
Naujausios
Nuo Šiaušės pakrantės (4)
Tęsiame pokalbį su Šiaulių miesto garbės piliečiu, menotyrininku Vyteniu Rimkumi. Tremties ir lagerių laikas. „Gulagas tapo Tarybų Sąjungos nebesuvaldoma piktžaizde, svariai prisidėjusia prie jos žlugimo“, – atsakydamas į vieną šios pokalbio dalies klausimą apibendrina profesorius. Iki sovietinės imperijos žlugimo dar turės praeiti vos ne keturi dešimtmečiai, užaugs dvi žmonių kartos. Apie šį laikotarpį kalbėsime jau po Naujųjų, o šiandien pradedame nuo 1949 metų kovo 20 dienos.
Pokalbis su profesoriumi Vyteniu Rimkumi
Vladas Vertelis. 1949 metų kovo 25-oji – tremties diena. Prisiminimų knygoje rašote, kad šalia vežimo ėjote su įremtu į nugarą šautuvo vamzdžiu. Todėl, kad namuose demonstratyviai sudaužėte netilpusį servizą. Ką jautėte, kai ėjote šalia to vežimo? Baimę, nežinomybę, baisią neteisybę, gal troškote keršto? Manėte – Lietuvą paliekate visam laikui? Jums devyniolika – jau prasilavinęs, patriotiškai auklėtas jaunuolis, partizanų ryšininkas – gal buvote karšto būdo, juk ne kiekvienas NKVD karininko akivaizdoje drįstų sudaužyti servizą, kaip rašote, „žodžiais pasipriešinti tremties vykdytojams“?
Vytenis Rimkus. Tremties grėsmė buvo jaučiama visą tą laiką. Prasidėjus 1948 metų tremčiai aš su sesute Elyte Šiauliuose visą naktį praleidome sodelyje, pasislėpę tarp agrastų, ir tik sužinoję, kad šeima neišvežama, grįžome į butą ir į savas klases gimnazijose. Tada plito nuomonė, kad gal tai jau paskutinė tremtis. 1949 metais kovo pabaigoje mokyklose netikėtai buvo įvestos kelių dienų neva pavasarinės atostogos, ir mes su sesute grįžome į tėviškę.
Taigi mūsų šeimai kovo 25-sios naktis buvo visiškai netikėta. Pakilęs iš lovos pradėjau reikalauti dokumentų, kažkokios teisybės ir kt. Pradėjus rinkti daiktus, vyresnioji sesuo Irena surado keptuvę („petelnę“), mama griebė ją šaukdama: „Kam ji reikalinga, ką mes ten Sibire kepsim...“ Panašiai ir aš pradėjau daužyti brangesnius indus, todėl buvau paguldytas ant grindų, o septynis kilometrus iki plento ėjau pėsčias, lydimas atstatyto į nugarą šautuvo.
Pagal šeimos susimirkčiojimą turėjau slėptis, bėgti, bet tokios progos nepasitaikė iki pat Smolensko, o ten jau nusprendėme, kad mano lemtis – pagalba šeimai, nes net šimtakilograminio maišo su pupelėmis be manęs niekas negalėjo pakelti. Apie kerštą – degte degiau, ypač pajudėjus traukiniui iš Gubernijos stoties: man, o ir daugeliui – tai buvo Lietuvos baigtis, mirtis, jokios vilties.
Su tomis tremties dienomis susiję įvairiausių momentų, net kuriozų. Vežant prieš Dengtiltį mūsų du vežimai pasuka į Valiulių sodybą, nes jų šeima taip pat buvo pasmerkta tremčiai. O sodyba – tuščia, ant keliuko ryškūs sunkvežimio padangų pėdsakai. Bet sargyba pamatė miško link bėgančią senutę, ją pasivijo, parsivarė ir liepė ruoštis tremčiai. Bet namai jau buvo tušti, nei maisto, nei rūbų, tik kieme lakstė būrys vištų ir žąsų. Sargyba pradėjo gaudyti paukščius, suradę kirvį – kapoti jiems galvas ir kruvinus grūsti į maišą. Dalis tų paukščių be galvų blaškėsi, skraidė po kiemą, maišėsi su debesiu plunksnų. Jei kas tokį vaizdą nufilmuotų, tai dabartiniai žiūrovai net nepatikėtų, kad taip buvę ir galėtų būti.
