
Naujausios
Vitkevičių šeimos istorija: angelas iš Pašiaušės dvaro
„Sukilėlių korimas Šiauliuose“ – 1863 metų įvykį įamžinusio dailininko Stanislovo Vitkevičiaus (Stanislaw Witkiewicz, 1851–1915) kūrinio kopiją į redakciją atnešė šiaulietis dizaineris, kraštotyrininkas Vilius Puronas. Piešinys suintrigavo, o jo istorija, tarsi kultūrinis detektyvas, nuvedė į Kauną.
Šiame mieste pirmą kartą Lietuvoje šį rudenį buvo pristatyta iš Pašiaušės dvaro (dabar – Kelmės r.) kilusio S. Vitkevičiaus ir jo sūnaus Stanislovo Ignaco Vitkevičiaus-Vitkacio (Stanislaw Ignacy Witkiewicz-Witkacy, 1885–1939) kūrybos paroda „Angelas ir Sūnus“.
Kaune gyvena ir Regina Matusevičienė – S. Vitkevičiaus sesers Barboros anūko našlė, kurios namuose senos nuotraukos, relikvijos tebesaugo garsios šeimos istoriją.
Tėvas ir sūnus – išskirtiniai kūrėjai, palikę ženklų palikimą Lenkijos, o kartu ir Lietuvos kultūros, meno istorijoje. Ryškus Vitkevičių šeimos pėdsakas Šiaulių krašte. Nors iš gimtinės šeimą išplėšė dalyvavimas 1863 metų sukilime, Žemaitijos motyvai išliko S. Vitkevičiaus nutapytuose sukilimo vaizduose, peizažuose.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
Kelio pradžia – Pašiaušė
„Visapusiškai gabus menininkas ir mąstytojas, literatūros ir meno kritikas, meno teoretikas, rašytojas, tapytojas ir puikus piešėjas. Buvo vienas didžiausių to meto autoritetų, vienas žymiausių lenkų kultūros kūrėjų XIX–XX amžiaus sandūroje“, – taip pristatomas S. Vitkevičius, Zakopanės architektūros stiliaus kūrėjas.
Sūnus Stanislovas Ignacas (pasirašinėjo Vitkacio slapyvardžiu, kad jo darbų nesietų su tėvo paveikslais) – talentingas menininkas ir filosofas, tapytojas, dramaturgas, rašytojas, literatūros ir meno kritikas, grynosios formos mene ir teatre teorijos autorius.
Kur prasideda S. Vitkevičiaus gyvenimo istorija? S. Vitkevičius gimė 1851 metų gegužės 21 dieną Šiaulių paviete, Pašiaušės dvare, Ignaco ir Elvyros (mergautinė pavardė Šemetaitė) šeimoje. Į šį pasaulį atėjo trylika Vitkevičių vaikų, keturi mirė vaikystėje.
Vitkevičiai per daugelį kartų susiję su garsiomis giminėmis: Šemetomis, Koščicais, Čapskiais, Gurskiais, Gelgudais, Stanevičiais, Bilevičiais, Pilsudskiais, Matusevičiais, kilusiais iš Giedraičių, Pietžkievičių-Vadovskių.
Pašiaušės dvaro rūmai išlikę iki šių dienų, juose daug metų veikė mokykla. Dabar pastatas baugiai ir graudžiai apleistas, vaiduokliškai pravertomis durimis. Liko senosios liepų alėjos fragmentai. Praėjusio laiko likučiai.
Dvare prabėgo dvylika S. Vitkevičaus gyvenimo metų. Numalšinus 1863 metų sukilimą, kuriame dalyvavo Vitkevičių šeima, teismo sprendimu dvaras buvo konfiskuotas, o šeima ištremta į Sibirą.
Pašiaušės dvaras, Žemaitijos peizažas visam gyvenimui įsirėžė į S. Vitkevičiaus atmintį ir širdį.
„Vaikystės prisiminimai, iki šiol neišdilę iš atminties, mena man tą gyvą jausmą, kurį žadino pavasaris, ypač tą kartą, kai po tymų pirmą kartą išėjau į priebutį, o tai buvo gegužę, ir visas mūsų sodas kūpėjo vešliai žydinčiomis alyvomis, o oras buvo persisunkęs jų kvapu, ir tai padarė tokį gilų įspūdį, kad prisimenu iki šiol“, – tokį pavasarį Pašiaušėje 1871 metais laiške šeimai iš Miuncheno prisiminė S. Vitkevičius.
