Šiaulių miesto moksleiviai sudarė oro taršos žemėlapį

Šiaulių miesto moksleiviai sudarė oro taršos žemėlapį

Šiau­lių mies­to moks­lei­viai su­da­rė oro tar­šos že­mė­la­pį

Rū­šia­vi­mas, ma­žiau tar­šios na­mų šil­dy­mo sis­te­mos, vie­toj au­to­mo­bi­lių – dvi­ra­čiai ar­ba vie­ša­sis trans­por­tas – oro tar­šos klau­si­mus pa­de­dan­čios spręs­ti prie­mo­nės, įtrau­kian­čios vis jau­nes­nius žmo­nes. Šiau­lių gim­na­zi­jų ir pro­gim­na­zi­jų moks­lei­viai, mo­ky­to­jai ir moks­li­nin­kai vi­sus me­tus ty­rė mies­to oro ko­ky­bę, o re­zul­ta­tus per­kė­lė į vir­tua­lų že­mė­la­pį.

Spręs­ti oro tar­šos pro­ble­mas

„Šiau­lių mies­to gim­na­zi­jų ir pro­gim­na­zi­jų ap­lin­ko­je ty­rė­me KD2,5, KD10 da­le­lių, ang­lies mo­nok­si­do (CO), azo­to diok­si­do (NO2), ozo­no (O3) kon­cent­ra­ci­ją ore. Kar­tu su moks­lei­viais ir mo­ky­to­jais, nau­do­da­mi Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ap­lin­kos ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­jos prie­tai­sus nu­sta­tė­me, ku­rių mo­kyk­lų ap­lin­ko­je yra pra­sčiau­sia ap­lin­kos tar­šos si­tua­ci­ja“, – pa­sa­ko­ja Ro­ber­tas Kli­mas, Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­jos ve­dė­jas.

Prie ini­cia­ty­vos kiek­vie­no­je mo­kyk­lo­je pri­si­dė­jo maž­daug po 20 15–16 m. am­žiaus mo­ki­nių, ku­rie tar­pu­sa­vy­je pa­si­skirs­tė dar­bais: vie­ni už­siė­mė oro tar­šos šal­ti­nių ste­bė­se­na, ki­ti ma­ta­vo ir rin­ko duo­me­nis, dar ki­ti fik­sa­vo, ana­li­za­vo duo­me­nis.

„Ty­ri­mų vie­tas at­rin­ko­me pa­gal ne­to­li mo­kyk­lų esan­čių oro tar­šos šal­ti­nių iš­si­dės­ty­mą, pa­gal pa­grin­di­nes mies­to gat­ves, in­di­vi­dua­lių na­mų ra­jo­nus, me­de­ly­nus, kū­re­na­mas ka­ti­li­nes. Bai­gia­mo­sio­se kon­fe­ren­ci­jo­se Šiau­lių moks­lei­viai pri­sta­tė at­lik­tų oro tar­šos ty­ri­mų re­zul­ta­tus, pa­si­da­li­jo sa­vo įžval­go­mis, kaip bū­tų ga­li­ma spręs­ti ap­lin­kos oro tar­šos pro­ble­mas. Tai yra di­džiu­lis in­dė­lis į švie­tė­jiš­ką veik­lą ir in­for­ma­ci­jos sklai­dą mies­te apie oro ko­ky­bę ir jai įta­ką da­ran­čius veiks­nius“, – da­li­ja­si R. Kli­mas

Ga­lu­ti­nia­me ty­ri­mo eta­pe, kaip tei­gia pa­šne­ko­vas, vi­sa su­rink­ta me­džia­ga ir re­zul­ta­tai bu­vo per­kel­ti į in­te­rak­ty­vų že­mė­la­pį www.ty­ri­mu­ze­me­la­pis.lt, ku­ris lei­džia pa­ma­ty­ti Šiau­lių mies­to oro už­terš­tu­mą mo­kyk­lų ap­lin­ko­je.

