Bibliotekoje diskutuota apie autizmą

Bibliotekoje diskutuota apie autizmą

Bib­lio­te­ko­je dis­ku­tuo­ta apie au­tiz­mą

Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­jo­je bib­lio­te­ko­je vy­ko ap­skri­to sta­lo dis­ku­si­ja apie tai, kaip šian­dien gy­ve­na vai­kai, ku­riems diag­no­zuo­tas au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mas, ir jų šei­mos na­riai.

Šiau­lių uni­ver­si­te­to dak­ta­rė ir Šiau­lių „Rin­gu­vos“ spe­cia­lio­sios mo­kyk­los pe­da­go­gė Mar­ga­ri­ta Ju­re­vi­čie­nė su­si­rin­ku­sie­siems pri­mi­nė, kas yra au­tiz­mas. Pa­sak jos, jau vien ž

odis „spekt­ras“ pa­ro­do au­tiz­mo su­dė­tin­gu­mą, skir­tin­gu­mą, in­di­vi­dua­lu­mą. Kaip nė­ra vie­no­dų neu­ro­ti­pi­nių žmo­nių (va­di­na­mų nor­ma­lių), taip ir au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mo nė­ra vie­no­dų žmo­nių.

M. Ju­re­vi­čie­nė sa­ko, kad au­tiz­mo at­ve­jų diag­no­zuo­ja­ma vis dau­giau ir moks­li­nin­kai tai įvar­di­ja kaip epi­de­mi­ją.

Pa­sau­lio svei­ka­tos or­ga­ni­za­ci­jos duo­me­ni­mis, pa­sau­ly­je vie­nam iš 59 vai­kų nu­sta­to­mas au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mas. Lie­tu­vos svei­ka­tos hi­gie­nos ins­ti­tu­tas nu­ro­do, kad Lie­tu­vo­je yra apie 2 000 vai­kų, tu­rin­čių diag­no­zuo­tą au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mą. Šis su­tri­ki­mas pen­kis kar­tus daž­niau pa­si­reiš­kia ber­niu­kams.

Ko­dėl au­tiz­mo spekt­ro at­ve­jų dau­gė­ja, nė­ra vie­no at­sa­ky­mo. Ta­čiau jau aiš­ku, kad tai įgim­ta, ir vai­ko sme­ge­nys jau įsčio­se vys­to­si ki­taip nei neu­ro­ti­pi­nio žmo­gaus. Le­mia ir ap­lin­kos veiks­niai, to­kie kaip ma­mos li­gos nėš­tu­mo me­tu, tė­vų am­žius. Moks­li­niai šal­ti­niai nu­ro­do, kad au­tiz­mo spekt­ras daž­niau iš­reikš­tas in­te­lek­tua­lių tė­vų vai­kams.

Su­si­ti­ki­me ap­si­lan­kiu­si Ing­ri­da Ju­re­vi­čiū­tė, au­gi­nan­ti 11 me­tų au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mą tu­rin­tį sū­nų, sa­vo šei­mos pa­vyz­džiu iliust­ra­vo, kaip ne­leng­va su­lauk­ti pa­gal­bos įta­rus, kad vai­kui yra au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mas.

Kad sū­nui kaž­kas ne­ge­rai, ma­ma pa­ste­bė­jo, kai jam bu­vo me­tu­kai. Vai­kas nu­sto­jo do­mė­tis ap­lin­ka, klyk­da­vo, ne­si­leis­da­vo nei per­vys­to­mas, nei per­ren­gia­mas. Mo­te­ris pa­ti ėmė do­mė­tis au­tiz­mu, bib­lio­te­ko­je ieš­ko­jo li­te­ra­tū­ros, ir kai įta­ri­mai pra­dė­jo tvir­tin­tis, nuė­jo pas neu­ro­lo­gę. Iki tol nei pe­diat­ras, nei ki­ti me­di­kai nie­ko neį­ta­rė ir nie­ko ne­re­ko­men­da­vo. I. Ju­re­vi­čiū­tė sa­vo vai­ką už­re­gist­ra­vo į Vai­ko rai­dos cent­rą ir lau­kė ei­lė­je apie me­tus. Per tą lai­ką ne­nus­to­jo do­mė­tis, ką rei­kia da­ry­ti, kaip ug­dy­ti au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mą tu­rin­tį vai­ką. Li­ga diag­no­zuo­ta, kai vai­kui bu­vo ket­ve­ri.

