Atskiros žmonių grupės Šiaulius mato skirtingai

Gintarės DAKNYTĖS nuotr.
Kiek daugiau nei pusė Šiaulių miesto gyventojų patenkinti gyvenimu Saulės mieste.
Šiaulių miesto savivaldybės užsakymu antrą kartą buvo atlikta miesto gyventojų apklausa, siekiant išsiaiškinti jų nuomonę apie Šiaulių miesto įvaizdį. Savivaldybės administracijos Ekonomikos skyriaus vedėja Aistė Petkuvienė spaudos konferencijoje informavo, kad pirmoji apklausa vyko prieš dvejus metus. Jas lyginant Šiaulių miesto įvaizdį palankiai pirmojoje apklausoje vertino 44,65 procento apklaustųjų, o šįmet jau 51,63 procento. Buvo apklausiami gyventojai, verslo atstovai, studentai ir miesto svečiai. Miesto gyvenimo kokybė vertinama gana palankiai, tačiau skirtingos grupės ją mato per savo kasdienybės prizmę: verslui svarbus stabilumas, studentams – galimybės, o gyventojams – patogumas ir aplinka.

Vertintas Šiaulių miesto įvaizdis

Ekonomikos skyriaus vedėja komentavo, kad miesto įvaizdis buvo vertinamas keliais aspektais: per kultūrinį gyvenimą, miesto žinomumą, infrastruktūrą, turistinius objektus, ekonominę situaciją ir kitas sritis.

A. Petkuvienė apibendrino, kad miesto gyventojai teigiamai vertino gražėjantį miestą, viešąsias erdves, renginius, didelė jų dalis didžiuojasi miesto kultūra. Kiek prasčiau vertinta architektūrinė pastatų kokybė, gatvių būklė.

Verslo atstovai akcentavo Savivaldos bendradarbiavimą su verslo bendruomene, palankią investicinę aplinką, dauguma didžiuojasi miesto kultūra. Didelė dalis verslo atstovų buvo susirūpinusi miesto demografine situacija, gatvių būkle ir kokybe.

Studentai palankiai vertino studijų aplinką, vykstančius renginius, tačiau pasigedo aktyvesnio naktinio gyvenimo, praktikos ir įsidarbinimo galimybių, viešųjų poilsio erdvių.

Šiaulių svečiai teigiamai vertino paslaugų prieinamumą, viešąsias erdves, patogų susisiekimą. Siūlė gausinti renginių ir iniciatyvų skaičių, pritraukti kuo daugiau investicijų.

Savivaldybės atstovė aiškino, kad tokios apklausos parodo ne tik, kaip vertinamas Šiaulių įvaizdis, bet ir sritis, kurios turėtų būti tobulinamos, siekiant, kad miestas būtų būtų žinomas kuo plačiau ir iš teigiamos pusės.

Apklausta tūkstantis žmonių

Savivaldybės interneto svetainėje paskelbtoje apklausos apžvalgoje nurodoma, kad ji buvo vykdoma šių metų birželio – spalio mėnesiais. Apklausą organizavo įmonė iš Vilniaus „Švietmetis“. Apklausti gyventojai, verslininkai ir asocijuotų verslo struktūrų atstovai, svečiai (turistai), studentai. Apklausoje dalyvavo 1 001 responentas: 437 gyventojai, 193 verslo atstovai, 166 studentai ir 205 svečiai. Anoniminė apklausa buvo atliekama internetu, parengti 4 klausimynai skirtingoms grupėms lietuvių ir anglų kalbomis.

Gyventojai buvo pasiekti per Šiaulių miesto savivaldybės socialinius tinklus ir bendruomenių „Facebook“ grupes, kurios aktyviai jungia įvairių mikrorajonų narius. Studentų apklausa vykdyta bendradarbiaujant su Šiaulių aukštosiomis mokyklomis ir Šiaulių technologijų mokymo centru, dalijantis nuorodomis per institucijų informacinius kanalus.

