
Naujausios
Ir vėl „Riparia“!
Diana Stungurienė
Norėjosi parašyti apie riparia ir ripavimus, o pasakojimas – apie menininką Eduardą Juchnevičių. Ripavimai – tai viena iš Eduardo veiklos formų, tai jo paties vidinės laisvės apraiška. Menininkus jis prilygino laisviems paukščiams, kurie lipdo lizdus bet kur, bet kada ir bet kokiomis sąlygomis – toks laisvas savo kūryboje turi būti ir menininkas. Toks laisvas ir buvo Eduardas Juchnevičius.
Rugsėjo pabaigoje Šiaulių universiteto Dailės galerijoje buvo atidaryta paroda, pavadinimu „Riparia“. Renginys pradėtas skambiai – atgimsta sena tradicija!
Dailininkas Sigitas Prancuitis susirinkusiems paaiškino parodos pavadinimą ir kokia sena tradicija „atgimsta“. 1974 m. baigęs studijas Vilniaus Dailės institute, Sigitas Prancuitis pagal paskyrimą atvyko į Šiaulius. Su Eduardu Juchnevičiumi buvo pažįstami nuo studentavimo laikų, kai gyveno viename bendrabučio kambaryje. Sigitui buvo pasiūlyta „prisistatyti“ vietinei menininkų bendruomenei – Eduardas Juchnevičius pasakė, kad reikia surengti savo darbų parodą.
Pokalbyje Sigitas išgirdo daug keistų žodžių: „šabakštynas“, „riparia“. Po metų Sigitas „prisistatė“ ir sužinojo, kas yra riparia, ripariumai ir kur tas šabakštynas randasi. Pirmą kartą prisistatančiajam Eduardas Juchnevičius dovanodavo atminimo medalį su urvinės kregždės – riparios – atvaizdu.
Dailininkai prisimena, kad įvairūs buvo tie medaliai – nuo bronzinių, švininių iki molinių, bet visuose buvo pavaizduota kregždė. Sigitas Prancuitis juokauja, kad pats solidžiausias medalis – bronzinis teko jam.
–––-
Prisiminimus apie ripariumus pratęsė grafikas Rimantas Buivydas. Prisiminė, kaip uždarai tada visi gyveno, sulindę į savo butelius, todėl „su Edžiu“ ieškojo būdų, kaip suburti visus, pažinti vienas kitą. Taip iš lėto užgimė ripariumai. Tokie laikai buvo, kai ne visi menininkų darbai pakliūdavo į parodas – daugelio, ypač E. Juchnevičiaus darbai, „nepraeidavo natūralistinės cenzūros“.
Tuos „išbrokuotus“ darbus dažniausiai menininkai ir pristatydavo ripariumų metu.
„Visi buvome draugai, vienas kitą gerai pažinojome, smagu būdavo išklausyti kolegų kritiką“, – prisimena R. Buivydas.
Menininkai paaiškino susirinkusiesiems, kodėl norėtųsi atgaivinti ripariumus – „mes jaunimo nepažįstame, jie prie mūsų neprieina, mes prie jų neprieiname – toks atotrūkis atsirado menininkų gretose“.
Aktorius Vladas Baranauskas patikslino, kad „ripariumas“ arba „ripavimas“ lietuvių kalbos žodyne reiškia ir paukščių čiulbėjimą. Tai ripariumai arba ripavimai – tai šventinės giesmės.
––-
Bandymas „atgaivinti“ ripavimus prasidėjo gerokai anksčiau, nei ši rugsėjo mėnesį. Silpstant regėjimui Eduardas Juchnevičius tapo Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) nariu, užsimezgė bendrystė su Šiaulių aklųjų bibliotekos darbuotojais.
