
Naujausios
Stebuklingi lašiukai
Skambina keturiasdešimtmetį perkopusi šiaulietė. Klausia, kaip sugaudyti ir nubausti legalius sukčius, socialiniuose tinkluose kuriančius pasakas ir pardavinėjančius žmonėms visokiausius papildus už nerealias kainas.
Jaunystėje buvusi liekna. Bet po kiekvieno gimdymo moteris vis priaugdavo svorio. Peržengus keturiasdešimtmetį, svoris dar labiau pradėjo augti. Nepadeda jokios dietos.
Suko galvą kaip atsikratyti viršsvorio, kuris ėmė trukdyti atlikti net kai kuriuos buities darbus. Ir kaip sykis facebook paskyroje išmetė informaciją apie stebuklingus lašiukus. Pateiktas vyresnio amžiaus moteriškės pasakojimas, kaip ji, vartodama tuos lašiukus, per mėnesį sulieknėjo taip ryškiai, kad kaimynai ją supainiojo su jos pačios dukra. Lieknėjimą tiesiog akyse pradėjusi jausti jau po kelių dienų vartojimo. Esą tie lašiukai degina nereikalingus pilvo riebalus. Pateiktos net dvi tos pačios moteriškės nuotraukos. Viena prieš lašiukų vartojimą, kita – po. Pastarojoje moteris tikrai atrodo nusikračiusi kokių 30 kilogramų.
Paskaičiusi tokį įtaigų rašinėlį, trijų vaikų mama susigundė tų lašų užsisakyti. Rizikavo, nes sudėtis iš natūralių gamtos medžiagų. Pamanė – bent jau nepakenks.
Turėjo pirkti bent tris buteliukus. 50 mililitrų buteliukas – 39 eurai. Sulaukė siuntos, pradėjo gerti kas vakarą po 40 lašų kaip nurodyta instrukcijoje. Suvartojo vieną, po to antrą buteliuką – jokio efekto.
Tuomet sulaukė skambučio iš „firmos“, kuri pardavė lašus, atstovės. Rusakalbė moteris klausė, ar padeda lieknėti jų produktas. Nepadeda. Tuomet „vadybininkė“ ėmė suokti, jog kartu su lašiukais reikia vartoti ir kapsules. Klientė privalėtų užsisakyti ir jų – tuomet suveiktų.
Sykį apgauta šiaulietė nenorėjo tos vadybininkės nė klausyti. O ta įkyriai, įsakmiu balsu liepė išklausyti. Kalbėjo tol, kol netekusi kantrybės šiaulietė tiesiog padėjo ragelį. Po kelių dienų skambino dar vienas tos pačios firmos atstovas. Reiškė susirūpinimą klientės sveikata, kol ta, pritrūkusi kantrybės, padėjo ragelį.
„Nejau nėra jokios socialinius tinklus prižiūrinčios institucijos, kad čia įmanomos tokios apgavystės ir melagystės? – klausia nusivylusi šiaulietė. – Tai sukčiavimas! Negi nėra kas sutramdytų žmonių sveikata spekuliuojančius sukčius?“
Ką pasakytų Unikauskas?
Šiaulietės pasakojamoje istorijoje savo lieknėjimo patirtimi neva dalijasi eilinė, niekam nežinoma, o gal apskritai neegzistuojanti moteris, paprasčiausiai, pavogus kokios nors socialinių tinklų vartotojos nuotrauką.
Tačiau papildų platintojų įžūlumas pasiekia tokias aukštumas, jog vardan pardavimų jie naudoja įžymių žmonių:gydytojų, politikų, televizijos žurnalistų ir laidų vedėjų atvaizdus, netgi balso tembrą. Dažniausiai „pasitelkiamas“ televizijos laidą „Klauskite daktaro“ vedęs gydytojas Alvydas Unikauskas. Neva jis be atvangos giria tai vieną, tai kitą maisto papildą, kurį neva atrado mokslininkai, o farmacininkai slepia nuo visuomenės, nes jiems patogiau, kad žmonės nepasveiktų, nuolat vartotų farmacijos pramonės siūlomus vaistus ir krautųsi milijoninius pelnus.
Štai prieš kelias dienas reklamuotas sąnarius neva atnaujinantis ir odą atjauninantis maisto papildas, kurio pagrindą sudaro druska sumaišyta su cinamonu. Bet pats problemų turintis žmogus susimaišyti negali. Esą mokslininkai sukūrė specialią technologiją, pagal kurią sumaišius cinamoną ir druską gaunamas stebuklingas papildas. Nuo jo sąnarių kremzlės atauga per kelias savaites.
