Paskui pasaulio lyderius: žiedinės ekonomikos sėkmės receptas Lietuvai

Paskui pasaulio lyderius: žiedinės ekonomikos sėkmės receptas Lietuvai

Pas­kui pa­sau­lio ly­de­rius: žie­di­nės eko­no­mi­kos sėk­mės re­cep­tas Lie­tu­vai

Pa­sau­ly­je jau ku­rį lai­ką sklin­da tva­raus var­to­ji­mo idė­jos: nuo sie­kių ap­mo­kes­tin­ti vien­kar­ti­nius ka­vos puo­de­lius iki in­dust­ri­nio vers­lo gi­gan­tų, vis efek­ty­viau ma­ži­nan­čių ga­my­bos kaš­tus ir vi­siš­kai mi­ni­mi­zuo­jan­čius at­lie­kų kie­kį. Nors ap­lin­kai drau­giš­kus vers­lo spren­di­mus ska­ti­na po­pu­lia­riau­si pa­sau­ly­je ga­min­to­jai, ES lei­džia­mos di­rek­ty­vos, ta­čiau „Ze­ro Was­te Eu­ro­pe“ že­mė­la­py­je tarp šva­rios ener­ge­ti­kos įmo­nių, įgy­ven­di­nan­čių žie­di­nės eko­no­mi­kos prin­ci­pus, Lie­tu­vos vers­lų ne­ma­ty­ti. Mū­sų ša­ly­je po­ky­čiai ak­ty­viau­siai vyks­ta var­to­to­jų ini­cia­ty­va bei yra ska­ti­na­mi vals­ty­bi­nia­me sek­to­riu­je.

Pa­sau­lio ly­de­riai dik­tuo­ja vers­lo ten­den­ci­jas

Šiais me­tais pa­skel­bu­si, kad vi­sa įmo­nės inf­rast­ruk­tū­ra pa­lai­ko­ma tik at­si­nau­ji­nan­čia ener­gi­ja, vie­na po­pu­lia­riau­sių iš­ma­nių­jų įren­gi­nių ga­min­to­jų pa­sau­ly­je, JAV kom­pa­ni­ja „App­le“, at­sklei­dė dar vie­ną am­bi­cin­gą tiks­lą. Il­gai­niui bend­ro­vė sieks ne­nau­do­ti jo­kių gam­tos iš­tek­lių ga­my­bos ir kom­pa­ni­jos iš­lai­ky­mo pro­ce­suo­se – ga­mins įren­gi­nius tik iš per­dirb­tų me­džia­gų, il­gins jų tar­na­vi­mo lai­ką ir pa­si­rū­pins ko­ky­biš­ku pa­nau­do­tų prie­tai­sų per­dir­bi­mu.

„Jau da­bar nau­jau­siuo­se, ne­tru­kus pre­ky­bo­je pa­si­ro­dy­sian­čiuo­se te­le­fo­nuo­se, nau­do­ja­me iš per­dirb­to ala­vo pa­ga­min­tą pa­grin­di­nę plokš­tę (angl. lo­gic board). Tai lei­džia su­tau­py­ti dau­giau nei 10 tūkst. to­nų iš­ka­sa­mos ala­vo rū­dos per me­tus“, – sa­ko „App­le“ ap­lin­ko­sau­gos, stra­te­gi­jos ir so­cia­li­nių ini­cia­ty­vų pa­da­li­nio vi­cep­re­zi­den­tė Li­za Džek­son.

Sim­bo­liš­ka, ta­čiau praė­ju­siais me­tais du­ris at­vė­ręs mo­der­niau­sias įmo­nės būs­ti­nės „App­le Park“ pa­sta­tas Ka­li­for­ni­jo­je, Ku­per­ti­no mies­te, yra kil­pos for­mos: nuo 1993 m. vei­kian­tys įmo­nės cent­ri­niai pa­da­li­niai su­si­jun­gia į žie­dą, vis daž­niau at­si­kar­to­jan­tį „App­le“ ren­gi­nių ir pri­sta­ty­mų vi­zua­li­ko­je. Pa­na­šu, kad įmo­nė sie­kia įtvir­tin­ti pa­sau­ly­je spar­čiai po­pu­lia­rė­jan­čios žie­di­nės eko­no­mi­kos prin­ci­pus: ska­ti­na vers­lo efek­ty­vu­mą, mi­ni­mi­zuo­ja at­lie­kų kie­kį bei ža­lia­vų ir ener­gi­jos švais­ty­mą.