Buvo praėję dveji metai po Eduardo išėjimo į „žvaigždėtąjį“ pasaulį. Vitražistas Povilas Dobkevičius ir bibliotekininkė Dalia Vaivadienė sutarė su menininko žmona Dalia Juchnevičiene dėl atminimo vakaro. 2013 m. balandžio 24 d. Lietuvos aklųjų bibliotekos (LAB) Šiaulių filiale įvyko šios bibliotekos buvusio skaitytojo, poeto ir dailininko Eduardo Juchnevičiaus (1942-2011) parodos atidarymas.
Eilėmis atminimo vakarą nuspalvino aktorius Vladas Baranauskas. Jis ne tik skaitė Eduardo eilėraščius, bet ir papasakojo, kad ripavimai visada vykdavo per Eduardo gimtadienį, gruodžio mėnesį. Būdavo gimtadienis ir būdavo paroda, būdavo skaitomi eilėraščiai – „sulėkdavo draugai iš visos Lietuvos“.
Vykdavo parodos aptarimas, Eduardas viską fiksuodavo vaizdo kamera, o vėliau sumontuodavo ir rodydavo. Tai būdavo beveik uždaras, bet kartu ir atviras susibūrimas. Uždaras ta prasme, kad atsitiktiniai žmonės nepatekdavo.
Aktorius pasidžiaugė, kad ši paroda nuostabiai graži ir „beprotiškai šilta“. Visi darbai „prisigėrę Eduardo buto auros“, tame bute Eduardas ir Dalia užaugino tris sūnus. Vladas Baranauskas sakė, kad beveik kiekviename nutapytame paveiksle galima perskaityti Eduardo ir Dalios gyvenimą, čia daug žmonos Dalios portretų – palydovės, gerbėjos, namų židinio sergėtojos. Paroda tokia, „tarsi būtume susirinkę į Eduardo Juchnevičiaus butą, kurio durys niekad nebūdavo rakinamos."
Eduardas gyveno pagal griežtą darbo grafiką: pusę aštuonių jis eidavo į „šabakštyną“, į savo studiją prie senųjų kapinių. Pusę pirmos grįždavo namo, pietaudavo. Ir antrą-pusę trijų išeidavo į dailės mokyklą – „tokia kasdienė mažytė katorga“.
Eduardas buvo linksmas, geras žmogus ir nežinojo žodžio „negalima“. „Mes visi tada buvome jauni, gražūs ir visi darėme tai, ką norėjome. Kūrybine prasme nebuvo jokių tabu, jokio negalima. Nebuvome mes nei rezistentai, nei pogrindininkai, tiesiog buvome laisvi žmonės,“– pakylėtai užbaigė prisiminimus aktorius Vladas Baranauskas.
Vienas po kito menininkai kėlė iš praeities prisiminimus apie Eduardą Juchnevičių. Vitražistas Povilas Dobkevičius pasakojo, kad Eduardas buvo tokios didelės energijos ir turėjo tiek užmačių, kad pats netilpo savyje – jis buvo „kaip puode užraugta mielinė tešla, kuri vis kyla ir lipa per puodo kraštus“. Eduardas Juchnevičius buvo grafikas, tapytojas, poetas, dramaturgas; jis fotografavo, filmavo, užsiiminėjo keramika.
Eduardas nuolat keliavo, plaukiojo baidarėmis, jachta. Jautė nenusakomą trauką Karaliaučiaus kraštui, laikė save „šišioniškiu“. Mažosios Lietuvos tragiškai istorijai skyrė ne vieną savo kūrinį. Visa tai savo prisiminimais paliudijo nuolatinis tų kelionių dalyvis skulptorius Vilius Biskis.
Aktorė Fausta Laurinaitytė prisiminė pažintį su dailininkais, prisiminė „šabakštynu" vadinamus Menininkų namus ir ripariumus. Pas Eduardą lankydavosi nemažai teatro žmonių. „Šabakštyne“ buvo vaidinama Eduardo Juchnevičiaus parašyta drama „Nuomininkas“. Kūrinys buvo sudėtingas, bet aktoriams pavyko jį paversti spektakliu. „O kiek žiūrovų buvo! Man buvo taip sunku vaidinti, vis galvodavau, kad tik greičiau pasibaigtų tas vaidinimas. O dabar man gaila, kad viskas pasibaigė, galėjome vaidinti ir vaidinti,“ – nostalgiškai ir svajingai užbaigė aktorė Fausta Laurinaitytė.