Įt­rau­kė vi­są mies­tą

Šiau­lių gim­na­zi­jų ir pro­gim­na­zi­jų moks­lei­vių at­lik­ti oro tar­šos ty­ri­mai kar­tu su Šiau­lių mu­ni­ci­pa­li­nės ap­lin­kos ty­ri­mų la­bo­ra­to­ri­ja yra pro­jek­to „Ap­lin­kos oro ko­ky­bės ge­ri­ni­mas Šiau­lių mies­te“ ini­cia­ty­va.

Kaip pa­ste­bi šio pro­jek­to va­do­vė As­ta Ber­gi­nie­nė, Šiau­lių mies­tas kas­met gau­na įspė­ji­mus apie dvi­gu­bai vir­šy­tą vi­du­ti­nę pa­ros kie­tų­jų da­le­lių kon­cent­ra­ci­ją ore, to­dėl kaip nie­kad svar­bu kel­ti Šiau­lių mies­to bend­ruo­me­nių na­rių są­mo­nin­gu­mą ir pa­ska­tin­ti šiau­lie­čius im­tis sa­va­ran­kiš­kų veiks­mų, spren­džiant pro­ble­mas, su­si­ju­sias su oro tar­ša.

„Ska­tin­ti gal­vo­ti apie oro tar­šą ir dėl to ky­lan­čias pro­ble­mas bei apie tai, ką dėl oro ko­ky­bės ge­ri­ni­mo ga­li­ma pa­da­ry­ti kiek­vie­nas iš mū­sų – reik­tų pra­dė­ti nuo pat ma­žens. Džiu­gu, kad į Šiau­lių mies­to ap­lin­kos oro ste­bė­se­nos ty­ri­mą ir re­zul­ta­tų api­bend­ri­ni­mą bu­vo įtrauk­ti dar mo­kyk­li­nio am­žiaus žmo­nės. Ti­kiu, kad ši pa­tir­tis pa­ska­tins juos atei­ty­je rink­tis „ža­lią“ trans­por­tą, al­ter­na­ty­vas kie­to­jo ku­ro de­gi­ni­mui bei at­sa­kin­gai priim­ti įvai­rius gy­ve­ni­miš­kus spren­di­mus, su­si­ju­sius su oro tar­ša“, – pa­ste­bi A. Ber­gi­nie­nė.

Ji da­li­ja­si, kad į pro­jek­tą „Ap­lin­kos oro ko­ky­bės ge­ri­ni­mas Šiau­lių mies­te“ bu­vo įtrauk­tas ko­ne vi­sas mies­tas, o ne tik švie­ti­mo įstai­gos. Vy­ko se­mi­na­rai, bai­gia­mo­sios kon­fe­ren­ci­jos, edu­ka­ci­nės veik­los, ku­rių me­tu šiau­lie­čiai ir mies­to sve­čiai bu­vo kvie­čia­mi dis­ku­tuo­ti apie oro ko­ky­bės pro­ble­mas, da­bar­ti­nę Šiau­lių mies­to už­terš­tu­mo si­tua­ci­ją, iš­girs­ti bū­dus, kaip ko­vo­ti su tar­ša, da­ly­tis re­ko­men­da­ci­jo­mis.

Rink­sis ap­lin­kos ap­sau­gos kar­je­rą

Šiau­lių Sau­lė­te­kio gim­na­zi­jos mo­ky­to­ja Jur­gi­ta Ki­ze­liaus­kie­nė pa­ste­bi, kad oro tar­šos ty­ri­mai mies­te ne­si­bai­gia ir re­zul­ta­tai ne­bus už­da­ry­ti į stal­čių.