Beje, tą senutę su vieninteliu turtu – paukščių prigrūstu kruvinu maišu kartu su mumis atvežė į Šiaulius, bet įgrūdo į kitą vagoną. Ir štai ešelonui naktį sustojus Kėdainiuose, keli meškuitiškiai vyrai pralaužė vagono grindis ir pabėgo, o su jais kartu ir ta senutė. Ji susirado šeimą ir prasislapstė visus tuos pavojingus metus.
Jau Sibire vyresnioji sesuo pasigedo neseniai įsigytų gerų kailinių, nors ir mama gerai prisiminė juos paėmus. Reikalas išaiškėjo jau grįžus iš tremties: „Naujo kaimo“ kolūkio, kurio kontora buvo mūsų sodybos name, bevaikštinėjanti partinės organizacijos sekretorė su sesers paltu. Jos tėvas stribas buvo itin aktyvus tremiant mūsų šeimą, jis kaip tik mane lydėjo su paruoštu šūviui šautuvu. Žinoma, apie šį faktą buvo kalbama tik tarp artimųjų.
V.V. Lakoniškame dienoraštyje iš kelionės į Sibirą užfiksuota, kad važiavote bene 20 dienų. Kas buvo bendrakeleiviai? Turbūt – daugiausia ūkininkai?
V.R. Trumpajame prekiniame vagone buvo 40 žmonių: daugiausia moterų, vaikų, paauglių. Kaip tik čia visi ir susipažino. Daugiausia – tai kaimo ūkininkai: stambūs ir mažažemiai, buvo eigulio šeima. Dauguma gana gausiai buvo pasiėmę maisto, visokio bagažo. Keletos šeimų vyrai jau buvo lageriuose, miškuose, dingę, žuvę.Tad kai kuriems tai ir buvusi tremties lemtis, tačiau daugelis taip ir nežinojo už ką tremiami. Tačiau nemažai buvo kažkiek ir pasiruošę tremčiai – prisidžiovinę duonos, pasikaupę lašinių, kumpių.
Judant nuo Smolensko pradėjo duoti vandens ir sriubos, po du žmones iš vagono vesdavo į stotį su kibirais paimti to turto. Man dažniausiai ir tekdavo ta užduotis, nes vagone jaunų vyrų kaip ir nebuvo. Bjauriausia su tualetu – vagone buvo nedidelė skylutė tiems reikalams, patys tremtiniai ją apsupo drobulėmis, tačiau tai menka izoliacija. O traukiniui sustojus mažose stotyse, buvo atidaromos durys ir visi išlaipinami atlikti reikalus čia pat po vagonais. Vyrai ir moterys atsukdavo vieni kitiems nugaras, ypač dėl to išgyveno jaunos merginos. Tai – didžiulis papildomas nužmogėjimo faktorius.
Tokios ilgos kelionės metu būta ir kitų ne mažiau siaubingų dalykų. Štai mano žmona, tada dar paauglė, su šeima buvo tremiama 1951 metais. Į jų vagoną pateko ir rusų Bulanovų šeima nuo Kužių su neseniai gimusiu ir sergančiu kūdikiu. Važiuojant pro Uralą jis mirė, o sargyba jo neėmė ir neleido pakely palaidoti. Po poros dienų lavonėlis per traukinio langelį buvo išmestas kažkur Sibiro taigoje.
V.V. Pirmosios dienos Sibire. Balandžio vidurys. Koks Jums atrodė šis kraštas? Kokie vietiniai žmonės jus supo? Kokia jų buitis, ką jie apie jus, tremtinius, žinojo? Laikė „liaudies priešais“, „niemcais“, „fašistais“, „kontrikais“? Ar jie kartu su jumis dirbo? Kokie buvo to meto paprasti rusai? Ar labai sovietizuoti, komunizmo statytojai? Ar tiesa, kad lietuviai juos mokė ūkininkauti, namų ruošos, geresnių manierų? Dar kartą perverčiau namuose turimas tremties knygas – neradau rusų žmonių įžeidinėjimų, menkinančių atsiliepimų. Gal kitose ir yra. Kas kita, kai kalbama apie pareigūnus, vadovus. Tiesa, Jūsų prisiminimuose radau parašyta, kad jautėtės nukentėjęs nuo rusų. Gal tada apskritai žmonių sąmonėje nebuvo takoskyros tarp ruso ir sovieto?