„Eduardas buvo didžiulė dovana mano gyvenime, – prisiminimais apie savo vyrą pasidalino ir žmona Dalia Juchnevičienė. – Abu žavėjomės Vitmeno poezija, ir jo paties eilėraščiai tokie „vitmeniški“. Nuolatinis gyvenimo prasmės ieškojimas, širdies nerimas liejosi Eduardo paveiksluose ir eilėraščiuose:
Mielai suvalgyčiau riekę nakties, užsitepęs diena,
Padažyčiau medžio šaknis į žemę,
Atsikąsčiau minkštų obuolių.
Nugraibyčiau debesėlių putas nuo dangaus
Ir supilčiau saujom pasemtą dangų į burną.
Dailininkė tapytoja, menotyrininkė, pedagogė ir Eduardo kolegė Ligija Stalevičienė stebėjosi savo pačios pojūčiais: „Mes čia susirinkome prisiminti išėjusį žmogų. Bet aš žiūriu ir galvoju, išėjo žmogus iš gyvenimo – bet kad jis neišėjo. Žiūriu į jo darbus, visą kūrybą – ar gi jis išėjo?“
Į Eduardo Juchnevičiaus kūrybinį vakarą atvyko jo draugas, panevėžietis Zenius Jurgelaitis:
„Su Eduardu susipažinau būdamas antro kurso studentu. Tada iš Kauno su literatų būreliu atvykau pas Šiaulių pedagoginio instituto literatus. Išgirdau Eduardo eiles, patiko; susidraugavome ir penkiasdešimt metų draugavome. Jis labai praturtino mano gyvenimą, paliko didelį turtą – draugystę. Vėlesni jo eilėraščiai pasidarė sudėtingi, kaip jo dailė ir grafika, jo kūrybinės esmės ir gelmės nesugebu suvokti iki šiol. Kuo toliau, tuo jis man darosi paslaptingesnis“.
Z. Jurgelaitis perskaitė Eduardo eilėraštį „iš romantiškų studentavimo laikų“, parašytą 1960-ais:
Ėjau su būriu jaunų žmonių – Jaunystės atšvęsti.
Bet ties turgaus durimis atsiskyriau,
Ir vietą už prekystalio nusipirkau.
Apieškojau kišenes ir neradau nieko.
Cha cha nusijuokė senė, surūdijusių lašinių pasidėjusi,
Cha cha, juk nė velnio neturi, berniuk.
Už marškinių užčiuopiau krūtinę,
Krūtinėje radau širdį –
Padėjau šalia lašinių gabalo širdies gabalą visą.
Priėjo sena merga, atsignybo nešvariu nagu širdies skonio,
Teko atrėžt trupmeninę dalį ir šalia sviesto įdėt.
Pyko senė šalia manęs, Išpardaviau širdį ir nuėjau,
Pyko senė pasilikusi.
Savo širdies vieton įdėjau kiaulės širdį pigią –
tegul varinėja kraują.
Neturėjau nė velnio, o dabar turiu –
Ir eisiu jaunystės švęsti.
––
Atminimo vakaras buvo toks sodrus ir sukėlė tiek prisiminimų, kad susirinkusieji nutarė atgaivinti „Eduardo ripavimus“. Jau po mėnesio įvyko pirmasis „atgimęs“ ripavimas. 2013 m. birželio 4 d. LAB Šiaulių filiale ripariumų senbuvis grafikas Edmundas Birgėla pristatė savo tapybos darbų parodą. Edmundo paveikslai buvo su stipriu reljefu, pritaikyti ir neregiams. Parodos atidarymo metu vėl buvo kalbama apie ripariumus.