„Žydi narcizai ir alyvos – primena Pašiaušę. „Jausmų ir jaunytės kvapas“, kaip sako Slowackis“, – tokia Pašiaušė atgijo S. Vitkevičiaus atmintyje per savo 53-iąjį gimtadienį laiške sūnui, kurį rašė gyvendamas name prie Gievonto, Tatrų.
Pašiaušės dvaras – dar vieno garsaus Vitkevičių šeimos atstovo, Ignaco Vitkevičiaus brolio Jono Vitkevičius-Batyr (1808–1839), gimtinė.
Kražių gimnazijos slaptos mokinių draugijos „Juodieji broliai“ narys nugyveno ypatingą gyvenimą. Pirmasis užmezgė Rusijos ir Kabulo chanato diplomatinius santykius, buvo pirmasis neoficialus Rusijos ambasadorius Afganistane. Nepaprastai gabus, mokėjo 18 kalbų. Apie jo gyvenimą pasakojama Editos Mildažytės filme „Nuo rekrūto iki ambasadoriaus...“
Vitkevičius ir jų dvarą Pašiaušėje prisiminimuose „Pašiaušė mano takeliuose ir atmintyje“ mini Šiaulių miesto garbės pilietis Vytenis Rimkus.
Gyvenimą apvertė sukilimas
Vitkevičių šeimos istorijos siūlo galas Šiauliuose – buvusi Šiaulių berniukų gimnazija (dabar – Juliaus Janonio gimnazija).
Stanislovo Vitkevičiaus tėvas I. Vitkevičius 1851 metais dovanojo plytų gimnazijai Šiauliuose statyti. Tais pačiais metais pasaulį išvydo sūnus Stanislovas.
Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos istorijos Jono Krivicko muziejaus vadovė Rita Margevičienė pasidalija muziejuje saugoma medžiaga: 1925 metais Stanislovo Vitkevičiaus sesers Barboros Matusevičienės rašyto straipsnio „Kto byl založycielem gimnazjum szavelskiego“ kopija, Jaroslavo Rimkaus spaudoje publikuotais prisiminimais „Iš Pašiaušės bažnyčios plytų“ ir 2001 metais gimnazijos direktoriui adresuotu laišku nuo habilituoto technikos mokslų daktaro Henriko Matusevičiaus (1930–2010) – S. Vitkevičiaus sesers Barboros anūko.
„(...) Gimnazijos įkūrėju ir fundatoriumi buvo Niečuja herbo Lietuvos bajoras Ignacas Vitkevičius, mano prosenelis. Vitkevičiai tada turėjo Pašiaušės dvarą ir iš jos teritorijoje buvusio vienuolyno griuvėsių plytų buvo pastatyta gimnazija“, – laiške rašė H. Matusevičius.
Kokios S. Vitkevičiaus sąsajos su Šiauliais? Atsakyti į šį klausimą padeda Lenkijos žurnalistas, gidas, Gegužių kaimo dvarininkų Pliuškevičių palikuonis Marcin Plewka, išvertęs Zdzisław Piasecki knygos „Stanisław Witkiewicz. Młodość i wczesny dorobek artysty“ esminius momentus apie Stanislovo gyvenimo pradžią.
Iki 10 metų S. Vitkevičius augo namuose, į Šiaulius atvyko apie 1861 metus – galbūt būtent 1861 metais.
Pradėjęs mokytis Šiaulių gimnazijoje, apsigyveno su broliais Jonu ir Ignacu. Berniukai patys rūpinosi savimi, bet turėjo ir virėją iš Pašiaušės.
Vitkevičiai buvo geri mokiniai ir profesoriai labai džiaugėsi jų progresu mokykloje. Tuo metu S. Vitkevičius skaitė Adam Mickiewicz, Julian Ursyn Niemcewicz ir Wincenty Pol knygas. Tuo pat laiku jis pradėjo domėtis plastikos menu. Labai pamėgo daryti iliustracijų kopijas.
Kai prasidėjo 1863 metų sukilimas, Stanislovas tapo jo rėmėju. Kovotojams pristatydavo maistą ir ginklus. Sukilėliai jį gerai pažinojo. Berniukas stebėdavo, ar neateina rusai.
