
Naujausios
Kiek Šiauliuose būta muzikinių teatrų?
Domas Šniukas
Šiauliečių klubo Vilniuje nariai sumanė parengti prisiminimų knygą apie savo vaikystės ir jaunystės gimtinę. Daugumai tai buvo Antrojo pasaulinio karo ir pokario metas.
Sėdau ir aš prie kompiuterio. Prisiminiau gimnazisto įspūdžius, kuriuos patyriau Šiaulių teatro operečių spektaklių – B. Aleksandrovo „Vestuvės Malinovkoje“ ir I. Kalmano „Marica“ – metu. Norėdamas pasitikslinti jų pastatymo metą, pradėjau klausinėti savo bendraamžių. Niekas neprisiminė, kad tokių spektaklių būta.
Perverčiau 1948–1950 metų „Raudonosios vėliavos“ laikraščio komplektus – taip pat nė ženklo, susidarė įspūdis, kad mieste teatro apskritai nebuvo.
Kibau į enciklopedijas. Čia sužinojau, kad nacių okupacijos metais (1942–1944) veikė muzikinis teatras – „profesionalų ir mėgėjų teatro muzikinių spektaklių trupė prie Lietuvių meno ir mokslo centro“ ir prie miesto teatro. Jis buvęs įkurtas J. Byros, F. Kiršos, P. Armono, P. Vacbergo, J. Karoso, A. Raulinaičio iniciatyva.
Buvęs suburtas iki 70 atlikėjų būrys – įvairaus lygio solistai, muzikos mokyklos simfoninis orkestras, pedagogai ir moksleiviai, mokytojų seminarijos choras. Pastatyta G. Verdi operos „Traviata“ antrasis veiksmas, operetės – K. Miliokerio „Belvilio mergelė“, P. Lincke‘s „Gri-Gri“, P. Igelhoffo „Meilė iš pirmo žvilgsnio“, F. Leharo „Linksmoji našlė“, J. Strausso „Šikšnosparnis“, surengta įvairių koncertų. Su šiais spektakliais gastroliuota Biržų, Panevėžio, Raseinių, Šiaulių, Utenos apskrityse, net Vilniuje. Bet apie sovietmečio operetes „Vestuvės Malinovkoje“ ir „Marica“ – vėl nė žodžio.
Buvau bepradedąs galvoti, kad man galvoje pasimaišė, bet dėl viso pikto nuėjau į Lietuvos literatūros ir meno archyvą. Užsisakiau Šiaulių dramos teatro bylas (LLMA, f. 86), ir – bingo! Juodu ant balto parašyta, kad 1948 m. kovo 18 ir 21 d. įvyko operetės „Vestuvės Malinovkoje“, o 1948 m. gruodžio 31 d. ir 1949 m. sausio 1 d. – „Maricos“ premjeros. Vestose knygose surašytos visos repeticijos, visi spektakliai, juose dalyvavę artistai.
Kūrėjų branduolį sudarė statytojas ir režisierius V. Ivanauskas, dirigentas A. Motiekaitis, dailininkas V. Norkus, baletmeisteris E. Pakštys, chormeisteris M. Danilevičius.
Operetės „Vestuvės Malinovkoje“ spektakliuose dalyvavo vokalistai ir aktoriai E. Orlauskaitė (Jarinka), V. Ivanauskas (Andreika), E. Karanauskas (Jaška artileristas), L. Dapšys (Nečiporas), Tamašauskas, Tautkus, A. Zubrys, J. Šafronas, E. Bindokaitė, K. Simaška, J. Zubėnas. Spektaklis turėjo didžiulį pasisekimą – parodytas per 30 kartų. Savaitgaliais buvo rodomas po 2-3 kartus.
Paskatinta sėkmės, trupė 1948 m. liepos 26 d. pradėjo operetės „Marica“ repeticijas, o Naujuosius metus sutiko su jos premjera. „Titnago“ spaustuvėje spausdintoje programoje nurodoma, kad spektaklį statė ir režisavo V. Ivanauskas, scenografiją kūrė V. Norkus, muzikinės dalies vedėjas buvo M. Danilevičius, o baletmeisteris E. Pakštys. Pagrindinius vaidmenis atliko V. Ivanauskas (Tasilas), E. Orlauskaitė (Marica), L. Dapšys (Populesku), E. Karanauskas (Županas), I. Kriaučiūnaitė (Liza), E. Bindokaitė (Božena), E. Žilinskas, J. Zubėnas ir kiti.
Trupę sudarė maždaug pusšimtis menininkų – profesionalų ir mėgėjų: muzikos mokyklos pedagogai ir mokiniai, teatro aktoriai, entuziastai. Choristai: Adomaitytė, Andrišiūnaitė, Apanasikas, Barkauskaitė, Daunoraitė, Galskis, Janavičiūtė, Kruopytė, Nekrašaitė, V. Orlauskaitė, Sakalauksas, Šambaris, Tilvynytė, Valančius, šokėjai: Blotnytė, Dževintauskaitė, Vytartaitė, Meškonytė, Nagrodskytė, Baravykas, Vidžiūnas, Linauskas, Česavičius, Stepušaitis, Pakštys.
Programoje orkestrantai nenurodyti, tačiau įvardinti repeticijų dienoraščiuose: Danilevičius, Tarvydas, Zybertas, Urbaitis, Urbietis, Gasparas, Garnys, Petrovas.
Gal vienas kitas jų ir šiandien gyvuoja, daug ką papasakotų, – kaip būrėsi, kaip bendravo. Būta ir linksmų dalykų. Į vieną kitą repeticiją atlikėjas ateidavo neblaiviame stovyje, būdavo nušalinamas. Kartą į „Maricos“ spektaklį neatvyko solistas, skubiai teko įvesti kitą aktorių. Pusvalandį pavėlavęs ir neblaiviame stovyje pasirodęs Župano atlikėjas pakėlė triukšmą, kodėl be jo pradėta. Pasitelkus diplomatiją ir blaivinimo procedūras, aktorius buvo pastatytas ant kojų, antrame ir trečiame veiksmuose scenoje žavėjo publiką kaip įprasta.
Taigi ir sovietmečiu Šiauliuose būta muzikinio teatro, jeigu ne de jure, tai de facto.
Įrodęs sau, kad šie du spektakliai – ne fantomai, pagalvojau: koks paradoksas. Prie Hitlerio ir prie Stalino šiauliečiai galėjo mėgautis savų meno pajėgų sukurtomis operetėmis, o nepriklausomybės metais – ne. Gal tada mieste buvo daugiau gyventojų, gal daugiau būta muzikantų ir dainininkų? O gal šiandien Šiauliuose tiesiog nėra Vaclovo Ivanausko, kuris buvo muzikinių spektaklių spiritus movens? 1950 m. jam išvykus į Klaipėdos muzikinį teatrą, Šiaulių operetės palengva ir nuslopo.
Jau apsilankęs LLMA, dar kartą perverčiau enciklopedijas ir vis dėlto vienoje – keturtomėje „Tarybų Lietuvos enciklopedijoje“ – radau paminėtas aukščiau aprašytas operetes. Gerai, kad ne anksčiau – taip ir nebūtų gimusios šios eilutės.
Valstybinio Šiaulių dramos teatro archyvo nuotr.
Šiaulių muzikinio teatro logotipas, naudotas Antrojo pasaulinio karo metais.
Pirmoji naujojo muzikinio teatro premjera – Karlo Miliokerio operetė "Belvilio mergelė" – Šiauliuose buvo parodyta 1943 metų vasario 27 dieną. Dirigavo J. Byra, režisavo V. Sipaitis.