V.R. Po ilgalaikio traukinių dundėjimo, garvežių švilpukų, stočių triukšmo staiga – tyla. Slenka naktis, aušta rytas, o bauginanti tyla tebesitęsia, suvokiame, kad jau kelionės pabaiga. Kas čia bus, kas mūsų laukia... Atidaromos vagonų durys, visiems liepiama su visais daiktais lipti lauk. Dalis pėsti, dalis su arkliniais vežimukais nuo geležinkelio tupiko suvežami į miestelio centre esančią futbolo aikštę. Pasirodo, kad esame Irkutsko srities rajoniniame Alzamajaus (Alzamai) miestelyje. Visi įsitaiso kaip kas gali, o štai kitą dieną jau ir Velykos. Kaip tik tą dieną lynojant prasidėjo žmonių rinkimai ir vežimai į gyvenimo ir darbo vietas, į tolimus kolchozus. Bandyta slapstytis, atsipirkinėti, bet trys-keturi sunkvežimiai buvo pakrauti parinktomis darbingesnėmis šeimomis ir išvažiavo.
Laukiam dieną, antrą, bet sunkvežimiai negrįžta. Sargyba pradėjo rinkti vyrus, tarp jų pakliuvau ir aš. Pasiėmėme kastuvus ir iškeliavome. Pasukome keliu į mišku apaugusią kalvą ir ten radome visus tuos sunkvežimius, suklimpusius į purvyną. Žmonės miške buvo pasistatę iš turimų drabužių menkas palapines, kirto medžius ir vertė juos į purvyną skersai kelio, prie to darbo prisidėjome ir mes. Tačiau rezultatas buvo menkas, o toliau kelias, matyt, buvo dar prastesnis. Mes vakare sušlapę grįžom į stadioną. Žmonės gūžėsi apsidangstę turima patalyne, jau kitą dieną pradėjo sirgti sušalę maži vaikai ir mūsų trejetukas.
Aiškiai matėsi, kad tremtinius priimantieji valdininkai buvo pasimetę. Po kurio laiko šeimas su mažais vaikas perkėlė į palaisvintą mokyklą. Ten prabuvome kelias dienas, ir pradėjo mus siauruoju gelžkeliuku vežti į taigoje esančius tuščius barakus už 5 ir 10 kilometrų. Tai buvo liestranchozo miško kirtimo ūkis, į kurį ir atgabeno apie 70 šeimų. Pasirodo, kad mus čia atgabeno ne pagal planą, bet, nesant galimybių, išvežioti į tolimus ūkius.
Mus ir dalį kitų sugrūdo į du apleistus, kupinus blakių barakus, taip vadinamą Uskakaleiką , kitus – už kelių kilometrų esančioje Vesioloje. Atsirado komendantas, surinko parašus, kad čia gyvensime amžinai, dirbsime, o bandantys pasišalinti bus baudžiami didelėmis bausmėmis. Iš dalies mums pasisekė geriau, negu pakliūti į tolimus kolchozus. Nuo pirmų dienų jau varė į darbą, nors ir menki gauti pinigai, tačiau Alzamajuje nors ir varganai, bet galėjom nusipirkti mažyčių bulvių.
Stipresni vyrai, buvę ūkininkai pradėjo statyti sandėliukus, naujus barakus, kirsti mišką, krauti rąstus. Aš buvau paskirtas prie gelžkeliuko tolesnės statybos, seserys – genėti nupjautus rąstus ir t.t. Apie visus tuos darbus, gyvenimą, įvykius galima prirašyti ištisus tomus, čia tenka apsiriboti glaustais atsakymais į klausimus.
Kadangi ši tremtinių grupė tose barakų grupėse buvo gausi, o čia nuolat gyvenančių rusų ir kitų tautybių nebuvo, tai ir kokio nors tarpusavio atviro užgauliojimo nebuvo, bent nepastebėjom. O bendrai dirbant su atvažiuojančiais iš Alzamajaus darbininkais rusais nusistovėjo normalūs santykiai. Palaipsniui lietuviai ėmėsi prestižinių darbų: traktorininkų, mašinistų, apskaitininkių. Beje, kartu dirbo ir keli tremtiniai uzbekai ir armėnai, atliekantys šešių tremties metų bausmę už pakliuvimą nelaisvėn vokiečiams. Vėliau atsirado tremtinių iš Ukrainos – įvairių sektų atstovų: unitų, subotnikų, jehovistų.
