
Naujausios
Automobilis
Prižiūrėdami automobilį galime ir pakenkti
Tiesa, kad švarus ir tinkamai iš vidaus bei išorės prižiūrimas automobilis nebūtinai negendantis. Kita vertus, kas ginčytųsi, kad tinkamai prižiūrima mašina rūdija, dyla, genda mažiau?
Vis dėlto specialistai pataria prižiūrint savo transporto priemonę neperlenkti lazdos, ir švarinti ją reikėtų tik šimtu procentų įsitikinus, kad nepakenksime.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Klaidos – iš nežinojimo arba taupumo
Kone du dešimtmečius šiauliečių automobilių švarinimu užsiimančios Šiaulių bendrovės „Švarūnė“ direktoriaus Deimanto Tvaronavičiaus teigimu, didžiausios automobilio priežiūros klaidos padaromos iš nežinojimo. Vėliau tvarkytojams jų tenka taisyti tikrai daug.
Stipri cheminė priemonė nebūtinai garantuoja švarą ir tvarką. Žiūrėk, nežinomu chemikalu perbraukti blizgūs pagražinimai, apvadai, op! ir praranda blizgesį.
Panaudojus per stiprius cheminius valiklius atkrenta (atsiklijuoja) salono lubos. O štai netinkamai išvalytas ir išdžiovintas sėdynes išmargina purvo „žemėlapiai“.
Maža to, kai kurie „išminčiai“, kad ir ruošdamiesi techninei apžiūrai, sugalvoja atidaryti variklio dangtį ir nuplauti po juo susikaupusius nešvarumus ar nubėgusius tepalus. Viską stropiai nuplovus problema tarsi panaikinama, tačiau, pasukus užvedimo raktelį, paaiškėja, kad variklis dėl drėgmės „užmigo amžinu miegu“. Ar niekas nesakė, kad variklio skyrių draudžiama plauti?
D. Tvaronavičiaus išvardyti netinkamos priežiūros pavyzdžiai rodo, kad nors ir uoliai, tačiau netinkamai prižiūrėdami (o gal iš taupumo), savo automobilį galime rimtai apgadinti ar netgi sugadinti. Pasekmių panaikinimas – brangus, o kartais netgi labai brangus malonumas.
Kažkas ne taip
Specialisto žodžiais, elementaru, kad kai kurių automobilių švarinimo darbų, kad ir poliravimo, negalima atlikti saulės atokaitoje.
Apie cheminį valymą. Neturintiems galimybės saloną išsidžiovinti, tai rimta problema.
„Kartais žmonės galvoja: įdėsiu į saloną „vėjelį“, įjungsiu, per dieną papūs ir viskas išdžius. Nė velnio neišdžius, nes reikia oro srauto ir jokiu būdu ne karščio – jei džiovinsite 40 laipsnių temperatūroje, viskas susiraitys, kaip kad batai susiraito padėti ant radiatoriaus“, – ironizuoja D. Tvaronavičius.
Ant neišdži0vusios sėdynės, kad ir pasitiesęs polietileno, atsisėdęs vairuotojas viską greičiausiai tik sugadins – suspaustas vanduo iš porolono giliausių sluoksnių iškels purvą, paviršiuje padarydamas ryškias dėmes.
„Aišku, automobilio savininkas specialiomis putomis, šepetėliu pasivalyti gali, bet kas yra giliau, tokiais būdais ir priemonėmis neišvalys. O kas žino, kas anksčiau tuo automobiliu važinėjo ir kokio „palikimo“ salone likę?“ – sako D. Tvaronavičius.
Giluminį automobilio salono valymą jis pataria atlikti kartą per dvejus ar trejus metus.
Cheminis automobilio valymas, anot jo, turėtų būti atliekamas kartą, o geriausiai dukart per metus – pavasarį ir rudenį.
„Ką pavasarį žmonės daro namuose? Langus išsivalo, takelį pasibarsto. Ir mašinas reikia išvalyti. Važiuos tada per atostogas su švariomis kelnėmis“, – vaizdžiai kalba šiaulietis.
