Keliuose – dar nieko gero

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Teigiama, kad situacija keliuose po truputį gerėja, bet ji toli gražu ne tokia, kokios norėtųsi.
Situacija Šiaulių apskrities keliuose vis dar neguodžianti: 2022-aisiais, nors ir nežymiai, tačiau padaugėjo eismo įvykių, kuriuose sužaloti žmonės. Šiaulių mieste išaugo žuvusiųjų skaičius. Pernykščiai greičio „rekordai“ Šiauliuose, Dubijos gatvėje – 151 kilometras per valandą, o Šiaulių rajone, kelyje Šiauliai–Palanga, – 150. Neblaivių vairuotojų, kaip ir incidentų, susijusių su paspirtukų vairuotojais bei dviratininkais, statistika tebeverčia griebtis už galvų.

Statistika: ir neguodžia, ir teikia vilties

Šiaulių apskrities kelių policijos skyriaus duomenimis, 2022-aisiais Šiaulių mieste įvyko 111 eismo įvykių, juose buvo sužaloti žmonės (2021-aisiais tokių įvykių 105). Apskrityje avarijų su sužalotaisiais pernai buvo 256 (užpernai 254). Šiose avarijose Šiaulių apskrityje sužalota 313 eismo dalyvių, trečdalis jų – vairuotojai. Eismo įvykiuose žuvo 10 žmonių (2021 metais 12).

Žuvusiųjų keliuose statistika į neigiamą pusę drastiškai pasikeitė Šiaulių mieste. 2021 metais čia žuvo vienas žmogus, o pernai – net keturi. Visi žuvusieji – pėstieji, trys iš jų mirtinai sužaloti einantys per perėją.

Šiaulių rajone situacija gerėjanti – keliuose per metus nežuvo nė vienas žmogus (2021 metais žuvo trys).

Per praėjusius metus sužalota 15 paspirtukų vairuotojų, devyni iš jų – Šiaulių mieste. Sužeisti 34 dviratininkai ir 23 motociklų vairuotojai.

Šiauliuose neblaivūs vairuotojai sukėlė 51 incidentą, apskrityje – 116.

Nepaisant vis dar labai įtemptos situacijos Šiaulių apskrities keliuose, Šiaulių pareigūnai sako, kad bendra incidentų statistika, nors ir labai nežymiai, vis dėlto po truputį švelnėja: eismo įvykių su itin sunkiomis pasekmėmis mažėja, vairavimo kultūra mažais žingsneliais gerėja, įtakos esą turi ir automobilių parko naujinimas, ir kelių infrastruktūra, ir prevencinės priemonės.

„Imant dešimties metų laikotarpį, vien Radviliškio rajone žūdavo tiek žmonių, kiek dabar per metus žuvo visoje Šiaulių apskrityje. Nepaisant to, atsipalaiduoti nėra kada, nes ir viena gyvybė yra baisus praradimas šeimai, visuomenei“, – „Šiaulių kraštui“ sakė Šiaulių apskrities kelių policijos skyriaus vyriausiasis specialistas Teisutis Beržinskas.

Lietuvos keliuose 2022 metais žuvo 120 žmonių – tai mažiausias žuvusiųjų keliuose skaičius per visą Nepriklausomybės laikotarpį. 2021 metais Lietuvos keliuose buvo netekta 148 gyvybių, 2020-aisiais – 175.

„1991-aisiais žūčių šalies keliuose skaičius siekė beveik 1 000. Šį skaičių pavyko sumažinti beveik 10 kartų. Turime dar 30 metų, iki 2050-ųjų, kada pagal suplanuotą viziją keliuose žuvusiųjų bus nulis“, – sakė policijos atstovas.

Greitis, paspirtukai ir dviratininkai

Anot policijos atstovo T. Beržinsko, viena iš didžiausių problemų keliuose išlieka greitis. Pastebima, kad greičio „rekordai“ mušami spalio, lapkričio ir gruodžio mėnesiais, kai važiavimo sąlygos paprastai būna sudėtingos.

Lapkričio mėnesį Šiauliuose, Architektų gatvėje, leistino 50 kilometrų per valandą greičio atkarpoje vienas narsuolis skriejo 122 kilometrų per valandą greičiu.

Šiauliuose, Dubijos gatvėje, kur leistinas greitis 70, važiuota 151 kilometro per valandą greičiu.

Gruodžio mėnesį, sningant ir esant slidžiai kelio dangai, lenktyniavo du BMW markės automobiliai – abiejų greitis siekė 150 kilometrų per valandą.

Numatyta bauda už šitiek kilometrų viršytą greitį – 450–550 eurų ir teisių vairuoti atėmimas nuo vieno mėnesio iki pusmečio.