Gausi lietuvių bendruomenė gyveno tarsi uždarą gyvenimą, kolektyviai atlikinėjo gegužines pamaldas, šventė katalikiškas šventes. Po kelerių metų net bendradarbiai rusai prisijungdavo prie lietuviškų švenčių, jų iniciatyva Kalėdos tapdavo bendra nedarbo diena. Po keletos mirčių lietuviai Vesioloje įsteigė kapinaites, jas aptvėrė, net kitur gyvenantys ukrainiečiai pradėjo prašyti jų mirusius priimti. Vesioloje pastatytoje mokykloje mokėsi vien lietuviukai, žinoma, tik rusų kalba. Dalis ūgtelėjusių buvusių trečiokų ir net ketvirtokų taip ir neperėjo iš pirmos klasės aukščiau. Jauna mokytoja rusė sugyveno su lietuviais gerai, juokauta, kad pati išmokstanti lietuviškai.
Deja, per tą laikotarpį mirusiųjų buvo daugiau, o gimė vos pora, viena mergaitė iš jų tragiškai žuvo. Vaikai augo, gausėjo jaunimo, bet vedybų – vos viena. O štai mišrių vedybų, net meilės apraiškų nebuvo nė vienų.
Šiek tiek kitaip klostėsi reikalai su aukštosiomis mokyklomis: nuo mažens sėkmingai baigę vidurines mokyklas lietuviai jaunuoliai užtvindė Irkutsko ir kitų miestų aukštąsias mokyklas. Tai buvo siekis, veržimasis į aukštesnę būtį, apie tai liudija Romualdo Baltučio išleisti penkių tomų atsiminimai „Sibiro Alma Mater“. Didesnioji dalis Sibire mokslus baigusiųjų grįžo į Lietuvą, suvaidino reikšmingą vaidmenį rezistencijos ir Atgimimo raidoje. Tačiau tarpstudentiškas bendravimas išaugdavo iki mišrių vedybų. Iš jų ir susidaro didesnioji negrįžusiųjų tremtinių dalis. Kai kurie jau federacinėje Rusijoje užima sėkmingas, aukštas pozicijas.
V.V. Tremtyje už rankraštinio laikraštuko „Taiga“ leidimą buvote nuteistas mirties bausme, kuri pakeista 25 metais lagerio. Toje pačioje byloje 10 m. lagerio nuteista ir Jūsų jaunesnioji sesuo, vėliau – tėvas. Įvairiuose lageriuose išbuvote 5 metus. Savo prisiminimų knygoje „Epochų sandūros. Mano takai takeliai“ gana fragmentiškai pasakojate apie šį išbandymų laikotarpį, tas pats pasakytina ir apie tremties metus. Gal daug ką stengėtės pamiršti? Ar greitai perpratote Gulago taisykles, prisitaikėte? Atrodo, kad tie kalėjimo metai Jūsų nepaleidžia iki šiol: domitės tuo laikotarpiu, analizuojate dokumentus jau ne tik kaip buvęs nuteistasis, bet ir kaip mokslininkas, menotyrininkas. Beje, „Šiaulių krašte“ 1994 metais rašėte apie stalinistinės teisėtvarkos biurokratinės kalbos estetiką. Kokie Jūsų to laikotarpio apibendrinimai, prabėgus daugiau nei 60 metų?
V.R. Patyrusius tremtį ir lagerius atmintis lydės iki gyvenimo pabaigos. Šiek tiek kitokį atspalvį įgyja emocijos, patirti faktai, kai kurie ir primirštami, naujai iškyla teoriniai, istoriniai samprotavimai. Štai trėmimai – jie vyko carinėje Rusijoje sukilimų malšinimų ir pasekmių dingstimi, Tarybų Sąjungoje – komunizmo statybos ir pergalės dingstimi. Bet dabar aiškėja, kad tai buvo rusiškojo imperializmo faktorius, kad net komunizmas buvo tik priedanga. Tremiami daugiausia buvo tvarkingi, darbštūs ūkininkai, sugebėję ir tremtyje prasigyventi: pradėjo statyti savo namus, net melžėjos už karvių priežiūrą ir primilžius buvo apdovanojamos gana aukštais medaliais. Bene 20-jame partijos suvažiavime Irkutsko pirmasis partijos sekretorius dėkojo A.Sniečkui už pagalbą srities žemės ūkiui, ekonomikos pakilimui.