„Da­bar leng­viau, bet vis tiek pa­gal­bos, ypač ne­mo­ka­mos, la­bai ma­žai. O mo­ka­mą ne vi­si ga­li įpirk­ti. Tai mus pa­ska­ti­no Šiau­liuo­se įkur­ti aso­cia­ci­ją. Pa­gal­ba iš Vil­niaus iki Šiau­lių lė­tai ei­na. Kal­bu ir apie spe­cia­lis­tų pa­gal­bą, ir apie in­for­ma­ci­ją, ir apie vi­suo­me­nės po­žiū­rį“, – sa­ko I. Ju­re­vi­čiū­tė, vie­na iš aso­cia­ci­jos „Šiau­lių lie­taus vai­kai“ įkū­rė­jų.

Po­vi­lo Vi­šins­kio bib­lio­te­ka, vie­na iš ne­dau­ge­lio Šiau­lių įstai­gų, ku­rio­je su­kur­ta drau­giš­ka au­tiz­mo spekt­ro su­tri­ki­mą tu­rin­tiems vai­kams ap­lin­ka, įreng­tas sen­so­ri­nio skai­ty­mo kam­ba­rys.

„Mū­sų dar­buo­to­jai do­mė­jo­si ty­ri­mais. Su­ži­no­ję, kad au­tis­tiš­kų vai­kų dau­gė­ja, mes nu­spren­dė­me iš­ban­dy­ti sen­so­ri­nio skai­ty­mo tech­ni­ką. Bai­gė­me spe­cia­lius mo­ky­mus, ku­riuos ve­dė tai­ko­mo­jo el­ge­sio ana­li­zės spe­cia­lis­tė. Mo­ky­mai bu­vo nau­din­gi, bet in­for­ma­ci­jos rei­kia dar dau­giau. Esa­me ge­ra­me ke­ly­je, o ge­riau­sias to ženk­las, kai iš už­siė­mi­mų išei­nan­tis vai­kas nu­si­šyp­so, pa­sa­ko, kad no­rė­tų dar atei­ti. Au­tis­tiš­kų vai­kų dė­me­sį pa­trauk­ti, kaip ži­nia, – mil­ži­niš­kas dar­bas“, – sa­ko Ur­tė Va­se­rie­nė, Šiau­lių ap­skri­ties vie­šo­sios bib­lio­te­kos dar­buo­to­ja.

Į dis­ku­si­ją įtrauk­ta ir Šiau­lių ra­jo­no vai­ko tei­sių ap­sau­gos sky­riaus pa­ta­rė­ja Edi­ta Pleš­kai­tė. Jos klaus­ta, kur ga­li pa­gal­bos ti­kė­tis to­kių vai­kų tė­vai, kai rei­kia pa­lik­ti vai­ką ke­lioms va­lan­doms.

„Ki­lo nau­jų idė­jų, kaip ga­lė­tu­me bend­ra­dar­biau­ti su sa­vi­val­dy­bė­mis, ko­kias pa­slau­gas ga­lė­tu­me plės­ti ir ko­kią pa­gal­bą teik­ti šei­moms“, – po su­si­ti­ki­mo sa­kė E. Pleš­kai­tė.

„Šiau­lių kraš­to“ inf.

Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­sios bib­lio­te­kos nuo­tr.

Pa­sau­li­nę au­tiz­mo die­ną, ba­lan­džio 2-ąją, Šiau­lių ap­skri­ties Po­vi­lo Vi­šins­kio vie­šo­ji bib­lio­te­ka lan­ky­to­jus kvie­tė pri­si­jung­ti prie ini­cia­ty­vos ir už­ra­šy­ti, ką ži­no apie au­tiz­mą.