
Naujausios
Kitas žvilgsnis į „Mindaugą“ – laikas išsigydyti žaizdas
Valstybinio Šiaulių dramos teatro (VŠDT) premjera „Mindaugas“ (pagal Just. Marcinkevičių) sukėlė diskusijų audrą. Ko siekė jaunas vokiečių režisierius Nikolas Darnstädtas: įžeisti ar kritiškai, su ironija parodyti, kokie esame? „Galų gale, teatras pradeda kažką reikšti! Man nusibodo konformistinis teatras, kuris rodo tai, ką nori žiūrovai matyti“, – sako VŠDT meno vadovas Paulius Ignatavičius. Meno vadovo nuomone, šis spektaklis yra netgi per daug patriotiškas. Pokalbis su P. Ignatavičiumi – apie „Mindaugą“ ir neužgyjančias mūsų žaizdas.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Pažinti kitokį teatrą
– Kaip kilo idėja statyti Just. Marcinkevičiaus „Mindaugą“?
– Lietuvos 100-mečiui norėjosi pastatyti spektaklį apie Lietuvą, apie mūsų tautą, mūsų identitetą, mūsų dabartinį gyvenimą.
Teatruose tik kartkartėmis atsiranda klasikinės lietuvių pjesės. Nuo mokyklos laikų esame linkę į jas žiūrėti romantizuotai. Jaunimą tas romantizavimas ir godonės atgraso. Ir mane patį atgraso.
Keičiasi laikai, keičiasi kartos, norisi suprasti, suvokti, kokiame taške esame. Man šis klausimas itin svarbus. Ką reiškia būti lietuviu, kas yra tas patriotizmas?
Sovietmečiu buvo bendras priešas, priespauda, visi troško laisvės. Just. Marcinkevičiaus kūriniai tais laikais, kai buvo pastatyti, skambėjo aktualiai, spaudė kiekvienam širdį ištariant žodį „Lietuva“. Tai buvo kaip to meto lakmusas, ką galvoja tauta.
Norėjau paimti klasikinę lietuvišką medžiagą ir ne iliustruoti, pamėgdžioti, kas parašyta, bet pastatyti žvelgiant per atstumą į medžiagą, lietuvių tautą.
Pagalvojau, kad padarysiu gana drąsų eksperimentą: pakviesiu jauną menininką iš Vokietijos. Vokiečių teatras man yra prie širdies, jis ateina iš visiškai kitos tradicijos. Mes esame pripratę – ir dar iš studijų metų – prie K. Stanislavskio, prie įsijautimo. Man norėjosi sulieti du skirtingus polius.
Mano tėvas – rašytojas, daug rašo apie partizanus, labai patriotiškas, kitos kartos žmogus. Norėjosi susieti tėvų galvoseną, mąstyseną, kas atsispindi Just. Marcinkevičiaus pjesėje, ir progresyvaus meno atstovo, jauno ir labai gabaus režisieriaus. Sulieti dvi, vadinkime, kultūras.
Tai, kad dabar vyksta diskusijos, yra daug nepatenkintų, aš sakau: „Ačiū Dievui!“ Galų gale, teatras pradeda kažką reikšti! Man nusibodo konformistinis teatras, kuris rodo tai, ką nori žiūrovai matyti.
Teatras yra didžiulė jėga, ji gali išjudinti diskusijas, pokalbius.
– Kaip radote ir prikvietėte Nikolą Darnstädtą į Šiaulius?
– Norėjau jauno režisieriaus. Per pažįstamus gavau kontaktų, rekomendavo kelis režisierius. Vienas iš jų buvo Nikolas.
Jis yra baigęs vieną prestižiškiausių Vokietijos mokyklų, Berlyno Ernsto Buscho universitetą. Dirbęs su tokiais režisieriais kaip T. Ostermajeris, F. Richteris – vokiečių žvaigždėmis.
– Rizikavote, kviesdami jauną vokiečių režisierių statyti kanoninę pjesę?
– Žinoma, kad tai yra rizika. Teatras turi rizikuoti, turi leisti jauniems žmonėms statyti. Kas eis į spektaklius po 10 ar 15, 20 metų? Kokia karta? Šiauliai tuštėja, Lietuva tuštėja.
Kas įvyko su „Mindaugu“? Įvyko ne toks, koks įprasta, spektaklis, kitokia interpretacija.
Yra spaudimas, įsivaizdavimas, koks teatras privalo būti. Teatras turi būti šventas. Bet teatras yra visoks, tik mes daug ko nesame matę.