Panaikinus spectremtį, lietuviai buvo raginami likti ten. Kuriozinė padėtis susidarė kolchozuose: tremtiniai gauna pasus, o vietos kolūkiečiai jų neturi. Apskritai tarp tremtinių būta ir alkoholizmo. Vienų vakaruškų metu Vesioloje paauglys peiliu nudūrė pašokti atėjusį karį lietuvį, tarnavusį netoliese. Teismas, bendruomenę ištiko šokas.
Atsirado ir fiktyvių vedybų.Pavyzdžiui, tolimame kolūkyje gyvenanti mergina, stengdamasi iš jo išeiti į miestą ar arčiau jo, ištekėjo už jau ten gyvenančio vyro, buvusio kalinio – nežiūrint į meilę, amžiaus skirtumą. Pagal susitarimą, po vedybų įregistravimo jau vykdavo skyrybos. Buvo atvejis, kai pagyvenęs vyriškis nebenorėjo skirtis su gražia jaunuole, todėl Alzamajaus lietuviams teko imtis griežto grasinimo, ir skyrybos įvyko.
V.V. Mano galva, viename geriausių paskutiniųjų dešimtmečių lietuviškų filmų „Ekskursantė“ (rež. Audrius Juzėnas) rodomas ir žmogiškas NKVD-istas. Ar jums teko tokių sutikti?
V.R. Su žmona peržiūrėjome abu filmus: „Ekskursantė“ ir pagal Rūtos Šepetys romaną sukurtą „Tarp pilkų debesų“. Tai kūriniai pasinaudojus tremties faktais, prisiminimais, emocijomis. Ar galėjo būti taip, kaip juose vaizduojama? Didžioji dalis žiūrovų tremtinių pasijaučia veiksmo dalyviais, tačiau daugelį scenų lygina su asmenine patirtimi: taip buvo, apie tai girdėjau, o dėl to abejoju. Dauguma abejoja dėl to žmogiškojo enkavedisto „Ekskursantėje“ ir jau tremties vietoje raudančios moters nušovimo ("Tarp pilkų debesų").
Žmogiškumo sąvoka sunkiai apibrėžiama, ji priklauso ne tik nuo paties žmogaus, bet ir nuo aplinkybių. Pavyzdžiui, karo metu eiliniai kareiviai – kurie žmogiški, o kurie – nusikaltėliai? Būta ir eilinių saugumiečių, lydinčių tremtinių ešelonus, atnešančių į vagonus vandens. Ar tai žmogiškumas, ar tarnybinė pareiga? Sakysim, mano tardytojas Irkutsko kalėjime Galijaskarovas tris mėnesius beveik kasnakt sėdėjo už stalo, tylėjo, braižė eilutes protokolo lapuose, klausinėjo, o atsakymus jau užrašinėjo pagal savas taisykles. Į klausimo „Ar dainavot dainą „Leiskit į tėvynę?“ atsakymas „dainavom visi“ jam padiktuodavo protokolinę formuluotę „vadovavo antitarybinei propagandai“. Buvo ir priminęs, kad jie turį ir kietesnių tardymo priemonių.
Taigi istorinė ir gyvenimiškoji patirtis paliudija, kad didžioji dalis enkavedistų buvo žiaurūs žudikai, kankintojai, o dalis – eiliniai saugumo tarnautojai, nuosekliai ar net aplaidžiai vykdę valdžios įsakymus ir nurodymus. Nesiimu spręsti, kur čia žmogiškumo ribos.
V.V. Gal yra dalies tiesos: Gulago žlugimas užprogramavo ir visos TSRS žlugimą?
