Karas keliuose vėl pralaimimas

Karas keliuose vėl pralaimimas

Karas keliuose vėl pralaimimas

Šiaulių apskrities keliuose šiemet jau žuvo keturiolika žmonių, vien birželio mėnesį — devyni. Žuvusiųjų ir sužeistųjų skaičius, palyginti su pernai, vėl pučiasi lyg ant mielių.

Greitis, pavojingas manevravimas, chuliganiškas elgesys prie vairo — pagrindinės avarijų priežastys, sėjančios keliuose mirtį.

Edita KARKLELIENĖ

edita@skrastas.lt

Statistika sukrečianti

Dar pernai lengviau atsidusus, jog karas keliuose po trejų metų kovos pagaliau laimimas, šiemet vėl tenka suklusti ir sunerimti.

Šalies statistika rodo, kad pirmąjį šių metų pusmetį iki liepos 8 dienos keliuose žuvo septyniolika žmonių daugiau nei pernai - 138 eismo dalyviai: 48 vairuotojas, 47 pėstieji, 33 keleiviai, dešimt dviratininkų. Iš šiemet žuvusiųjų — devyni nepilnamečiai.

Pernai apie eismo dalyvių sąmonėjimą ir jų kultūros gerėjimą keliuose užsiminę Šiaulių pareigūnai dabar konstatuoja: avaringumas apskrities keliuose vėl įgauna pagreitį, o „gražia“ eismo statistika prieš kitas apskritis pasipuikuoti galėjusi Šiaulių apskritis šiandien nusiritusi į trečią vietą nuo galo.

Už šiauliečius labiau sunerimti turėtų tik Tauragės ir Klaipėdos apskritys, kuriose šiemet padaugėjo žuvusiųjų.

Juodasis birželis

Daugiausiai nerimo kelia birželio mėnuo, per kurį drastiškai išaugo ir žuvusiųjų, ir sužeistųjų, ir eismo įvykių bei kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičius.

Jei 2010-ųjų birželį Šiaulių apskrityje užregistruoti trys trijų žmonių gyvybes nusinešę eismo įvykiai, tai šiųmetį avarijose žuvo devyni žmonės: po vieną Joniškio ir Šiaulių rajonuose, trys — Pakruojo rajone ir keturi — Kelmės.

Joniškio rajono kelyje pirmąją vasaros naktį žuvo nuo kelio nusivertusio automobilio 58 metų keleivis. Tragiškos avarijos kaltininkas automobilį vairavo neblaivus.

Birželio 2-ąją Kelmės rajone, Junkilų kaime, žuvo trylikametis dviratininkas.

Po savaitės, birželio 9-ąją, Kelmės rajone, ties Kryžbarko kaimu, 71-erių vairuotojas trenkėsi į atvažiuojantį automobilį. Vairuotojas ligoninėje mirė, keturi keleiviai sužaloti.

Birželio 11 dieną Šiaulių rajone, ties Kužiais, žuvo motociklu važiavęs 36 metų Vokietijos pilietis. Trys mikroautobuso, su kuriuo susidūrė motociklas, keleiviai sužaloti.

Birželio 22-osios popietę Kelmės rajone, ties Rutelių kaimu, žuvo 74 dviratininkas. Birželio 25 dieną Mockaičių kaimo kelyje, nuvažiavęs nuo kelio žuvo 27-erių vairuotojas.

Birželio 29-osios rytą netoli Pakruojo susidūrus dviem automobiliams žuvo šeima: tėvai ir devynerių metų sūnus.

Ikiteisminį šios tragedijos tyrimą atliekantys pareigūnai ieško atsakymo, dėl kokių priežasčių automobilio vairuotoja, išvažiuodama iš šalutinio kelio, nepraleido pagrindiniu keliu važiavusio automobilio.

Nelaimės Šiaulių apskrities keliuose paženklintos ne tik tragedijomis. 44-iuose birželio mėnesį apskrityje įvykusiose avarijoje sužaloti 58 žmonės (Šiaulių mieste — 23), ne vienam prireikė reanimacinio gydymo.

Pagarba kelyje — paskutinėje vietoje

Šiaulių apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininkas Kęstutis Dičius neguodžia. Pasak jo, kelerius metus žingsnis po žingsnio stabilėjusi padėtis keliuose vėl pasuko blogąja linkme.

„Viskas, kas šiuo metu vyksta keliuose — tik blogyn, — dabartinę situaciją įvertino komisaras. — Apie eismo įvykius Šiaulių apskrityje apskritai sunku kalbėti, nes metų su tiek įvykių, kiek jų užfiksuota prasidėjus vasarai, ir su tokiomis pasekmėmis nebuvo jau seniai.“

Anot K. Dičiaus, didelė dalis eismo dalyvių keliuose virsta chuliganais, pamirštančiais pagarbą kitiems ir ciniškai pažeidinėjančiais KET.

