
Naujausios
Prieglobstis nepritampančiam vaikui
Lietuvoje drastiškai mažėja jaunimo mokyklų. Dėl mokinių skaičiaus kovojančios ugdymo įstaigos linkusios integruoti ir specialiųjų poreikių bei sutrikusio elgesio, motyvacijos mokytis stokojančius vaikus.
Kelmės rajone Budraičių kaime įsikūrusi Tytuvėnų jaunimo mokykla taip pat šiemet išliko tik per plauką. Savivaldybės specialistai rajono Tarybai jau buvo parengę sprendimo projektą ją uždaryti, nes rugpjūčio viduryje dar neturėjo reikiamo moksleivių skaičiaus.
Tarybos posėdyje mokyklos direktorė Danutė Buivydienė informavo, jog užsipildė visos trys klasės. Kelmės ir aplinkinių rajonų paaugliams reikalinga mokykla išliko.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Čia neklausinėja apie praeitį
Dešimtoji klasė. Pamoką savo auklėtiniams veda jau 22 metus čia dirbanti mokytoja Renata Valatkienė.
„Visi vaikai geros širdies. Tik kai kurie dėl judrumo, dėl charakterio savybių ar gyvenimo aplinkybių nesugebėjo pritapti kitose mokyklose“, – sako pedagogė.
Karolis mokėsi Anglijoje. Ten nepatiko. Džiaugiasi, kad drauge su mama grįžo į Lietuvą ir gali mokytis gimtąja kalba.
Vyganto tėvai atsikėlė į Budraičius gyventi. Labai patogu lankyti jaunimo mokyklą.
Denisas iš Rokiškio. Jo brolis baigė jaunimo mokyklą. Tame pačiame pastate įsikūrusiame Profesinio rengimo centre įgijo specialybę ir liko gyventi Budraičiuose. Denisas nusprendė sekti brolio pėdomis.
Agnė čia mokosi nuo septintos klasės.
Evaldas bandė lankyti gimnaziją. Lėtesnis vaikinukas ten patyrė patyčias. Patekęs į jaunimo mokyklą atsiskleidė. Dainuoja duete.
Paklausti, ką darys baigę dešimt klasių, dauguma sako: „Leisimės į apačią“. Žemesniuose aukštuose – Kelmės profesinio rengimo centro Tytuvėnų skyrius. Čia galima įgyti floristo, automechaniko ir kitas specialybes. Dabar automechaniko specialybę renkasi nemažai mergaičių. O berniukai nevengia floristo profesijos.
„Čia prieglobstį ir ramybę randa iš bet kokios aplinkos atėję, kartais net nusikaltę vaikai, – sako Jaunimo mokyklos direktorės pavaduotoja Nijolė Šaltmerienė. – Mes jų neklausinėjame apie praeitį. Čia gyvenimą gali pradėti nuo balto popieriaus lapo.“
Išmokyti apsikabinti
Jaunimo mokykloje, kur klasėse dešimt ar mažiau mokinių, didelėse mokyklose į užribį nustumti, sunkiau prisitaikantys paaugliai patenka į kitokią atmosferą. Čia sulaukia daugiau pedagogų dėmesio. Jiems socializuotis padeda psichologai ir socialiniai darbuotojai. Čia jie atskleidžia savo talentus. To nedrįstų padaryti gimnazijose, kur lyderiauja lengviau prisitaikantys mokiniai.
„Gavau auklėtinę, kuri ankstesnėje mokykloje nuolat bėgdavo iš pamokų. Čia nebėga. Gal kad kaimas? Pabėgti nėra kur, – svarsto N. Šaltmerienė. – Gyvena bendrabutyje. O čia griežta kontrolė. Auklėtoja prižiūri, kad visi lankytų pamokas. Pati auklėtinė pripažįsta: „Jeigu grįžčiau į ankstesnę mokyklą, vėl bėgčiau iš pamokų."
Kita mergaitė atėjusi į mokyklą nepratarė žodžio. Užguita. Nedrąsi. Dabar dainuoja, veda renginius.“
Pasak pedagogių, į Jaunimo mokyklą dažniausia ateina traumuoti vaikai. Nepilnos šeimos. Tėvai išvykę į užsienį. Skurdas namuose, kai iki darbo dienos pabaigos maistas šaldytuve negali būti liečiamas. Dar ateis seniūnijos socialinė darbuotoja ir pamatys, kad šaldytuvas tuščias.
