
Naujausios
GYVENĘS PAGAL PRIESAIKĄ
dr. Stasys TUMĖNAS
Taip vadinasi ką tik pasirodžiusi atsiminimų knyga apie žymiąją Žiemgalos krašto asmenybę, folkloro ansamblių judėjimo Lietuvoje puoselėtoją, violončelininką, muzikos pedagogą Kazimierą Kalibatą (1938-2015). K. Kalibatas gimė 1938 m. sausio 29 d. Vilūnaičių kaime (apie 6 km nuo Lygumų). Mokėsi Kauno J. Gruodžio muzikos mokykloje, vėliau studijavo violončelės klasę Vilniaus konservatorijoje, dėstė Vilniaus, Šiaulių, Pakruojo muzikos mokyklose, 1993-2000 m. dirbo Šiaulių konservatorijoje ir Šiaulių universitete, buvo Šiaulių kamerinio orkestro ir fortepijoninio trio muzikantas, „Žiemgalos“ draugijos prezidentas, įvairių leidinių redaktorius ir sudarytojas. Jis atsirasdavo visur, kur skambėjo autentiška Šiaurės Lietuvos muzika, dainos, kur buvo kalbama apie krašto istoriją ir istorinės atminties saugą.
Plačios apimties knyga, kurią sudarė Kazimiero gyvenimo bendražygė, bendramintė Leonora Žukienė (vyriausiasis redaktorius Robertas Jurgaitis), sukomponuota tradiciškai, ją sudaro III pagrindiniai skyriai, gausiai iliustruoti nuotraukomis, dokumentų kopijomis.
Pirmojoje dalyje „Kultūrinė ir visuomeninė veikla“ publikuojamas išsamus apžvalginis Daivos Račiūnaitės-Vyčinienės straipsnis, pristatantis Kazimierą kaip muzikos pedagogą, folklorininką, tautinio atgimimo žadintoją. Juk daugelį ansamblių Kazimieras subūrė niūriais socializmo laikais.
Minimi jo įkurti praėjusio amžiaus aštuntajame dešimtmetyje „Sadaujos“, „Jievaro“, „Ventos“, „Nalšios“, „Krivūlės“ ir daugelis kitų kolektyvų. Kazimieras nuoširdžiai tikėjo, kad dainos skaidrina, taurina sielas, kilsteli žmogų į aukštesnę dvasios būtį. Suprask – visus pakelia, visus taurina – ir draugus, ir priešus... Apie jo pastangas suburti Šiaurės Lietuvos žiemgalius kalba Rimantas Klimas, Jonas Nekrašius, Laima Purlienė, R. Jurgaitis, Stasys Tumėnas.
Antrojoje dalyje „Draugų ir artimųjų atsiminimai“ publikuojami linkuvio Kazimiero Garšvos, buvusio „Žiemgalos“ prezidento Alfredo Šimkaus, pašvitiniečio Juozo Mockūno, Pakruojo krašto metraštininkės Zitos Buržaitės-Vėžienės, jaunystės pasipriešinimo bičiulių Algimanto Mišeikio, Zigmo Tamakausko, dailininko Romualdo Čarnos, fotografo Romo Urbo, gyvenimo draugės Leonoros Žukienės šilti, nuoširdūs atsiminimai.
K. Garšva konkretizavo, kad Kazimiero darbai – tai darbas Lietuvai ir Lietuvos Žiemgalai. Tie darbai dar nėra deramai įvertinti ir įvardyti, nes jau seniai K. Kalibatas suprato, kad „kol skambės mūsų protėvių senosios dainos, bus šokami jų šokiai ir prisimenami papročiai, tol mes išliksime kaip tauta, turinti savo nacionalinę kultūrą“.
Po 1990-ųjų Kazimieras atgijo, nušvito naujomis spalvomis, atvirai kalbėjo apie tai, ką iki tol turėjo pasakyti puse lūpų, dainos žodžiais ar nutylėjimu. Su kaupu pasiteisino, išdygo jo sovietmečiu daigintas grūdas. Knygoje pasakoju apie mūsų pažintį.
Su Kazimieru susipažinau Sąjūdžio metais, kai susitikdavome renginiuose, parodų atidarymuose, o dar intensyviau bendraudavome, kai jis ėjo „Žiemgalos“ draugijos prezidento pareigas. Ne kartą jį esu pavadinęs mūsų draugijos ideologu, kuris ne tik subūrė į santalką žiemgališkųjų tradicijų puoselėtojus Šiaurės Lietuvoje, bet ir rūpinosi, kad ta bendra veikla būtų tikslinga, kad bendrautų krašto kalbininkai, literatai, dailininkai, etnografai, knygų, leidėjai.
