Kelių ereliams pakvipo kalėjimu

Kelių ereliams pakvipo kalėjimu

Kelių ereliams pakvipo kalėjimu

Šiaulių apskrities policijos duomenimis, per devynis šių metų mėnesius apskrities keliuose žuvo 22 žmonės. Nors eismo dalyvių, palyginti su 2009-aisiais metais, šiemet žuvo šiek tiek mažiau, policija jau skambina pavojaus varpais. Karas keliuose po kelerių metų štiliaus vėl įgauna pagreitį visoje šalyje. Gali būti, kad kelių „ereliams“ netrukus gali tekti išbandyti ir kalėjimo duonos.

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Statistika verčia suklusti

Šiaulių apskrities keliuose įvykusių tragiškų eismo įvykių statistika: žuvo aštuoni transporto priemonių vairuotojai, du keleiviai, trys dviratininkai ir devyni pėstieji. Tarp žuvusiųjų — septynmetė šiaulietė. Šiemet apskrities keliuose eismo įvykių metu sužalota 315 žmonių. Neblaivūs vairuotojai sukėlė 24 avarijas.

Žuvusiųjų skaičius, palyginti su 2009-aisiais metais, padidėjo Šiaulių mieste ir visuose apskrities rajonuose, išskyrus Kelmės ir Joniškio rajonus.

Pakruojo rajonas pirmauja girtais, eismo įvykius sukėlusiais vairuotojais.

Šiemet Šiaulių apskrities keliuose nustatyta beveik 28 tūkstančiai Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidėjų, tai apie du tūkstančius mažiau nei pernai. Neblaivių vairuotojų išaiškinta 1218, greičio viršijimo atvejų 6212.

Šalies statistiniais duomenimis, Šiaulių apskritis pagal eismo įvykiuose žuvusių eismo dalyvių skaičių iš dešimties apskričių — penktoje pozicijoje.

Greitis vėl didėja

Vincas Urbonavičius, Šiaulių apskrities VPK viršininko pavaduotojas, sako, kad, nepaisant to, jog statistikai žuvusiųjų apskrities keliuose yra mažiau, bendros tendencijos, susijusios su eismo saugumu, nėra geros. Pareigūno žodžiais, dėmesingumo ir pagarbos kitų eismo dalyvių atžvilgiu vairuotojams vis dar labai trūksta.

„Vairuotojai negerbia pėsčiųjų, o pėstieji labai savęs nesaugo, — konstatuoja V. Urbonavičius. — Nėra abipusio supratimo.“

V.Urbonavičius įsitikinęs, kad prieš kelerius metus sugriežtintos baudos už grubiausius Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus buvo pradėjusios titanišką darbą — pažeidimų ėmę labai mažėti, o baudomis, areštine ar automobilių konfiskavimu tramdomi pažeidėjai — sąmoningėti.

Dabar situacija keliuose pamažu vėl ima kisti ne gerėjimo naudai: greitį ar stikliuką mėgstantys vairuotojai vėl drąsiau nei pernai ar užpernai, sugriežtinus nuobaudas KET pažeidėjams, sėda prie vairo.

„Panašu, kad eismo dalyviai jau priprato prie griežtų bausmių, todėl vėl didinamas greitis, — sakė V. Urbonavičius. — Šiandien galiojančios bausmės jau beveik praradusios turėtą galią.“

Baudos — ne išeitis

Tai, jog griežtos nuobaudos pažeidėjus jaudina vis mažiau, patvirtina ir Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininkas Kęstutis Dičius. Pareigūnas įsitikinęs: norint naujo teigiamo efekto, kelių chuliganams sutramdyti būtina ieškoti naujovių.

Tačiau vien tūkstantinėmis baudomis bręstančio naujo karo keliuose, anot K. Dičiaus, numalšinti nepavyks.