Į sukilimą buvo įsitraukusi visa Vitkevičių šeima. Leidinyje „Angelas ir Sūnus“ nurodoma, kad 1863 metų sukilimo metu tėvas Ignacas Vitkevičius buvo civilinis pavieto viršininkas. Suimtas ir kalintas Šiauliuose. Neteko pilietinių teisių, valdžia konfiskavo Pašiaušę ir paskelbė nuosprendį: katorga iki gyvos galvos.
Žmona Elvyra, užaugusi Šiaulių pavieto Diktariškių dvare, už dalyvavimą sukilime kartu su vaikais buvo tremiama į Vidurio Rusiją: šeima turėjo išsiskirti amžiams. Beržėnų dvaro grafo Adolfo Hutten-Čapskio, S. Vitkevičiaus krikšto tėvo, dėka (grafas nuvyko pas giminaitį Radvilą, pastarasis – pas Muravjovą) nuosprendis buvo sušvelnintas: I. Vitkevičiui leista su šeima važiuoti į Tomską.
Tremtyje Vitkevičių šeima praleido 1864–1868 metus. Grįžtant namo, ištiko nelaimė: garlaivyje ant žmonos rankų mirė Ignacas Vitkevičius. Šeima grįžo be tėvo, jis liko palaidotas Tobolske.
Stanislovas ir tremtyje domėjosi menu. Internetiniame Lenkijos kultūros puslapyje nurodoma, kad Tomske jis lankė piešimo pamokas.
1868–1871 metais studijavo meno akademijoje Sankt Peterburge, mokslus tęsė Miunchene. Po studijų apsigyveno Varšuvoje, vertėsi tapyba, iliustravimu, meno kritika.
1884 metais vedė pianistę, gimusią Tryškiuose, Mariją Petžkevičiūtę (Maria Pietrzkiewiczówna). Po metų gimė sūnus.
Dėl sveikatos problemų, plaučių ligos, 1886 metais persikėlė į Zakopanę, kur susižavėjo kalnais, kalniečiais ir liaudies menu.
S. Vitkevičius nepamiršo Lietuvos. Lankė ir seserų dvarus Žemaitijoje, Šiaulių krašte: Elvyrą Jagminienę Raubuose, Barborą Matusevičienę Naujuosiuose Guragiuose.
Į tėvo mylimą Lietuvą atvykdavo ir sūnus Vitkacis, vasarodavo ir tapydavo pas tetą Saldutiškyje, keliaudavo ir į Žemaitiją, kurią gerai pažinojo iš tėvo pasakojimų, paveikslų, piešinių. Aplankytas vietas fotografuodavo.
Dėl blogėjančios sveikatos paskutiniuosius gyvenimo metus S. Vitkevičius praleido Lovrane, prie Adrijos jūros. Palaidotas Zakopanėje.
Sūnus Vitkacis nusižudė 1939 metais, sužinojęs, kad į Lenkiją įžengė Raudonoji Armija.
Gyva istorija
„Atolankoms“ pavyko susisiekti su Kaune gyvenančia S. Vitkevičiaus sesers Barboros anūko H. Matusevičiaus našle Regina Matusevičiene.
Ji maloniai pakviečia apsilankyti – moteris puikiai žino vyro giminės istoriją, tebebendrauja su palikuonimis, gyvenančiais Lenkijoje. Dalyvavo ir parodos „Angelas ir Sūnus“ atidaryme.
R. Matusevičienė tebegyvena vyro tėvų name, statytame 1932 metais Žaliakalnyje. H. Matusevičiaus tėvas Kazimieras, Barboros sūnus, tarpukariu dirbo Finansų ministerijoje.
Kambarys dvelkia istorija, ją pasakoja daiktai, nuotraukos, paveikslai. Virš kambario durų kabo abiejų giminių herbai: R. Matusevičienės – Pobogas ir H. Matusevičiaus – Naktikovis. Abu su vyru – bajorai, abiejų ir tėvas, ir motina – bajorai. „Kaip sako, grynakraujai“, – šypsosi moteris.
Ar neteko sovietmečiu nukentėti dėl bajorystės? „Nieko tiesiog nesakėme“, – nusišypso R. Matusevičienė.
H. Matusevičius giminės istorijai didžiausią dėmesį skyrė išėjęs į pensiją. Atsekė 18 kartų. Abu su žmona lankė senuosius, su gimine susijusius dvarus, tarp jų ir Šiaulių krašte – Pašiaušėje, Guragiuose.