V.R. Savo raidoje Gulagas tapo ne tik bausmės atlikimo vieta, bet ir šalies ekonomikos faktoriumi. Lageriai buvo steigiami Šiaurėje, Sibire, nutolusiose taigos vietose, ten, kur trūko ar apskritai nebuvo darbo jėgos. Ankstyvuoju laikotarpiu būta ekonominių pasiekimų: kanalų kasimų, šachtų, miškų pramonės ir kt. srityse. Tačiau drauge vystėsi ir neigiami ekonominiai reiškiniai: pirmiausia – tai prievartinis, neproduktyvus darbas, skaldantis visuomenę į laisvųjų, pusiau laisvųjų (tremtiniai, kolūkiečiai be pasų) ir kalinių (kriminalinių, politinių – liaudies priešų) kategorijas.
Būta visokių atvejų, asmeninės patirties. Štai naujai steigiamas Angarlagas Irkutsko priemiestyje: pavasarį mes atvežami į naujai pastatytus keturis suomiškus barakus, bet be krosnių. Mūrijami jiems pamatai, bet prakasus dar tebėra įšalas. Į prakasą suverčiama čia pat esanti statybinė medžiaga, pastatomos krosnys. Vasarą, ištirpus pašalui, krosnys pradėjo grimzti, pasislėpė ir kaminai. Prisiėjo prapjauti grindis, pakuros atsirado žemiau grindų, paaukštinti kaminus. Lageris buvo plečiamas, atvežti dar keturi barakai, bet sumontuoti tik trys, o vienas buvo sukūrentas statytojams pasišildant. Valdžia liepė skubiai sunaikinti likusius langus ir duris, taip ir liko paslaptis, kur dingo ketvirtasis barakas.
Kai suformuotą politinių kalinių brigadą atvežė į didžiulę lagerių grupę Kemerovo srityje, tai visą žiemą taip ir neišvedė į darbą, nes nebuvo nei veltinių, nei vatinių kelnių. Nepaklusnumo atvejai buvo kasdienybė, buvo ir maištų su aukomis. O kokią naudą davė apie 30 km nuo lagerio kalvotame miške įsteigtas jo padalinys? Miškas pjaunamas rankiniais pjūklais, pusnynai iki juosmens, normos neįvykdomos, darbas pratęsiamas iki 10-12 valandų, o dar 5 kilometrai į darbą ir atgal. Rezultatas – maištas, pasklidus darbo vietoje užsikuriami laužai. Tik po vidurnakčio, atsiradus aukštesniems viršininkams, sugrįžom į punktą.
Kai dabar pagalvoji, koks to punkto ekonominis ir „auklėjamasis“ efektas? Apie 500 kalinių, būrys ginkluotų apsaugininkų, administratorių su šeimomis, parduotuvėlė, mažytė mokyklėlė vaikams, sveikatos punktas... O viskas toli, trūkumai kasdieniniai. Dalis apsaugos karininkų čia irgi atsidūrė už kažkokius prasižengimus, svajoja kaip nors iš čia ištrūkti.
Ir panašiai visur, visoje Gulago planetoje. O ką reiškia tame pačiame Irkutsko lageryje kriminalistų sugautos ir ant kojų valytuvo prie įėjimo į baraką pakartos pelės su viso CK narių Stalino, Berijos, Molotovo ir kt. etiketėmis? O Stalinas, vadinamas Ūsu, dar nebuvo miręs. Tame lageryje įvyko maištas, žuvo dešimt kalinių, tarp jų vienas lietuvis. Maišto metu ir aš kartu su visais kaliniais išstovėjau iki vidurnakčio lauke tarp barakų, prilinkdavau prie žemės nuo vis besikartojančių šūvių. O kur didžiuliai, net ginkluoti maištai su masiškai žuvusiais Kazachstane, Vorkutoje, Komijoje? Gulagas tapo Tarybų Sąjungos nebesuvaldoma piktžaizde, svariai prisidėjusia prie jos žlugimo.
V.V. Vartau Jūsų leidinį – albumą „Sibiro vaizdai ir žmonės“. Tremtyje ir lageriuose Jūs tapote dailininku. Dabar – tai dokumentika, gabumų, talento prasiveržimas, o tada – ir išgyvenimo būdas?
V.R. Dailininku maniau būsiąs nuo vaikystės. Jau pradinėje mokykloje ir gimnazijoje už piešimą gaudavau tik penketus. Dar žemesnėje gimnazijos klasėje puikus dailininkas, mokytojas J. Jankus apie mano akvarelinius namų darbus atsiliepė: „Rimkau, tu paleistuvauji spalvomis...“ Yra išlikę tų metų piešinių, keletas – J.Janonio gimnazijos muziejuje.
