Strategija - už 100 tūkstančių eurų, dėmesys - už nulį

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
Stra­te­gi­jos ren­gė­jai ti­ki­na, kad ją įgy­ven­di­nus Šiau­liuo­se gy­vens 150 tūks­tan­čių gy­ven­to­jų.
Lie­pos 4 die­ną Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė spręs, ar pa­tvir­tin­ti Šiau­lių mies­to eko­no­mi­nės plėt­ros ir in­ves­ti­ci­jų pri­trau­ki­mo stra­te­gi­ją. Tai il­giau nei me­tus reng­tas do­ku­men­tas, ku­ris mies­tui kai­nuo­ja 100 tūks­tan­čių eu­rų. Va­kar vy­ku­sia­me iš­plės­ti­nia­me vi­sų ke­tu­rių ko­mi­te­tų po­sė­dy­je pa­si­ro­dė ma­žiau nei pu­sė Ta­ry­bos na­rių. Ne­si­tei­kė pir­mi­nin­kau­jan­čio kė­dės užim­ti ir mies­to me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas. 100 tūks­tan­čių kai­nuo­jan­tis do­ku­men­tas mies­to po­li­ti­kų ne­su­do­mi­no.

Nei me­ro, nei dau­gu­mos po­li­ti­kų...

Išp­lės­ti­niai ke­tu­rių ko­mi­te­tų po­sė­džiai Sa­vi­val­dy­bė­je vyks­ta re­tai, kai svars­to­mi iš­ties mies­tui svar­būs klau­si­mai. Šį­kart tu­rė­jo svars­ty­ti, ar tin­ka­mai vil­nie­čių kom­pa­ni­jos UAB "Smart Con­ti­nent" eks­per­tai pa­ren­gė 15 me­tų stra­te­gi­ją, ku­ri tu­rė­tų lem­ti Šiau­lių eko­no­mi­nę plėt­rą ir in­ves­ti­ci­jų pri­trau­ki­mą.

Šią stra­te­gi­ją ren­gė­jai tu­rė­jo pa­baig­ti jau ko­vo mė­ne­sį, ta­čiau ter­mi­nas bu­vo pra­tęs­tas.

Iš 31 po­li­ti­ko sa­lė­je sė­dė­jo 14. Kvo­ru­mą (dau­giau nei pu­sę ko­mi­te­to na­rių) su­rin­ko tik Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to ko­mi­te­tas. Pa­ra­dok­sa­lu – iš 9 Mies­to ūkio ir plėt­ros ko­mi­te­to na­rių po­sė­dy­je pa­si­ro­dė trys.

Nors Sa­vi­val­dy­bės tink­la­la­py­je bu­vo įra­šy­ta, jog iš­plės­ti­niam ko­mi­te­to po­sė­džiui, ku­ria­me tu­rė­tų da­ly­vau­ti vi­si Ta­ry­bos na­riai, pir­mi­nin­kau­ja me­ras A. Vi­soc­kas, ta­čiau nei jis, nei du jo pa­va­duo­to­jai ne­pa­si­ro­dė.

D. Griš­ke­vi­čius bu­vo iš­vy­kęs į Vil­nių, o E.Eli­jo­šiaus dar­bot­var­kė­je bu­vo įra­šy­ta, jog jis da­ly­vaus ko­mi­te­tų po­sė­dy­je. Me­ro vie­šo­je dar­bot­var­kė­je tuo me­tu ne­bu­vo įra­šy­ta jo­kių prie­mo­nių.

UAB "Smart Con­ti­nent" va­do­vas And­rius Jar­žems­kis, pri­sta­tęs stra­te­gi­ją, žvilg­te­lė­jo į pir­mi­nin­kau­jan­čio kė­dę ir su­tri­kęs pa­reiš­kė, kad ne­ži­nia, kas tu­rė­tų ves­ti po­sė­dį. Te­ko im­tis šio dar­bo pa­čiam.

Ko­mi­te­tų rei­ka­las – pri­tar­ti ar­ba ne Ta­ry­bos spren­di­mo pro­jek­tui. Tai va­kar rū­pė­jo tik Ta­ry­bos sek­re­to­ria­to spe­cia­lis­tei. Trys ko­mi­te­tai spren­di­mo priim­ti ne­ga­lė­jo, nes ne­tu­rė­jom kvo­ru­mo, o Švie­ti­mo, kul­tū­ros ir spor­to ko­mi­te­to na­riai ap­sis­pręs bal­suo­da­mi Ta­ry­bo­je.

Kon­ku­ren­ci­nis pra­na­šu­mas – pi­gi dar­bo jė­ga

Vil­nie­čiai eks­per­tai Šiau­lių stra­te­gi­ją kū­rė kar­tu su mies­to Sa­vi­val­dy­be, pra­mo­nės ir vers­lo aso­ci­juo­tų struk­tū­rų, Šiau­lių uni­ver­si­te­to ir Šiau­lių vals­ty­bi­nės ko­le­gi­jos at­sto­vais. Kaip sa­kė A. Jar­žems­kis, eks­per­tai ne pa­ren­gė stra­te­gi­ją, o pa­dė­jo ją pa­si­reng­ti pa­tiems šiau­lie­čiams.