„Ignacas“, – rodo R. Matusevičienė į portretą. Tėvo I. Vitkevičiaus portretą nutapė S. Vitkevičius. Šalia kitas portretas – Stanislovo, jį įamžino sūnus Vitkacis. Šių portretų originalai yra Lenkijoje, R. Matusevičienė džiaugiasi dovanotais dviem kopijų egzemplioriais: „Turiu du sūnus – kad ir vieno, ir kito anūkai žinotų savo šaknis.“
R. Matusevičienė atsiverčia pernai išleistą knygą „Nie tylko Witkiewiczowie“, joje sudėta visa giminės istorija, genealoginis medis. Šią knygą jai dovanojo autorė Elžbieta Witkiewicz-Schiele, Stanislovo brolio Jono palikuonė.
Žemėlapyje R. Matusevičienė rodo pažymėtas vietoves, susijusias su Vitkevičiais: Guragiai (vyro močiutės nuosavybė), Raubai, Pašiaušė, Saldutiškis, Rudamina ir dar – Minskas.
Rudaminoje, pas tetą generolienę Teresę Suchorzewską, šeima apsistojo grįžusi iš tremties, čia S. Vitkevičius nutapė pirmuosius peizažus.
„Rudaminos dvaras, pieštas Stanislovo Vitkevičiaus. Kopija“, – R. Matusevičienė rodo į virš sofos kabantį paveikslą. S. Vitkevičių šeima Rudaminoje gyveno 1869–1873 metais.
„O čia – Guragių namas. Marti iš senos nuotraukos nupiešė. Buvo likusi nespalvota nuotraukėlė“, – rodo į paveikslą prieš akis. Geografiniai taškai žemėlapyje virsta praeitais gyvenimais.
Kalba vis grįžta prie 1863 metų sukilimo. Sukilėliams, kaip ir kiti šeimos nariai, aktyviai talkino H. Matusevičiaus močiutė Barbora. Tremtyje ji susipažino su Vladislavu Matusevičiumi, gydytoju, sukilimo rėmėju. Susituokė Tomske.
Barboros vyras V. Matusevičius gydė žmones ir būdamas tremtyje. R. Matusevičienė tiesia išsaugotą relikviją: už dukters išgydymą nežinomo pirklio dovanotą savo antspaudą iš kalnų krištolo.
Iš senos nuotraukos žvelgia visa šeima, įsiamžinusi grįždama iš Sibiro, Peterburge.
„Vyro močiutė Barbora, jos vyras Vladislovas, bobutės motina Elvyra Šemetaitė, vyro tėvo sesuo, mergaitė Julija, kuri gimė Sibire“, – žmones iš fotografijos įvardija R. Matusevičienė.
Svarbios relikvijos – lenkų valdžios Barborai Vitkevičiūtei-Matusevičienei skirti apdovanojimai už dalyvavimą 1863 metų sukilime.
Viena po kitos verčiamos nuotraukos pasakoja ne tik giminės istoriją, bet ir liudija gražius šeimos narių santykius.
„Čia herbas, pieštas Stanislovo Vitkevičiaus seseriai Barborai, originalus jo rankų darbas. Kitoje pusėje užrašas: „Basele mano, tai šitas herbas, kurio prašei, bet bijau, kad negautum kokios bajoriškos ligos. O kad vaikai mokytųsi piešti, tai geriausiai tegul pradeda nuo puodukų, buteliukų ir panašiai“, – lenkišką tekstą verčia R. Matusevičienė.
Lenkų kalbą R. Matusevičienė moka nuo vaikystės: „Mano dvi gimtosios kalbos, abiem pradėjau kalbėti iš karto. Ir mano vaikai – taip pat. Ką pati mokėjau, to ir juos išmokiau.“
Albumas iš Guragių
„Nepaprastai geri santykiai“ – S. Vitkevičiaus ir sūnaus ryšį apibūdina R. Matusevičienė. Į rankas ji ima dar vieną solidų leidinį – Stefan Okolowicz knygą „Aniol i syn. 30 lat dialogu Stanislawa i Stanislawa Ignacego Witkiewiczow“.
„Tėvas ir sūnus – angelas ir sūnus. Sūnus tėvą vadindavo angelu. Kai sūnus buvo mažas, tėvas jam piešdavo įvairius piešinius, kareivukus ir siųsdavo, kad turėtų kuo žaisti“, – sako R. Matusevičienė.
