
Naujausios
Diana Tiškovaitė: „Nenorėjau būti įrankis“
Lietuvoje kaip televizijos projekto „Triumfo arka“ dalyvė, Tais vaidmens kūrėja Lietuvos operos ir baleto teatre pastatytoje Georgo Fridricho Hendelio operoje „Aleksandro puota“ žinoma, Baroko ir Baltijos kameriniame teatre dainavusi kelmiškė solistė Diana Tiškovaitė tik mažą savo gyvenimo atkarpą naudojosi daugybe staiga atsivėrusių durų.
Vieną dieną suprato, jog nenori būti įrankiu režisierių rankose. Su įžymybėmis ar tokiais save laikančiais kilti į sceną trukdė vidinis kuklumas ir vidinės laisvės troškimas.
Auksinio balso savininkė pasuko savo keliu – į žmogaus dvasios platumas, kur menas kuriamas be gašlumo ir nešvankybių, kur paklūsti tik savo sielos pajautoms.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Posūkis į sielos liturgiją
Sutemoje skendintis Prienų vienkiemio sodas. Ant surikiuotų suolų eilių daugiau kaip šimtas žmonių laukia premjeros. Šviesų efektai sodo medžius nutapo sidabro spalva. Vaizdas – lyg pasakoje.
Pasigirsta puikiai derantys solisčių balsai. Giesmėje išverkiamas Marijos skausmas, matant kenčiantį prie kryžiaus prikaltą savo sūnų.
Tarp giesmių įsiterpia socialinę atskirtį patiriantys žmonės, visiškai nesusiję su menu ir scena. Jie pasidalija savo skausmu ir įveria savo karoliuką į bendrą šviečiantį rožinį.
Tai įspūdžiai iš Žolinės išvakarėse įvykusio Dianos Tiškovaitės sakralinio teatro premjeros „Stovi motina“.
Neseniai Dianos Tiškovaitės vadovaujama asociacija „Muzikos galia“ įkūrė sakralinį teatrą. Pirmasis šio teatro spektaklis liturginio himno malda „Stovi motina“ parodytas Prienų vienkiemyje ir Tytuvėnų vienuolyno kieme.
Dvi solistės – sopranas Diana Tiškovaitė ir mecosopranas Fausta Savickaitė – atliko dešimt muzikinių numerių. Įgyvendinant projektą dirbo 25 žmonės. Tarp jų ir scenografė, kostiumų autorė M. Rubavičiūtė, elektroninės muzikos programuotojas M. Baranauskas ir Prienų vienkiemio bendruomenės ,,Išlikimas“ šeimininkė J. Skeberdienė.
Projektas skirtas socialinę atskirtį patiriantiems žmonėms: neįgaliesiems, senjorams, vaikų namų auklėtiniams, buvusiems alkoholikams ir narkomanams. Tai savotiška maldos ir reginio sintezė, pamąstymas, ko Dievo savo maldoje prašo vienišas vaikas, kurio tėvai jį paliko globos namuose, kokios pagalbos ieško alkoholiko žmona, neįgaliojo vežimėlyje sukaustytas žmogus, buvęs kalinys ar tuštėjančių kaimų senukai.
„Sakralus teatras Lietuvoje nėra populiarus. Tokiems projektams sunku rasti rėmėjų. Ir valstybė nelabai nori remti. Bet teatras žmogui padeda suprasti liturginį tekstą, todėl ir nusprendžiau puoselėti sakralinio teatro tradicijas,– teatro įkūrimo priežastis aiškina Diana. – Tai savotiškas mano dvasinės kelionės, prasidėjusios dar Rokiškyje, kai mokiausi vargonininkės specialybės, tęsinys. Studijuodama vokalą Klaipėdos universitete, vėliau dirbdama, dainuodama operą profesionaliose scenose, sakralinę muziką buvau šiek tiek primiršusi.“
Pradėjusi dirbti savarankiškai atlikėja sako turėjusi ilgai grynintis, suvokti, kas ji, kam ji, kas jai geriausia. Kai suvokė, sukūrė sakralinį teatrą. Sakralinio teatro maldą „Stovi motina“ brandino apie trejus metus. Po sėkmingos premjeros solistė, matyt, bus paneigusi mitą, jog sakralus teatras – nepopuliarus.
Malda, pateikta kaip socialus ir bendražmogiškas reiškinys, tiek Prienų vienkiemyje, tiek Tytuvėnuose sulaukė daugybės žiūrovų.
„Triumfo arka“ atvėrė daug durų
Baigusi vokalo studijas Klaipėdos universitete, D. Tiškovaitė grįžo į gimtąją Kelmę. Čia dėstė tikybą, vėliau įsidarbino vokalo mokytoja meno mokykloje, vaidino ir dainavo Kelmės mažajame teatre. Čia dirbdama pateko į Lietuvos televizijos projektą „Triumfo arka“. Komisiją sužavėjo jos balsas ir ypatingų baroko operos arijų pasirinkimas.
Atlikėja iš nedidelio Žemaitijos miestelio kaip lygiavertė stovėjo šalia scenos grandų, sukūrusių ne vieną pagrindinį vaidmenį didžiuosiuose Lietuvos teatruose. Pateko į finalą. Bet prizines vietas užleido kitiems.