Derėtų nupoliruoti ir automobilio išorę: panaikinti susikaupusias industrines druskas, bitumą, kitokio pobūdžio nuosėdas. Prie nenuvalytos dangos kimba purvas, dulkės, automobilis nepatraukliai atrodo, o prisiglaudus išsitepti galima.
Prieš žiemą automobilį patartina ir vėl nupoliruoti – apsaugoti nuo druskų ir kad mažiau jų įsigertų į dangą.
Žinoma, pravartu šį darbą patikėti specialistams.
„Tačiau viską galima pasidaryti ir patiems, – įsitikinęs pašnekovas. – Aišku, gal darysite ne keturias valandas, gal dvi dienas, bet pasidaryti galite viską“.
Tvarkant neperlenkti lazdos
„Švarūnės“ vadovas ironizuoja, kad kai kurie savininkai savo mašinas labai myli: renka dulkes, skudurėliu blizgina ant dangos musės paliktą pėdsaką, o salone vaiko numestas trupinys virsta tikru skandalu. Ką jau kalbėti apie tokius, kurie į „išcackintą“ automobilį neįsileidžia net savo šeimos narių – neduokdie, išteps kilimėlį. O ratų važiuoja plauti – net per lietų. Tokie, žiūrėk, profesionaliems plovėjams neleidžia net sėdynės patraukti.
„Nesakau, kad automobilio tvarkyti nereikia, bet reikia tai daryti su saiku, protingai. Užuot blizginus kas dieną, ar ne geriau laiko skirti sau, savo šeimai?“, – sako D. Tvaronavičius.
Kita vertus, jo žodžiais, nemažai yra tokių, kuriems svarbus įvaizdis, kitaip sakant, vaizdas iš išorės: nusiplauna automobilį, kostiumą gražų užsivelka. O jau viduje kokia netvarka! O kitas paprastai, bet skoningai automobilį susitvarkęs, daiktus tvarkingai susidėjęs.
Treti į baką benzino verčiau prisipila, bet ne mašiną išsivalo. Kaip kas supranta.
Padaroma rankomis
Rankinis automobilio švarinimas, sako pašnekovas, girtinas dalykas, nes galima prieiti ir prie tų vietų, kur kompiuterizuota technika neprieina. Tai mėgstantiems automobilių savininkams patariama pagalvoti apie savitarnos plovyklas. Kam savo kiemą teršti cheminiais plovikliais, jei plovykloje už menką sumą tai galima padaryti ekologiškai nudruskintu vandeniu, aktyviomis putomis ir vašku.
„Bet jei jau paukščiukas apkakojo... Jo šlapimas turi rūgščių, kurios pragraužia laką, pragraužia dažus ir lieka taškeliai tarsi kalkių, kurias itin sunku išvalyti. Nelaukite plovyklos, pamatę čiupkite drėgną skudurėlį ir nuvalykite“, – pataria profesionalas.
Pasak jo, ne tik paukštelis gali automobilio dangą negrįžtamai pagadinti, bet ir šampanas. Jei ant priklijuotų vestuvinių gėlyčių užpurškiama šampano, paliktos dėmės nenupoliruosi jokia priemone.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
TARNYSTĖ: UAB „Švarūnė“ direktoriaus Deimanto Tvaronavičiaus įsitikinimu, kvailystė liguistai tarnauti savo automobiliui, verčiau jo tvarkymui skirtu laiku pabūti su artimaisiais, paskaityti, pakeliauti. „Reikia daryti tik tai, ką reikia“, – įsitikinęs pašnekovas.
PLOVYKLA: Savitarnos plovykla – parankiausias būdas ne tik taupantiems, bet ir besirūpinantiems ekologija.
DANGA: Naujovė – stiklo danga. Prie ją padengto automobilio nekibs ne tik dulkės, dėmių nepaliks ir lašai. Deja, toks dangos apsaugojimo būdas – ganėtinai brangus. Šiauliuose pagal šią technologiją sutvarkyta kol kas apie tris dešimtis automobilių.