„Riparia – urvinė kregždė, lyg ir simbolizuoja paukštišką menininko prigimtį", – perskaitė E. Birgėla iš šiauliečių dailininkų katalogo.
Vėliau šioje bibliotekoje įvyko dar kelios parodos-ripavimai. Savo kūrybą pristatė kiti ripariumų senbuviai: grafikas R. Buivydas, tapytojas S. Prancuitis, skulptorius V. Biskis. Tačiau iš lėto entuziazmas geso, ir riparia vėl pasislėpė savo urvelyje, ripavimai nugrimzdo užmarštin.
––
Daug vandens nutekėjo nuo tada, kai nutrūko Eduardo Juchnevičiaus organizuojami ripavimai. Lietuvos nepriklausomybė pakoregavo „Šabakštyno“ gyvenimą. Dailininkai privatizavo savo dirbtuves, parodų salytė liko „niekieno“ ir buvo parduota – nebeliko dailininkų namų, tik prisiminimai.
Tuometiniuose ripavimuose buvo bendraujama atvirai, be įprastos tam metui cenzūros, bet šiandienos menininkams tai visiškai neaktualu – niekas jų parodose nebenukabina „kažkam“ neįtikusių darbų, menininkas laisvas išreikšti save visomis formomis.
Šiuolaikiniams jauniems dailininkams net sunku įsivaizduoti, kad buvo laikai, kai parduotuvėse nebuvo nei popieriaus, nei akvarelės, o aliejinius dažus galėdavo įsigyti tik dailininkų draugijos nariai! Nebeliko vidinės įtampos, nebeliko vidinės kovos, kartais atrodo, kad nebeliko ir paties meno.
Vyresnioji menininkų karta – riparistai – pasakoja savo gyvenimo istorijas, beldžiasi į jaunųjų menininkų širdis galbūt todėl, kad jie jau žino – santvarkos „ateina ir išeina“, išlieka tik santykiai tarp žmonių. Buvo „smetoniniai laikai“, po jų „tarybiniai“. Dabar jaunimas save vadina „pasaulio žmonės“, žmonėmis be sienų, be ideologijos, jų gyvenimo credo – „čia ir dabar“.
Skirtingos kartos, skirtingi interesai, skirtingos pasaulėžiūros... O kas gi, vis dėlto bendra? Valstybė, kalba, prigimtis, tikėjimas – norėtųsi taip galvoti, bet ir tai kinta, keičiasi, modifikuoja, mutuoja. Belieka retorinis klausimas: kokią žinią „neša“ šiandienos menas?
Parodos „Riparia“ atidarymas, ŠU dailės galerija, 2018-09-27. Iš kairės: V. Baranauskas, S. Prancuitis, R. Buivydas, G. Arlauskaitė-Vingrienė, R. Garbačiauskas, K. Bimba.
Grafikas E. Birgėla su kalyte Nika, parodos atidarymas, 2013 m.
Iš dešinės: D. Juchnevičienė, aktorė Fausta Laurinaitytė. E. Juchnevičiaus atminimo vakaras, 2013 m.
Aktorius Vladas Baranauskas. Eduardo Juchnevičiaus atminimo vakaras, 2013 m.
G. Stungurio nuotr.
S. Prancuitis ir E. Juchnevičius.
S. Prancuičio archyvo nuotr.
LAB Šiaulių filiale, 2014. Iš kairės bibliotekos vedėja J. Lapinskaitė, G. Stungurys, P. Dobkevičius, D. Kaktavičienė, D. Vaivadienė
Iš kairės: L. Stalevičienė, R. Daužvardis (stovi), V. Biskis, E. Birgėla, Z. Jurgelaitis, I. Lingienė. E. Juchnevičiaus atminimo vakaras, 2013 m.
D. Stungurienės nuotr.