Šiemet, pirmosiomis metų dienomis, vienas vairuotojas Joniškyje dėl didelio greičio nesuvaldė savo BMW, žuvo keleivė.

„Adrenalinas ir galingos mašinos. Vairuotojai nepaiso, kad vairavimo sąlygos blogos, slidi danga, sninga, prastas matomumas...“ – sakė Kelių policijos atstovas.

Pastebima, kad kai kurie vairuotojai, pradėdami kelionę, nemato reikalo tinkamai nusivalyti automobilio langus. T. Beržinsko žodžiais, kai kurie prasikrapšto tik mažą plotelį dviem akims ir važiuoja. Vien Šiaulių mieste policija yra sustabdžiusi ne vieną tokį vairuotoją, jis buvo įspėtas.

Rimta problema įvardijamas paspirtukininkų ir dviračių vairuotojų elgesys. Ant galingų paspirtukų stoja daug nepilnamečių, kurie neturi žinių apie Kelių eismo taisykles. Ne veltui, anot T. Beržinsko, Seime už eismo saugumą atsakingi žmonės puse lūpų prabilę apie paspirtukų vairuotojų amžiaus apribojimą.

Dar – pėstieji ir dviratininkai. Mieste problema yra pėsčiųjų perėjos, į jas pėstieji žengia neįsitikinę savo saugumu, su matymo lauką apribojančiais gobtuvais, su klausą ribojančiomis ausinėmis, o vairuotojai nemato reikalo sustoti.

Rajonuose, skirtingai nei mieste, problema yra pėsčiųjų ir dviračių vairuotojų dalyvavimas eisme be šviesą atspindinčių priemonių.

„Atšvaitų Lietuvoje išdalyta keliasdešimt milijonų, tuo klausimu dirbo įvairios tarnybos. Ir kur tie atšvaitai, kur liemenės?“

Atsižvelgiama į pastabas

Policija arba saugaus eismo komisijos savivaldybėse vis sulaukia gyventojų pastabų, susijusių su eismo saugumu. Vyksta komisijų posėdžiai, vykstama į vietą. Įvertinus, kad problema išties yra, diskutuojama su kelininkais, kitų tarnybų atstovais.

Neseniai Šiaulių rajono Voveriškių kaimo bendruomenė pranešė, kad 90 kilometrų per valandą greitis į Voveriškių gyvenvietę aiškiai per didelis ir nesaugus. Įvertinus situaciją, buvo kreiptasi į Lietuvos automobilių kelių direkciją, ji atsiuntė raštą, jog greitis šioje kelio atkarpoje bus sumažintas iki 70-ies kilometrų per valandą.

Atsižvelgta ir į eismo dalyvių pastabas apie naująjį Baltų žiedą. Jau įrengti ženklai, kurie rodo eismo kryptis juostose. Saugaus eismo komisija siūlo teikti siūlymus žiedo pralaidumui didinti. Svarstoma suprojektuoti nuovažą į Statybininkų gatvę.

Neįgaliųjų vietos, mobilieji ir kiti pakeitimai

Seimo priimtos Administracinių nusižengimų kodekso pataisos numato, kad už neteisėtą automobilių parkavimą neįgaliesiems skirtose vietose vairuotojai jau gali gauti sugriežtintą baudą, kuri anksčiau buvo 30–90 eurų, o dabar siekia 60–180 eurų.

Nuo gegužės mėnesio įsigalioja naujos vairuotojų naudojimosi mobiliuoju telefonu sąlygos. Numatyta, kad vairuotojai mobiliojo ryšio priemonėmis negalės naudotis tik varikliui užgesus, naudotis bus draudžiama apskritai dalyvaujant eisme. Tokia sąlyga labiausiai palies vairuotojus, kurių automobilių varikliai stovint sankryžoje automatiškai užgesdavo.

Nuo 2023 metų liepos mėnesio visi vairuotojai savo automobiliuose privalės turėti naujos sudėties vaistinėlę.

Nuo 2024 metų sausio mėnesio keičiasi tvarka, susijusi su vairuotojų sveikatos pažymomis. Numatyta, kad pasibaigus sveikatos pažymos galiojimo terminui, nustos galioti ir vairuotojo pažymėjimas. Vairuotojui už tai grės bauda nuo 30 iki 50 eurų.

Policija ragina visus vairuotojus pasitikrinti medicininės pažymos galiojimo laiką.

Vairuotojai iki 55 metų sveikatą privalo tikrintis kas dešimt metų. Nuo 56 iki 69 metų – kas penkeri metai. Nuo 70 iki 79 metų – kas dvejus metus, o nuo 80 metų – kasmet.