Pagrindinė avaringumo priežastis, nurodo komisaras, ir toliau išlieka greitis: daugeliui erelių greitį ribojantys kelio ženklai negalioja — skraidoma ir mieste ir užmiestyje.

Vien birželio mėnesį šalies keliuose stacionariais ir mobiliais greičio matuokliais užfiksuota beveik 2400 greičio viršijimo atvejų, tarp skrajūnų — 325 Šiaulių miesto ir rajono gyventojai. Pernai pirmąjį vasaros mėnesį „prisiskraidė“ 219 vairuotojų.

Nors neblaivių vairuotojų, kurie sukėlė eismo įvykius, apskrities keliuose šiemet nustatyta penkiais mažiau, tačiau statistika vis dar tebėra liūdna. Nuo metų pradžios vien Šiaulių apskrities policijos pareigūnai nustatė 628 neblaivius vairuotojus.

Ne paskutinė eismo įvykių priežastis — chuliganiškas vairavimas: manevruojama pažeidžiant kelio ženklinimą, lenkiama draudžiamose vietose, o rodyti posūkius ypač jaunimo tarpe apskritai nebemadinga.

K. Dičiaus teigimu, daugėja ir pažeidimų, kai vairuotojai, išsukdami iš šalutinio kelio, įsitikinti, ar pagrindiniu niekas nevažiuoja, nesustoja, tik pristabdo. Neįvertinta situacija neretai būna lemtinga.

Spaudoje nemažai policijos prašymų padėti surasti avarijų sukėlėjus, kurie palikę sužalotus žmones iš nelaimės vietos pasišalina. Kuo tokie vairuotojai skiriasi nuo kriminalinių nusikaltėlių?

Ginklai dar nesudėti

Atrodo, kad kelių erelius tramdančius ginklus sudėti dar ne laikas. Tenka imtis naujų priemonių.

Šiaulių apskrityje liepos mėnesį pradedama vykdyti ir viešus ir neviešus patruliavimus. Kovoje su kelių eismo taisyklių pažeidėjais bus pasitelkiamas specialiomis policijos spalvomis nepažymėtas tarnybinis automobilis, kuriame situaciją kelyje stebės ir važiavimo greitį matuos uniformuotas pareigūnas.

„Netikėtumo faktorius turi būti, — sakė Kelių policijos biuro vadovas K. Dičius. — Kitaip saugumas kelyje gali tapti nebevaldomas.“

Numatomos ir akcijos, kai viename kelio ruože tam tikromis atkarpomis patruliuos keli policijos pareigūnų ekipažai. Galbūt vieni matuos važiavimo greitį, o kiti stabdys.

Liepos mėnesį į apskrities kelius metamos maksimalios policijos pareigūnų pajėgos, iki 50-ies procentų policininko darbo laiko numatyta skirti būtent matuoti važiavimo greitį.

Užaugo nauja kelių erelių karta (dėžutė)

Lietuvos policijos generalinio komisaro pavaduotojas Renatas POŽĖLA:

— Vairuotojai per trejus metus apsiprato su nuobaudomis už kelių eismo taisyklių pažeidimus, be to, užaugo nauja „erelių karta“. Juos sutramdyti policija policija ne visada pajėgi, todėl būtina dar kartą įvertinti administracinio poveikio priemones, prie kurių per trejus metus eismo dalyviai tiesiog priprato.

Trejų metų pakako ir užaugti naujai vairuotojų erelių kartai, todėl ir turime sveiku protu nesuvokiamus įvykius: mirtį sėjančius nuskridimus nuo kelio, kelis sykius viršytą greitį. Problema, kad tokie asmenys pavažinėję metus kelyje jaučiasi asais, 19— 27 metų vairuotojai yra pavojingiausi, nes jie dar nesubrendę kaip asmenybės.

TRAGEDIJA: Trijų žmonių — tėvų ir sūnelio — gyvybes birželio 29-osios rytą nusinešė avarija netoli Pakruojo. 

Janinos ŠAPARNIENĖS nuotr.

NUOBAUDOS: Policijos generalinio komisaro pavaduotojas Renatas Požėla įsitikinęs, kad efektyviausia prevencija kelių pažeidėjams — nuobaudų griežtinimas.

NERIMAS: Šiaulių apskrities policijos Kelių policijos biuro viršininkas Kęstutis Dičius neslėpė nerimo esama situacija keliuose. 

Jono TAMULIO nuotr.