Kelmės savivaldybėje rasta terpė korupcijai

Kelmės savivaldybėje rasta terpė korupcijai

Kel­mės sa­vi­val­dy­bė­je ras­ta ter­pė ko­rup­ci­jai

Spe­cia­lių­jų ty­ri­mų tar­ny­bos (STT) pa­rei­gū­nai at­li­ko ko­rup­ci­jos ri­zi­kos ana­li­zę tri­jų Kel­mės ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės kont­ro­liuo­ja­mų įmo­nių – UAB „Kel­mės van­duo“, UAB Kel­mės ko­mu­na­li­nio ūkio ir UAB „Kel­mės au­to­bu­sų par­kas“ val­dy­mo sri­ty­je, taip pat iš­nag­ri­nė­jo, kaip mi­nė­tos įmo­nės vyk­do vie­šų­jų pir­ki­mų pro­ce­dū­ras.

Mes­tas še­šė­lis

STT pa­rei­gū­nai nu­sta­tė, kad Kel­mės ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­ja, skir­da­ma įmo­nių va­do­vus, neuž­tik­ri­no skaid­raus ir kon­ku­ren­cin­go pre­ten­den­tų at­ran­kos pro­ce­so, ne­si­lai­kė Ak­ci­nių bend­ro­vių įsta­ty­mo nuo­sta­tų, ne­skel­bė ir ne­vyk­dė ob­jek­ty­vios įmo­nių val­dy­bos na­rių at­ran­kos.

Ana­li­zės me­tu paaiš­kė­jo, kad įmo­nė­se ne­pa­kan­ka­mai vyk­do­mos ir kont­ro­liuo­ja­mos Vie­šų­jų ir pri­va­čių in­te­re­sų de­ri­ni­mo vals­ty­bi­nė­je tar­ny­bo­je nuo­sta­tos, įmo­nių veik­los tei­si­nia­me reg­la­men­ta­vi­me ne­nu­ma­ty­tas as­me­nų, tu­rin­čių tei­sę priim­ti spren­di­mus, nu­si­ša­li­ni­mo me­cha­niz­mas.

Nus­ta­ty­ta, kad at­ski­rais at­ve­jais įmo­nių di­rek­to­riai, bū­da­mi val­dy­bų na­riais, neuž­tik­ri­no ne­ša­liš­ku­mo prin­ci­po, t. y. val­dy­bų po­sė­džių me­tu ne­nu­si­ša­li­no nuo jiems pa­lan­kių ma­te­ria­li­nių spren­di­mų svars­ty­mo ir priė­mi­mo. Šios ri­zi­kos iš da­lies at­si­ra­do dėl to, kad Sa­vi­val­dy­bė ne­pa­kan­ka­mai vyk­dė bend­ro­vių veik­los kont­ro­lę, per ma­žai dė­me­sio sky­rė me­to­di­nei pa­gal­bai tei­kti.

Ver­ti­nant UAB „Kel­mės van­duo“, UAB Kel­mės ko­mu­na­li­nio ūkio ir UAB Kel­mės au­to­bu­sų par­ko or­ga­ni­zuo­tus vie­šuo­sius pir­ki­mus nu­sta­ty­ta, kad nag­ri­nė­ja­mu lai­ko­tar­piu įmo­nė­se vie­šie­ji pir­ki­mai bu­vo vyk­do­mi su trū­ku­mais: ne vi­si pir­ki­mai pla­nuo­ja­mi, taip pat pir­ki­mų pla­nai ne­vie­ši­na­mi, pa­si­gen­da­ma duo­me­nų apie at­lik­tus rin­kos ty­ri­mus, at­ski­rais at­ve­jais ne­pil­do­mos pir­ki­mų pa­raiš­kos, ne­si­lai­ko­ma tei­sės ak­tų rei­ka­la­vi­mų vie­šų­jų pir­ki­mų su­tar­tis su­da­ry­ti raš­tu, o su­da­rius il­ga­lai­kes pir­ki­mų su­tar­tis neuž­tik­ri­na­mas ra­cio­na­lus lė­šų pa­nau­do­ji­mas ir su­tar­čių vyk­dy­mo kont­ro­lė.

Pa­ta­ri­mai Sa­vi­val­dy­bei

STT Sa­vi­val­dy­bei re­ko­men­da­vo kont­ro­liuo­ja­mų įmo­nių va­do­vams, val­dy­bų na­riams ak­ty­viau teik­ti me­to­di­nę pa­gal­bą įmo­nių val­dy­mo, vie­šų­jų pir­ki­mų or­ga­ni­za­vi­mo, taip pat vie­šų­jų ir pri­va­čių in­te­re­sų de­ri­ni­mo klau­si­mais, vyk­dy­ti ob­jek­ty­vius įmo­nių va­do­vų ir val­dy­bos na­rių at­ran­kos ir sky­ri­mo pro­ce­sus.

Įmo­nėms siū­lo­ma at­skir­ti vie­šų­jų pir­ki­mų pro­ce­se da­ly­vau­jan­čių su­bjek­tų funk­ci­jas, vi­sais at­ve­jais pil­dy­ti pir­ki­mų pa­raiš­kas (ar­ba aiš­kiai reg­la­men­tuo­ti ka­da jos ga­li bū­ti ne­pil­do­mos), vyk­dy­ti ma­žos ver­tės pir­ki­mų ap­klau­sas žo­džiu, kai pir­ki­mo ob­jek­tas nė­ra su­dė­tin­gas, su­tar­tis vien­kar­ti­nio po­bū­džio ir pir­ki­mo ver­tė ne­vir­ši­ja tei­sės ak­tuo­se nu­sta­ty­tos su­mos, su­da­rant il­ga­lai­kes pir­ki­mų su­tar­tis de­ta­liau reg­la­men­tuo­ti lė­šų pa­nau­do­ji­mo iš­skirs­ty­mą su­tar­ties ga­lio­ji­mo lai­ko­tar­py­je ir nu­sta­ty­ti su­tar­čių vyk­dy­mo kont­ro­lės me­cha­niz­mą, taip pat nu­sta­ty­ta tvar­ka vie­šin­ti vie­šų­jų pir­ki­mų do­ku­men­tus.

Ku­riant ko­rup­ci­jai at­spa­rią ap­lin­ką ir at­si­žvel­giant į vi­daus kont­ro­lės svar­bą, Sa­vi­val­dy­bei pa­ta­ria­ma pa­si­nau­do­ti Eko­no­mi­nio bend­ra­dar­bia­vi­mo ir plėt­ros or­ga­ni­za­ci­jos re­ko­men­da­ci­jo­mis dėl įmo­nių val­dy­mo ge­ro­sios pra­kti­kos.

„Šiau­lių kraš­to“ inf.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Ar po Spe­cia­lių­jų ty­ri­mų tar­ny­bos pa­rei­gū­nų at­lik­tos ko­rup­ci­jos ri­zi­kos ana­li­zės Kel­mės ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės me­ras Vac­lo­vas And­ru­lis pa­si­rū­pins, kad ter­pės ko­rup­ci­jai ne­lik­tų?