Kelių skrajūnams — liūdnos dienos

Kelių skrajūnams —  liūdnos dienos

Kelių skrajūnams — liūdnos dienos

Policininkas su greičio matuokliu rankose dabar nebe vienintelis kontrolierius kelyje. Paskraidyti šalies keliuose mėgstantiems vairuotojams sparnus ne mažiau efektingai karpo 151 stacionarus ir vienuolika mobiliųjų greičio matuoklių. Važiavimo greitis tebėra viena iš pagrindinių avaringumo priežasčių.

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Skrydis

Policijos nuomone, greitis buvo avarijos birželio 29-osios popietę Šiauliuose, S. Dariaus ir S. Girėno gatvėje bei Statybininkų gatvių sankryžoje, priežastis. Tądien nesuvaldytas automobilis „Citroen C5“, kurį vairavo 45 metų šiaulietis, rėžėsi į šaligatvio bortelį ir nuo smūgio vertėsi ant šono, o po to ant stogo.

Tik per plauką avarijoje rimčiau nenukentėjo trys mašina važiavę keleiviai, tarp kurių besilaukianti moteris, ir vairuotojas.

Šiaulių apskrities VPK duomenimis, šiemet tebevyrauja pažeidimai, kai buvo grubiai viršytas leistinas greitis arba pasirinktas nesaugus.

Per penkis mėnesius Šiaulių apskrityje nustatytas 3191 nustatyto greičio viršijimo atvejis. Daugiausiai „skrajūnų“ — 1909 — pričiupta Šiaulių mieste. Po Šiaulių greičio rekordai pasiekti Šiaulių ir Kelmės rajonuose. Jei pažeidimų Šiaulių rajono keliuose, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laiku, nežymiai sumažėjo, Kelmės rajono keliuose šių metų rezultatai pernykščius pranoko.

Nešiojami ir stacionarūs greičio matuokliai

Vairuotojams ne naujiena, kad greitis keliuose fiksuojamas nešiojamais radarais, su kuriais keliuose dirba pareigūnai. Šiuo metu Šiaulių apskrities VPK Magistralinių kelių priežiūros būrio pareigūnai savo darbe naudoja septynis tokius prietaisus, turinčius visokeriopą atmintį, todėl, esant reikalui, duomenis bet kada galima patikrinti.

Šiaulių apskrities VPK Patrulių rinktinės pareigūnai šiuo metu naudoja keturis atmintį turinčius greičio matuoklius.

Pastarųjų metų naujiena — stacionarūs greičio matuokliai. Šiaulių apskrities keliuose tokių įrenginių — dvi dešimtys (šalyje — 151). Vairuotojas apie tokį matuoklį informuojamas kelio ženklu.

Piktadariai ne kartą apgadino stacionariuosius matuoklius. Pernai Šiaulių rajone, ties Aukštelke, įrengto matuoklio „akis“ užtepliota dažais. Matuokliai buvo apgadinti Vilniaus, Pasvalio, Kupiškio rajonuose.

„Apgadintas greičio radaras dirba savo darbą, — sakė Kelių policijos biuro vadovas K. Dičius. — Juk apgadinamas jis išoriškai, o užfiksuota informacija elektroniniu būdu tučtuojau perduodama policijai.“

Tačiau piktadariui pakvimpa nebe tik administracine atsakomybe už greitį, bet baudžiamąja — už turto suniokojimą.

Policijos „Caddy“ — staigmena skrajūnams

Netikėtumas laukia tų vairuotojų, kurie iki šiol nežino apie keliuose stovinčius policijos skiriamaisiais ženklais nepažymėtus automobilius su visa juose įmontuota kompiuterine greičio matavimo įranga.

Šiauliuose ir apskrities rajonuose šiuo metu „darbuojasi“ vienas toks automobilis. 2008-ųjų laidos “VW Caddy Live“ markės mašina dažniausiai “patruliuoja“ avaringiausiose, judriausiose ir pavojingiausiose apskrities vietovėse. Gegužės mėnesį šio automobilio įranga apskrityje užfiksavo 122 leistino greičio viršytojus.

