
Naujausios
Izraelis. Naujieji metai rugsėjo mėnesį
Lietuvoje Naujieji metai sutinkami linksmai ir triukšmingai. Izraelyje laikas prieš Naujuosius Metus ir po Naujųjų – tai susikaupimo metas. Manoma, jog tai Atpildo ir teismo diena.
Naujuosius Metus Izraelis švenčia rugsėjo mėnesį, pagal senąjį savo kalendorių. Šiemet pagal šį kalendorių 5779 – ieji metai.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Neatleidžia žmogus, atleidžia Dievas
Judėjų tikėjimą išpažįstantys izraeliečiai tiki, jog būtent Naujųjų Metų dieną buvo sukurta Žemė ir pirmasis jos žmogus Adomas. Tai įvyko 3761 metais prieš mūsų erą. Pridėjus šios eros metus, išeitų, jog dabar eina 5779 –ieji metai.
Naujieji Metai žydų laikoma teismo ir atpildo diena. Laikas prieš Naujuosius vadinamas baisiomis dienomis, nes manoma, jog tuo metu baudžiama už piktadarystes ir apdovanojama už nuopelnus, sprendžiamas žmogaus likimas ateinantiems metams.
Prieš Naujuosius Metus, vadinamus Roš Hašana, izraeliečiai dešimt dienų skiria dvasiniam susikaupimui. Daug meldžiasi. Nes artėja Jom Kipuras – Atlaidų diena.
Jau dvylika metų Izraelyje gyvenanti lietuvė pasakoja, jog vietos gyventojai Naujuosius čia savaip švenčia dar ir prasidėjus Naujiesiems metams iki Jom Kipuro. Tikima, jog Jom Kipuro naktis yra paskutinė, kai lemiamas žmogaus likimas ateinantiems metams. Kaip jis gyvens, kokia bus sveikata. Manoma, jog tą dieną Dievas atlygina už gerus darbus ir skiria bausmes už nuodėmes.
Iki tos dienos visi skuba atsiprašyti, jeigu ką yra įskaudinę ar įžeidę. Ne visuomet tas, kurio atsiprašai, atleidžia. Atsiprašyti galima bandyti tris kartus. Jeigu nuskriaustasis vis tiek neatleidžia, tikima, jog Atlaidų dieną atleidžia Dievas. Nuodėmė nubraukiama.
Per Jom Kipuro šventę tikintieji nevalgo ir negeria 24 valandas. Niekas niekur nevažiuoja. Visą tą laiką tik meldžiasi. Pilnos sinagogos baltai apsirengusių žmonių. Tauta tampa panaši į angelus.
Po Jom Kipuro ateina linksmesnė Šventojo Rašto diena. Tai šabatų šabatas. Tuomet valgomas į medų padažytas obuolys, kuris simbolizuoja saldžius ateinančius metus, valgoma žuvis, geriamas vynas. Ant stalo būtinai dedamas granato vaisius, nes tikima, jog jis turi 613 sėklelių, lygiai tiek, kiek judėjai priedermių arba vykdytinų įsakymų.
Religija turi didelės įtakos Valstybėje. Tačiau ne visi gyventojai, net ir patys žydai, mėgsta tikinčiųjų kišimąsi į žmonių gyvenimą, griežtas dogmas, o labiausiai nervina, kad valstybė skiria daug mokesčių mokėtojų pinigų išlaikyti religinėms bendruomenėms.
Šventoji žemė turistams
Pagal senąjį testamentą gyvenantys žydai su Kristumi susijusias vietas, kurias mes vadiname Šventąja žeme, palieka turistams. Jų būriai čia kartais traukia norėdami išvengti su Kalėdomis ir Naujaisiais Metais susijusių buitinių rūpesčių. Tačiau Haife, kur kažkada gyveno vokiečių kolonistai, ir kitose tusristų lankomose vietose jau gruodžio pradžioje vis dėlto įžiebiamos Kalėdų eglutės dėl europiečių turistų.
Ypač populiari ekskursija į Galilėjos Nazaretą, kur, kaip tikima, užaugo Kristus. Čia prabėgo dalis mesijo žemiškojo gyvenimo metų. Dabar šis miestas laikomas Izraelio arabų sostine.
Pirmiausia turistų autobusas, žinoma, sustoja prie suvenyrų parduotuvėlės, kur siūlomos ikonos ir kitokie menkniekiai.
Gidė perspėja čia nepirkti 8 dolerius kainuojančių krikšto marškinių. Esą prie Jordano upės už 25 dolerius gausime visą kompleksą paslaugų: bilietą už įėjimą prie Jordano upės, baltus krikšto marškinius su Kristaus atvaizdu, rankšluostį, sertifikatą, liudijantį, jog pasikrikštijome ir dešimties dolerių kuponą, už kurį galėsime pirkti suvenyrus toje pačioje krautuvėlėje.