Po sėkmės televizijos projekte dainininkei atsivėrė daug durų. Teko rinktis, ar likti Kelmės mažajame teatre, kur iki tol dirbo, ar bandyti plaukti į platesnius vandenis.
Diana atsisakė darbo Kelmės mažajame teatre, nors iki šiol jį su nostalgija prisimena: „Jaunas, sveikas kolektyvas. Man labai daug padėjo, kai dalyvavau „Triumfo arkoje“. Džiaugiuosi, kad tapo profesionaliu teatru.“
Dalyvaudama „Triumfo arkoje“ susipažino su daugeliu įtakingų žmonių. Pažinčių ratą išplėtė ir šiandieninio Operos ir baleto teatro direktoriaus Jono Sakalausko Kražiuose rengiami operinio dainavimo kursai.
Diana pakviesta į Lietuvos operos ir baleto teatrą atlikti Tais vaidmenį G. F.Hendelio operoje „Aleksandro puota“. Ten susipažino su dizaineriu Juozu Statkevičiumi, kuris labai įmantriai papuošė: galvą spaudė 3 kilogramų svorio perukas.
Valstybinio baroko teatro vadovas Viktoras Gerasimovas pakvietė atlikti Vagaus vaidmenį Antonio Vivaldžio operoje. Ten susipažino su režisieriumi Gintaru Varnu. Spektaklis buvo politizuotas ir susilaukė ne vieno skandalo. „Tada ir supratau, kad atlikėjas yra tik įrankis režisieriaus rankose“, – sako D. Tiškovaitė.
Su Jono Sakalausko kameriniu teatru Diana suvaidino Kleopatrą G. F. Hendelio operoje „Julijus Cezaris“. Jos scenos partneris buvo Cezario vaidmenį atlikęs Algirdas Bagdonavičius.
„Šis vaidmuo man buvo didžiulė dovana kaip barokinės muzikos atlikėjai ir interpretatorei“, – mena Diana. Su ja dirbo puiki režisierė R. Butkus, kuri labai pasitikėjo ir įžvelgė jos aktorinį potencialą. Užsimezgė gražus kūrybinis bendradarbiavimas.
Laisvės gurkšnis
Tačiau po trejų metų aktyvios veiklos atlikėja apsisprendė tapti visiškai laisva kūrėja.
– Ar vien todėl, kad turėjote savo nuomonę, atsisakėte toliau dainuoti profesionaliose scenose?
– Susidėjo daugybė priežasčių. Lietuvoje Lietuvos atlikėjas negerbiamas. Kartais žeminamas atviru tekstu, ypač jeigu yra iš mažo miestelio. Jam iš karto prilipdoma kaimiečio etiketė. Turi būti dešimt kartų pranašesnis už miestietį, kad tave vertintų.
Be to, teatruose prioritetai atiduodami užsienio atlikėjams. Sukuri vaidmenį – gauni vos porą išėjimų į sceną. Kitus kartus dainuoja, pavyzdžiui, austras arba gruzinė, kuriai skiriamas automobilis, viešbutis ir didelis honoraras. O aš glaudžiausi vienuolyne ir tai mokėjau po 40 litų už naktį. Kelis mėnesius važinėjau į Vilnių, o honoraras už vaidmenį – 1200 litų.
Kartais pažiūrėję mano programą žiūrovai irgi stebisi, kodėl aš ne Vilniuje. Neturiu tikslo užkariauti akademinių scenų. Nesu tiek įžūli. Stabdo vidinis kuklumas.
Dirbdama savarankiškai aš galiu turėti savo nuomonę ir laisvai ją reikšti, nebijodama, kad kas nors mane išmes iš darbo.
Be to, galiu duoti valią savo kūrybinėms galioms, kurti gražius dalykus, be gašlybių, sekso ir kitų neigiamas emocijas keliančių dalykų, atrasti daug dvasios lobių, užsiimti edukacine veikla.
– Bet juk reikia iš kažko gyventi...
– Gyvenu iš savo individualios veiklos: dainuoju šventėse, privačiuose vakarėliuose, bendrovių renginiuose. Susidarau grafiką keliems mėnesiams į priekį. Nereikia nei reklamos, nei vadybininko. Reklama pasklinda iš lūpų į lūpas.
Projektinei veiklai gaunamos lėšos nepapildo asmeninės piniginės. Jos skiriamos tik projekto įgyvendinimui. Bet mobilaus bendraminčių teatro ir edukacinės veiklos man reikia tam, kad pati augčiau.
Asociacija „Muzikos galia“ yra parengusi daug koncertinių programų. „Muzikinis desertas – žagarėliai“, „Retro muzikos Bučinys“, "Pokalbiai su savo idealais“ ir kitų. Mūsų dainas vis dažniau transliuoja Lietuvos radijas. Dalyvavome Žagarės vyšnių festivalyje, kurio programą rodo Lietuvos televizija.