Ne tik su žiūrovais, bet ir su menininkais yra tas pats: uždaras ratas, aš nieko nematau, išskyrus tai, kas čia, Šiaulių dramos teatre, vyksta. Nesidomiu ir turiu įsivaizdavimą apie teatrą, koks jis turi būti. Ir nepriimu kitokio požiūrio. Nepriimu skirtingai, nei aš, mąstančio.
Kai Aurimas Žvinys mane pasikvietė dirbti, programoje rašiau, kad teatras turi kalbėti apie skaudžius dalykus ir turi kalbėti drąsiai, kad ir provokuojančiai, kad kiltų diskusija, kad kiltų judesys.
Man įdomus šitas „Mindaugas“, nes įvyko sujudimas, pasipiktinimas. Jei spektaklis sukuria veiksmą po savęs, yra pavykęs.
Dažnai girdžiu ir pats galvoju: yra dvi skirtingos publikos, Vilniaus ir Šiaulių. Man atrodo, daugelio spektaklių, kurie vyksta Vilniuje, čia galbūt žiūrovo nesurinktų.
Gerbiu žmones, publiką. Tiesiog mums reikia išmokti pažinti kitokį žmogų, kitokį teatrą.
Aš nesu naivus. Tai yra ilgi procesai. Aš nesitikiu, kad spektaklį pamatę gana konservatyvūs žmonės staiga ims ir sakys: koks aš buvau neteisus! Visiems norisi būti teisiems ir ginti savo nuomonę.
Abi Just. Marcinkevičiaus dukros – Ramunė ir Jurga Marcinkevičiūtės – matė spektaklio videoįrašą ir joms nesukėlė pasipiktinimo reakcijos: įdomu, naujas požiūris.
Nikolas yra labai aukštos vidinės kultūros žmogus, labai pagarbiai elgėsi tiek su aktoriais, tiek su teksto autoriumi. Mes su juo daug diskutavome, kalbėjome.
Jis konsultavosi ir su istoriku apie Lietuvos istoriją, apie tą laikmetį, apie Mindaugą. Jis labai pagarbiai ir nuoširdžiai žiūrėjo į darbą. Aš nematau jokio pasityčiojimo. Tai yra kritiškas, gal šiek tiek ironiškas, per humorą pateiktas žvilgsnis į mus.
Spektaklyje nuskamba auksinė frazė: mes norime, kad kažkas pasikeistų, bet mes nenorime nieko keisti!
Ši frazė apibūdina viską – ir šią diskusiją. Mes nenorime, kad išvažiuotų žmonės iš Lietuvos, bet mes patys nieko nenorime pakeisti.
Mes nurašome iš karto spektaklį ar jauno žmogaus darbą. Esu įsitikinęs, jei po šituo „Mindaugu“ būtų pavardė „Nekrošius“, viskas būtų visiškai kitaip: „O, Nekrošius taip interpretavo!“ O dabar: „Jaunas žmogus, nesąmonė, vokietis, nieko jis nesupranta.“
– Kritikams užkliūva ir režisieriaus tautybė?
– Lietuva yra tiksinti bomba. Mes tariamės esą tolerantiški. Bet iš tikrųjų mes dar nesusiduriame su tomis problemomis, su kuriomis susiduria Vokietija. Pas mus nėra tiek pabėgėlių, pas mus nėra tiek daug kitos tautybės žmonių, kad galėtume sakyti, jog esame tolerantiški.
Situacija tikrai keisis, lietuvių mažėja, čia atvyksta ukrainiečiai, baltarusiai, jų daugės, nes čia geriau gyventi, algos didesnės. Jei tapsime tokia valstybe, kaip Vokietija, ko siekiama pagal ekonomikos išsivystymą, turime suprasti, kad pritrauksime daug kitų tautų. Ir ką tada darysime? Turime išmokti priimti kitą, kitokį.
Aš pats mokiausi ketverius metus Vokietijoje, baigiau ten mokyklą. Pamačiau, kaip jie priima kitatautį, kitokį žmogų, koks vidinės kultūros lygis. Faktas, visko yra ir ten. Mano patirtis iš Saint Blasien miesto, prie Šveicarijos ir Prancūzijos sienos, Vakarų Vokietijoje.
Pas mus sakoma: „Aš nieko neturiu prieš juodaodžius, bet gal tai nelabai tinkama“ arba „Aš nieko neturiu prieš homoseksualus, bet tegul jie tyli ir nieko nesiskelbia“. Tas „aš nieko neturiu prieš, bet...“ yra totali saviapgaulė. Negali būti „bet“, jei skelbiesi, kad esi tolerantiškas, humaniškas.