Su visais jais Žiemgalos XX a. pabaigos patriarchas Kazimieras rasdavo bendrą kalbą. Didžiuojuosi prisidėjęs, kad Kazimieras įsiliejo į Šiaulių pedagoginio instituto Muzikos katedrą. Pamenu, kaip tuometinis katedros vedėjas prof. E. Balčytis „agitavo“, koks kandidatas puikus folkloro specialistas, koks puikus violončelininkas, daugybės ansamblių įkūrėjas, koks jis reikalingas katedrai, institutui, miestui, kaip jį vertina prof. Saulius Sondeckis ir pan. Žodžiu, aiškino tai, ką aš ir pats puikiai žinojau ir man nereikėjo „advokato“, kuris įrodinėtų Kazimiero asmenybės pliusus.
Kazimieras Šiaulių aukštojoje mokykloje dirbo nuo 1993 metų rugsėjo 1 d. iki 2000 m. birželio 30 d. Kadangi mus siejo ne tik tiesioginiai darbo santykiai fakultete, bet ir „Žiemgalos“ draugijos reikalai, dažnai diskutuodavome apie draugijos problemas, būsimus darbus, veiklas.
Fakultete Dailės didaktikos katedroje tuo metu dirbo žiemgaliai dailininkai nuo Pušaloto – prof. Vitolis Trušys, doc. Raimondas Trušys; Lietuvių kalbos didaktikos katedros vedėja buvo lituanistė iš Pasvalio krašto prof. Genovaitė Kačiuškienė, ji puikiai mokėjo dešimtis Šiaurės Lietuvos krašto dainų, tad Kazimieras turėjo daug bendraminčių ne tik tarp muzikos specialistų, bet ir tarp dailininkų, kalbininkų.
Kartu Šiauliuose realizavome ne vieną projektą – surengėme dailės parodų, žiemgalių konferenciją su mūsų krašto skaitovais, aktoriais Rimu Jovu, Nomeda Bėčiūte, daugelio renginių siela Olita Dautartaite. Visuose tokiuose susiėjimuose būtinai dalyvaudavo Kazimiero pakviesti svečiai iš Pakruojo: aktyvi seniūnė Janina Dirbanauskienė, Kultūros skyriaus vedėjas A. Šimkus, ligoninės vyriausiasis gydytojas, kultūros mecenatas Rimas Armonas.
Kazimieras puikiai suprato, kad praeities dainas, pasakojimus, krašto naratyvą būtina ne tik perteikti šventėse, bet ir užfiksuoti knygose, kad tai išliktų ir būtų perduota ateities kartoms. Minėtinos jo pastangos ir įdirbis rengiant leidinius. Jis buvo knygų „Linelius roviau, dainavau“ (Onos Bluzmienės tautosakos ir atsiminimų rinktinė, 1990), „Pakruojo apylinkės“ (1996), „Dainos žuvusiai jaunystei“ (1997) ir kt. vienas iš sudarytojų, redakcinių kolegijų narys. Kazimieras labai didžiavosi, kai 2001 m. pasirodė „Versmės“ leidyklos išleista monografija „Lygumai. Stačiūnai“. Ši 896 puslapių knyga, kurios vienas iš sudarytojų irgi buvo Kazimieras (kartu su R. Jurgaičiu ir Povilu Krikščiūnu), jam buvo ypač svarbi.
Trečiojoje knygos dalyje „Kazimiero Kalibato atsiminimai, straipsniai, laiškai“ publikuojama labai dalykiškai parašyta Kazimiero autobiografija, užrašyta daug faktinės medžiagos apie gimtąjį Vilūnaičių kaimą: ūkininkai, rėžiai, kaimo gyventojai, darbai ir papročiai, vestuvių aprašymas. Atskirai pristatomos kalendorinės šventės ir papročiai Žiemgaloje, kaimo kryžiai, vakarėliai, šeimos papročiai, kaimo pirtys, vietovardžiai, kaimo kapeliai ir kt.
Šioje dalyje yra ir Kazimiero straipsnis apie savo jaunystės bičiulį iš Linkuvos violončelininką, pedagogą Juozą Čelkauską, kurį muzikos pasaulio gyvenimo kelias nuvedė į Maskvą.
Pabaigoje spausdinami K. Kalibato laiškai Latvijos muzikei, violončelininkei Austrai Rulei; laiškai Aušrai Šiaulienei; abipusis susirašinėjimas su Juozu Čelkausku.
––
Grįžkime prie knygos pavadinimo. Minėdami Vasario 16-osios šventę, šiais metais daug kalbėjome apie istorinės atminties saugojimo svarbą, minėjome drąsių 8 Lietuvos vyrų 1949 metais Minaičiuose pasirašytą mūsų tautos istorijai reikšmingą Deklaraciją.
