Klausos aparatas padeda girdėti ir susikalbėti

Klausos aparatas padeda girdėti ir susikalbėti

Klau­sos apa­ra­tas pa­de­da gir­dė­ti ir su­si­kal­bė­ti

Ne­su­si­kal­ba­te su ar­ti­mai­siais? Te­le­vi­zo­riaus gar­sas pa­si­da­rė neaiš­kus? Grei­čiau­siai jums pra­dė­jo silp­ti klau­sa. Lai­ku krei­pu­sis pa­gal­bos ir pri­tai­kius klau­sos apa­ra­tą, ne tik ge­riau ir aiš­kiau gir­di­ma, bet ir pri­stab­do­mas klau­sos sil­pi­mas. Apie klau­sos apa­ra­tus kal­ba­mės su bend­ro­vės „Lau­da­ta“ spe­cia­lis­te Ne­rin­ga IVOŠ­KIE­NE.

Jur­gi­ta JUŠ­KE­VI­ČIE­NĖ

jurgita@skrastas.lt

Pa­sak N. Ivoš­kie­nės, pa­sau­ly­je dau­gė­ja pra­stai gir­din­čių­jų, ir di­džiau­sią gru­pę su­da­ro vi­du­ti­nio am­žiaus žmo­nės. Tam įta­kos tu­ri triukš­mas, taip pat mu­zi­kos klau­sy­ma­sis per au­si­nes, stre­sas, vais­tai, ne­tin­ka­ma mi­ty­ba, oro už­terš­tu­mas, krau­jo­ta­kos su­tri­ki­mai, per­si­rgtos li­gos.

Jei pra­šo­te pa­šne­ko­vo kal­bė­ti lė­čiau, nuo­lat gar­si­na­tės te­le­vi­zo­rių ar ra­di­ją, pyks­ta­te ant na­miš­kių, kad su ju­mis neaiš­kiai kal­ba – tai po­žy­miai, kad pra­dė­jo silp­ti klau­sa.

Kar­tais klau­sos ne­ten­ka­ma stai­ga. Taip nu­tin­ka dėl li­gos, trau­mos ar net dėl stre­so. To­kiu at­ve­ju ga­li pa­dė­ti me­di­ka­men­ti­nis ar chi­rur­gi­nis gy­dy­mas, klau­sos pro­te­za­vi­mas.

La­bai svar­bu lai­ku kreip­tis pa­gal­bos į au­sų, no­sies, gerk­lės gy­dy­to­ją. Mat nu­si­lpus vie­nai au­siai, pa­ma­žu pra­de­da silp­ti ir ki­ta, pra­stė­ja kal­bos su­vo­ki­mas.

Spe­cia­lis­tė pa­ste­bi, kad žmo­nės vis dar dro­vi­si ne­šio­ti klau­sos apa­ra­tus, nors šiuo­lai­ki­niai yra be­veik ne­pas­te­bi­mi. Taip pat bai­mi­na­si, kad apa­ra­tas ne­pa­dės.

Pa­ren­kant klau­sos apa­ra­tą at­si­žvel­gia­ma į žmo­gaus am­žių, klau­sos pa­žei­di­mą, gy­ve­ni­mo bū­dą.

Vai­kams tai­ko­mos ge­riau­sios tech­no­lo­gi­jos, nes jiems rei­kia iš­mok­ti klau­sy­ti ir kal­bė­ti. Ki­to­kio apa­ra­to rei­kės sen­jo­rui, ku­ris ne­gir­di te­le­vi­zo­riaus, ne­su­siš­ne­ka su na­miš­kiais. Dar ki­to­kio rei­kės dir­ban­čiam žmo­gui, pa­vyz­džiui, mo­ky­to­jui.

„Svar­bu su­pras­ti, kad apa­ra­tas ga­li pa­stip­rin­ti klau­są, pa­ryš­kin­ti kal­bą. Jis 100 pro­cen­tų klau­sos neat­kurs. Jei­gu žmo­gus vi­siš­kai kur­čias, apa­ra­tas ga­li ir ne­pa­dė­ti. To­kiu at­ve­ju tai­ko­mi koch­lea­ri­niai imp­lan­tai“, – pa­žy­mi spe­cia­lis­tė.

N. Ivoš­kie­nė ro­do šiuo­lai­kiš­kus klau­sos apa­ra­tus. Vie­ni de­da­mi į au­sį, va­di­na­mi įau­si­niais. Jie be­veik ne­pas­te­bi­mi. Šie apa­ra­tė­liai ne­di­du­kai, to­dėl spe­cia­lis­tė jų ne­re­ko­men­duo­ja se­ny­vo am­žiaus žmo­nėms – bus sun­ku ir įžiū­rė­ti, ir su­čiu­pi­nė­ti. Jie skir­ti jau­nes­niems žmo­nėms, ku­rių klau­sa nė­ra la­bai nu­si­lpu­si.

Ki­ti apa­ra­tai – užau­si­niai. Pa­sak spe­cia­lis­tės, jie tu­ri dau­giau tech­ni­nių pa­ra­met­rų ir ga­li­my­bių pa­ly­gin­ti su įau­si­niais. Be to, užau­si­nė jų da­lis ne­di­de­lė, o spal­vą ga­li­ma pa­rink­ti pa­gal plau­kų spal­vą. Tai­gi jie tam­pa be­veik ne­pas­te­bi­mi.