Taip ir su spektakliu: „Gal ir gražu, neblogai, bet kaip taip galima Marcinkevičių pastatyti!“ Pasirodo, galima. Ir ne tik Just. Marcinkevičių.
Patriotiškas spektaklis
– Dalis spektaklio žiūrovų ėjo į „Mindaugą“ – tokį, koks išlikęs atmintyje spektakliuose su Regimantu Adomaičiu, Vytautu Paukšte. Galbūt nepasitenkinimas kilo ir dėl to?
– Kodėl aš noriu statyti pjesę? Kam reikia teatrui šios pjesės? Apie tai daug diskutavome su Nikolu.
Tarkime, Šekspyras. Tikrai bus einamas autorius, gera drama, kasa garantuota. Tereikia truputį moderniau pagalvoti apie aplinką, kažkiek paanalizuoti santykius, kiek kitaip aprengti aktorius, neiliustruojant Renesanso. Ir ateis žmonės, išgirs istoriją. Bet tu, kaip režisierius, ką tu nori pasakyti tuo spektakliu?! Kas tau, ne dramaturgui, yra skaudu? Tas pats ir su aktoriumi – ką tu nori pasakyti?
Europa seniai praėjusi postdraminį etapą.
Dėl ko statyti „Mindaugą“ šiandien? Statyti iliustruojant tekstą, istoriją, perteikti tai, kas parašyta, su giliom prasmėm ar skambiais aktorių balsais? Man tai jau nebeįdomu. Tie laikai jau buvo, vaidino R. Adomaitis, V. Paukštė. Tai yra mūsų praeitis.
Norėjau kalbėti apie tai, ką reiškia mylėti savo šalį. Ar mes apie tai susimąstome.
– Mūsų patriotizmas – deklaratyvus?
– Labiau gilus klausimas, „Atgaivos“ festivalio metu turėsime apie tai diskusiją.
Nesinori visko sudėlioti į stalčiukus ir pasakyti „patriotizmas yra tai ir tai“.
Aš galbūt myliu Lietuvą, nes čia kuria puikūs režisieriai, kuria progresyviai, keičia pasaulį. Kitiems žmonėms progresyvūs spektakliai atrodo antipatriotiška.
Patriotizmas yra labai individualus procesas.
Mane labai sujaudino Juozo Bindoko monologas-sapnas. Labai graži mintis, kad Morta sapnuoja būsimą Lietuvą ir Sausio 13-ąją: kas su ja nutiks.
Popiežius sakė: turime išsigydyti žaizdą. Tą patį sakė ir Nikolas.
Daug žmonių mėgaujasi aukos vaidmeniu – ir valstybė. Mes turime mažos tautos kompleksą. Taip, esame maža tauta, bet negi turime jausti kompleksą prieš didesnes? Turime išaugti iš mažos, nuskriaustos, sužeistos tautos rūbų, turime žvelgti į ateitį. Turime eiti į priekį. Taip, praeitis yra tam, kad nedarytume tam tikrų klaidų. Bet žmonės tai dažnai pamiršta.
– Komentatoriai spektaklį įvardijo ir antivalstybiniu, pilkąja propaganda, užkliuvo ir „Gazprom“ paminėjimas.
– Cha! Labai juokinga girdėti. Nikolas ėmė interviu iš įvairių Lietuvos žmonių. Pats Nikolas yra piktas ant A. Merkel politikos.
Absurdiška taip galvoti, nes visų pirma spektaklis yra ne apie tai. Ne apie „Gazprom“. Tai priimu kaip nevilties griebimąsi už šiaudo, kai neturi, ką pasakyti, ir pradedi įžvelgti musėje dramblį.
Kaip tik sakyčiau, kad šitas spektaklis yra patriotiškas. Netgi per daug patriotiškas, mano nuomone.
Esminis dalykas, kai pabaigoje sakoma: „Nebijok, Lietuva, tu ne viena“, ir šviesa atsisuka į salę. Mes esame tie medžiai, mes esame ta tauta! Nereikia mums Mindaugo, nereikia Mesijo, nereikia išgelbėtojo, herojaus. Mes esame tie žmonės, kurie gali būti herojais, kurie galime kažką Lietuvoje pakeisti, susivienyti, padaryti naudingo.
Antivalstybiškumas?! Labai įdomu. Būtų gerai, kad saugumas uždraustų šį spektaklį ir išsaugotų tvirtus valstybės pamatus. Tik tuoj nebeliks ką saugoti, pamatų nebeliks. Ką Lietuva darys po 50 metų?
– Kas lemia, kad žiūrovas spektaklyje pasijautė pažemintas?
– Mes visada linkę ieškoti priežasčių išorėje, bet galbūt paieškokime viduje. Tai tik spektaklis! Kodėl mane tai žeidžia?