„Šiaulių kraštas“ kartu Šiaulių apskrities VPK Magistralinių kelių priežiūros būrio patruliu Donatu Šimkumi išsirengė į nedidelę kelionę paslaptinguoju “Caddy“.

Aukštelkė, kelio Ryga— Šiauliai— Tauragė— Kaliningradas„ 63-asis kilometras. Tokius duomenis pareigūnas fiksuoja matavimo įrangos monitoriuje. Pakanka minutės, kad ant kabliuko pakibtų iš priekio atskrendantis automobilis — suveikia greičio radaras, įsijungia blykstė. Leistiną greitį vairuotojas viršijo 46 kilometrais per valandą.

Stebime, kaip apdorojami pažeidėjo duomenys. Automobilio salone įrengtame monitoriuje pasirodo KET pažeidėjo automobilio nuotrauka, ekrane įžiūrimas valstybinis numeris, vairuotojo veidas. Minutė kita, ir nuotrauka bei informacija ekrane dingsta — ji jau Kelių policijos tarnybos Vilniuje duomenų bazėje.

Informacija — greičio užfiksavimo protokolas kartu su nuotraukomis — po kelių dienų pasieks policijos komisariatą pagal mašinos savininko deklaruotą gyvenamąją vietą. Beliks skirti nuobaudą. Pasitaiko, kai, apžiūrinėdami padidintą greičio viršytojo nuotrauką, pareigūnai pastebi jį kalbant mobiliuoju, vairuojant be diržo. Tada nuobauda koreguojama.

Pažeidėjai pranešimo atvykti į policiją gali sulaukti per metus.

Patrulio D. Šimkaus teigimu, matuoklis fiksuoja dviejomis juostomis skriejančių automobilių greitį. Be problemų „sugaunami“ visai arti vienas nuo kito skubantys automobiliai.

— Galbūt brolį ar skubėjusį kolegą nuo tų nemalonumų visgi galėtumėte „išsukti“? — klausiame D. Šimkų.

— Nei brolio, nei kolegos. Užfiksuotos informacijos sunaikinti neįmanoma, — sako pareigūnas. — Kiek aš dėl to priešų turiu!

Anot šeštus metus policijos dirbančio D. Šimkaus, pasitaiko, kad, pastebėję blykstę, vairuotojai prie „Caddy“ prieina papriekaištauti, esą kas turi teisę fotografuoti, ir būna priblokšti pamatę policijos pareigūną.

Kartą pro policijos „Caddy“ motociklininkas praskriejo 280 kilometrų per valandą greičiu, o automobilis — 179 kilometrų per valandą.

Gali būti, kad Šiaulių apskrities keliuose netrukus darbuosis papildomai dar du policijos „VW Caddy“. Juos ketinama pasiskolinti iš Telšių ir Panevėžio apskričių VPK.

Baudos

Nuo 10-ies iki 20-ies — bauda 40 — 100 litų;

Nuo 20-ies iki 30-ies — bauda 100 — 300 litų;

Nuo 30-ies iki 40-ies — bauda 400 — 600 litų;

Nuo 40-ies iki 50-ies — bauda 600 — 800 litų;

Neturintiems dvejų metų vairavimo stažo — ir teisių atėmimas nuo pusmečio iki metų;

50-imt ir daugiau kilometrų per valandą — bauda 1000 — 1500 litų ir teisių atėmimas nuo vieno iki trijų mėnesių, o neturintiems stažo — atėmimas iki pusantrų metų.

NUOSAVYBĖ: Iš kitų transporto priemonių neišsiskiriantis automobilis „VW Caddy“ išties priklauso policijai.

ĮSPĖJIMAS: Blykstė „pamirksėjo“ pažeidėjui. Belieka laukti kvietimo apsilankyti policijoje.

NUOSTABA: Magistralinių kelių priežiūros būrio pareigūnas Donatas Šimkus sakė ne kartą matęs iš nuostabos ištįsusius pažeidėjų veidus.

OPERATYVUMAS: Akimirka, ir pažeidimo duomenys pasieks Kelių policijos tarnybos bazę.

ĮRANGA: Greičio matavimo įrangą sudaro greičio radaras, kamera, blykstė ir monitorius.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.