
Naujausios
Maskva – Naujoji Akmenė – Niujorkas
Atgimstančios Lietuvos laikais Naujojoje Akmenėje režisiere dirbdama Vida Bladykaitė ėmė garsėti kaip dramaturgė, poetė, prozininkė. Išleido eilėraščių ir pasakų knygą „Puokštė žemei“ (1994 m.), pjeses, apsakymus spausdino kūrybos rinkiniuose.
Prieš 20 metų ji emigravo į Jungtines Amerikos valstijas.
Prieš kelerius metus grįžo prie kūrybos: vėl rašo pjeses, pagal jas stato spektaklius Niujorko lietuvių teatre, kurį pati įkūrė.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Iš Maskvos – į Naująją Akmenę
V. Bladykaitė – iš Kelmės rajono. Jaunystės miestas – Kaunas. Čia apsisprendė tapti aktore.
Tačiau baugino ano laiko kalbos: reikalingi pažįstami, kad įstotumei į Vilniaus konservatoriją.
Patikėjo žinia apie geresnius šansus Rusijoje. Todėl 1980-aisiais išvažiavo į Leningradą, pasirinko valstybinį teatro, muzikos ir kinematografijos institutą. Bet priėmimo komisija neatrinko. Tais metais Maskvoje vyko olimpiada, dėl jos vėliau surengtas naujų studentų priėmimas į MCHAT-ą, todėl suspėjo iškart dalyvauti po nesėkmės Leningrade. Priėmė.
Ketverius metus studijavo. Žinojo, kad iš Lietuvos yra dar vienas studentas – Kęstutis Povilaitis.
Iš kurse buvusių 14 studentų, baigė 11.
Vida prisimena: „Iškart patyriau begalines varžytuves – kas geriau pasirodys. Todėl lydėjo begalinis stresas. Lengviau tiems, kurie turėjo užtarėjų, tapo protežė. Antai, kokio nors Maskvos teatro spektaklyje gauti vaidmenį pavyksta kuriam iš moksladraugių – atrodo, kad pasisekė. Galiausiai sužinai, kad jo tėvas, brolis ar dar kas iš giminių yra kažkas.“
Pasijuto neturinti šansų gauti didelių vaidmenų Maskvos teatruose, nes ne rusų tautybės žmogui beveik neįmanoma kalbėti be akcento.
„Suvokiau, kad gali ir neišsipildyti svajonė apie svarbų vaidmenį, o visą gyvenimą taip ir liks masinės scenos, – sakė V. Bladykaitė. – Bet ne todėl, kad netalentingas ar nekūrybingas. Priežastis žemiškesnė – įtakingi žmonės nesuteikia šanso, tai ir negali atsiskleisti, įrodyti“.
Studijų laikais patys studentai rengdavo daug etiudų. Tuomet pajuto polinkį režisūrai.
Kai su aktorės diplomu grįžo į Lietuvą, čia nė neieškojo darbo pagal specialybę.
Norėjo pati statyti spektaklius. Kartu suvokė, kaip pati sako, kad „žaliam“ – nedaug šansų.
Todėl „maskvietė“ ieškojo darbo kur nors Lietuvos pakraštyje, įsidarbino Žiežmarių kultūros namuose.
Po metų įstojo į Klaipėdos konservatoriją studijuoti režisūros Stasio Bielskio kurse.
Tebebūdama studentė sulaukė kito pasiūlymo įsidarbinti kitame pakraštyje – Naujojoje Akmenėje, kuri garsėjo Stasės Niūniavaitės vadovaujamu liaudies teatru. Šalia jo antrakursė įkūrė jaunimo dramos studiją. Ėmė važinėti į darbą iš Klaipėdos. Kiekvienais metais kviesdavo į premjerą.
„Tėvai gyveno Kaune, kuris yra mano jaunystės miestas, ir stabdė: „Ar išprotėjai, kam tau ta Akmenė, kai gali dirbti savo mieste“, – prisimena Vida.
Vis dėlto būtent čia ji pajuto geras sąlygas statyti spektaklius. Naujosios Akmenės kultūros rūmai tam turėjo ir dailininką, ir scenos apšvietėją – tokių etatų kituose rajonų centruose buvo reta.
Čia ir liko dirbti.
