
Naujausios
Apskrities vairavimo mokyklos — bene pačios prasčiausios
Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) duomenimis, Šiaulių apskrities vairavimo mokyklos bene silpniausiai šalyje paruošia būsimuosius vairuotojus. Kai kurios apskrities mokyklos, anot specialistų, ne tik nesuteikia elementariausių žinių, bet ir važinėti išmoko tik „Regitros“ maršrutais.
Edita KARKLELIENĖ
edita@skrastas.lt
Skaičiai — ne Šiaulių apskrities naudai
Tai, jog Šiaulių, Tauragės, Telšių apskrityse veikiančios vairavimo mokyklos silpniau ruošia būsimuosius vairuotojus, sprendžiama iš „Regitros“ duomenų, skelbiančių, kad egzaminų iš pirmo karto išlaikomumo rodikliai šiose apskrityse — žymiai prastesni už šalies vidurkį.
Šių metų pirmąjį pusmetį palyginus su pirmuoju 2007 metų pusmečiu apskrityje pretententų, išlaikiusių praktinį vairavimo egzaminą iš pirmo karto, skaičius dar sumažėjo.
Žinios — dėl egzamino
„Regitros“ Šiaulių filialo vyresniojo specialisto Algirdo Martinaičio teigimu, teorinio ir praktinio egzaminų rezultatai tiesiogiai priklauso nuo būsimųjų vairuotojų paruošimo.
„Egzaminuojamasis — tarsi vizitinė kortelė mokyklos, kuri vairuotoją ruošė, — sakė A. Martinaitis. — Argi normalu, jei žmogus penkis kartus neišlaiko vairavimo praktinio egzamino, o, pakeitęs instruktorių, jį išlaiko be problemų? Aišku, kad problema — ne mokinyje, o instruktoriuje.“
„Regitros“ specialisto nuomone, instruktoriai dažnai pritrūksta noro mokyti būsimą vairuotoją atsakingumo, saugumo. Kur kas dažniau esą pradedantieji mokomi važinėti tik tais maršrutais, kuriais bus egzaminuojama.
Vairavimo mokyklos, anot A. Martinaičio, turėtų išsamiai nagrinėti nūdienos aktualijas, ir neapsiriboti tik formaliu ruošimu egzaminui.
Kelių inspekcija: mokykloms trūksta stimulo
Tai, kad Šiaulių apskrities vairuotojų ruošimo įmonėms reikia pradėti rimčiau žiūrėti į darbą, teigia ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos specialistai.
„Panevėžio apskrityje išlaikomumo rezultatai nepalyginamai geresni. Gal Panevėžio vairavimo mokyklos turi stimulą stengtis geriau paruošti vairuotojus, o Šiaulių ne?“, — svarstė Valstybinės kelių transporto inspekcijos Šiaulių regiono departamento direktorius Virgilijus Statkus.
Pernai, pasirodžius vairavimo mokyklų reitingams, Transporto inspekcijos pareigūnai tikrino sąrašo apačioje esančias Šiaulių apskrities vairavimo mokyklas ir nustatė ne vieną pažeidimą.
Vieną Šiaulių apskrities vairavimo mokyklos veiklą dėl aptiktų grubių pažeidimų Transporto inspekcijos pareigūnams teko uždaryti. Vidutiniškai dvi iš trijų tikrintų mokyklų dėl pažeidimų baudžiamos.
Vairuotojai — valstybės reikalas
Vis dėlto V. Statkus įsitikinęs, kad vairavimo mokyklos nėra šimtu procentų atsakingos už saugų pradedančių vairuotojų važiavimą — nemažai pradedančiųjų piktybiškai nepaiso pamokymų ir ignoruoja vairavimo kultūrą.
„Tačiau dalis atsakomybės vairavimo mokykloms vis dėlto tenka. Kaip žinia, didžiausią įtaką avaringumui turi žmogiškasis faktorius. Jį turėtų ugdyti pradines žinias suteikiančios mokyklos“, — sakė departamento direktorius.
Lietuvos kultūros politikos instituto administracijos vadovo Antano Staponkaus nuomone, vairavimo mokyklų darbo kokybė turėtų rūpėti ne tik pačioms vairuotojus ruošiančioms įstaigoms, bet ir valstybei.
A. Staponkus mano, kad vairavimo mokyklas, siekiant stiprinti jų techninę bazę ir mokymo priemones, reikėtų remti ir valstybės lėšomis.
Vairuoti gali ne visi
Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių transporto katedros specialistas Zenonas Bogdanovičius įsitikinęs, kad saugiai vairuoti skirta ne visiems, norintiems vairuoti. Apie 90 procentų autoįvykių esą priklauso nuo žmogaus bei nuo jo psichofiziologinių savybių. Kad ir tokių kaip gebėjimas sukoncentruoti dėmesį.
„Jei žmogus sėda į automobilį ir bijo važiuoti, tai rimtas signalas, kad, esant avarinei situacijai, jis nesugebės išvengti pasekmių“, — sakė VGTU specialistas.
Z. Bogdanovičiaus nuomone, vairavimo mokyklose turėtų būti atliekami psichofiziologiniai testai, kurie atskleistų žmogaus savybes bei reakciją ekstremaliose situacijose.
Faktai
*Šiais metais Šiauliuose veikiančiame „Regitra“ filiale teisę gauti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą įgijo 5132 gyventojai (tuo pačiu metu pernai — 4477).
*Gerinant kelių būklę, sulaukiama atvirkštinio rezultato: eismo saugumas mažėja, greitis didėja, todėl didėja avaringumas.
*Daugiausiai skaudžių eismo įvykių sukėlė vairuotojai, turintys iki trejų metų vairavimo stažą.
*Jei mokinys „Regitroje“ tris kartus iš eilės neišlaikė teorijos arba praktikos egzamino, jis grąžinamas į tą pačią arba kitą vairavimo mokyklą tobulinti žinių.
*Vairavimo mokyklos baigimo liudijime dabar privaloma įrašyti vairavimo mokyklos ir instruktoriaus pavardę. Tikimąsi, kad ši tvarka padidins mokyklos atsakomybę.
MOKYKLOS: Šiuo metu Šiaulių apskrityje veikia 35 vairavimo mokyklos. Tai dešimtadalis visų šalies mokyklų.
REZERVAS: Valstybinės kelių transporto inspekcijos Šiaulių regiono departamento direktoriaus Virgilijaus Statkaus nuomone, mokyklos turi rezervo gerinti savo darbo kokybę.
RUOŠIMAS: Lietuvos kultūros politikos instituto administracijos vadovas Antanas Staponkus įsitikinęs, kad vairuotojų ruošimas — ir valstybės reikalas.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.