Vers­lo sek­to­rių ju­dė­ti žie­di­nės eko­no­mi­kos link Eu­ro­po­je ska­ti­na ES do­ku­men­tai, priim­ti dar 2015 m. Vers­las bei var­to­to­jai ra­gi­na­mi il­gai­niui pe­rei­ti nuo li­ni­ji­nės prie žie­di­nės eko­no­mi­kos mo­de­lio: pa­nau­do­to daik­to gy­ve­ni­mo cik­las ne­tu­ri pa­si­baig­ti šiukš­lių dė­žė­je. Ju­dė­ji­mas tu­ri vyk­ti žie­du – pro­duk­tą sie­kia­ma per­dirb­ti, pri­kel­ti pa­kar­to­ti­niam nau­do­ji­mui ir sėk­min­gai grą­žin­ti į rin­ką. Vie­nas svar­biau­sių pro­ce­sų to­kia­me ju­dė­ji­me yra at­lie­kų kie­kio ma­ži­ni­mas ir per­dir­bi­mo ska­ti­ni­mas, ku­rį Lie­tu­vo­je jau ku­rį lai­ką spar­ti­na Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­ja.

Kas vyks­ta Lie­tu­vo­je?

Jur­gi­ta Gai­žiū­nie­nė, Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­jos At­lie­kų pre­ven­ci­jos ir tvar­ky­mo stra­te­gi­jos sky­riaus ve­dė­ja sa­ko, kad no­rint su­ma­žin­ti su­si­da­ran­čių at­lie­kų kie­kį ir pa­siek­ti ES nu­ma­ty­tus tiks­lus, tu­ri su­si­telk­ti vi­si eko­sis­te­mos da­ly­viai – gy­ven­to­jai, ga­my­bos bei vers­lo įmo­nės, at­lie­kų tvar­ky­to­jai, ins­ti­tu­ci­jos ir moks­lo at­sto­vai.

„Vi­suo­me­nės var­to­ji­mo įpro­čiai bei vers­lo at­sto­vų po­zi­ci­ja vie­na­reikš­miš­kai tu­ri keis­tis – dėl są­mo­nin­ges­nio var­to­ji­mo rin­ko­je at­si­ras­tų dau­giau per­dir­ba­mų, il­giau tar­nau­jan­čių ga­mi­nių. Ži­no­ma, rea­guo­ti tu­ri ir vals­ty­bi­nis sek­to­rius: mes nuo­lat ski­ria­me lė­šų at­lie­kų rū­šia­vi­mo kon­tei­ne­riams įsi­gy­ti, įgy­ven­di­na­me prie­mo­nes, skir­tas di­din­ti per­dir­ba­mų pa­kuo­čių pa­te­ki­mą į rin­ką, nu­sta­to­me pa­kuo­čių at­lie­kų per­dir­bi­mą ska­ti­nan­čius ta­ri­fus ir pri­žiū­ri­me mo­kes­čius už ap­lin­kos ter­ši­mą“, – sa­ko J. Gai­žiū­nie­nė.

Me­tų pra­džio­je mi­nis­te­ri­ja, rea­guo­da­ma į at­lik­to ty­ri­mo re­zul­ta­tus (nu­sta­ty­ta, kad gy­ven­to­jai no­ri keis­ti var­to­ji­mo įpro­čius į pa­lan­kes­nius ap­lin­kai, ta­čiau ne­ma­no, kad jų pa­stan­gos bus vai­sin­gos), ypa­tin­gą dė­me­sį emė skir­ti pa­vie­nių var­to­to­jų na­mų ūkiams.

Sėk­min­gai įgvy­ven­di­na­mos ini­cia­ty­vos „Mi­si­ja: nu­lis“ me­tu jau su­reng­ta per 40 su­si­ti­ki­mų su gy­ve­na­mų­jų na­mų bend­ruo­me­nė­mis įvai­rio­se Lie­tu­vos mies­tuo­se.

