mašina gali būti pastatyta atokiau, o gali jos ir visai nebūti – vaikščios tik uniformuotas pareigūnas ir tikrins, pavyzdžiui, greitį.
– Ar teisybė, kad nepaperkamų pareigūnų nėra?
– Negaliu to paneigti. Deja, dar pasitaiko visko. Kaip sakoma, visokių žmonių yra. Vis tik tikiuosi, kad tai pavyks išgyvendinti, juk ateina nauja pareigūnų karta.
Kita vertus, galvoju, kad kyšininkavimo faktų mažėja: ne tik mažiau imama, bet ir ženkliai mažiau siūloma duoti kyšį. Pažeidėjai verčiau kartoja: pareigūne, gailiuosi gailiuosi, rašyk protokolą.
Dabar labai madinga gailėtis. Visi žino: gailėjimasis yra lengvinanti aplinkybė. Ir tegul tik gailisi, lengviau dirbti.
– Sakoma, kelių patrulių trūksta, nes nebėra galimybių imti iš vairuotojų kyšius. Taip sakant, neapsimoka. Kaip pakomentuotumėte?
– Norėčiau, kad tie, kurie taip mano, patys padirbėtų patruliais. Manau, be policijos yra kur kas pelningesnių darbų.
Kelių pareigūnų trūksta, nes atėjęs jaunas pareigūnas gauna menką atlyginimą, taigi tiesiog apsisuka ant kulno ir išvažiuoja kad ir į Angliją.
Apie moterų reikalus
– Tiesa ar melas, kad Kelių eismo taisykles pažeidusioms vairuotojoms moterims yra paprasčiau sutarti su patruliais vyrais?
– Na, ir kuo joms lengviau? Dabar apie pusė pareigūnų yra moterys!
Jei rimtai, už visus negaliu garantuoti, bet man asmeniškai jokio skirtumo, vyras ar moteris prasižengė.
Tiesą sakant, jei anksčiau prie vairo būdavo daug išgėrusių vyrų, tai dabar vis daugėja neblaivių vairuojančių moterų. Ir koks gali būti susitarimas, jei yra faktas?
– Melas ar tiesa, kad moterys yra geresnės vairuotojos?
– Aš taip nesakiau... Jos nei geresnės, nei blogesnės. O pažeidimų padaro ir moterys, ir vyrai.
Na, moterys gal šiek tiek atsargesnės. Bet vėl pažiūrėkime, ką moterys veikia sankryžose: išsitraukia lūpdažį, prieš veidrodėlį pasidažo, pakalba telefonu... Tuo tarpu vyrai taip akivaizdžiai nieko nedaro.
– Patvirtinkite ar paneikite teiginį, kad policija be reikalo nestabdo.
– Taip, tai tiesa. Net jei yra tikslinės priemonės ir, norint patikrinti blaivumą, stabdomi visi iš eilės automobiliai. Juk priemonė – tai jau reikalas.
Pagrįsiu pavyzdžiu, trečiadienio rytą vykdėme valandos reidą ir išaiškinome du girtus vairuotojus, vienam iš jų nustatytas – 1,83 promilės girtumas. Pirmadienį – per valandą reido trys girti. Sakysite, jie nieko nepažeidė važiuodami, vadinasi, motyvo juos sustabdyti kelyje lyg ir nebuvo. Bet va, imk ir nestabdyk.
Atsitiktiniai stabdymai labai naudingi. Ir, galvoju, kuo dažniau stabdysime ir vairuotojai žinos, jog gali būti patikrinti bet kada, tuo geriau ir saugiau bus visai visuomenei. Juolab kad avaringumas keliuose nemažėja.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
SĖKMĖ: Šiaulių apskrities policijos komisariato Kelių policijos biuro Kelių patrulių kuopos 1-ojo būrio vadas Henrikas Penkauskas visiems linki kuo mažiau ginčų kelyje. Tada, sako, ir visos problemos bus lengviau išsprendžiamos.
PASTEBĖJIMAS: Ilgametis pareigūnas teigia ne kartą pastebėjęs, kaip sankryžoje stovinčios vairuotojos spėja pasidažyti lūpas ir pakalbėti mobiliuoju.