Asociacijai priklauso tikri operos meno fanai, norintys kurti originalius pasirodymus. Viena jų – Lietuvos radijo laidos „Muzikinė dėžutė“ vedėja ir atlikėja Fausta Savickaitė supažindino su Jaroslavu Cechanovičiumi, patikėjusiu mūsų asociacijos trio atlikti jo kūrinį „Habanera mamai“. Kartais šį kūrinį koncertuose dainuoju viena. Nemažai muzikos įgrotos fortepijonu dovanojo Faustos vyras Aleksandras Vizbaras, jų dukra smuikininkė Augustina Vizbaraitė taip pat pagriežia mums įrašuose. Turime puikų instrumentinį trio: Gražina Zalatorienė (fortepijonas), Povilas Grigas (smuikas), Tomas Grigas (violončelė). Visi jie profesionalių scenų atlikėjai, pedagogai, dirbantys Teatro ir muzikos akademijoje, Kauno muzikiniame teatre, Gintaro Rinkevičiaus orkestre.
Pati dar kuriu ir videoklipus, juos galima pamatyti ,,You tube“ platformoje.
„Užburtoji fleita“ pradėjo socialinius projektus
– Į sakralinio teatro premjerą „Stovi motina“ įtraukėte Grupinio gyvenimo namų, Neįgaliųjų draugijos, Vaikų globos namų, Vaiko ir šeimos gerovės centro lankytojus. Kaip kilo mintis kurti drauge su socialinę atskirtį patiriančiomis žmonių grupėmis?
– Poreikį bendrauti su šiomis grupėmis pajutau, kai prieš keletą metų Kelmėje pastačiau spektaklį pagal Volfgango Amadėjaus Mocarto „Užburtąją fleitą“, kuriame vaidino prie parapijos namų į užsiėmimus besirenkantys vaikai. Tuo spektakliu prasidėjo edukacinė veikla.
Vėliau „Užburtąją fleitą“ pastačiau Vijurkų vaikų globos namuose, Pakruojo rajone Pamūšyje, Zarasų rajone Antazavės globos namuose, Nepilnamečių kolonijoje Kaune.
Pamūšyje ir Šiaulių "Yamahos" mokykloje surengėme „Užburtosios fleitos“ didžiuosius spektaklius.
Supratau, kad šioms žmonių grupėms gali padėti menas. Tai savotiška terapija nuo jų sielos skaudulių ir paklydimų. O man kaip atlikėjai tai naujas deguonies gurkšnis.
– Aštuoniolika naktų rengėte adoracijas Tytuvėnų bažnyčios Popiežiaus Jono Pauliaus koplytėlėje. Kam Jums šito reikėjo?
– Taip, kiekvieno mėnesio 21 dieną nuo 22 valandos vakaro iki septynių ryto vykdavo adoracijos, kurias transliuodavo Marijos radijas. Giedodavome, skaitydavome tekstus. Tai tęsėsi pusantrų metų. Nelengva būdavo ištverti visą naktį. Bet ten atradau tikrų sielos lobių. Susitikau su daugybe originalių, protingų žmonių, kuriems reikalinga malda ir kitokia kūryba nei ta, kuri dabar populiari. Pavyzdžiui, aklas žmogus atkalba visą rožinį. Išmokęs atmintinai. Ši patirtis padėjo suprasti, kokį meną aš norėčiau ir galėčiau kurti.
Asmeninis gyvenimas – paskui
– O kaip Jūsų asmeninis gyvenimas? Buvote ištekėjusi. Išauginote sūnų. Bet vis viena... Ar tai padeda, ar trukdo karjerai?
– Kaip ir visi žmonės norėjau kurti savo gyvenimą, turėti savo namus. Nemanau, jog tai trukdytų karjerai, jeigu šalia būtų supratingas žmogus. Deja, iki šiol viena... Menininkai nuolat būna tarp žmonių, tačiau neretai yra vieniši. Penkiolika metų po skyrybų neturėjau net draugo. Draugus man atstojo tėvai ir sūnus, kuris nuolat kartoja norįs, kad aš būčiau laiminga.
Visai netikėtai sutikau žmogų, su kuriuo draugavau prieš 23 metus. Tai savotiška atrama, nes, sūnui išvykus studijuoti, jaučiu tuščio lizdo sindromą.
Sugrįžau į tėvų namus. Čia turiu įsirengusi ir kuklią studiją su minimalia įranga. Joje kartais kuriame ir vaizdo klipus. Turiu savo žemės lopinėlį. Rožyną. Levandų plotelį. Tai mano darbas ir mano poilsis. Laisvėje irgi privalai turėti sistemą.
Asmeninio archyvo nuotr.
Visoje šalyje žinoma kelmiškė atlikėja Diana Tiškovaitė nusprendė kurti sakralius dalykus.
Barokinis pastišas.
Dera soprano Dianos Tiškovaitės (dešinėje) ir mecosoprano Faustos Savickaitės balsai.
Tais vaidmuo G. F. Hendelio operoje „Aleksandro puota.
Kleopatra (viduryje) G.F. Hendelio operoje „Julijus Cezaris“.
Asociacijos „Muzikos galia“ profesionalių atlikėjų kolektyvas.
Sakraliojo teatro premjera „Stovi motina“.