„Su­si­ti­ki­muo­se da­ly­vau­ja ap­lin­ko­sau­gos eks­per­tai, at­lie­kų rū­šia­vi­mo spe­cia­lis­tai, gy­ven­to­jams da­lin­ti la­bai konk­re­tūs pa­ta­ri­mai kaip efek­ty­viau var­to­ti sa­vo na­mų ūkio ener­gi­ją, ne­švais­ty­ti mais­to pro­duk­tų ir tei­sin­gai rū­šiuo­ti at­lie­kas. Pro­jek­to me­tu taip pat ska­ti­na­me gy­ven­to­jų bend­ruo­me­nės ir vers­lo įmo­nes sek­ti sa­vo elekt­ros ener­gi­jos su­var­to­ji­mo kie­kius, ku­ro są­nau­das bei iš­me­ta­mą CO2 ir pa­ma­tuo­ti, koks svar­bus kiek­vie­no žmo­gaus in­dė­lis sie­kiant tau­so­ti gam­tą“, – ko­men­tuo­ja Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­jos spe­cia­lis­tė.

Tiks­las – jo­kių at­lie­kų

Vil­niu­je vei­kian­čios VšĮ „Žie­di­nė eko­no­mi­ka“ na­rys Pau­lius Leo­na­vi­čius vyks­tan­čius po­ky­čius Lie­tu­vo­je ver­ti­na tei­gia­mai: pa­sak eks­per­to, re­zul­ta­tai, ku­riuos ska­ti­na „Ze­ro Was­te“ ini­cia­ty­va ir žie­di­nės eko­no­mi­kos sklai­da, jau pa­ste­bi­mi ir var­to­to­jų įpro­čių po­ky­čiuo­se, ir vers­lo sek­to­riu­je.

„Žie­di­nė eko­no­mi­ka vers­lą ska­ti­na ieš­ko­ti bū­dų kaip sue­fek­ty­vin­ti pro­ce­sus, ma­žin­ti kaš­tus, pa­nau­do­ti kuo dau­giau per­dirb­tų ža­lia­vų ir atei­ty­je šie sie­kiai tik stip­rės. Be­sip­le­čian­tis ze­ro was­te ju­dė­ji­mas jau da­bar kei­čia pre­kių len­ty­nas – at­si­žvelg­da­mi į klien­tų nuo­sta­tas, dau­gy­bė įmo­nių įsi­pa­rei­go­ja nau­do­ti tik tva­rias ža­lia­vas pa­kuo­tėms ir už­tik­rin­ti mi­ni­ma­lų at­lie­kų kie­kį po pro­duk­to var­to­ji­mo. Džiau­giuo­si, kad vers­lo at­sa­ko­my­bę sten­gia­si ska­tin­ti ir vals­ty­bė“, – sa­ko spe­cia­lis­tas.

VšĮ „Žie­di­nė eko­no­mi­ka“ yra vie­nin­te­lė eu­ro­pi­nio tink­lo „Ze­ro Was­te Eu­ro­pe“ at­sto­vė Bal­ti­jos ša­ly­se (angl. ze­ro was­te – „nu­lis at­lie­kų“ ar­ba „jo­kio švais­ty­mo"). Spar­čiai be­si­ple­čian­tis beat­lie­kį var­to­ji­mą bei ga­my­bą ska­ti­nan­tis eu­ro­pi­nis tink­las per 2017 m. paau­go be­veik dvi­gu­bai: prie tink­lo pri­si­jun­gė 11 įvai­rio­se ES ša­ly­se esan­čių or­ga­ni­za­ci­jų-na­rių. Šiuo me­tu „Ze­ro Was­te Eu­ro­pe“ vie­ni­ja 29 įstai­gas vi­so­je Eu­ro­po­je.

 

Re­mian­tis Pa­sau­li­nės eko­no­mi­kos fo­ru­mo duo­me­ni­mis, įgy­ven­di­nant žie­di­nės eko­no­mi­kos prin­ci­pus vers­le, pir­mi­nių ža­lia­vų bei gam­ti­nių iš­tek­lių po­rei­kis pa­sau­ly­je su­ma­žė­tų 17–24 pro­c. Tai leis­tų su­tau­py­ti 630 mlrd. eu­rų per me­tus. Glo­ba­lus žie­di­nės eko­no­mi­kos įgy­ven­di­ni­mas vi­suo­se sek­to­riuo­se pa­sau­lio eko­no­mi­kai duo­tų apie 1 tri­li­jo­ną (!) rea­lių pa­ja­mų. Vien Eu­ro­pos Są­jun­go­je tai leis­tų su­tau­py­ti apie 72 mlrd.

Užs. Nr. 397082