Mūsų valstybėje, kalbant apie patriotiškumą, yra daug patetikos. Taip, dauguma šalių taip daro. „Mūsų šalis yra, oho, kokia didinga! Mūsų gamta yra, oho, kokia graži! Mūsų vyrai, mūsų kultūra, mūsų krepšinis!“
Mes jau turime istorijoje pavyzdžių, kur tai veda, kai viena tauta jaučiasi vertesnė.
Popiežius akcentavo: tu negali savęs iškelti aukščiau kito žmogaus dėl to, kad priklausai vienai ar kitai tautybei. Mes turime sugyventi. Nebegalime sakyti „mes padarysime Lietuvą didžią“, kaip D. Trumpas sako „I'll make America great again“.
Ką mes padarysime, mes žmones prarandam! Iš mūsų važiuoja! Ir tikrai nemanau, kad vien dėl finansinių priežasčių ar klimato. Kiek daug nepakantumo, kiek daug pykčio, agresijos. Man atrodo, jei žmogus sako, „mane išvadino aborigenu“ ar kalbėjo apie „trečio pasaulio“ šalį, tiesiog – nepilnavertiškumo kompleksas arba baimė būti mažam.
Juokinga, tikrai juokinga, kad kažkas jaučiasi įžeistas.
Išsigydyti savo žaizdą
– Interviu jums Nikolas yra sakęs: „Bet jeigu manęs kas nors paklaustų, koks yra pirmas paveikslas, kurį matau, kai galvoju apie Vokietiją, tada pasakyčiau, kad galvoju arba apie svastiką, arba apie Reichstagą ir Angelą Merkel su kreiva šypsenėle.“ Vokietis į savo šalį žiūri nesibaimindamas ironijos?
– Lietuva turi išsigydyti savo žaizdą. Kas ir spektaklyje pasakyta. Išsigydyk savo žaizdą.
Valstybės mentalitetą, galvoseną galime palyginti su žmogaus. Jei žmogų kažkas įskaudino, padarė neteisybę, ar jam visą gyvenimą vaikščioti su ta neteisybe ir tuo įskaudinimu? Jis turi tą jausmą paleisti, kad galėtų į jį žiūrėti per atstumą – su ironija, šypsena.
Lygiai tas pats dabar vyksta. Turime labai daug rusofobijos, kuo toliau, tuo ji labiau gilinama, aišku, tiek ir paties Putino. Jeigu valstybė turi užspausto pykčio dėl nuoskaudų, padarytų žaizdų, turime sugebėti atleisti.
Kam pykti ant spektaklio, jei jis truputį kitaip pažiūrėjo į Lietuvą? Ar mes negalime pažiūrėti truputį ironiškai į save?
Taip, mano tėvas buvo ištremtas. Bet ar aš turiu visą gyvenimą nekęsti rusų ar rusų tautos, visą gyvenimą laikyti neapykantą, kad tėvas buvo išvežtas į Sibirą?
Lietuvoje jaučiu daug tos žaizdos.
– Kas režisieriui diskusijose apie Lietuvą keldavo daugiausiai klausimų?
– Nikolas sakė negalintis suprasti, ką reiškia apskritai turėti nacionalinius jausmus, jis negali pasakyti: myliu Vokietiją.
„Nuolat galvojau, ką reiškia mylėti tėvynę. Visą tą laiką mokiausi iš Lietuvos“, – sakė Nikolas.
Jam tai buvo keista, svetima, ko gero, dėl Vokietijos praeities.
Kartu kalbėdavome ir apie Mindaugą. Jam buvo įdomi Just. Marcinkevičiaus išsakyta mintis: tu net nežinai, ką tu valdai. Tas pats ir dabar politikoje vyksta. Nemanau, kad politikai labai gerai žino, ką valdo.
Labai retai pamatau aukštesnio rango politiką spektaklyje. Kad ir poną R. Karbauskį: būtų labai įdomu sužinoti, kokius spektaklius, koncertus mūsų Kultūros komiteto pirmininkas lanko.
Koks 20–30 procentų tautos išrenka vieną partiją, ir ta partija atstovauja tų procentų interesams. Bet yra 100 procentų! O kaip kitų interesai?
Sujudinti publiką
– Esate sakęs, kad reikia dirbti taip, kad teatras būtų priežastis žmogui neišvyti. Tebetikite šia idėja?
– Taip, teatras būtinai turi auginti savo publiką. Jauną publiką. Čia yra utopinis tikslas, labai sunku jį pasiekti, kad dėl teatro žmogus pagalvotų, jog gal visai gera čia gyventi.