Kar­tais žmo­nės skun­džia­si, kad klau­sos apa­ra­tas sklei­džia ne­ma­lo­nius gar­sus. Stan­dar­ti­niai au­sies įdėk­lai kram­tant, kal­bant ju­da, to­dėl ir sklei­džia įvai­rius gar­sus: kliuk­si, čir­pia, ūžia. Įdėk­lai tu­rė­tų bū­ti pri­tai­ky­ti ir pa­ga­mi­na­mi kiek­vie­nam pa­cien­tui in­di­vi­dua­liai.

„Prie apa­ra­to rei­kia įpras­ti. Pra­džio­je jo­kiu bū­du ne­rei­kia jo nu­sta­ty­ti la­bai gar­siai, nes sme­ge­nys per lai­ką at­pran­ta klau­sy­ti. Ne­lo­giš­ka ti­kė­tis, kad per 5 mi­nu­tes gir­dė­si­te kaip jau­nys­tė­je“, – sa­ko N. Ivoš­kie­nė.

Žmo­gaus klau­sa kei­čia­si, pri­pran­ta prie apa­ra­to, to­dėl jį rei­kia vis pa­re­gu­liuo­ti. Pri­tai­kius klau­sos apa­ra­tą pir­ma­sis ap­si­lan­ky­mas re­ko­men­duo­ja­mas po mė­ne­sio, ant­ra­sis – po 3–4 mė­ne­sių, vė­liau – kar­tą per pus­me­tį ar me­tus.

Kad apa­ra­tas ge­rai veik­tų, rei­kia jį pri­žiū­rė­ti. Įdėk­las kas dvi sa­vai­tes va­lo­mas spe­cia­lio­mis prie­mo­nė­mis, o apa­ra­tas (užau­si­nė da­lis) kiek­vie­ną nak­tį džio­vi­na­mas spe­cia­lio­je elekt­ro­ni­nė­je džio­vyk­lo­je ar­ba si­li­cio ge­lio kap­su­lių pa­gal­ba.

Ne­mo­ka­mai gau­ti klau­sos apa­ra­tą tu­ri tei­sę vi­si ap­draus­tie­ji pri­va­lo­muo­ju svei­ka­tos drau­di­mu: suau­gu­sie­ji – apa­ra­tą vie­nai au­siai, o vai­kai iki 18 me­tų ir stu­den­tai iki 23 me­tų – apa­ra­tus abiem au­sims. Ne­mo­ka­mi klau­sos apa­ra­tai vai­kams nuo ki­tų me­tų sau­sio bus ski­ria­mi kas 3 me­tus, suau­gu­sie­siems – kar­tą per 5 me­tus.

Jei­gu pa­cien­tas pa­gei­dau­ja mo­der­nes­nio, bran­ges­nio klau­sos apa­ra­to, jį ga­li įsi­gy­ti įmo­nė­je, tai­kan­čio­je klau­sos apa­ra­tus. Po to rei­kia kreip­tis į te­ri­to­ri­nį sur­do­lo­gi­nį ka­bi­ne­tą, kur iš­duo­da­ma pa­žy­ma Vals­ty­bi­nei li­go­nių ka­sai dėl kom­pen­sa­ci­jos.

Pa­sak N. Ivoš­kie­nės, no­rint ko­ky­biš­kai gir­dė­ti kar­tais apa­ra­to vie­nai au­siai neuž­ten­ka, to­kiu at­ve­ju ge­riau rink­tis du pa­pras­tes­nius, ne­gu vie­ną bran­gų.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Klau­sos apa­ra­tų spe­cia­lis­tė Ne­rin­ga Ivoš­kie­nė pa­ste­bi, kad vis dar žmo­nės dro­vi­si ne­šio­ti klau­sos apa­ra­tą, ta­čiau šiais lai­kais ga­li­ma pa­si­rink­ti be­veik ne­pas­te­bi­mus, ku­rie de­da­si į au­sį. Dėl sa­vo for­mos ir dy­džio jie dar va­di­na­mi pu­pe­lė­mis.

Šiuo­lai­ki­niai už au­sies de­da­mi klau­sos apa­ra­tai tu­ri di­des­nes tech­ni­nes ga­li­my­bes, yra ne­di­de­li, jų spal­vą ga­li­ma pa­rink­ti pa­gal plau­kų spal­vą.

Klau­sos pro­te­za­vi­mo spe­cia­lis­tai vie­ną kar­tą per mė­ne­sį UAB “Alsavita” kon­sul­tuo­ja dėl klau­sos apa­ra­tų, iš­ti­ria klau­są, pri­tai­ko klau­sos apa­ra­tus, ga­mi­na in­di­vi­dua­lius įdėk­lus, kon­sul­tuo­ja dėl prie­žiū­ros.

Ar­ti­miau­sia kon­sul­ta­ci­ja – gruodžio 7 d. (trečiadienį).

Bū­ti­na išanks­ti­nė re­gist­ra­ci­ja tel. (8630) 00453.

Vie­ta: UAB „Al­sa­vi­ta“ (Vy­tau­to g. 145, Šiau­liai).