Pirmaisiais tremties metais retkarčiais nupiešdavau šeimos ir kaimynų portretėlių, barakų vaizdų. Pakliuvus į lagerį keletą mėnesių buvau paskirtas naktiniu budėtoju sekcijoje, tada kartu šioje patalpoje buvęs Juozas Kaupas paprašė ant išsiunčiamų laiškų ką nors nupiešti, pagražinti. Tai daugeliui patiko, atsirado keli spalvoti pieštukai, o man už tai atitekdavo tai gabalėlis duonos, tai ir skanesnis gabalėlis iš gaunančiųjų siuntinius. Ir kituose lageriuose teko įvairių darbų, ypač rašyti lozungus. Irkutsko Angarstrojaus lageryje atvežė visą sunkvežimį lentinių plakatų ir mums dviems ( į dailę linkusiam nepilnamečiui ukrainiečiui, būta ir tokių politinių kalinių, teistų dešimčiai metų) liepė ant jų surašyti šūkius, patiems pasirenkant iš tuo metu spaudoje skelbtų spalio šventės proga. Pradėjome lenktyniauti, kas rasime trumpesnį šūkį: aš parašiau „Miru – mir: („Pasauliui – taika“, o jis – „Mi za mir“ („Mes už taiką“). Toliau jau buvo ilgesni tekstai, ir taip keliasdešimt plakatų iškeliavo prie kalinių statomų namų ir, kabodami ant tvorų, skatino stachanovietiškam darbui.
Įsigijau aliejinių dažų, pradėjau tapyti paveikslų kopijas ir portretus. Viename Kemerovo srities lageryje kalėjo žymus latvių dailininkas P.Glaudans, puikus portretistas, didelių siužetinių paveikslų tapytojas. Jis tapo svarbiausiu mano dailės mokytoju. Iš natūros nutapęs kokio kalinio portretą, dažnai jis mane pakviesdavo jį dar pateplioti ir, keista, portretas tapdavo lyg ir panašesnis. Po lagerio grįžęs tremtin nebėjau dirbti į mišką, bet įsisiūliau į tos įmonės kontorą dirbti apipavidalintoju: tapyti garbės lentas, tuos pačius šūkius iškabinėjamus miškuose ant medžių, kurie ir būdavo nukertami. Man įdomesnis pasirodė scenų apiforminimas susirinkimų proga. O dėl dažų bent porą kartų buvau komandiruotas į Irkutską ( 600 km) nusipirkti akvarelės ir teptukų.
Turiu prisipažinti, kad šie polinkiai padėjo man išgyventi, tapo pagrindu tolesniam buvimui ir siekiams. O nedidelę dalį išlikusių anų metų piešinių ir tapybos patalpinau 2010 m. Šiaulių universiteto išleistoje paminėtoje knygoje „Sibiro vaizdai ir žmonės“.
Iš leidinio „Sibiro vaizdai ir žmonės“. V.Rimkaus piešiniai.
Vesiola. Senasis barakas nuo daržų pusės. Jame Rimkų šeima gyveno iki 1958 m. Iš čia išvykta į Lietuvą.
Vartai ir sargybos namelis viename Kemerovo srities lagerių (Južkuzbaslagas). 1956 m.
K. Juozapaitis, tremtinys. Apie 1950 m.
Elena (Elytė, Neužmirštuolė) Rimkutė. 1951 m.
Desiata, Mojus. Altorėlis gegužinėms pamaldoms barake, ties V.Rimkaus miegamąja vieta.
Tėvų Apolonijos ir Jaroslavo Rimkų portretas. Drobė, aliejus, 63x49, apie 1953 m. Tapyta iš nuotraukos statybiniai dažais.
Siaurukas per taigą iš Vesiolos į Alzamajų. Kartonas, guašas, 19x26, apie 1963 m.
Nuotrauka iš V.Rimkaus archyvo.
Rimkų šeima vėl kartu Vesioloje,1958. Tėvai Jaroslavas ir Apolonija , Vytenis, Vaidevutis, Alfonsas, Irena, Elytė, Elzytė ir svečias politinis kalinys Petras Juozapaitis.