Autoritetas baugino
Kurį laiką jaunoji specialistė dirbo kartu su kelių dešimtmečių patirtį sukaupusia režisiere S. Niūniavaite. Už nuopelnus ji po mirties pagerbiama Akmenės rajono savivaldybės įsteigta literatūrine premija rašytojams.
S. Niūniavaitė, įvertindama pirmosios Akmenės krašte įsidarbinusios Maskvos MCHAT-o aktorės potenciją, iškart pasiūlė vaidinti liaudies teatre. Tačiau išgirdo kategorišką „Ne“. Paaiškino, kad į Naująją Akmenę atsikėlė tik spektaklių statyti.
Dabar ji ryžosi atskleisti ir kitą atsisakymo priežastį: „Kai įsidarbinau Naujojoje Akmenėje, apie daugelį prisiklausiau visokių istorijų, nuomonių. Sunku patikėti, kad viskas būna tiesa. Bet kai žmonės papasakojo daug keistų dalykų apie Stasę – aš pabijojau. Nors kirbėjo mintis imtis kokio vaidmens scenoje. Bet juk sakoma: „Nenori lįsti prie ugnies, kad nenudegtum“.
V. Bladykaitė nevadina S. Niūniavaitės savo mokytoja, globėja ar rėmėja.
„Paprasčiausiai laikėmės neutralumo, apsieita be didelių draugysčių“, – teigia.
Kodėl santykiuose neapsieita be „scenų“? Pavyzdžiui, vyresnės režisierės priekaištai kolegei dėl įvairių kūrybos reikalų.
„Galbūt klaidingai įsivaizdavo, kad noriu užimti liaudies teatro vadovės postą, kai aš turėjau savo artistus, ji – savo, – sakė V. Bladykaitė. – Kitas reikalas – kuomet S. Niūniavaitė išėjo į pensiją, jos žmonės atėjo vaidinti pas mane“.
Sąjūdis „įstūmė“ į valdininko kėdę
Režisierės biografijoje – dveji metai darbo Akmenės rajono savivaldybės kultūros skyriaus vedėjos poste.
„Savo laiku Sąjūdis daugelį stūmė daryti kažką. Taip ir mane, – sakė V. Bladykaitė. – Aš išgirdau lyg priekaištą: „Tu buvai Sąjūdžio steigiamajame suvažiavime su Sąjūdžio vėliava, kaip sakoma, pradėjai visą košę Akmenėje, tai kodėl pati nebandai kažką pakeisti?“ Nors aš niekada nenorėjau imtis vadovaujančio darbo, jis niekada nepatiko, bet mane stūmė. Bet nedaug nuveikiau kultūros labui būdama valdininke. Po poros metų atsisakiau pareigų, nes apsisprendžiau daryti tai, kas man patinka – režisūra“.
Būdama vedėja V. Bladykaitė toliau statė spektaklius. Galiausiai grįžo vėl į Kultūros rūmus.
Kas iš to meto teatrinio gyvenimo labiausiai yra įsiminę? Atsakė vienareikšmiškai: žmonės, bendravimas su jais:
„Nors režisieriai vertybėmis laiko rezultatus – kokie spektakliai pastatyti, bet svarbiau pats kūrybinis procesas. Juk nepakartojamos repeticijos, kuomet žmonės bendrauja, draugauja, remia vienas kitą. Teatras tampa kaip gyvenimo būdas. Ne veltui sakoma, jei žmogus paragavo ir užsinuodijo teatro vaisiumi, labai sunku beatsisakyti“.
„Ar išprotėjai?“
V. Bladykaitė atsisveikino su Naująja Akmene po septynerių metų darbo, grįžo į savo jaunystės Kauną.
Kitas gyvenimo posūkis išniro po pusantrų metų darbo Lietuvos televizijos Kauno skyriuje – emigracija į Jungtines Amerikos Valstijas. Po pažinties su širdies draugu.
Amerikoje įgijo ir medikės profesiją.
Aštuoniolika metų spektaklių nebestatė. Tačiau nuo kultūrinės veiklos nebuvo atsiribojusi. Parežisuodavo Niujorko lietuvių bendruomenės renginius, juose paskaitydavo poezijos.
Vėl panorėjo teatro, pajutusi, kad pažįstamiems tautiečiams irgi reikia scenos.
Niujorke vyras ir sūnus stebėjosi: „Ar išprotėjai?“
Tačiau moteris nebesustojo.