„Baudos baugina tikrai ne visus eismo dalyvius, — sako pareigūnas. — Gal dėka jų eismo įvykių skaičių ir pavyktų sumažinti, jei baudos būtų sumokamos šimtu procentų. Dabar yra nemažai tokių, kurie važiuoja girti, be dokumentų, o skirtų baudų vis tiek nemoka.“

Kelių policijos biuro vadovui tekę girdėti, kad nemažai baudų nemokančių pažeidėjų laukia, kol sukaks senaties terminas ir nuobauda išnyks. Anot K. Dičiaus, senatis piniginių nuobaudų už KET pažeidimus senaties nėra — antstolis skolininką gali pričiupti ir po dešimties ar dvidešimties metų.

Antstoliai pripažįsta, kad didelės administracinės baudos už pavojingiausius KET pažeidimus dažnai lieka tik popieriuje — du iš trijų pažeidėjų ilgą laiką vengia sumokėti baudą.

Pernai šalyje buvo užfiksuota beveik pusė milijono KET pažeidimų. Už tai Lietuvos policija paskyrė beveik 43 milijonus litų baudų, o išieškoti pavyko tik apie pusę ir mažiau.

Piktybiškiausius — į kalėjimą

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjo Vidmanto Pumpučio teigimu, teisės aktuose daugelis nuostatų KET pažeidėjų atžvilgiu jau dabar atitinka europietiškus standartus, o numatomos bausmės už vairavimą apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, greičio viršijimą ar vairavimą neturint teisių, yra tik sąlyginai griežtos, nes dažnas kelių chuliganas tūkstantinių baudų paprasčiausiai nemoka.

Vadovas užsiminė apie planus siūlyti Baudžiamojo kodekso pataisas, kuriomis piktybiškiausiems KET pažeidėjams būtų numatyta nelaisvės bausmė. Toks siūlymas Seimui svarstyti greičiausiai bus pateiktas dar šiais metais.

„Sankcijos bus peržiūrėtos ir bus griežtinama atsakomybė nuolatiniams pažeidėjams, — sakė V. Pumputis. — Jei prie vairo sėda neblaivus ar neturintis teisės vairuotojas, jei sėda ne kartą, ir, maža to, dar padaro avariją, reikia padaryti, kad toks žmogus nevairuotų. Vadinasi, reikia apriboti jo laisvę.“

Numatomos ir Administracinio teisės pažeidimo kodekso pataisos. Greičiausiai griežtės piniginės baudos atšvaitų nesegintiems eismo dalyviams.

Jau svarstomas naujas 2011— 2015 valstybinės saugaus eismo programos projektas. Jį kuriant buvo pateikta pasiūlymų iš kitose Europos šalyse pasiteisinusios kelių saugumo praktikos.

Remiantis ja, Lietuvoje ketinama plėsti automatinės greičio kontrolės sistemą įrengiant sektorinius greičio matuoklius, kurie matuoja ne momentinį važiavimo greitį vienoje kelio vietoje, bet vidutinį važiavimo greitį visame kelyje arba ilgame kelio ruože.

Planuojama tęsti eismo dalyvių elgesio kontrolę, vykdyti tikslines kontrolės akcijas, kurių metu bus orientuojamasi į tikslines saugaus eismo problemas: chuliganišką vairavimą, greitį, alkoholį, saugos diržus, šviesos atšvaitus, vairuotojų poilsio režimą.

Rengiamasi griežtinti transporto priemonių techninės būklės kontrolę, numatant saugesnių (naujesnių) automobilių įsigijimo skatinimą.

GROTOS: Susisiekimo ministerijos koridoriuose sklando idėjos piktybiškiausius Kelių eismo taisyklių pažeidėjus drausminti kalėjimu.

BAUDOS: Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininkas Kęstutis Dičius įsitikinęs, kad baudos nėra pats efektyviausias būdas kelių chuliganams sudrausminti. Komisaro žodžiais, būtina nedelsiant ieškoti efektyvesnių būdų.