Paskui keliaujame į bažnyčią, pastatytą toje vietoje, kur gyveno Šventoji šeimyna. Bažnyčios požemyje, uoloje išlikęs kambarėlis su staleliu ir ant jo degančia žvake.
Sieną aplink bažnyčią puošia įvairių šalių dovanoti Dievo Motinos paveikslai. Tarp jų ir Lietuvos Aušros vartų Marija.
Iš Nazareto patraukiame prie Jordano upės. Istorinė Jordano upė išteka iš Golano aukštumos ir įteka į Negyvąją jūrą. Didžioji dalis šios upės vandens sunaudojama buitinėms reikmėms.
Turistus ši upė traukia, nes pasakojama, jog Jonas Krikštytojas čia pakrikštijo Jėzų Kristų. Ir kitus žmones jis kvietė atsiversti bei krikštytis. Turistams čia taip pat suteikiama galimybė pasikrikštyti.
Pasinaudojame šia teise. Nusiperkame 25 dolerius kainuojantį paslaugos paketą. Gauname viską, ko reikia šiai atrakcijai. Apsirengiame baltus marškinius ir panyrame į Jordano upės vandenį. Panirti reikia tris kartus, tik tuomet Krikštas galioja. Šlapi grįžtame į persirengimo kambarį, nusišluostome į komplektą įdėtu baltu rankšluosčiu, persirengiame ir grįžtame į parduotuvėlę pirkti suvenyrų už gautą dešimties dolerių kuponą.
Atrakcija kiek juokinga. Tačiau nepanirti į šalia seniausio pasaulio miesto Jericho esančią istorinę Jordano upę, prie kurios atvykai pirmą ir paskutinį kartą gyvenime, būtų nuodėmė.
Šiandien Jordano upės ištakos yra pasienio zona tarp Izraelio ir Jordanijos. Ribas saugo ginkluoti kariškiai. Peržengti ar perplaukti upės ribų niekam nerekomenduojama.
Grįžus į autobusą, gidė pasirašo ant mūsų serifikatų, liudijančių apie krikštą. Ji tvirtina turinti tokią teisę, nes pasirašyti privalo liudininkas. O ji matė, jog tikrai pasikrikštijome.
Vakarop aplankome dar vieną su Kristumi susijusią vietą Galilėjos arba Tiberiados ežerą, kartais vadinamą Galilėjos jūra.
Manoma, jog Kristus čia parodė kai kuriuos savo stebuklus. Žengdamas ežero paviršiumi jis atėjo pas savo mokinius. Sutramdė didžiulę audrą, kai bangos jau sėmė mokinių valtį.
Prie Galilėjos ežero Jėzus po savo mirties paskutinį kartą pasirodė savo mokiniams. Kai Magdelena, nuėjusi prie jo kapo, nerado kūno ir šaukė „Kur mano mokytojas?“ Kristus jai liepė eiti prie ežero ir pranešti žvejams, kad čia jis pasirodys. Sustojęs ant didžiulio akmens jis kaip visuomet kalbėjo metaforomis: kvietė užmesti tinklus žvejybai ir „ganyti jo avis“ – tai yra, vadovauti jo įkurtai bažnyčiai.
Toje vietoje stovi ir sena bažnyčia. Jos viduje – akmuo, ant kurio esą stovėjo Kristus.
Jeruzalėje galima aplankyti gatvelę ir namą, kuriame, kaip manoma užaugo Dievo motina Marija. Kambarėlis giliame požemyje. Naujoji Jeruzalė pastatyta ant senosios griuvėsių.
Turistai traukia į Betliejų, kur kaip manoma, gimė Kristus, lanko Alyvų kalną, per kurį Kristus įžengė į Jeruzalę, koplytėlę, pastatytą toje vietoje, kurioje Kristus buvo nukryžiuotas.
Autorės nuotr.
Prie Galilėjos ežero, kur, kaip tikima, Kristus po mirties paskutinį kartą pasirodė savo mokiniams, pastatyta bažnyčia. Jos viduje – akmuo, ant kurio kreipdamasis į savo mokinius, stovėjo Kristus.
Jordano upėje „pasikrikštija“ pulkai turistų.
Šventosios šeimynos namai Nazarete. Virš jų pastatyta bažnyčia.
Jeruzalėje senoje gatvelėje, kurioje, kaip tikima, užaugo Dievo motina Marija, giliame požemyje saugoma vieta, kur ji gyveno.