Daug lietuvių atsiliepė norį taip pat pabandyti, kai feisbuke perskaitė skelbimą apie sumanymą įkurti Niujorko lietuvių teatrą.
„Šiame mieste prieš keliolika metų buvo įsteigtas Baltų teatras, bet po pirmo spektaklio aktoriai išsiskirstė, – mena V. Bladykaitė. – Buvo per daug užsimoję – turėti profesionalų teatrą. Tam per maža lietuvių Niujorke. Mes apsisprendėme tenkintis mėgėjų statusu“.
2015 metais „Pokštininkų“ teatru pasivadinę lietuviai parodė pirmą spektaklį „Psichai“.
„Pokštininkų“ premjera pasižymėjo puikia organizacija, originalia dramaturgija, stebėtinai brandžia ir darnia neprofesionalių aktorių vaidyba, kurioje jautėsi stipri režisierės ranka“, – rašė Amerikos lietuvių spauda.
Žiūrovai pajuto, kad spektaklis „Psichai“ komedijos kalba prakalbo reta tema – priminė visiems, kad psichine liga sergantys asmenys yra tokie pat, kaip ir visi kiti. Kad ieško meilės, mėgsta pinigus, rezga pinkles vienas kitam, meluoja ir svajoja apie ateitį.
Panašios gaidos – kitame „Pokštininkų“ spektaklyje „Vakaronė piniginėje“.
Naujausias teatro spektaklis parodytas šiemet – „Baugalo sėkla“.
Pjeses parašė pati režisierė.
„Pjesių neprofesionaliam darbui nėra daug, kad galėtum pasirinkti, – sakė režisierė. – Mados pasaulyje dizaineris pirmiausia sukuria suknelės modelį, tik paskui perka jai medžiagas, tuo tarpu mėgėjų teatre geriau atvirkščias metodas – suskaičiuoji turimus finansus dekoracijoms, kostiumams, įvertini susibūrusius scenoje norinčius atsiskleisti teatro mėgėjus – ir pagal tokią situaciją parašai pjesę“.
Kai Naujosios Akmenės kultūros rūmų teatras buvo pakviestas vaidinti Lenkijoje, jo režisierė parašė pjesę „Ženteliai“. Jų yra parašiusi ir daugiau, tačiau „Ženteliai“ jau trečias dešimtmetis tebestatoma vieno ar kito mėgėjų teatro Lietuvoje, net Amerikos lietuviai pabandė.
„Amerikoje lengviau aptikti deimantą žolėje, negu rasti pjesę mėgėjų teatrui, todėl Niujorko lietuvių teatrui irgi pati rašau pjeses“, – sakė V. Bladykaitė.
„Žentelius“ sukūrė norėdama liaudiškos temos, tuo tarpu „Psichai“ – dabartinio gyvenimo aktualija.
„Amerikoje, statisikos duomenimis, apie 26 procentai žmonių serga psichinėmis ligomis – tiek oficialiai diagnozuota, joms gydyti išleidžiama net daugiau pinigų, negu širdies ir vėžio ligoms kartu paėmus, – sakė V. Bladykaitė. – Tad tokia didžiulė problema ir atkeliavo į sceną. Tikintis, kad ji padės pašalinti psichiatriją lydintį visuomenės nesupratimą kaip gyventi su stigmos slegiamais žmonėmis“.
Režisierė šią situaciją gerai suvokia, kadangi kaip medikė dirba psichiatrijos ligoninėse.
Niujorko lietuvių teatras spektaklį rodė ir Akmenės rajono savivaldybės organizuojamame tradiciniame liaudies teatrų festivalyje buvusiame Paragių dvare.
Autoriaus nuotr.
Aktorė ir režisierė Vida Bladykaitė Jungtinėse Amerikos Valstijose dirba medike ir vadovauja Niujorko lietuvių teatrui „Pokštininkai“.
Niujorko lietuvių teatras „Pokštininkai“ pirmąjį spektaklį „Psichai“ rodė ir Akmenės rajone.
Niujorko lietuvių teatro režisierė Vida Bladykaite spektakliuose ir vaidina.
Amerikoje gyvenančių lietuvių spektakliai domina žiūrovus.
Vida Bladykaitė iki šiol palaiko ryšius su jos knygą „Puokštė žemei“ iliustravusiu dailininku Antanu Adomaičiu, Akmenės savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjo pavaduotoja Janina Rekašiene (dešinėje).