Kazimiero gyvenimo pavyzdys liudija, kad pokario metais buvo ir daugiau dokumentų, išsakytų priesaikomis, liudijančiomis, kad mūsų jaunuomenė pokariu kovojo ne tik miškuose, bet ir mieste susibūrę į pogrindines organizacijas.
Kazimieras, mokydamasis Kauno Juozo Gruodžio muzikos mokykloje, vėliau Vilniaus konservatorijoje, buvo vienos iš slaptų jaunimo organizacijų 1957 metais įkūrėjas. Kai KGB demaskavo antisovietinę jaunimo organizaciją, jų nariai, tarp jų ir Kazimieras, buvo pašalinti iš aukštųjų mokyklų su įrašu dokumentuose: ,,aktyvūs nacionalistinių-religinių grupių dalyviai“.
Knygoje aprašomi tų metų įvykiai. Kazimiero teigimu, Lietuvoje nauja patriotinio judėjimo banga kilo numalšinus sukilimą Vengrijoje: „Jau 1956 m. dalyvavau antisovietinėje demonstracijoje per Vėlines, senose Kauno kapinėse. Mitinge prie Nežinomo kareivio kapo drąsiai buvo pareikštos Tėvynės laisvės troškimo idėjos, demaskuota sovietinio okupanto skleidžiama ideologija ir jos režimas“.
Pristatomoje knygoje spausdinamas autentiškas K. Kalibato ir jo bendražygių Zigmo Tamakausko, sesers Vandos Kalibataitės parengtas priesaikos „Savo Tautai, Tėvynei Lietuvai“ tekstas. Tas tekstas yra puikus gyvosios Lietuvos istorijos pavyzdys, su kuriuo pedagogai turėtų supažindinti mūsų jaunimą per patriotinio auklėjimo, krašto pažinimo renginius, istorijos pamokas mokyklose. Priesaiką K. Kalibatas davė 1957 m. Zapyškio bažnyčioje. Joje atsispindi jaunatviškai maksimalistinis ir atviras patriotizmas:
„Per visą savo gyvenimą būti tikros lietuviškos dvasios, būdo, charakterio ir papročių tautiečiu. Stengsiuos giliai pažinti savo Tautos didžiąją praeitį, Jos šviesią ateitį, Jos kultūrą, gyvenimą, visa tai, kas riša mane su Ja. Vengsiu klaidinančių rusų arba kitų tautų savybių ir ideologijų, kurios naikina ir degraduoja lietuvišką sąmonę ir kūną. Kiekviename žingsnyje būsiu pastabus, savikritiškas ir visapusiškai pasiruošęs veikti Tautos labui. Stengsiuos kiek galima daugiau atgaivinti žmonėse tautiškumą ir nurodyti bendrus tikslus bei dabartinę padėtį.
Tėvynė šaukia mane. Prisiekiu Jai atiduoti visus savo sugebėjimus, visas jėgas, o jei prireiks, ir gyvybę. Kiekviena tauta iš prigimties – laisva. O Lietuva per amžius buvo mylinti ir turinti laisvę Tauta. Kiek yra padėtų aukų Jos laisvei išsaugoti, bet dar daugiau reikės jėgų ir aukų tai taip trokštamai laisvei atgauti. Nors dabar dar nėra pribrendęs momentas šią garbingą ir šventą pareigą atlikti, bet visada esu pasiruošęs ją įvykdyti.
Mano šeima – mūsų Tauta. Mes Jos vaikai. Gyvensim, kaip broliai.“
Knygoje spausdinama ir daugiau dokumentų kopijų, tardymo protokolas, kuriame – ir Valstybės saugumo komiteto pirmininko pulkininko A. Randakevičiaus slaptas raštas pačiam LKP komiteto sekretoriui drg. Antanui Sniečkui.
Simboliška, kad knygą išleido „Versmės“ leidykla (vadovas Petras Jonušas), nes daug darbo metų Kazimieras bendradarbiavo su šia leidykla.
Gyvenęs pagal priesaiką. Atsiminimai apie Kazimierą Kalibatą. Vilnius: „Versmės“ leidykla. 352 p. Tiražas 500.
Kalibatų šeima 1950 m. Pakruojyje. Stovi Kazimieras Kalibatas ir Vanda Kalibataitė, sėdi tėvai Ona Kalibatienė ir Kazimieras Kalibatas (iš asm. K. Kalibato archyvo).
Kazimieras Kalibatas su „Linkavos“ etnografinio ansamblio vadove Stanislava Lovčikaite 2007 m. Pakruojo dvaras. R. Urbo nuotr. (iš asm. K. Kalibato archyvo).