
Naujausios
Parodoje atskleidė senosios fotografijos paslaptis
Trečiadienį Šiaulių fotografijos muziejaus studijoje televizinių projektų režisierius ir fotografas Mindaugas Meškauskas pademonstravo, kaip gimsta ferotipiniai atvaizdai ir pristatė parodą „Amžinas atvaizdas“.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Ferotipija – XIX amžiaus viduryje išrastas fotografinis procesas, kai atvaizdas sukuriamas ant metalinės plokštelės šlapio kolodijaus būdu.
Ši technologija – sudėtinga, reikalauja žinių ir įgūdžių. XIX amžiaus viduryje, kai fotografijos technologija žengė pirmuosius žingsnius, tai buvo išbandymas ir besifotografuojančiajam, ir fotografui.
Fotografas pirmiausia turėdavo paruošti stiklo ar metalo plokštelę, nupoliruoti, užlieti ją koloidijaus emulsija ir, šiai dar neišdžiuvus, fotografuoti.
M. Meškauskas itin švariai nuvalė plokštelę kreidos milteliais, kad neliktų nė menkiausio pėdsako. Paruošė sidabro nitrato vonelę. Ant kruopščiai nuvalytos plokštelės užliejo koloidinį tirpalą ir įmerkė į sidabro nitrato vonelę. Su vienu litru tirpalo galima padaryti 30 nuotraukų.
Prieš fotoaparatą fotografas pasisodino Fotografijos muziejaus direktorę Viliją Ulinskytę-Balzienę.
Kad fotografija būtų kokybiška, besifotografuojančiajam tekdavo išsėdėti be menkiausio judesio 8–20 sekundžių. Anksčiau žmonės būdavo sodinami į specialius spaustuvus – kad tikrai nesujudėtų. Dabar fotografavimas palengvintas – M. Meškauskas naudoja LED šviesą, tad procesas vyksta greičiau.
Šlapią plokštelę fotografas izoliavo nuo šviesos, įdėjo į fotokamerą. Po keliolikos sekundžių ją išėmė – atvaizdas įamžintas.
Galiausiai į vonelę įmerktoje plokštelėje išryškėjo V. Ulinskytės-Balzienės portretas.
Fotografijos muziejuje pristatyta ir M. Meškausko fotografijų paroda „Amžinas atvaizdas“. Jos herojai – žinomi Lietuvos meno pasaulio žmonės.
„Ferotipai spinduliuoja sunkiai paaiškinamą magiją. Gal jų grizailiška monochromija, o gal metalizuotas sidabro žvilgesys suteikia šiems atvaizdams savotiško kilnumo, taurumo, rafinuotos prabangos skonį? Tokį atvaizdą norisi įrėminti kaip brangų paveikslą, perduoti kaip paveldimą vertybę“, – taip M. Meškausko kūrybą įvertino menotyrininkė dr. Simona Makselienė.
Paroda „Amžinas atvaizdas“ Fotografijos muziejuje veiks iki kovo 11 dienos.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Prieš fotografo Mindaugo Meškausko fotoaparatą sėdo Fotografijos muziejaus direktorė Vilija Ulinskytė-Balzienė.
Ant kruopščiai nuvalytos plokštelės fotografas užliejo koloidinį tirpalą.
Magiškas momentas – vonelėje ryškėja atvaizdas.
Fotografo Mindaugo Meškausko rankose – ferotipijos būdu sukurtas portretas.