„Bu­vo įdo­mu ste­bė­ti mo­ki­nių įsi­trau­ki­mą, ty­ri­muo­se ak­ty­viai da­ly­va­vo­me ir mes, mo­ky­to­jai, nes ty­ri­mų me­to­dai ati­tin­ka mo­ko­mą­sias pro­gra­mas. Mo­ki­niai ga­lė­jo ug­dy­ti sa­vo pra­kti­nius įgū­džius, o įgy­tos ži­nios pri­si­dė­jo prie kas­die­nio su­vo­ki­mo. Dar ir da­bar su­si­lau­kia­me at­si­lie­pi­mų apie tai, kad mo­ki­niai sva­jo­ja atei­ty­je pa­si­rink­ti pro­fe­si­ją, su­si­ju­sią su ap­lin­kos ap­sau­ga, o įsi­ren­giant būs­tą, bū­ti­nai rink­sis ap­lin­ko­sau­gi­nius rei­ka­la­vi­mus ati­tin­kan­tį būs­to šil­dy­mą“, – pa­ste­bi Šiau­lių Sau­lė­te­kio gim­na­zi­jos mo­ky­to­ja Jur­gi­ta Ki­ze­liaus­kie­nė.

Jos tei­gi­mu, kiek­vie­na­me ty­ri­me da­ly­va­vu­si mo­kyk­la tu­rė­tų įsi­ver­tin­ti nu­sta­ty­tą pa­lie­ka­mą CO2 pėd­sa­ką ir im­tis konk­re­čių veiks­mų: per­žiū­rė­ti svar­bius pa­sta­tų ap­šil­ti­ni­mo klau­si­mus, kaip tau­po­ma elekt­ros ener­gi­ja, ar yra vie­tos, kur pa­si­sta­ty­ti dvi­ra­čius, ar tu­ri tin­ka­mą sta­dio­no dan­gą, ar yra ga­li­my­bė rū­šiuo­ti.

„Su mo­ki­niais ne­ma­žai dis­ku­ta­vo­me apie tai, ką reik­tų tvar­ky­ti ir keis­ti sa­vo gy­ve­na­mo­jo­je ap­lin­ko­je, mo­kyk­lo­je, kad oro tar­ša ge­rė­tų. Pag­rin­di­niai as­pek­tai, ką įvar­di­jo mo­ki­niai, tai – se­nų dy­ze­li­nių au­to­mo­bi­lių kei­ti­mas, šil­dy­mo sis­te­mų ka­ti­lų at­nau­ji­ni­mas, žo­lės ir miš­kų de­gi­ni­mo pro­ble­mos, ku­rias reik­tų ryž­tin­giau spręs­ti“, – pa­sa­ko­ja ji.

Apie pro­jek­tą: Įgy­ven­di­nant pro­jek­tą „Ap­lin­kos oro ko­ky­bės ge­ri­ni­mas Šiau­lių mies­te“, bu­vo sie­kia­ma in­for­muo­ti vi­suo­me­nę apie ap­lin­kos oro ko­ky­bės ge­ri­ni­mo bū­dus bei ga­li­mas neat­sa­kin­go el­ge­sio pa­sek­mes. Pro­jek­to me­tu or­ga­ni­zuo­tos įvai­rios vi­suo­me­nės in­for­ma­vi­mo veik­los, įtrau­kian­čios bend­ruo­me­nes į ap­lin­kos oro ko­ky­bės pro­ble­mų spren­di­mą, reng­ti se­mi­na­rai, edu­ka­ci­nės veik­los švie­ti­mo įstai­go­se. Su ap­lin­kos oro tar­ša su­si­ju­sios pro­ble­mos bei jų spren­di­mo bū­dai taip pat ap­tar­ti ra­di­ju­je, te­le­vi­zi­jo­je bei spau­do­je.

Straips­nis pa­reng­tas pa­gal Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų ir Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės fi­nan­suo­ja­mą pro­jek­tą „Ap­lin­kos oro ko­ky­bės ge­ri­ni­mas Šiau­lių mies­te“.

Užs. Nr. 417409