Verslo atstovai pasiekti per Šiaulių pramonės ir amatų rūmus, verslo asociacijas ir moterų verslininkių bendruomenes, kurios aktyviai įsitraukia į miesto ekonominius procesus. Miesto svečiai prikviesti į apklausą per informacinius stendus su QR kodais, įrengtus Šiaulių turizmo informacijos centre (TIC), miesto viešbučiuose, geležinkelio stotyje ir kitose lankytinose vietose bei dalijant skrajutes mieste sutiktoms turistų grupėms.

Be to, informacinės skrajutės su QR kodais buvo dalijamos miesto švenčių metu bei gatvėse sutiktiems žmonėms – siekiant pasiekti tiek vietinius, tiek miesto svečius.

Dauguma apklaustų gyventojų – su aukštuoju išsilavinimu

Abejonių kelia, ar galima laikyti visiškai objektyvia miesto gyventojų apklausą dėl jos demografinės sudėties. Tarp apklaustųjų – 40 procentų sudaro 41–64 metų, o per 65-erius – vos kiek daugiau nei 8 procentai, nors mieste gyvena per 20 procentų pensinio amžiaus žmonių. Net 60 procentų apklaustųjų turi aukštąjį išsilavinimą, o pagal statistiką mieste tokių žmonių perpus mažiau. Per 66 procentus apklausos dalyvių sudarė moterys, tačiau jos sudaro apie pusę Šiaulių miesto gyventojų.

Dauguma apklaustų verslo atstovų (20,6 procento) veikia prekybos sektoriuje, kuris išlieka svarbiausia Šiaulių miesto ekonominės veiklos kryptimi.

Ryški dauguma studentų, studijuojančių Šiauliuose, kilę iš Šiaulių apskrities – jie sudaro daugiau nei tris ketvirtadalius visų respondentų (77,3 procento).

Dauguma apklausoje dalyvavusių miesto svečių – Lietuvos gyventojai (83 proc.), dažniausiai jie atvyksta į miestą iš Vakarų Lietuvos ir Šiaulių regiono. Užsienio svečiai sudarė tik 16,2 procento. Daugiausia respondentų – iš Ispanijos, Skandinavijos, Jungtinės Karalystės ir Vokietijos. Beje, tuo metu, kai vyko apklausa, Šiaulių NATO bazėje rezidavo Ispanijos kariai.

Labiausiai gyvenimu Šiauliuose patenkinti verslininkai

Dauguma apklaustųjų nurodė, kad gyvenimo sąlygos Šiauliuose juos tenkina arba tenkina iš dalies. Didžiausią pasitenkinimą miestu išreiškė verslo atstovai (76,4 procento), tuo tarpu studentai ir gyventojai buvo kiek santūresni, dažniau rinkdamiesi atsakymą „iš dalies“.

Apklausos rengėjų manymu, tai rodo, kad miesto gyvenimo kokybė vertinama gana palankiai, tačiau skirtingos grupės ją mato per savo kasdienybės prizmę – verslui svarbus stabilumas, studentams – galimybės, o gyventojams – patogumas ir aplinka.

Visų grupių nuomone, pagrindinė atsakomybė už Šiaulių miesto įvaizdį tenka Savivaldybei.

Kiek daugiau nei 50 procentų gyventojų iš dalies tenkina miesto infrastruktūra ir palankios sąlygos kurti verslą. 53 procentai – didžiuojasi miesto kultūra. Patraukliausios miesto lankytinos vietos: parkai, organizuojami renginiai. Priemonės, mažinančios emigraciją: darbo vietų pasiūlos didinimas, pragyvenimo lygio didėjimas.