Išsiskyrę tėvai. Mokinio mama užsienyje. Tėvas Lietuvoje, bet turi sugyventinę. Toji susilaukia kūdikio. Viltį, kad tėvas grįš pas mamą dar turėjęs vaikas suvokia, kad to jau nebus. „Turiu „broliuką“, – su nuoskauda ir pykčiu atvykęs į mokyklą praneša. Ir susigūžia kelioms dienoms. Dabar tapo dar labiau nereikalingas. Tenka įdėti daug pastangų, kol „atšyla“. Mokytojos ir direktorė jiems turi kompensuoti tai, ko negauna namuose.
Čia jie gali įeiti į mokytojo ar direktorės kabinetą. Palikti kuprinę ar iš namų atsivežtą mantą, jei prieš pamokas nespėja nunešti iki bendrabučio kambario. Čia pirmiausia papasakoja ir savaitgalio įspūdžius.
Kartais pasitaiko, kad po savaitgalio neatvyksta į mokyklą. Auklėtojos skambina į namus. Vaikas jau nesigėdija pasakyti, kad neturėjo pinigų kelionei. Šeima dar negavo pašalpos.
Todėl mokykla rengia tik nemokamas ekskursijas. Netgi ledų išvykoje visiems nuperka, nes vaikas gali neturėti pinigų – sakys, kad ledų tiesiog nenori.
„Paauglius čia tenka išmokyti bendrauti, pasisveikinti, apsikabinti. Daugelis namuose nemato šilumos. Nors yra vaikų ir iš tvarkingų šeimų, kurių tėvai rūpinasi. Tik paauglys – sudėtingo charakterio, sunkiai pristaikantis prie aplinkos“, – pasakoja N. Šaltmerienė.
Paauglius daug ko tenka išmokyti. Kartais net elementariausių dalykų – atskirti gėrį nuo blogio. Pradėjęs mokytis vaikinukas bendraamžiams giriasi: „Vogiau mašinas. Dabar mane teis. Vartojau narkotikus.“ Tai pateikia kaip žygdarbį. Tenka ilgai dirbti, kol paaugliui padedi išspręsti jo bėdas, kol įtikini, jog tokie dalykai nėra žygdarbis.
Mokytojai džiaugiasi, jog pastaruoju metu išnyko alkoholio problema. Anksčiau kai kurie mokiniai po savaitgalio į mokyklą atvažiuodavo pagiringi. Dabar tokių dalykų jau nepasitaiko.
Kiekvienam – po planšetę
Jaunimo mokyklos direktorė Danutė Buivydienė džiaugiasi, jog mokykla išliko. Per 24 jos gyvavimo metus sukurta puiki materialinė bazė. Kiekvienam mokiniui tenka po planšetę, kiekvienas mokytojas turi nešiojamąjį kompiuterį darbui. Kabinetuose – multimedijos.
Tytuvėnų jaunimo mokykla vienintelė šalyje turi bendrabutį. Tai padeda drausminti mokinius, išlaikyti su jais glaudesnius kontaktus. Mokiniai nemokamai maitinami.
Mokytojai kasmet kelia kvalifikaciją dalyvaudami tarptautiniuose projektuose, parsiveždami patirties iš užsienio šalių. Pusė pedagogų dalyvavo mokymuose Italijoje, Bulgarijoje, Rumunijoje. Kai kurių projektų dėka tobulinasi ir naktį budinčios darbuotojos, valytojos.
Projekte „Samsung mokykla ateičiai“ Tytuvėnų jaunimo mokykla konkuravo su daugybe solidžių šalies gimnazijų bei kitų ugdymo įstaigų ir laimėjo projektą, patekdama tarp dvylikos geriausiųjų, nes pateikė išradingų ir inovatyvių idėjų.
„Dalyvaudamos „Samsung“ projekte penkios mokytojos sužinojo apie pačias naujausias programas, apie kurias nebuvo net girdėjusios. Po kursų apmokė savo koleges, – pasakoja D. Buivydienė. – Aukštesnės kvalifikacijos mokytojai gali daugiau duoti mokiniams. Kiekvieną pamoką mokinių žinios vertinamos pažymiu. Tuos pažymius sudėjus, išvedamas oficialiai fiksuojamas pažymys. Tai didina motyvaciją. Mūsų mokiniai gerai pasirodo įvairiuose rajone rengiamuose konkursuose ir viktorinose.“
Autorės nuotr.
Tytuvėnų jaunimo mokyklos direktorė Danutė Buivydienė sako, jog mokiniai į jos kabinetą ateina ne kaip pas direktorę, o kaip pas žmogų.
Betarpiškas mokytojų ir mokinių bendravimas padeda paaugliams įveikti kompleksus.