Kaip valdžia nesupranta: ne tik algas reikia kelti, bet investuokime į kultūrą! Į naujus verslus. Auginkime, auginkime savo žmones!
– Emigruojama ne tik į užsienį, yra ir vietinė kryptis – Vilnius. Jūs Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (kurso vadovas Rimas Tuminas) baigėte teatro režisūros magistro studijas, bet iš Vilniaus atvykote dirbti į Šiaulius. Kodėl?
– Viskas labai koncentruota į Vilnių. Bet aš matau prasmę, Šiaulius pamilau, čia šaunus aktorių kolektyvas. Kai susitinku jauną žmogų, kuris Šiauliuose kažką veikia, dirba, man džiugu, kad jis kuria miesto dvasią.
Kartais pagalvoju: gal geriau viską mesti, nieko nedaryti ir važiuoti ten, kur galėsiu jaustis laisvas, reikšti savo nuomonę, kur į mane nebus žiūrima kreivai, kur galėsiu jaustis saugus, ramus.
Truputį sujudinti Šiaulių publiką tikrai norisi. Pažiūrime spektaklį, patiko-nepatiko, nieko manyje nepakeitė. Ar teatras turi būti pramoga?
– Ir ar teatras turi būti patogus?
– Atsisėdau patogiai į krėslą, parodė kažkokią komediją, siužetą ir laimingas grįžtu namo. Taip, tokio teatro irgi yra, ir tokio teatro irgi reikia. Aš sau keliu truputį aukštesnius tikslus.
– Praėjusį savaitgalį teatras pristatė dar vieną premjerą – jūsų režisuotą spektaklį „The perfect match, arba Su Naujais metais, Ionesco“ pagal E. Jonesko pjesę „Kliedesiai dviem“. Ar bus dar viena diskusijos banga?
– Šis spektaklis man – naujas etapas. Vėl pamilti teatrą su jo sąlygiškumais, su jo galimybėmis, nes teatre įmanoma absoliučiai viskas.
Ši pjesė yra vienas iš absurdo dramaturgijos šedevrų. Spektaklyje nagrinėjama tema – vyro-moters santykiai, jie konfliktuoja per visą pjesę. Niekas nepasikeičia, bet jie nuolat aiškinasi, ar sraigė ir vėžlys yra tas pats gyvūnas. Moteris ir vyras, man atrodo, niekada nesupras vienas kito. Šis spektaklis – truputėlį sapnas.
Bandau išsivaduoti iš literatūros ir priimti teatrą kaip žaidimą, nesureikšminti, žaisti reikšmėmis. Fantazija, ironija yra labai reikalinga.
– Praėjusį sezoną kėlėte tikslą kiek kitaip žiūrėti į tradicinius dalykus teatre. Šios minties laikotės ir šį sezoną?
– Taip, jau „Mindaugas“ yra laikymasis. E. Jonesko irgi yra žvilgsnis truputį kitaip.
Artėja kita premjera – Aleksandro Špilevojaus „Bagadelnia“, taip pat tam tikras eksperimentas. Aš norėjau, kad apie vyresnių žmonių problemas kalbėtų jaunas žmogus. Aleksandras kuria spektaklį apie vyresniuosius, apie senelių namus. Įdomus žvilgsnis.
A. Giniotis statys „Revizorių“ – žvelgiant į dabartinę Lietuvos korupcinę sistemą, pjesė irgi labai akutuali.
Šį sezoną – daug komedijų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Valstybinio Šiaulių dramos teatro meno vadovas Paulius Ignatavičius sako norėjęs, kad spektaklyje „Mindaugas“ būtų kalbama apie tai, ką reiškia mylėti savo šalį.
„Nereikia mums Mindaugo, nereikia Mesijo, nereikia išgelbėtojo, herojaus. Mes esame tie žmonės, kurie gali būti herojais, kurie galime kažką Lietuvoje pakeisti, susivienyti, padaryti naudingo“, – pagrindinę spektaklio mintį įvardija Paulius Ignatavičius.
„Labai gerai, kad žmonės pradeda kalbėti ir reikšti nuomonę: taip pasimato, kur mes gyvename“, – apie diskusiją, kurią sukėlė spektaklis „Mindaugas“, sako Valstybinio Šiaulių dramos teatro meno vadovas Paulius Ignatavičius.
Sauliaus JANKAUSKO nuotr.
Paulių Ignatavičių labai sujaudino aktoriaus Juozo Bindoko monologas – sapnas: „Labai graži mintis, kad Morta sapnuoja būsimą Lietuvą ir Sausio 13-ąją: kas su ja nutiks.“