Nuo va­sa­rio 2 die­ną vy­ku­sio tar­pi­nio stra­te­gi­jos pri­sta­ty­mo šis ne­daug kuo sky­rė­si. Tuo­met sa­lė­je sė­dė­jo tik 5 po­li­ti­kai.

"Šiau­liai – eko­no­miš­kai stip­rus ir kon­ku­ren­cin­gas Lie­tu­vos re­gio­ni­nis cent­ras, ku­ria­me tel­kia­si iš­ma­ni tra­di­ci­nė pra­mo­nė ir pa­slau­gos, lo­gis­ti­ka, ir moks­lų tech­no­lo­gi­jo­mis bei ino­va­ci­jo­mis grįs­tas nau­jos kar­tos vers­las ir ku­rian­tis ge­ro­vę vi­suo­me­nei" – to­kia ar­ti­miau­sių 15 me­tų mies­to plėt­ros vi­zi­ja.

"Ne­pa­mirš­ta­me ir dir­ban­čių­jų vi­suo­me­nės, kad ta ge­ro­vė atei­tų. Ge­ro­vės vals­ty­bę su­kur­ti ža­dė­jo nau­ja­sis Pre­zi­den­tas, tai kad ta ge­ro­vė atei­tų į Šiau­lius su di­des­nė­mis al­go­mis", – sa­kė ren­gė­jas.

A. Jar­žems­kis įver­ti­no, kad Šiau­liuo­se su­si­for­ma­vę ne­di­de­lę pri­dė­ti­nę ver­tę ku­rian­tys tra­di­ci­nės pra­mo­nės sek­to­riai. Di­džiau­sia da­lis šiau­lie­čių dir­ba sau­su­mos trans­por­to sri­ty­je. Taip pat daug žmo­nių įdar­bin­ti bal­dų ga­my­bo­je, sta­ty­bo­se, po­pie­riaus, plast­ma­si­nių ga­mi­nių ga­my­bo­je, me­ta­lo ap­dir­bi­mo sriryje. Tai pra­mo­nės ša­kos, ku­rio­se no­rint bū­ti kon­ku­ren­cin­gam, ne­ga­li mo­kė­ti di­de­lių at­ly­gi­ni­mų.

Paaiš­kė­jo, kad eks­per­tas ne­la­bai tu­ri ži­nių, kad Šiau­liuo­se vei­kia Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė Šiau­lių oro uos­tas – tarp­tau­ti­nis ci­vi­li­nis oro uos­tas. 

Eks­per­tas ne­slė­pė, kad ap­klau­sus in­ves­tuo­to­jus, į klau­si­mą, ko­dėl pa­si­rin­ko Šiau­lius, daž­niau­sias at­sa­ky­mas – pi­gi dar­bo jė­ga, pa­to­gi geog­ra­fi­nė pa­dė­tis, tin­ka­ma mo­kes­ti­nė ba­zė. Ky­lant dar­bo už­mo­kes­čiui šis kon­ku­ren­ci­nis pra­na­šu­mas nu­stos veik­ti.

Pa­ly­gi­nę 29 Šiau­lių ro­dik­lius su Klai­pė­da, Pa­ne­vė­žiu, ša­lies vi­dur­kiu bei ke­tu­riais pa­na­šiais už­sie­nio mies­tais, pa­da­rė iš­va­dą, kad tie­sio­gi­nės už­sie­nio in­ves­ti­ci­jos bei ma­te­ria­lio­sios in­ves­ti­ci­jos Šiau­liuo­se že­mes­nės nei Pa­ne­vė­žy­je ir Klai­pė­do­je ir au­ga lė­čiau­siai, dar­bo jė­gos kie­kis ma­žė­ja, vi­suo­me­nė sens­ta spar­čiau, nei Lie­tu­vos vi­dur­kis, men­kai bend­ra­dar­biau­ja vers­las ir moks­las.

Vie­na iš ap­klaus­tų in­ves­tuo­to­jų įvar­din­tų pro­ble­mų – Šiau­lių uni­ver­si­te­tas ne­ren­gia rei­ka­lin­gų in­ži­ne­ri­nių pro­fe­si­jų ba­ka­lau­rų – in­ži­nie­rių, ga­my­bos va­do­vų ir pa­na­šiai.

Tuo pa­si­pik­ti­no Svei­ka­tos ir so­cia­li­nių rei­ka­lų ko­mi­te­to pir­mi­nin­kė Iri­na Ba­ra­ba­no­va, pa­reiš­ku­si, kad Šiau­lių uni­ver­si­te­tas yra hu­ma­ni­ta­ri­nės kryp­ties ir ne­tu­ri šok­ti pa­gal vers­li­nin­kų no­rus.