Informacijos šaltiniai – skaitmeniniai kanalai, spauda, reklama, televizija

Anketas pildžiusių žmonių buvo klausiama, iš kur jie gauna informacijos apie Šiaulius. Analizuojant atsakymus paaiškėjo, kad pagrindinis informacijos šaltinis apie Šiaulius yra socialiniai tinklai („Facebook“, „Instagram“). Šiuose kanaluose gyventojai aktyviai seka naujienas, renginius ir miesto įvaizdžio iniciatyvas.

Taip pat minima Šiaulių miesto savivaldybės interneto svetainė, kuri svarbi gyventojams ir verslo atstovams. Reklamos iškabos, spauda ir televizija išlieka tradiciniais, bet papildomais informacijos šaltiniais – labiau pasyviais, tačiau vis dar atpažįstamais komunikacijos kanalais, ypač tarp vyresnio amžiaus respondentų.

Apklausos dalyvių pasiūlymai

Apklausos dalyviai ne tik išsakė savo nuomonę, bet ir pateikė pasiūlymų, kaip reikėtų pagerinti miesto įvaizdį.

Žmonės siūlė greičiau ir nuosekliau tvarkyti gatves. Gatvių kokybė ir remonto tempai – trūkumas, kurį dažniausiai nurodė beveik visų grupių atstovai. Taip pat siūloma spręsti automobilių parkavimo problemas.

Tarp kitų pasiūlymų dėl miesto infrastruktūros – nebesiaurinti gatvių, gerinti šaligatvių būklę.

Žmonės pastebi, kad reikėtų atnaujinti senus pastatus, viešąsias erdves, tvarkyti parkus, vaikų aikšteles, pjauti žolę, prižiūrėti aplinką. Mieste galėtų būti daugiau medžių, gėlynų, sutvarkyti Talkšos ežero paplūdimiai, jų tualetai, šiukšliadėžės. Talkšos ežero pakrantes siūloma labiau panaudoti renginiams.

Ekonominėje srityje siūloma ieškoti stambių investuotojų, kurie kurtų gerai apmokamas modernias darbo vietas, taip pat – palengvinti sąlygas smulkiajam verslui.

Žmonės mano, kad metas Šiauliuose įkurti keleivinį oro uostą, pasinaudojant Palangos pavyzdžiu.

Jaunimas norėtų, kad būtų plečiamos studijų programos (teisė, menai ir kita), stiprinama Vilniaus universiteto (VU) Šiaulių akademijos ir Valstybinės Šiaulių kolegijos studijų kokybė, skiriamos stipendijos.

Apklaustieji siūlo atnaujinti ir aktyvinti miesto turizmo informacijos centrą, labiau panaudoti įvaizdžio kūrimui „miesto ambasadorius“, „Pietinia kronikų“ naratyvą.

Šiauliečiams vis dar išlieka didelis naujo baseino su pirtimis poreikis.

Gyventojai patenkinti miestu mažiausiai iš visų keturių grupių

Apklausos rengėjai apibendrindami nurodo, kad visų keturių grupių pagrindinės teigiamai vertinamos sritys yra renginiai, žaliosios erdvės, kultūros ir švietimo infrastruktūra, patogi geografinė padėtis.

Tarp visų grupių dažniausiai kartojosi raktiniai žodžiai: „infrastruktūra“, „švara“, „renginiai“, „investicijos“, „komunikacija“.

Gauti duomenys atskleidžia, kad verslo atstovai (69,98 procento) ir miesto svečiai (60,89 procento) miesto įvaizdį vertina palankiausiai, studentų grupė (43,85 procento) išlieka vidutinio pasitenkinimo lygio, o gyventojų vertinimas (40,89 procento) išlieka žemiausias tarp visų respondentų, tačiau rodantis didėjantį optimizmą, palyginti su ankstesniais metais.

Manoma, kad šis bendras rezultatas rodo, jog miestas juda teigiama kryptimi, tačiau skirtingų grupių įžvalgos atskleidžia poreikį toliau stiprinti komunikaciją, infrastruktūrą ir jaunimo įtraukimą į miesto gyvenimą.