Ir perskaito: „Mielas sūnau, siunčiu mamai nuotrauką ir kariuomenę tau: tris brigadas kavalerijos, keturias divizijas pėstininkų ir du artilerijos pulkus. Turės dabar tavo itališki generolai kam vadovauti.“ S. Vitkevičiaus laiškas siųstas 1897 metais.
R. Matusevičienė atverčia seną albumą su nespalvotomis nuotraukomis: jose įamžinti Stanislovo Vitkevičiaus paveikslai. Spalvotos fotografijos tuo metu dar nebuvo. Albume įdėtas ir ranka rašytas paveikslų fotografijų sąrašas. Tai – S. Vitkevičiaus sesers Marijos darbas.
R. Matusevičienė verčia albumo puslapius, vardydama kūrinių temas: sukilimas, Baltijos jūra, peizažai. 12 numeriu sąraše įrašytas „Sukilėlių korimas Šiauliuose 1863 metais“, 28x22.“
„Šis albumas buvo pas bobutę Guragiuose. Vyro tėvas iš Guragių čia atvežė“, – paaiškina R. Matusevičienė. Guragiai – vietovė netoli Kuršėnų.
„Vyro senelis Vladislovas Matusevičius važiavo pas carą su malonės prašymu, kad leistų jam grįžti į tėvynę, nes jis, kaip gydytojas, davęs Hipokrato priesaiką, turėjo gydyti visus, kas į jį kreipėsi. Caras į tai atsižvelgė ir Guragius grąžino“, – istoriją pildo R. Matusevičienė.
Barbora mirė 1933 metais Guragiuose, buvo palaidota Kuršėnuose. Sovietmečiu kapą kažkas pasisavino ir užlaidojo. Lietuvai atgavus nepriklausomybę, H. Matusevičius ieškojo kapavietės, bet jokių duomenų nerado.
Guragiuose Barbora gyveno su savo vyriausia dukra Julija, kuri buvo gimusi Tomske. Ištekėjusi dukra turėjo Šiauliuose namą, sklypą.
„Kai ji mirė, šį turtą paliko broliui – mano vyro tėvui. Vyras ant aukšto, tarp popierių, rado banko kvitą, kad apmokėtas paveldėjimo mokestis ir pagal tai atgavo nuosavybę. Namas buvo Žydkapių gatvėje, dabar ten didžiuliai namai užstatyti.“
Istorija krypsta į praeities Šiaulius. Čia bėgo ir R. Matusevičienės vaikystės, jaunystės akimirkos.
Šiauliuose jos šeima apsigyveno apie 1933 metus. Į Šiaulius iš gimtinės prie Jurbarko atvedė liūdnas įvykis. Tėvelis kartu su dar vienu žmogumi „pažiravo vekselį“ kaimynei, ėmusiai paskolą iš banko. Kai kažkas nepavyko, moteris nusinuodijo. Kito žmogaus būta apsukraus: išvažiavo, dingo. R. Matusevičienės, tuomet Filipauskaitės, tėvas vienas turėjo padengti skolas. Ūkis buvo parduotas iš varžytinių, šeima liko, kaip stovi.
Iš pradžių apsistojo pas mamos seserį, gyvenusią Voveriškių kaime, vėliau išsinuomojo butą Šiauliuose. 1949 metais R. Matusevičienė tapo savo tetos, krikšto mamos, šeimos trėmimo į Sibirą liudininke.
Šiauliuose mergaitė mokėsi ekonominėje mokykloje, kai ją likvidavo, buvo baigusi 7 klases. Mokslus tęsė Šiaulių mergaičių gimnazijoje.
Į Kauną iš Šiaulių atvyko studijuoti medicinos – taip ir liko, beveik 50 metų dirbo gydytoja.
R. Matusevičienė vėl ima į rankas Elžbietos Witkiewicz-Schiele knygą. „Zakopanėje ant Stanislovo kapo pastatytas žemaitiškas kryželis. Elžbieta sako, kad ji yra žemaitė“, – nusišypso.
