
Naujausios
Šalia savo profesinės inžinieriaus veiklos R. Baldišius nuo studentavimo laikų domėjosi daile, apipavidalindavo tuometinius studentiškus sienlaikraščius, nupiešdavo jiems karikatūrų. 1970-aisiais metais Šiauliuose susibūrė jaunų karikatūristų būrelis-pedagoginio instituto Dailės, braižybos ir darbų katedros studentų, 1974 m. surengusių pirmąją karikatūrų parodą ir kitą 1976 m. šmaikščiu pavadinimu “Auklėk Jonelį, o ne Joną”, kurioje dalyvavo A.Aliejūnas, A.Jankauskas, K.Šiaulytis, G.Šuliejus, L.Vorobjovas. Tai davė pradžią šiaulietiškai karikatūros raidai, į karikatūristų gretas įsijungė A.Narbutas, S.Burneckis. Penktojoje Šiaulių karikatūros parodoje 1979 metais debiutavo ir R.Baldišius, po to jo kūriniai buvo eksponuojami visose šiauliečių parodose, respublikinėse karikatūrų parodose “Homo Sapiens”, eilėje užsienio parodų.
Taip jau supuolė, kad atvykus R.Baldišiui į Šiaulius čia pradėjo veikti Inžinierių namai. Kaip jis pats prisimena ir teigia “tai buvo unikalus to laikotarpio reiškinys, turėjęs išskirtinės reikšmės techninės inteligentijos gyvenime, jos profesiniame ir kultūriniame švietime”. 1980 ir 1984 metais šiuose namuose buvo surengtos personalinės R.Baldišiaus karikatūrų parodos, išleisti jų katalogai.
R.Baldišiaus karikatūrų tematika labai įvairi. Biurokratijos pasaulis atskleidžiamas rašomojo stalo personifikacija, popierių krūvomis užspaustu, įkalintu žmogumi, iš brėžinių išsprūdusiomis rodyklėmis, smogiančiomis į jų braižytojus, eismo ženklų paradoksais ir t.t.
Autorius sukūrė itin savitą karikatūros herojų – žmogeliuką, besigalynėjantį su įvairiausia technika – automobiliais, staklėmis, jų detalėmis. Dažnai ir pats technikos objektas tampa piešinio herojumi, įgydamas žmogiškų gyvybingumo ženklų. Kaip tik tame žmogaus ir daikto santykyje susidaro paradoksalios, alogiškos, juokingos situacijos. Ypač dėkingoje/nedėkingoje padėtyje atsidūrė dviratis, toks kasdieniškas ir vis naujai išrandamas.
Technikos pomėgis ir buvo viena iš paskatų rengti karikatūrų parodas, skirtas dviračio temai. Taip susiformavo mintis su lietuviškomis karikatūroms išeiti į platesnį pasaulį, surengti tarptautinę karikatūrų parodą, įvardijus ją “Velocartoon”, kuri ir įvyko 1988 metais, gegužės mėnesį, atidaryta Šiaulių parodų vitrinose Vilniaus gatvėje.
Tuo metu Šiauliai turėjo dviračių miesto vardą: čia dirbo dviračių gamykla “Vairas”, eksportavusi vaikiškus dviratukus į 80 pasaulio šalių, kiekvienais metais buvo rengiamos dviračių varžybos, veikė ir tebeveikia Dviračių muziejus.
Pirmajai parodai buvo atsiųsta 500 kūrinių iš vienuolikos valstybių. Tokia sėkmė paskatino organizatorius padaryti ją tradicinę, rengiamą kas dveji metai. Antroji paroda įvyko sunkiomis blokados sąlygomis 1990 m., trečioji 1992 metų paroda buvo itin gausi: jai 284 autoriai iš 54 šalių atsiuntė 653 kūrinius. Ketvirtoji-paskutinė paroda surengta 1994 metais, joje dayvavo 178 autoriai iš 37 šalių, atsiuntę 388 krinius. Didžioji dalis, per 2000-ių šių kūrinių buvo padovanota „Aušros“ muziejui. Įspūdingi ne tik skaičiai, bet ir kūrinių įvairovė bei jų meninė kokybė. Iš šio rinkinio 2011 m. balandžio mėn. Dviračių muziejuje buvo surengta paroda „Dviračių lenktynės karikatūrose“. R.Baldišius nuotaikingai kalbėjo parodos atidaryme: „Nuo sekmadienio atšils orai ,iš rūsių traukime dviračius, nuvalykime dulkes ir minkime pedalus“. Deja, rudeniop autorius iškeliavo anapilin...
Buvo išleisti trys gražūs spalvoti parodų katalogai, iškeliavę į parodų dalyvių šalis, atlikę reikšmingą Lietuvos vardo ir jos kultūros propagandos funkciją. "Velocartoon" kolekcijos parodos buvo surengtos daugelyje šalių, ten taip pat buvo išleista katalogų, bukletų, daug straipsnių ir straipsnelių užsienio spaudoje. Ne visos tos publikacijos pasiekė Lietuvą, daugiausia, atrodo, jų būta Vokietijoje.
Šios keturios parodos – savitas reiškinys, užimąs ryškią vietą Lietuvos karikatūros plėtotėje, įsijungime į tarptautinę areną. Ypač pirmajame jos raidos etape tai buvo lyg ir nebyli, tačiau ganėtinai vaizdi kultūrinės rezistencijos forma. Karikatūra prisijungė prie kitų smulkiosios grafikos žanrų (ekslibrisų, proginių autorinių atvirukų), kurių dėka Lietuva ir lietuviai pareiškė apie savo buvimą pasaulyje. O apskritai dviračio tema pasirodė esanti neišsemiama. Per dviračio temą į parodas įsiterpė ir laisvoji tema, visuomeninio gyvenimo ir politinės realijos, dviratis tartum tapo nūdienos pasaulio įvykių stebėtoju ir dalyviu.
R.Baldišiaus kūrybinis palikimas – tai meniniai kūriniai-karikatūros, kalbančios lakoniška grafine kalba, pasklidusios Lietuvos ir užsienio spaudoje, kataloguose ir albumuose, parodose, kolekcijose ir muziejuose. Anot autoriaus: „Nebūtina, kad žmogus karikatūrą suprastų taip, kaip autorius užmanė... Daugelį karikatūrų, pieštų prieš tris dešimtmečius, galima pritaikyti ir šiems laikams“. Tai aiškiai įrodo ir dabartinė paroda.