Rei­kia auk­štos pri­dė­ti­nės ver­tės pra­mo­nės

Ren­gė­jai siū­lo tris plėt­ros kryp­tis. Vie­na – pa­lik­ti vis­ką taip kaip yra. Vys­ty­ti tra­di­ci­nes mies­to ūkio ša­kas ir "taip ne­pa­ju­dė­ti iš vie­tos".

Prie­šin­ga kryp­tis – stai­giai rest­ruk­tū­ri­zuo­tis į aukš­tos pri­dė­ti­nės ver­tės vers­lą. Eks­per­tas priminė, kad yra ša­lių, ku­rios tai pa­da­rė.

"Ga­li­ma nu­si­pirk­ti pro­tus, at­si­vež­ti moks­li­nius cent­rus. Tai da­ro JAV, Iz­rae­lis, ima da­ry­ti Ki­ni­ja", – aiš­ki­no A. Jar­žems­kis.

Vis dėl­to stra­te­gi­jos ren­gi­mo gru­pė nu­spren­dė, kad mies­tui la­biau­siai tin­ka­ma tre­čio­ji kryp­tis – vys­to­ma vei­kian­ti pra­mo­nė – dar ki­taip va­di­na­ma "mel­žia­ma kar­vė", iš ku­rios gy­ve­na­ma. Ta­čiau ly­giag­re­čiai kiek­vie­na įmo­nė 10 pro­cen­tų už sa­vo par­duo­tą pro­duk­ci­ją gau­tų pa­ja­mų tu­rė­tų skir­ti pro­duk­tui, ku­ris bus su­kur­tas po 5 ar net 10 me­tų. Tik to­kia pra­mo­nė tu­ri atei­tį.

"Dė­ki­me į vers­lą, į moks­lo įstai­gas, kad už­gim­tų aukš­tos pri­dė­ti­nės ver­tės vers­lai", – agi­ta­vo eks­per­tas.

Mi­li­jo­nai į oro uos­tą – be stra­te­gi­jos

Pa­si­bai­gus po­sė­džiui, pa­si­tei­ra­vo­me, ar po pir­mo­jo pri­sta­ty­mo įver­ti­no iš­sa­ky­tas pa­sta­bas dėl Šiau­lių oro uos­to, ta­čiau paaiš­kė­jo, kad eks­per­tas ne­la­bai tu­ri ži­nių, kad Šiau­liuo­se vei­kia Sa­vi­val­dy­bės įmo­nė Šiau­lių oro uos­tas – tarp­tau­ti­nis ci­vi­li­nis oro uos­tas. Į jo plėt­rą sa­vi­val­dy­bė ar­ti­miau­siu me­tu pla­nuo­ja in­ves­tuo­ti apie 10 mi­li­jo­nų mies­to pi­ni­gų.

"Šiau­lių oro uos­tas – vals­ty­bi­nis klau­si­mas. Sten­gė­mės su­dė­lio­ti klau­si­mus, ku­rie yra su­si­ję su mies­to val­džios at­sa­ko­my­be. Ten NA­TO ka­ri­nė ba­zė vei­kia ..." – aiš­ki­no eko­no­mi­nės plėt­ros ir in­ves­ti­ci­jų pri­trau­ki­mo stra­te­gi­jos ren­gė­jas.

Priminus, kad ša­lia ka­ri­nės ba­zės vei­kia ir ci­vi­li­nis oro uos­tas, eks­per­tas preiš­kė: "Yra sau­gu­mo rei­ka­la­vi­mai ke­lia­mi. Mes nė­jo­me į tą sau­gu­mo klau­si­mą".

Pak­laus­tas, jei Šiau­liams pa­vyks įgy­ven­din­ti mi­nė­tą stra­te­gi­ją, po 15 me­tų kaip at­ro­dys mies­tas, A. Jar­žems­kis at­sa­kė: "Jei ro­dik­liai bus pa­siek­ti, tai čia gy­vens 150 tūks­tan­čių gy­ven­to­jų. Jų at­si­ras, jie at­va­žiuos, grįš. Jei bus gy­ven­to­jų, bus gy­vy­bės. At­gai­vin­ti mies­tą rei­kia per no­rą čia bū­ti. Jei ta stra­te­gi­ja bus įgy­ven­din­ta taip ir bus. Bet ar įgy­ven­dins, pri­klau­sys nuo tų, kas ta stra­te­gi­ja rū­pin­sis vi­są lai­ko­tar­pį. Mes kaip gy­dy­to­jai – pa­ra­šo­me pi­liu­lę, bet ar iš­gers li­go­nis ją kiek­vie­ną va­ka­rą jau ne­ži­no­me."

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
UAB "Smart Con­ti­nent" va­do­vas And­rius Jar­žems­kis pri­sta­tęs Šiau­lių eko­no­mi­nės plėt­ros ir in­ves­ti­ci­jų pri­trau­ki­mo stra­te­gi­ją sa­kė, esąs kaip gy­dy­to­jas – iš­ra­šo vais­tus, o ar li­go­nis gers kas va­ka­rą pi­liu­lę, jau li­go­nio rei­ka­las.