
Naujausios

Išplitęs simbolis
"Aušros" muziejaus Dailės skyriaus muziejininkė Jūratė Kaučikaitė sako, kad sumanymas parodą skirti rožei kilo dėl vilos rožyno.
Šiaulių miesto garbės pilietis, verslininkas Stanislovas Grušas praėjusį pavasarį parkui padovanojo per 1 300 rožių krūmų ir pavėsines. Per metus rožynas plėtėsi, savo rožes sodino žinomi asmenys, įstaigos, organizacijos.
Pasak J. Kaučikaitės, nuo neatmenamų laikų rožė buvo meilės ir grožio simbolis. Ji buvo laikoma šventu simboliu, sietinu su daugeliu skirtingų tikėjimų dievais ir deivėmis. Įvairiose kultūrose rožė yra jaunystės, tyrumo, žemiškos meilės ir atgimimo atitikmuo, nors drauge gali reikšti liūdesį, amžinybę, paslapties saugojimą ir ramybę.
Parodos "Rožės kodas" eksponatai pateikti net iš dvylikos Lietuvos muziejų (įskaitant "Aušros" muziejų), Všį "Alexandre Vassiliev fondas", kelių privačių asmenų.
Visuose parodos eksponatuose lankytojai išvys rožę. Eksponatai labai įvairūs: nuo XVI–XVII amžiaus koklių iš Valdovų rūmų, Lietuvos Dailės muziejaus iki XX amžiaus indų, garsių karališkų Europos porceliano manufaktūrų porceliano dirbinių.
Tekstilę pristato liaudiški lietuvių moterų siuviniai, siuvinėjimai. Yra ir dvi caro laikų skaros bei šiuolaikiška kiniška skara.
Senuosius tris moteriškų drabužių komplektus parodai paskolino Všį "Alexandre Vassiliev fondas", o 1960 metų siuvimo chalatą – Biržų krašto "Sėlos" muziejus.
Parodos akcentas – rožių motyvų kupinas moters kampelis su barokiniais foteliais, pagalvėlėmis, kilimu, gobelenu, ant stalelio išdėstytais kojaraiščiais, prisiminimų albumu, atvirukais ir puodelius su lėkštute. Taip ir norisi prisėsti arbatos.
Parodoje gausu moteriškų aksesuarų: dėžučių, rankinukų, auskarų, pakabukų. Įdomūs eksponatai – Suomijos apdovanojimai – "Baltosios rožės" medaliai.
Itin svarbi parodos dalis – paveikslai: tapybos ir grafikos kūriniai, senosios ir šiuolaikinės graviūros.
Rožės motyvų gausu ir liturginiuose rūbuose, šventųjų paveikslėliuose, skulptūrose. Rūpintojėlio galvą taipogi juosia erškėtrožių vainikas.
Apipintos legendomis
Parodoje šalia vaizduojamosios ir taikomosios dailės pateikiama informacija apie rožės ir jos simbolio vietą istorijoje, mene, buityje, literatūroje, atskleidžiamos sąsajos su religija ir kitomis sritimis.
Įvairiausias žinias apie rožes – nuo legendų iki kulinarijos, medicinos, vardų – galima perskaityti rožių arkų stenduose.
"Rožė asocijuojasi su gausa, prabanga, prašmatnumu. Rožės motyvas yra labai populiarus, rožė paplitusi ne tik kaip simbolis, bet ir buityje – kulinarijoje, medicinoje, grožio sferoje. Rožę rasime istorijoje, heraldikoje, religijoje. Ir tas motyvas keliauja jau kokius 5 tūkstančius metų, verčiasi iš vieno tikėjimo į kitą. Graikai, romėnai, būdami pagonys, rožę priskirdavo deivėms, krikščionys ją priskyrė Marijai. Rožė per ilgus metus įgyja naujų pavadinimų, įvaizdžių, kiti daiktai vadinami rožių vardu", – sako J. Kaučikaitė.
Pavyzdžiui, šiandien turime rožinį šokoladą, vyną, auksą, rožinį ūką.
Graikai, romėnai, būdami pagonys, rožę priskirdavo deivėms, krikščionys ją priskyrė Marijai.
Pasak muziejininkės, islame laikoma, kad rožė atsirado iš pranašo Mohameto prakaito lašų. Sufijai apsišlakstydavo rožių aliejumi melsdamiesi, kad lengviau susijungtų su kita dvasine erdve. Žmonės, matę Mariją, liudija, kad ji kvepėjo rožėmis.
Rožių aliejus buvo nepaprastai brangus produktas, vienu metu tapęs barterinių mainų objektu, valiuta. 1 gramas aliejaus yra lygu 10 kilogramų rožių žiedlapių.
J. Kaučikaitė sako, kad rožių selekcijos srityje ypač daug nuveikė kinai, jie pirmieji išvedinėjo rožių rūšis.
"Kinai žoles yra suskirstę į įvairias grupes, viena iš tų grupių, išvertus pažodžiui, yra žolės džiugintojos. Rožė – viena iš džiugintojų, ji sugeba nuimti sielvartą ir liūdesį", – sako muziejininkė.
Legendų apie rožes pasakojama apsčiai. Raudonos rožės labiausiai susijusios su krauju, dažnas legendų motyvas – bėga deivė, susižeidžia kojas ir kraujo lašai pavirsta rožėmis. Balta rožė neva atsiradusi, kai Afroditė jūroje išplaukė iš baltų putų – putos virto rožėmis.
"Įdomu, kad motyvas pereina per civilizacijas, religijas. Krikščionys vėliau sakė, kad rožės atsirado iš Kristaus kraujo", – sako J. Kaučikaitė.
Rožė priskirta ir šventosioms moterims: Rožė Limietė, Cecilija, Elžbieta laiko rožes. Apie Elžbietą pasakojama legenda: ji buvo karaliaus žmona, bet labai dosni ir labdaringa, maitindavo pavargėlius, ligonius, jiems nešdavo skreite duoną. Karalius norėdavo prigauti ją ir nubausti už šią veiklą. Prigauta Elžbieta atidengė skreitą: jame buvo ne duona, o rožių pumpurai.
"Krikščionys iš pradžių neigė rožę, kaip simbolį, priskyrė pagoniškiems dievams. Praėjo keli šimtmečiai ir rožė išpopuliarėjo. Rožė – gėlių karalienė, o Marija – dangaus karalienė", – sako J. Kaučikaitė.
Heraldikoje yra išlikęs pirminis rožės įvaizdis: penki lapeliai ir geltonas viduriukas. Iš pradžių šį ženklą naudojo karaliai, vėliau į savo herbus perėmė ir kilmingos šeimos. Šis ženklas nepakito iki dabar.
Parodoje "Rožių kodas" siūloma ne tik apžiūrėti su rožėmis susietus eksponatus, bet ir dėlioti stumdomą dėlionę, susikurti atviruką su rožių antspaudais.
Iš anksto užsisakius Chaimo Frenkelio vilos odos dirbtuvėlėse bus galima pasigaminti rožės žiedo formos sagę, žiedą ar plaukų papuošalą.
Paroda Ch. Frenkelio viloje veiks iki rugpjūčio 25 dienos.