Ir staiga prisimena: „Kartą įsijungiau televizorių: buvo laida apie Pilsudskį, jis irgi kilęs iš Žemaitijos. Kai atėjo į valdžią, rinkosi padėjėjus daugiausiai iš tų lenkų, kurie buvo kilę iš Lietuvos. Taip išsireiškė, kad tie lenkai buvo aukštesnės prabos. Jie buvo ištikimesni ir geresni.“
Išskirtinės asmenybės
Vitkevičių kūrybą ir gyvenimą pristatanti paroda „Angelas ir Sūnus“ rugsėjo 20–lapkričio 18 dienomis buvo eksponuojama Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje. Parodos pavadinimas siejamas su išskirtiniais tėvo ir sūnaus santykiais bei sąmojingu parašu laiške „Angelas ir Sūnus“ 1905 metais.
Sūnaus ir tėvo Vitkevičių kūryba, puikiai žinoma Lenkijoje, Lietuvoje buvo pristatyta pirmą kartą.
Parodoje eksponuoti ne tik paveikslai, fotografijos, piešiniai, bet ir dokumentai, nuotraukos, laiškai, pasakojantys apie artimus Vitkevičių šeimyninius ir kultūrinius santykius bei jų ryšius su Lietuva, Žemaitija.
Ši paroda – Lenkijos šimtmečio programos „NIEPODLEGŁA“, kuri apima 2017–2021 metus, dalis. Parodą rengė Tatrų dr. Tyto Chałubińskio muziejus Zakopanėje, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, bendradarbiaujant su Adomo Mickevičiaus institutu (Varšuva) bei Lenkijos institutu Vilniuje. Parodos kuratorius – Stefan Okołowicz.
Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis ant stalo deda solidžius Lenkijoje išleistus Stanislovo Vitkevičiaus ir sūnaus Stanislovo Ignaco kūrybos albumus. Abu kūrėjai – gerai žinomi ir vertinami Lenkijoje, tėvo ir sūnaus gyvenimas bei talentas yra sulaukę didelio dėmesio.
Lenkai, pristatydami parodą Kaune, lietuvių kalba išleido albumą ir filmą „Angelas ir Sūnus“.
„Nuo tėvo realizmo iki sūnaus avangardo“, – šiais žodžiais apibendrinta Kaune eksponuota paroda.
Pasak O. Daugelio, Lenkijoje tėvas S. Vitkevičius yra nustelbtas sūnaus šlovės. Vitkacis yra įvardijamas vienu įdomiausių XX amžiaus Lenkijos menininkų.
„Vitkacis – kontroversiškas modernistas, išdykęs eksperimentatorius, kuris naudojo viską, ką galėjo, kad sukeltų savo fantazijas. Spėjama, kad ant paveikslo būdavo surašyta, ką naudojo. Jis buvo įkūręs portretų studiją, vieni darbai buvo rimtesni, kiti – labai laisvi, labai ekspresyvūs, iššaukiantys, drąsūs. Jis buvo labai stiprus, kūrybiškas.“
Tėvas S. Vitkevičius Lenkijoje ypač garsus dėl XIX amžiaus pabaigoje sukurto Zakopanės architektūros stiliaus. Pirmojoje šiuo stiliumi 1893 metais pastatytoje viloje „Koliba“ dabar veikia muziejus. Stilius vos per keletą metų daugelio lenkų, ne tik Galicijoje, bet ir Rusijos okupuotose žemėse, buvo pripažintas tautiniu stiliumi, spaudoje ėmė rastis straipsnių, propaguojančių Zakopanės stilių kaip nacionalinį. Šį stilių pasigavo ir kiti to meto žinomi architektai, tarp jų – S. Vitkevičiaus brolėnas Janas Koszczyc-Witkiewicz (Jonas Koščicas-Vitkevičius).
„Jo motyvuose, drožiniuose gėlių ornamentika, simbolika labai artima lietuviškai. Gal tai ir regiono bendrybės. Zakopanės, Lenkijos kalniečių, tradicinis menas, gyvensena jam paliko didelį įspūdį, jis manė, kad reikia platinti ne šveicarų vilų stilių, o kurti savo. Jis kūrė pagal tradicines formas ir įtvirtino Zakopanės stilių“, – sako O. Daugelis.
Jaszczurowkos koplyčios (netoli Zakopanės) presbiterijoje S. Vitkevičius suprojektavo du vitražus: su Lenkijos ir Lietuvos herbais – vitraže matyti Vytis ir Aušros Vartų Švenčiausios Mergelės atvaizdas.
S. Vitkevičius Zakopanės stiliumi buvo suprojektavęs Saldutiškio siaurojo geležinkelio stoties pastatą: Saldutiškio dvaras priklausė jo seseriai Anelei Jaloveckienei. Iš Zakopanės atvykusių kalniečių statytas pastatas neišliko – sudegė.