Šią sensaciją neva pristato pats Andrius Tapinas. O televizijoje dažnai matomas žurnalistas neva ima interviu iš gydytojo Alvydo Unikausko, kuris neva tą interviu duoda.
Intarpuose gydytojo pagyras papildui patvirtina žmonės, neva jau išbandę šį stebuklą. Papildą giria net pats profesorius Vytautas Landsbergis. Ir vos nepatiki, kad politikas tikrai išbandė tą „stebuklą“. Mat, preciziškai atkartotas V. Landsbergio balso tembras ir intonacijos. Tik kai išsprūsta žodis „doktoras“, supranti, jog čia sukčių ir dirbtinio intelekto išdaigos.
Sėkmingai pavogtas ir interviu imančio žurnalisto, ir gydytojo Unikausko balsas bei atvaizdas. Bet ir jų kalboje išsprūsta užsienietiškas akcentas ir neteisingai perskaitomi kai kurie lietuviški žodžiai.
Prieš kelias dienas vėlų vakarą netgi drįsta paskelbti, kad gydytojas Unikauskas nušautas savo automobilyje. Matyt, kad būtų sustiprintas druskos ir cinamono veiksmingumo įspūdis.
Netrukus facebook,-e atsirado naujas sensacijų pristatinėtojas gydytojas Rytis Rimdeika, neva pasakojantis apie vandens ir citrinos poveikį lieknėjimui.
Tai ne vienintelės įžymios aukos. Neperseniausiai interviu apie kažkokį papildą neva davė medicinos mokslus krimtęs Europos parlamento narys Aurelijus Veryga. Dar seniau apie tai, kaip įveikė šlapimo nelaikymą, patirtimi neva dalijosi ir tokiu būdu stebuklingą maisto papildą reklamavo žurnalistė Edita Mildažytė. Pastebėjusi šį triuką socialiniuose tinkluose, žinoma moteris suglumo ir viešai aiškino, jog tokios problemos niekada neturėjo.
Tai tik ledkalnio viršūnė, kurią pastebėjau ir sukčių panaudotos asmenybės, kurias prisimenu. Jų buvo žymiai daugiau, nes beveik kasdien facebook paskyroje propaguojamas koks nors stebuklus ir perversmus sukeliantis maisto papildas.
Taigi, kiekvienas mūsų, jeigu tik turime profilį socialiniuose tinkluose arba reiškiamės televizijoje, esame nesaugūs. Mūsų atvaizdas ir balsas gali tapti sukčių masalu naiviems ir patikliems žmonėms.
O kai jie supras esantys apgauti, įžymybių reputacija susvyruos lyg per žemės drebėjimą.
Patiklūs pirkėjai, vieną kartą apgauti, įtartinais būdais reklamuojamų papildų daugiau niekada nepirks. Jų apsigavimą galima traktuoti kaip pamoką.
Be to, apsaugodami žmones daugiau nuveikti galėtų visuomenės sveikatos biurai, vaistinės, sveikatos priežiūros centrai, pareikšdami oficialią nuomonę apie biznierių propaguojamus papildus ir jų veikimo būdus.
Tačiau kuo dėti tie žmonės, kurių atvaizdas ir balsas panaudojami apgavystėms? Kaip jiems apsiginti?
Keista bet nei socialiniuose tinkluose, nei oficialioje žiniasklaidoje neteko girdėti sukčių bizniui išnaudotų įžymybių vertinimų. Atrodo, jog tyli ir pats gydytojas Unikauskas, kurio balsas ir atvaizdas bene dažniausiai virsta masalu ir kuris jau , ko gero ne vieną kartą „nušautas“.
Neatlieka tyrimo ir (ar?) žurnalistas Andrius Tapinas, kai jo paties autoritetas ir atvaizdas bei balsas panaudojamas neaiškiems biznierių tikslams. Tyli farmacininkai, nors tuose facebook siužetuose jie malami į miltus. Gal jie tiesiog nepastebi, nes daugelis tokių siužetų būna momentiniai? Patys jų kūrėjai perspėja, kad žmonės suskubtų pirkti papildus, nes įrašą tuoj ištrins nedraugai. Bet, veikiausiai, ištrina patys, kad nepastebėtų žmonės, kuriuos jie išnaudoja savo bizniui.
Ar teisėtvarkos institucijos gali padėti, apsaugoti, apginti?