Planuota, kad Zakopanės stiliaus vila „Kęstutis“ bus pastatyta ir Palangoje, bet S. Vitkevičiaus projektas nebuvo įgyvendintas. Zakopanės stiliaus atspindžių galima ieškoti tarp minėto laikotarpio Palangos vilų.
S. Vitkevičiaus sąsajos su Palanga yra atspindėtos į lietuvių kalbą išverstoje Malgorzatos Omilanowskos knygoje „Pabaltijo Zakopanė. Palanga Tyszkiewiczių laikais“.
S. Vitkevičius atvykdavo į Palangą pas Tiškevičius, šį laikotarpį žymi piešiniai, tapybos darbai, straipsniai. Palangoje nutapyti peizažai, pasak O. Daugelio, turi paralelių su M. K. Čiurlionio ankstyvuoju laikotarpiu.
Lietuviški motyvai atspindėti ne tik marinistikoje, peizažuose, bet ir 1863 metų sukilimo vaizduose. Tapyboje autorius stengėsi kuo tiksliau pavaizduoti realijas. Sukilimo įvykius jis buvo išgyvenęs pats. Tapybos ikona, kartu su vėlesniais jo darbais, ypač peizažais, laikomas paveikslas „Sužeistas sukilėlis“.
Vienas iš sukilimo temos darbų – škicas „Sukilėlių korimas Šiauliuose 1863 metais“. Šis kūrinys yra Nacionaliniame Varšuvos muziejuje.
Vitkevičių kūrybos palikimo muziejuose Lietuvoje kol kas nesaugoma. Nebent, svarsto O. Daugelis, darbų įsigis kolekcininkai.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr. ir repr.
Nuotrauka, padaryta grįžtant iš Sibiro Peterburge. Centre – Barbora Matusevičienė su vyru ir tremtyje gimusia dukra. Šalia jos – motina Elvyra Šemetaitė. Stovi Jonas Vitkevičius.
Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis sako, kad Lenkijoje Vitkevičių kūrybinis palikimas yra plačiai žinomas. Rudenį pirmą kartą sūnaus ir tėvo paroda pristatyta Lietuvoje.
Lenkijoje išleista ne viena knyga, skirta Vitkevičiams.
Stanislovo Vitkevičiaus sesers Barboros anūko Henriko Matusevičiaus našlė Regina Matusevičienė puikiai žino vyro giminės istoriją.
Ant Reginos Matusevičienės kelių – senas albumas, jame suklijuotos Stanislovo Vitkevičiaus paveikslų nuotraukos.
Stanislovo Vitkevičiaus sesers Marijos ranka sudarytas paveikslų nuotraukų sąrašas albumui.
Lenkijos valdžios Barborai Vitkevičiūtei-Matusevičienei skirti apdovanojimai už dalyvavimą 1863 metų sukilime.
Stanislovo Vitkevičiaus sesers Barboros vyro gydytojo Vladislavo Matusevičiaus tremtyje nežinomo pirklio už dukters išgydymą dovanotas antspaudas iš kalnų krištolo.
Nuotraukoje įamžintas Stanislovo Vitkevičiaus škicas „Sukilėlių korimas Šiauliuose“.
Stanislovas Vitkevičius, tapytas sūnaus Vitkacio.
Ignacas Vitkevičius, tapytas sūnaus Stanislovo Vitkevičiaus.
Stanislovo Vitkevičiaus pieštas herbas seseriai Barborai.
Rudaminos dvarą Stanislovas Vitkevičius nutapė 1872 metais.
Virš Reginos Matusevičienės – dviejų giminių herbai.
Pašiaušės dvaras stovi apleistas.
Stanislovas Vitkevičius. „Sužeistas sukilėlis“. 1881 metai.
Stanislovas Vitkevičius. „Sukilėlių korimas Šiauliuose“.
Angelas ir Sūnus – tėvas ir sūnus Vitkevičiai.
Julijos RAČIŪNAITĖS nuotr.
Nacionaliniame M. K. Čiurlionio dailės muziejuje eksponuotoje parodoje „Angelas ir Sūnus“ pirmą kartą Lietuvoje išsamiai pristatytas tėvo ir sūnaus Vitkevičių gyvenimas ir kūryba.